off grid instyallatie in de DRC

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Nubian
Installatie Land: Ander
Contacteer:

off grid instyallatie in de DRC

Bericht door Nubian » 31 aug 2016, 17:24

Dag Allen,
Ik ben nieuw op het forum maar beroepshalve goed op de hoogte van energietechnologie.
Omdat we altijd van elkaar kunnen leren en inzake off-grid installaties nog relatief weinig info voorhanden is, bij deze mijn ervaring. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Even situeren, deze installatie staat dus in de DRC, Mosango. Als vrijwilliger heb ik daar reeds een 6-tal missies uitgevoerd. Solar, medische apparatuur en water.
De installatie voorziet 24/24u elektriciteit voor het operatiekwartier, spoedgevallen, Labo & salle de staff. We kunnen 1 dag overbruggen zonder PV (nog niet voorgekomen) en 2,5 bewolkte dagen).

De basisinstallatie omvat op dit moment (maar wordt binnen enkele maanden verdrievoudigd - 3-fasig net) 30 PV panelen van 195Wp.
Deze zijn in 2 strings opgedeeld en verlopen via een overspanningsbeveiliging elk naar een solar omvormer 150/70/48 van Victron. waarom 2 omvormers? omwille van 1-redundantie, 2-vermogen.
Mosango1.JPG

De uitgang van deze omvormers wordt verbonden met de 48VDC van de batterijbank en de ingang van de 5KW omvormer. De grid of generatoringang van de omvormer zijn niet gebruikt (geen net aanwezig en zeer instabiele generator). Bovendien, zon voldoende.
mosango2.JPG

Op de afbeelding zie je hoe de batterijconfiguratie eruitziet. Opvolgen van de installatie gaat via een GPRS module die regelmatig de actuele info doorgeeft. Omdat er in Mosango nauwelijks Internet voorhanden is staan er aan de buitenzijde ook analoge meters opgesteld.

De installatie is in deze configuratie nu 3 jaar in dienst, de opbrengst, brandstofbesparing van een (zeer) infficiente generator en belangrijk; de ontladingvan de batterijen kan je zien in onderstaande infographic.
Mosango3.JPG

Zo, hopelijk hebben jullie hier iets aan. Vragen zijn uiteraard welkom.

Meer Informatie over de omstandigheden en een blog hoe het er aan toeging kan je lezen op https://mosango.wordpress.com/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: off grid instyallatie in de DRC

Bericht door janus » 31 aug 2016, 19:24

Bedankt voor het delen van de info, de enigste vraag die ik heb is het waarom van de overspanningsbeveiligingen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Nubian
Contacteer:

Bericht door Nubian » 31 aug 2016, 20:29

Dag Janus,

Het aantal blikseminslagen in de DRC ligt zeer hoog met veel schade tot gevolg. Levensduur zonder deze beveiliging van PV installaties is in die regio hoogstens 1 regenseizoen.
Hieronder de wereldkaart. Natuurlijk moeten de patronen af en toe vervangen worden.
bliksem.JPG

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 31 aug 2016, 22:12

Oke, snap het ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Christiaan
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 01 sep 2016, 21:13

Nubian schreef:...

De uitgang van deze omvormers wordt verbonden met de 48VDC van de batterijbank en de ingang van de 5KW omvormer. De grid of generatoringang van de omvormer zijn niet gebruikt (geen net aanwezig en zeer instabiele generator). Bovendien, zon voldoende.

Op de afbeelding zie je hoe de batterijconfiguratie eruitziet.

Wat voor type batterijen gebruiken jullie ?

Nubian
Contacteer:

Bericht door Nubian » 03 sep 2016, 12:48

12VDC, 200Ah Gel batterijen. meer info hier; http://www.wingbattery.com/products/win ... high-rate/

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door bruma » 03 sep 2016, 13:15

ik ben benieuwd naar de levensduur van de batterijen
omdat er geen grafiek gegeven wordt aantal "cycli versus diepte van ontlading vs temperatuur"

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 03 sep 2016, 13:59

bruma schreef:ik ben benieuwd naar de levensduur van de batterijen
omdat er geen grafiek gegeven wordt aantal "cycli versus diepte van ontlading vs temperatuur"

Hun VictronEnergy "Multiplus" ( of is het Quattro ) omvormer weet met Gel batterijen wel raad om die hun een maximale levensduur te bezorgen , met temperatuur compensatie en al wat er bij hoort. Ik neem hierbij aan dat de Mutiplus de MPPT BlueSolar omvormers 150/70/48 controleert. Voor een langere levensduur zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan acht Li-ion batterijen ( 24 V /180 Ah ) van VictronEnergy zelf , maar die zijn wel een pak duurder. Als je die laatsten maar voor 60 % gebruikt ( tot 80 % laden en tot 20 % ontladen ) beschik je toch nog steeds over ongeveer 22 kWh , en hierbij gaan de batterijen quasi hun tijd mee alsof ze nooit gebruikt werden ( eigen vervaltijd ). "Sommigen" geven die dan zelfs een levensduur van 20 jaar !

Nubian
Contacteer:

Bericht door Nubian » 03 sep 2016, 15:07

De gevraagde grafiek in kwestie:
ACCU.JPG

qua levensduur is er geen probleem, we rekenen op 10 jaar. dus nog minimum 7 jaar te gaan. Gelet op de performantie zoals in de hoger geposte infographic moet dit zeker haalbaar zijn.
Uit de loggings blijkt in ieder geval nog geen degradatie.
Mbt vermeende levensduur van de batterijen nog dit oud gezegde: batteries don’t die, they are killed. Door de gebruiker welteverstaan.

Natuurlijk zijn er temperatuursensors aangebracht op de negatieve pool van de batterijen. Temperatuurschommelingen zijn geen issue. de temperatuur is het hele jaar door tussen de 20 en de 32°C.

De batterijen worden overigens niet door de multiplus gecontroleerd. Opladen wordt beheerd door de bluesolar omvormers. objectieve informatie komt dan weer van de BMV 600 batterijmonitor, de multiplus staat wel zo ingesteld dat de batterijen niet volledig "leeg" kunnen getrokken worden.

Foroa
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Foroa » 03 sep 2016, 17:42

Ziet er prima uit. Een paar vraagjes:
* Waarom slechts 48 volt op de accus, configuraties met hogere spanning zouden vermoedelijk minder conversieverliezen opleveren
* is er een klassieke noodverlichting (met eigen accus) of maakt die ook gebruik van de 48 V DC

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 03 sep 2016, 18:13

Nubian schreef:
De batterijen worden overigens niet door de multiplus gecontroleerd. Opladen wordt beheerd door de bluesolar omvormers. objectieve informatie komt dan weer van de BMV 600 batterijmonitor, de multiplus staat wel zo ingesteld dat de batterijen niet volledig "leeg" kunnen getrokken worden.

Dit werkt inderdaad prima.

P.S. : Een bedenking :

Johannes Boonstra van VictronEnergy wist me ooit te vertellen dat je AGM batterijen best niet laadt met meer dan 10 % ( 0,1C of 20 A in jouw geval ) van de Ah waarde per batterij en niet meer dan met 20 % ( 0,2C of 40 A in jouw geval ) per batterij ontlaadt. In jouw configuratie zouden de MPPT's tezamen dus maar 4 x 20 A = 80 A mogen sturen als de Multiplus geen stroom afneemt. De Multiplus zou slechts 160 A ( 4 x 40 A ) mogen afnemen als de panelen geen stroom leveren. Die 160 A bij 48 V is ongeveer 7,2 kW en dat valt dus best mee met je verbruik tussen 20h en 8h. Beide MPPT's tezamen leveren maximaal 70 A x 2 = 140 A of 35 A per batterij als de Multiplus geen stroom afneemt. Dit is volgens J. Boonstra te veel , maar volgens de BTX 12-200LS specificatie mag die 60 A bedragen. In elk geval , veel succes met deze installatie. :-)

@Foroa :

Die 48 Volt is zowat de maximum spanning die de MPPT's kunnen aanleggen en die de Multiplus als input mag krijgen. Die toestellen zijn voor 12 V / 24 V of 48 Volt ontworpen geweest.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door bruma » 03 sep 2016, 19:03

ik hoop voor u (en t project) dat je die 7j kan halen/
Dat er nog geen degradatie is of meetbaar is kan ik me voorstellen, in het beging gaat het langzaam maar eenmaal het op gang komt gaat het snel. In uw grafiek 30% depth kan je dit merken, de eerste 600 cycles heb je maar een degradatie van +/-5%, nog 600 cycles erbij is een bijkomende 35%.
Alles hangt natuurlijk af van de temperatuur (omgeving én intern in de batterij) en de diepte van de ontlading (30% of minder)

Hou er wel rekening mee dat de % Depth deze is ten opzichte van de actuele capaciteit eenmaal de degradatie begonnen is. Vandaar dat de meeste grafieken ook maar lopen tot 60% omdat het dan niet meer praktisch is deze nog verder te gebruiken.

Plaats reactie