batterijen

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Loded
Senior lid
Installatie Land: België

batterijen

Bericht door Loded » 12 feb 2017, 19:12

Leveranciers van eilandinstallaties bieden heel vaak loodaccu's of Lion batterijen aan. Al enkele jaren volg ik de evoluties op dit terrein en er blijken toch nog andere mogelijkheden te zijn. Ik vond er enkele bijzonder interessant :

- nife batterijen, worden gebruikt in RU en PRC. De zogenaamde Edisson batterij : https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel%E2 ... on_battery

Verkrijgbaar hier : http://ciyibattery.en.alibaba.com/

Kostprijs 159usd per cel 300ah, 1.2v CIF haven Antwerpen, excl invoerrechten en btw.

of iemand importeert ze voor jou : http://www.bimblesolar.com/batteries/nifebatteries

Nadeel : heel volumineus en zwaar,
Voordeel : lange levensduur (40j en meer)

- LifePO4 batterijen : Bewezen technologie,
Nadeel : vrij volumineus, langere levensduur dan loodaccus of Lion, vrij duur.

- Zoutwater batterij : http://aquionenergy.com/homeowners/aspe ... y-storage/
Deze laatste lijkt me heel interessant, zeker rekening houdend met het model 28kw-opslag, al lijkt 14kwh opslag ook heel aantrekkelijk.

Zijn deze evoluties niets wat het voor een particulier interessant kan maken om te kiezen voor batterijopslag? Bezwaren zijn er altijd, maar oplossingen kunnen ook bedacht worden. Een genset de batterijen laten bijladen tijdens de winter bijvoorbeeld, waardoor het vermogen van de genset optimaal gebruikt kan worden, eventueel zou dat er zelfs een kunnen zijn op PPO. Door stapsgewijs aanpassingen door te voeren blijft het financieel volgens mij haalbaar om onafhankelijk(er) te worden. Mijn idee is dat investeringen in energiezuinigheid gefinancierd moeten worden met de besparing die ik realiseer (aangevuld met eventuele subsidies).

L.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: batterijen

Bericht door bruma » 12 feb 2017, 20:56

Ik wil je niet ontgoochelen, ben zelf al jaren ook berekeningen aan het maken trouwens

ik denk dat een deel van uw antwoorden te vinden zijn op de site
http://www.bimblesolar.com/battery-comparison

Indien je de goedkoopste batterij per jaar neemt (10,41£) oftewel *1,24 in € (is wat zij rekenen)
dan dien je op zijn minst 43* per jaar de volledig (90%) accucapaciteit gebruikt hebben met gratis stroom om aan dezelfde prijs te komen van 30ct/kWh (Gaselwestprijs).
Oeps, ik ben kosten vergeten, een sunny island van 2380€ (tijdelijk in aanbieding) die na 10j vervangen dient te worden.
En als je een generator inzet moet je meer cycli rekenen want dan heb je geen gratis stroom en dit enkel om break even te draaien.
Daarnaast, als je deftig naar hun berekening kijkt, die 400Ah daar is de prijs gerekend op bruikbare 608Ah wat een ontlading is van C100 op 24V wat overeenkomt met een verbruik van 96Watt. Indien je je SB6H op max vermogen zou draaien dan spreken we over een C1,5 en daar worden geen cijfers van gegeven maar het gaat heel snel achteruit en zeker bij een NIFE die eigenlijk gemaakt is voor traag laden en ontladen. Ik vrees dat je slechts maar aan 1u zal geraken of zelfs minder dus 6kWh in plaats van de vermelde 14,6kWh wat je aantal volledige cycli wel eens zou doen stijgen tot 100 of meer enkel om break even te draaien.

Ik ga akkoord dat de zoutwaterbatterijen veelbelovend zijn echter nog steeds te duur en enkel in grootte capaciteit te koop momenteel (enkele module(s) zijn heel duur, clusters goedkoperder)

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 12 feb 2017, 21:05

De zoutwaterbatterijen leken me ook al interessanter. Nog altijd wel duur, dat wel maar 28kw voor pakweg 15k euro komt op 500€/kwh, bij een levensduur van 20j, lijkt dat aanvaardbaar(der).

L.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 13 feb 2017, 17:25

Loded schreef:
12 feb 2017, 21:05
De zoutwaterbatterijen leken me ook al interessanter. Nog altijd wel duur, dat wel maar 28kw voor pakweg 15k euro komt op 500€/kwh, bij een levensduur van 20j, lijkt dat aanvaardbaar(der).

L.
Bij aankoop van Renault ZOE heb je nu de keuze tussen de huur of de aankoop van de 22kW batterij ( is LiFePO4 ) . De meerprijs voor de aankoop van de batterij bedraagt "slechts" 8000 Euro. Dit betekent dat afzonderlijke Li-ion batterijen aan particulieren veel te duur worden verkocht. Bij Victronenergy en dito , kost hetzelfde vermogen aan Li-ion batterijen al gauw 25.000 Euro ! Met zorgvuldig gekozen laad-en ontlaadmethodes mag je ook met een levensduur van 20 jaar rekenen. Voordeel van Li-on is dat die volledig onderhoudsvrij zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 feb 2017, 13:15

https://www.solarquotes.com.au/blog/new ... powerwall/

Interessante blog om te volgen.
Ook interessant om de DOD en levensduur van batterijen te weten te komen.
Voordeel van Li-on is dat die volledig onderhoudsvrij zijn.
Maar heel gevoelig voor degradatie zelfs bij niet gebruik.
In een normaal huishouden moet je voor een thuisbank toch al rekenen op een gemiddelde van 1 cycli per dag. (250-300 op jaarbasis).
Het theoretisch gebruik van een Li-ion is dan al vlug beperkt tot een 8 jaar. Het bruikbare vermogen daalt nog veel sneller.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 feb 2017, 13:46

ivob schreef:
21 feb 2017, 13:15
https://www.solarquotes.com.au/blog/new ... powerwall/

Interessante blog om te volgen.
Ook interessant om de DOD en levensduur van batterijen te weten te komen.
Voordeel van Li-on is dat die volledig onderhoudsvrij zijn.
Maar heel gevoelig voor degradatie zelfs bij niet gebruik.
In een normaal huishouden moet je voor een thuisbank toch al rekenen op een gemiddelde van 1 cycli per dag. (250-300 op jaarbasis).
Het theoretisch gebruik van een Li-ion is dan al vlug beperkt tot een 8 jaar. Het bruikbare vermogen daalt nog veel sneller.
Spontane degradatie loopt volgens sommige bronnen over een tijdspanne van 30 jaar ! Men moet er wel voor zorgen dat de batterij door spontane zelfontlading niet volledig ontladen geraakt. Een volledig ontladen Ii-ion is onherstelbaar defect. Anderzijds moet je het aantal laadcycli relativeren. Met "laadcyclus" wordt meestal een cyclus van volledig opgeladen tot 20 % ontlading bedoeld. In de praktijk gebeurt dit niet. Een electrische wagen laadt bvb. bij het afremmen telkens de batterij een beetje op , en hier gaat het over honderden kleine cycli per dag. De batterij in mijn Kangoo ZE zou hierdoor na en paar maand al defect moeten geraakt zijn , en dat is uiteraard niet het geval.

De "normale" levensduur van LiFePO4 is tussen 3000 en 5000 cycli. Wat WEL tot snelle veroudering leidt zijn 100 % volgeladen Li-ion batterijen die terzelfdertijd ook nog eens in een omgevingstemperatuur van meer dan 30 graden Celcius moeten werken. Om een lange levensduur te garanderen , en die benadert dan het natuurlijk verval van tientallen jaren , zal men de batterijen laden en ontladen tussen 20 % en 80 % van zijn capaciteit , en alleszins nooit lange tijd op zijn maximale capaciteit geladen houden.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 21 feb 2017, 14:34

Veel zaken bepalen de levensduur van een accupack.
Intern en externe temp van pack
Ontlaad en laadstroom versus laadcapaciteit en laadstatus
Diepte of hoogte laden
Type accu vs gebruik*
Celverschil in laadstatus en spanning

Vandaar dat uw gebruiksprofiel soms tot andere vaststellingen uitkomt
Wil je grote reserve zodat (ont)laadstromen lager zijn dan 30% of wens je juist hogere stromen en een beperkte opvangcapaciteit
Wil je elke keer een volledige cyclus (denk bv aan tractieaccu's), bij (te) kleine capaciteit of wil je eerder standby voor powerboost
Wil je klein verbruik of groot verbruik opvangen. (Waardoor aansluiting lager kan worden)
Wil je op lage 48V of hoge spanning werken (impact op stroom)
Er zijn er wel nog te bedenken, veiligheid, gassen, onderhoud, vernieuwen fluids, ...

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 feb 2017, 15:01

Spontane degradatie loopt volgens sommige bronnen over een tijdspanne van 30 jaar !
Ja daarom dat de fabrikanten max. 10 jaar "garantie" geven voor een degradatie tot 60% met een fee van 2% op het einde van die periode. :D

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 feb 2017, 17:34

ivob schreef:
21 feb 2017, 15:01
Spontane degradatie loopt volgens sommige bronnen over een tijdspanne van 30 jaar !
Ja daarom dat de fabrikanten max. 10 jaar "garantie" geven voor een degradatie tot 60% met een fee van 2% op het einde van die periode. :D
LG Chem waarnaar jouw link verwijst geeft inderdaad een garantie van 10 jaar. :-) Dat betekent toch al wat als je bedenkt dat de lood accu uit je auto het doorgaans na 5 jaar al begeeft. Ze zullen zich wel afschermen tegen een te grote uitval , en dat betekent dat de ware levensduur wel een pak groter zal zijn.

Uit hun datasheet blijkt dat ze een polymeer als scheiding tussen anode en kathode gebruiken , en uit de opgegeven spanningen leid ik af dat het om LiFePO4 cellen gaat. LFP cellen zijn stukken veiliger dan de NMC cellen die Tesla in zijn Powerwall stopt. Voordeel van polymeer is dat men de cellen in zowat elke vorm kan maken en dat er dus veel meer aan volume kan gespaard worden dan met de klassieke celopbouw in cylindervorm. Nadeel is de hogere kostprijs ...

Men kan blijkbaar selchts twee LG Chem batterijen aan mekaar koppelen , en dat beperkt dus hun toepassing als men meer energie wenst te stockeren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 feb 2017, 18:41

Dat betekent toch al wat
Dat zegt idd heel wat als je de garantieverhouding in zijn geheel bekijkt.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 02 mar 2017, 20:15

Betreft de vraag als mensen off grid gaan via batterijen of miniWKK er zullen altijd kosten blijven ook als je in toekomst net afsluit , pure invoering van belastingen.
Ze zullen ons altijd in de sprint pakken.

Geachte,

In antwoord op uw reactie op onze mail kan ik u melden dat we inderdaad staan voor een grote energietransitie waarbij we niet meer alleen energie consumeren, maar ook steeds meer zelf produceren, waarbij centrale systemen plaatsmaken voor decentrale systemen. Het is logisch dat er op termijn aanpassingen zullen moeten gebeuren om dat allemaal mogelijk te maken. Er zijn nu eenmaal bepaalde kosten die betaald moeten worden, denk maar aan openbare verlichting en sociale openbare dienstverplichtingen (minimale levering aardgas/elektriciteit, maatregelen om energiearmoede tegen te gaan, ...). De tarieven zelf worden echter niet bepaald door de minister, maar door de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Het is duidelijk dat een hervorming van het tarief broodnodig is. Minister Bart Tommelein dringt er dan ook op aan dat de VREG, binnenkort onder controle van het parlement, daar snel werk van maakt.

Meer info over het voorstel van de VREG vindt u alvast op hun eigen website: http://www.vreg.be/nl/nieuws/raadplegin ... ettarieven

De minister is ondertussen volop bezig aan het uitwerken van een beleidskader voor batterijen, de rol van opslag, flexibiliteit, enz.

Ik hoop u met deze bijkomende informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

XXXX XXXXXXX
Kabinetsmedewerker Cel externe relaties

Bart Tommelein - Viceminister-president van de Vlaamse Regering
Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie
Kreupelenstraat 2 - 1000 Brussel

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 mar 2017, 21:07

alfa schreef:
02 mar 2017, 20:15
Betreft de vraag als mensen off grid gaan via batterijen of miniWKK er zullen altijd kosten blijven ook als je in toekomst net afsluit , pure invoering van belastingen.
Ze zullen ons altijd in de sprint pakken.
Men draait in het antwoord rond de pot omdat men zelf nog niet weet wat men met zuivere off-grid installaties gaat aanvangen. Tijdens een vergadering bij Eandis ( n.a.v. mijn eigen ontwerp voor een semi off-grid installatie ) werd mij duidelijk gezegd dat men eventueel de aansluitng ( de ondergrondse kabel bvb. ) durft weg te halen als men voor 100 % off-grid zou gaan. In dergelijke gevallen kan toch geen enkele producent of netbeheerder een "factuur" sturen voor jouw straatverlichting ! Je ben geen client en je hebt geen contract met hen aangegaan.

Wat men uiteraard wel *zou* kunnen uitvinden is een extra ( forfetaire ) belasting , te betalen via de belastingsaangifte , en die dan doorgestort wordt aan de producent/distributeur. En dan wordt het effen rekenen vanaf 2019 :
- ofwel een minimale aansluiting van 10 Ampere , zonder dat je er ooit maar 1 milli ampere hoeft uit halen omdat jouw batterij systeem + zonnepanelen/wkk installatie alle energie kan leveren.
- ofwel een "taks" op het bezit van een 100 % off-grid installatie , dus zonder netaansluiting.

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 03 mar 2017, 00:13

Een dergelijke belasting zou vergelijkbaar zijn met de belasting op afvalwater. Als je een aansluiting op het waternet hebt, dan betaal je wat je afneemt en de bijhorende belasting daarop. Is er geen aansluiting op het waternet, dan betaal je een forfaitair tarief dat veel hoger is dan wat ik nu betaal. Ter info, we verbruiken voor een gezin met 4 personen 10m3 per jaar.

L.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 03 mar 2017, 10:16

10 m3 per jaar ? dat is wel ZEER weinig
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 03 mar 2017, 15:26

Regenwateropvang en -opslag en een eigen bron voor de droge periodes. Stadswater gebruiken we om tanden te poetsen, te koken en de vaatwasser. Overigens verbruiken we 0 kwh elektriciteit en 15000 kwh aan aardgas. Wel verstoken we 8-10 stère brandhout. De tweede auto werd verkocht en verplaatsingen gebeuren vaak met de elektrische fiets.

Mijn huisnet heeft 400v - 3x20A aansluiting. Bij Infrax kan niemand bevestigen welk tarief ik zal betalen. Zodra de mogelijkheid zich voordoet zal ik investeren in een dieselgenerator die ik laat ombouwen naar PPO en naar batterijopslag. De evolutie van de zoutwaterbatterijen en LiFePo4 lijkt me veel belovend.

Geheel off-topic, maar met pensioensparen zijn we ook gestopt, simpelweg omdat de overheid zich nooit aan gemaakte afspraken houdt.

L.

Plaats reactie