offgrid installatie

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
ronko
Installatie Land: België

offgrid installatie

Bericht door ronko » 15 dec 2016, 08:45

heb 5kva omvormer met 4xbenco 260wp en 6x gell bat 12v 100amp.kan ik laden met nachtstroom via stopcontact en is dit toegelaten?
de omvormer heeft een eigen lader en aansluiting voor het net. ik moet alles nog plaatsen

ronko

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: offgrid installatie

Bericht door janus » 15 dec 2016, 08:56

De batterijen mag je laden via het net, zolang er maar niets teruggeleverd wordt van de omvormer naar het net!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ronko

Bericht door ronko » 15 dec 2016, 09:06

bedankt

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 dec 2016, 09:11

Iets meer info over de installatie en waarom je deze opmerkelijke configuratie kiest zou leuk zijn, niet verplicht natuurlijk.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ronko

Bericht door ronko » 15 dec 2016, 12:53

is een start systeem ,is volledig uitbreid baar tot 10kva,
bedoeling is om deel van mijn elektriciteit volledig of grid te doen
in de huidige configuratie zou ik -+ dagelijks 3600wat kunnen verbruiken
indien de panelen niet voldoende geven zou ik bij laden op nachtstroom.
wat weer extra besparing is,de omvormer heeft een eigen laat systeem met klok timer.
we zouden begingen met verlichting en andere lichte verbruikers
later zou ik dan verder uit breiden eerst meer batterijen en zonepanelen max 9stuk) om zo binnen+- 2jaar op 10kva eigen opslag per24u.
in een latere fase over stappen op lithium batterijen de tesla zou volgend jaar veel goedkoper worden
ik hoop dat ik het juist doe ,heb +- 6maand liggen zoeken wat zeer moeilijk was aangezien ik op dit gebied leek ben maar wel een goede vriend heb met veel kennis.

Ronny

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 dec 2016, 13:47

Het is toch een hobby project neem ik aan en niet bedoelt om iets te besparen, zoals ik halverwege in je tekst lees?

En waarvoor is de kloktimer op de omvormer?
.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 dec 2016, 21:18

Een gel batterij 100amp mag je slechts laden met een stroom van max 10 amp , ontladen met een stroom van max. 20 amp als je die een lange levensduur wilt garanderen. Verder mag je die niet lager dan 30 % van hun lading ontladen. Je beschikt met 6 volgeladen batterijen over een maximum energie van 6 x 12 Volt x 100 Ampere x 70/100 ( de 70 % ) =~ 5 kWh. Het maximaal vermogen dat je continu uit je batterijen mag halen is 6 x 12 Volt x 100 Ampere x 20/100 ( de 20 % ) = 1,44 kW ! Bij 230 Volt is dit 1440 Watt / 230 Volt = 6 Ampere ! Gene vetten , nietwaar. De autonomie van de volgeladen batterijen is dus ook maar 5 kWh / 1,440 kW =~ 3,5 uur ! En dat is ook gene vetten :-)

Als je voor Lithium batterijen zou gaan , zou ik je toch de Tesla packs afraden. Die zijn nogal "brandbaar" . Herinner je de ontploffende batteriejn van laptops en smartphones. Er bestaan andere types Lithium batterijen die wel veilig zijn en die ook nog eens 30 jaar ( zouden ) kunnen meegaan.

Wat is het merk en type van de omvormer/lader ?

ronko

Bericht door ronko » 16 dec 2016, 11:58

http://www.wattuneed.com/fr/kits-230v-a ... isole.html

ik weet dat het systeem klein is maar men zei bat levensduur bij 45% gebruik +- 3jaar kan dit? zo niet elke vermindering telt 1400w kan ik toch gemakelijk al de verlichting er op zeten alles is led. ik hoop dat de link kan ?
Gr

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 dec 2016, 13:09

ronko schreef:http://www.wattuneed.com/fr/kits-230v-a ... isole.html

ik weet dat het systeem klein is maar men zei bat levensduur bij 45% gebruik +- 3jaar kan dit? zo niet elke vermindering telt 1400w kan ik toch gemakelijk al de verlichting er op zeten alles is led. ik hoop dat de link kan ?
Gr
Ik heb de manual eens bekeken , en al bij al ziet dat er niet slecht uit. Met 5kVA kan je maximaal 20 Ampere halen. Ben je van plan om je binnenleiding op te splitsen en een gedeelte ervan via de inverter te laten werken ? Wat ik niet terugvind in de manual is :

a) kan men in bypass mode meer dan 20 Ampere uit het net halen ? Zo ja , dan hoef je je binnennetwerk niet op te splitsen. Leuk is dat je meerdere van die toestellen in parallel kunt schakelen !
b) kan de inverter zonnepaneel stroom in het net "injecteren" ( terugsturen ) ? Ik denk dat deze inverter dat niet kan , maar ...... hoe ga je de netbeheerder hier van overtuigen ?

Eandis o.a. gaat er van uit dat een "toestel" dat terzelfdertijd aan het openbaar net hangt en met zonnepanelen verbonden is , stroom naar het openbaar net kan sturen. Opdat zo'n toestel dat zou mogen/kunnen doen , moet het in hun zogenaamde "Synergrid" lijst opgenomen geweest zijn. Is dat niet het geval , dan ga je tussen dat toestel en de teller een "anti islanding toestel" ( een ENS ) moeten voorzien ( kost ongeveer 600 Euro ). Verder gaat de netbeheerder er ook van uit dat het toestel wel degelijk kan "injecteren" ( omdat het ze niet kennen wegens niet Synergrid gekeurd ) en dan ga je prosumententaks moeten betalen ! Wil je geen prosumenten taks betalen omdat je zeker bent dat je nooit gaat injecteren , dan moet je een bidirectionele meter laten plaatsen zodat zij ten allen tijde kunnen nagaan of je daadwerkelijk nooit injecteert.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 dec 2016, 14:23

Dit nog : de Tesla Powerwall past niet in dit plaatje. Je gaat de gel batterijen niet door Tesla's kunnen vervangen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 13 feb 2017, 14:05

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 13 feb 2017, 19:43

exclusief t een en t ander (invoer, taks, btw, transport, ....)

En of ze nu KOHLER of SDMO noemen maakt eigenlijk inhoudelijk niet veel uit, t zijn degelijke gensets

prijzen van langs hier
http://www.aggregaten.nu/index.php?acti ... 25&lang=NL
http://www.ts24.be/l/search/Gereedschap ... +generator

en dan nog niet geinstalleerd met de nodige hulpstukken

;-)

hou wel rekening dat die maar best tot 75% van hun spec belast worden en de 3f liefst symetrisch belast worden.
luchtgekoeld dus draaien ze aan 3600tr (noodstroomgenset 60Hz, 50Hz versies 3000tr, digitale 5000 of 5500 tr) waar een betere genset draait op 1500tr (continue genset 50Hz) of lager. Dit geeft een impact op de levensduur én het onderhoud

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 13 feb 2017, 20:28

Ja ,wat is levensduur?
Iets degelijk aankopen en dat nadien zwaar belast word!! heeft dat levensduur?
Een jeansbroek van 20 euro die 2 jaar lang meegaat of een jeansbroek van 200 euro die 10 jaar meegaat
MAAR je moet na 2 jaar 50 euro per jaar betalen om een "jeansbroek" te mogen te dragen!!
Dan draag ik 2 jaar die goedkope jeansbroek en nadien een fluwijnen broek zonder jaarlasten.
Wat is het moraal van het verhaal ? dat je eigenlijk met een zeer goedkope aardgasgenerator in winter goeden zaken kan doen :idea:

Plaats reactie