10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen

Bericht door Christiaan » 03 jul 2016, 18:17

Diegenen die geinteresserd zijn kunnen volgend ontwerp ( "concept" ) eens doornemen. Let wel , het is nogal technisch maar wel volledig .

http://users.skynet.be/mysoft/Projectbe ... er.ENS.pdf

Typische kenmerken zijn ;

- uitgangsvermogen : continu 40A bij 230 V~ of 9,2 kW
- geen netinject / netstroom wordt slechts afgenomen bij te lage batterijspanning
- 48 zonnepanelen van ca. 250 Wp ( of 40 SunForte PM096B00 zonnepanelen van 333 Wp )
- 6 maanden zonder vraag naar netstroom bij 15 kWh dagelijks verbruik
- Li-Ion batterij sparend opladen/ontladen ( batterij levensduur in theorie x 8 )
- progressieve aanschakeling van de net-acculaders. Bij een dagelijks verbruik van 15kWh zou een netaansluiting van 10A moeten volstaan.

Werd/wordt dit project gerealiseerd ? Neen , omdat Victron Energy en hun Belgische importeur weigeren om de apparaten voor een "proof-of-concept" demo opstelling ( 1/4 van het uiteindelijk vermogen ) aan de installateur uit te lenen. Het document hierboven geeft mijn identiteit vrij , gelieve hier geen misbruik van te maken , a.u.b.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: 10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen

Bericht door janus » 03 jul 2016, 19:15

Je hebt er wel werk van gemaakt :shock:

Maar mijn inziens staat er veel te veel info het het document.
Het is tegelijkertijd een beschrijving van de werking, een plaatsingshandleiding, een vergunningsaanvraag.
Dit maakt het geheel moeilijk tot niet leesbaar voor elk van de drie betrokken partijen.

Verder heb ik het idee dat je het warmwater opnieuw aan het uitvinden bent, SMA en ongetwijfeld ook andere fabrikanten hebben dit allang op de markt en dat in 1 omvormer:
http://www.sma-benelux.com/nl_BE/produc ... h-80h.html
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 03 jul 2016, 20:57

Uiteraard is dit geen "uitvinding". Ik heb echter geen enkel systeem op de markt gevonden dat zich bekommert over de levensduur van Li-Ion batterijen , zelfs Victron Energy doet dit met hun all-in-one apparaten ook niet. Door het gebruik van aparte modules bekom je ook een vorm van redundantie. Als er ééntje defect zou gaan kan je nog verder met de rest , dan wel op een lager vermogen. Ik vond ook geen systeem dat spaarzaam met netstroom omspringt. Mijn systeem vraagt net genoeg netstroom opdat de batterijen het zouden overleven. De echte laadcyclus start op het moment dat de zonnepanelen terug stroom zullen leveren.

P.S. Het was de bedoeling om er iets "onleesbaars" van te maken. :-) Er zit bewust geen structuur in dat document , geen inhoudstafel , en veel herhalingen. Als iemand als installateur er aan begint moet hij vooraf een overzicht en inzicht krijgen in gans het systeem. Heeft hij dat niet , dan zou hij van mij zelfs niet mogen starten. Dit is niet zomaar "een paar zonnepanelen en een omvormer ergens neerploffen" ...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jul 2016, 14:03

[mod]gaat slotje op omdat het geen zin heeft om bewust onleesbaar gemaakte documenten hier te posten volgende berichten in deze trend worden direct verwijdert[/mod]
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 dec 2018, 09:57

De beschrijving hierboven is geupdated met een inhoudstafel. Verouderde links en niet meer functionerende links zijn aangepast ( waar mogelijk ).

mcs51

Bericht door mcs51 » 19 apr 2019, 15:04

Daar zijn een paar uurtjes opzoekingswerk in gegaan… proficiat!

Wanneer ik het zéér kort zou samenvatten heb je eigenlijk een frekwentiesturing gemaakt:
a) AC In
b) centrale DC bus en
c) terug AC uit, right?

Je spreekt wel van energie besparing onderaan blad 3 door gebruik te maken van “oude” 220VAC ipv de huidige 230VAC (waarom begrijp ik eigenlijk niet maar doet hier niets terzake) maar met die dubbele conversie heb je al x% rendementsverlies in het systeem.

De Skylla 48/50 TG batterij laders (is nu blijkbaar Titan 48/50 op site Victron ?) kunnen / mogen die wel parallel geschakeld worden?
Staat nergens in de datasheet dat dit kan / mag.

Voor de MPPT trackers staat het er wel degelijk duidelijk in maar je moet ze onderling verbinden via UTP kabels die niet op je schema (figuur 1.1) staan.

Hoe belet je dat én de Skylla én de MPPT units tegelijk een bepaalde spanning op de DC bus zetten?
Of is het zo dat de MPPT’s hun uitgang uitschakelen wanneer ze het programmeerbare relais inschakelen?
Je weet wel, relais optie 3 : accuspanning lager dan 48V waarmee de Skylla laders in gang schieten.
Dus de batterijladers beginnen te werken maar wie zorgt ervoor dat hun uitgangspanningen gelijk zijn???

De klemmen –AM en +AM beschreven op blad 21, waar komt de 15 Ohm vandaan??
In de Skylla zit een shunt 50A / 60mV en de gebruiker moet op de klemmen van die shunt een voltmeter aansluiten.
Persoonlijk zou ik voor een digitale versie kiezen 60mV in = 50.0 (A) op het display.
Super eenvoudig te configureren met weerstandjes.

De bedoeling van deze A-meter is om onbalans van de Skylla te detecteren, heb ik gelezen, hoe wordt dat gedetecteerd?
Moet iemand om de zoveel tijd eens gaan kijken naar die meterkes?
De kans dat hij op het juiste ogenblik aanwezig is, is zéér klein denk ik.

Je schrijft ook nog dat je de sense ingangen van de Skylla niet gebruikt, waarom niet?
Op blad 20 schrijf je dat de laadspanning zéér belangrijk is.
Een verschil van 40 mV (3.34V tov 3.38V) maakt al véél uit.
Je bespaart op een paar meter kabel terwijl je duizenden euro’s uitgeeft aan materiaal?!?
Waar is de logica?

Zou je niet beter af zijn met zoiets : KLIK

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 19 apr 2019, 16:53

mcs51 schreef:
19 apr 2019, 15:04
Daar zijn een paar uurtjes opzoekingswerk in gegaan… proficiat!
Hmmm... een paar jaartjes....eer ik goed doorhad wat de sterkstes en zwaktes waren van de vershillende li-ion type batterijen, en vooral nadat ik de pieren uit de neus moest peuteren bij de marketeer van Victornenergi.nl om details en onbeschreven "features" te weten te komen. Er gingen een pak configuraties met andere batterijen en apparatuur vooraf vooraleer het tot dit "concept" kwam.

Wanneer ik het zéér kort zou samenvatten heb je eigenlijk een frekwentiesturing gemaakt:
a) AC In
b) centrale DC bus en
c) terug AC uit, right?
Een frequentiesturing kan je het niet noemen. De DC/AC converters zijn vrijlopend en worden niet frequentie gestuurd. Eén van de DC/AC converters is de master en bepaalt de frequentie, de anderen werken als "slave" en hun uitgangsspanning komt in faze met de spanning van de master. Je kan dit vergelijken met de gebuikelijke klassieke en injecterende omvormers van zonnepaneel eigenaars.
Je spreekt wel van energie besparing onderaan blad 3 door gebruik te maken van “oude” 220VAC ipv de huidige 230VAC (waarom begrijp ik eigenlijk niet maar doet hier niets terzake) maar met die dubbele conversie heb je al x% rendementsverlies in het systeem.
Hoe lager de spanning, des te lager zal ook de stroom zijn bvb. bij verwarmingsapparaten ( puur Ohmse belasting ). Dat verlengt hun levensduur. Het rendement van de complete keten schat ik op 80%. Met de overproductie van de zonnepanelen is dat op zich niet erg. Als je van het net tijdens de winter moet laden is dat uiteraard niet erg gunstig.
De Skylla 48/50 TG batterij laders (is nu blijkbaar Titan 48/50 op site Victron ?) kunnen / mogen die wel parallel geschakeld worden?
Staat nergens in de datasheet dat dit kan / mag.
Skylla 48/50 TG is nog steeds leverbaar. Het kan dat ze dat nu Titan noemen. Je mag die inderdaad aan de uitgangszijde parallel schakelen, en al zeker als die in stroombegrenzing werken zoals in mijn geval. Dat zijn onder andere de pieren die ik uit de neus van Victronenergy moest halen.

Voor de MPPT trackers staat het er wel degelijk duidelijk in maar je moet ze onderling verbinden via UTP kabels die niet op je schema (figuur 1.1) staan.
Nee, dat hoeft niet. Dat is noodzakelijk als men het laadalgorithme voor loodaccu's moet volgen. In mijn systeem werken die terug als stroombron. Iedere MPPT levert de stroom die hem door de zonnepanelen wordt aangeboden en de uitgangspanning wordt door de batterijen zelf bepaald. Zowel de Skylla laders als de MPPT volgen "lijdzaam" de batterijspanning en zijn fluctuaties.

Hoe belet je dat én de Skylla én de MPPT units tegelijk een bepaalde spanning op de DC bus zetten?
Ik belet dat niet ! Alle bronnen staan in constante stroommodus, en de uitgangspanningen volgen dus zoals hierboven geschreven de batterijspanning.

Of is het zo dat de MPPT’s hun uitgang uitschakelen wanneer ze het programmeerbare relais inschakelen?

Je weet wel, relais optie 3 : accuspanning lager dan 48V waarmee de Skylla laders in gang schieten.
Dat doen ze helemaal niet. Dat programmeer relais kan je als een eigen zelfstandig onderdeel binnen de MPPT beschouwen dat reageert op de hoogte van de uitgangsspanning. Zat dat er niet in, dan had ik zoiets zelf in mekaar moeten steken.

Dus de batterijladers beginnen te werken maar wie zorgt ervoor dat hun uitgangspanningen gelijk zijn???
Ik geef toe, het klint raar. Alle "laders" werken in hun kortsluit stroombeperking, dus in stroombron modus. Hun uitgangsspannning kan niet anders dan gelijk zijn aan de batterijspanning.
De klemmen –AM en +AM beschreven op blad 21, waar komt de 15 Ohm vandaan??
In de Skylla zit een shunt 50A / 60mV en de gebruiker moet op de klemmen van die shunt een voltmeter aansluiten.
Persoonlijk zou ik voor een digitale versie kiezen 60mV in = 50.0 (A) op het display.
Super eenvoudig te configureren met weerstandjes.
Die 15 ohm is een gemeten waarde. Zoals op de foto kunt zien heb ik zo één doos gebouwd en gecalibreerd. Uiteraard is dat afhankelijk van het gebruikte merk van meter. Bij die meter hoort ook een specifieke shunt die ik niet nodig heb omdat ik met de shunt uit de Skylla wil werken.

Ik heb gezocht naar iets digitaal. Het probleem is dat de min-aansluiting van die dingen verbonden is met de min van de voedingsspanning die ze nodig hebben. De AM meetuitgangen zijn "zwevend" ten opzichte van de batterijspanning, en dus moet er voor iedere meter een aparte voeding met een transfo worden voorzien. Dat leek met iets te veel van het goede, en anderzijds , die analoge draaispoelmeters gaan een eeuwigheid mee.

De bedoeling van deze A-meter is om onbalans van de Skylla te detecteren, heb ik gelezen, hoe wordt dat gedetecteerd?
Moet iemand om de zoveel tijd eens gaan kijken naar die meterkes?
De kans dat hij op het juiste ogenblik aanwezig is, is zéér klein denk ik.
Als de stromen ongelijk zijn is er een onbalans. Op zich is dat niet erg, gewoon eventjes bijregelen met de potmeter. Als de toestellen van hoge kwaliteit zijn zal er in de tijd weinig verloop zijn.
Je schrijft ook nog dat je de sense ingangen van de Skylla niet gebruikt, waarom niet?
Eens te meer omdat omdat alle laders als stroombron werken. Het maakt niet uit of er een spanningsval op de geleiders optreedt.
Op blad 20 schrijf je dat de laadspanning zéér belangrijk is.
Een verschil van 40 mV (3.34V tov 3.38V) maakt al véél uit.
Dat is inderdaat cruciaal. Eénmaal dat de batterij de spanning bereikt die ik als maximum uitgangspanning heb ingesteld, valt het laden ervan stil ( de laadstroom wordt NUL ampere ). Hiermee wil ik voorkomen dat de batterij een te hoge laadspanning krijgt waardoor die boven de 80% geladen wordt. Let wel, dit functioneert alleen maar met Lithium-ion batterijen en dan moeten die ook nog eens over een actieve BMS beschikken.
Je bespaart op een paar meter kabel terwijl je duizenden euro’s uitgeeft aan materiaal?!?
Waar is de logica?
Bespaar ik op kabel ? Op 48 Volt niveau treden er stromen op van 39 en 70 ampere door de kabels. Het komt erop aan om die zo kort mogelijk te houden. Al wat hier in warmte verloren gaat is energieverlies.

Zou je niet beter af zijn met zoiets : KLIK
Ik zou het moeten bekijken. Als het geen Lithium-ion LiFePO4 is met vooral , actieve BMS , moet ik het niet hebben. Als ze ook nog de batterijen aan-afschakelen bij leeg-vol toestand moet ik er ook niet van weten.

mcs51

Bericht door mcs51 » 20 apr 2019, 11:55

Christiaan schreef:
19 apr 2019, 16:53
Hoe lager de spanning, des te lager zal ook de stroom zijn bvb. bij verwarmingsapparaten ( puur Ohmse belasting ).
Is dat zo?
De formules spreken dit toch tegen ?!?
P= U * I * cos(phi)
Dus voor eenzelfde vermogen zal bij lagere spanning de stroom hoger moeten zijn, right?
Dus hoop ik dat dit een typefout was van u… …

Christiaan schreef:
Die 15 ohm is een gemeten waarde. Zoals op de foto kunt zien heb ik zo één doos gebouwd en gecalibreerd. Uiteraard is dat afhankelijk van het gebruikte merk van meter. Bij die meter hoort ook een specifieke shunt die ik niet nodig heb omdat ik met de shunt uit de Skylla wil werken.
Waarmee heb je die doos gekalibreerd, je hebt geen lader, geen zonnepanelen, niets!
Dus ben ik erg benieuwd wat je gekalibreerd hebt??

HIER alvast een digitale versie die perfect zou werken.

Die 15 Ohm begrijp ik nog altijd niet :vraag:
Heb je enig idee wat de ideale ingangsimpedantie van een V-meter moet zijn?
En dat van een A-meter?
Wil je het schema van dat doosje delen met ons?

Ideaal wordt een LiFePO4 batterij in 2 stappen geladen:
1) Constante stroom tot de batterijspanning 3.65V per cel bedraagt.
Stroom is meestal 30% van de nominale capaciteit van de batterij.
Voor een 180Ah batterij is dat dus 54A, staat dit ergens in uw document?

2) Constante spanning tot de stroom een minimum waarde bereikt heeft want in deze stap zal de stroom constant verminderen.
Ge veegt daar dus uw voeten aan want uw systeem staat in altijd in constante stroom, right?
Is dat wel ok voor de batterijen?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 apr 2019, 13:25

mcs51 schreef:
20 apr 2019, 11:55
Christiaan schreef:
Hoe lager de spanning, des te lager zal ook de stroom zijn bvb. bij verwarmingsapparaten ( puur Ohmse belasting ).
Is dat zo?
De formules spreken dit toch tegen ?!?
P= U * I * cos(phi)
Dus voor eenzelfde vermogen zal bij lagere spanning de stroom hoger moeten zijn, right?
Dus hoop ik dat dit een typefout was van u… …
Ik schreef over een Ohmse belasting, bvb. een straalkachel. U = I x R . Daalt U , dan daalt I evenredig, en dat bij een constante R. Uiteraard daalt het verbruikte vermogen, dus dat kacheltje krijgt het minder warm. Cos(phi) is bij een Ohmse belasting gelijk aan één.
Christiaan schreef:
Waarmee heb je die doos gekalibreerd, je hebt geen lader, geen zonnepanelen, niets!
Dus ben ik erg benieuwd wat je gekalibreerd hebt??
Met een spanningsbron van 60 mV, en dan de regel potmeter in serie met de meter afgeregeld tot de meter 50 Ampere aanduidde. Ik heb 't één en 't ander aan electronica spullen liggen, hoor. :D
HIER alvast een digitale versie die perfect zou werken.
Die heeft nog steeds een aparte voeding nodig. In de datasheet staat ook niet vermeld wat de maximale toegelaten spanningen zijn van beide inputs t.o.v. van de 0 Volt voedingslijn.
Die 15 Ohm begrijp ik nog altijd niet :vraag:
Heb je enig idee wat de ideale ingangsimpedantie van een V-meter moet zijn?
En dat van een A-meter?
Wil je het schema van dat doosje delen met ons?
Dat doosje bevat niks meer dan dan die twee meters en een multiturn potmeter voor de afregeling van de kortsluitstroom van Skylla. De Voltmeter is klassiek, heb de ingangsimpedantie ( inwendige weerstand ) ervan niet gemeten. De Ampermeter staat in serie met een multiturn afregel potmeter.

Voltmeter : https://www.allelectronics.com/item/pmd ... ter/1.html
Amperemeter : https://www.allelectronics.com/item/pmd ... ter/1.html
Hier hoort die shunt SNT-100 bij ( 50 mV spanningsval bij 100 A , dus 0,0005 Ohm ) voor volle wijzeruitslag bij 50 mV ingangsspanning aan de meter. Aangezien ik de shunt van de Skylla gebruik ( 60 mV bij 50 A ) moet is dus iets in serie zetten zodat de wijzer op 50 Volt komt te staan bij 60 mV over meter + serieweerstand. Simpel toch ? De ingangsimpedantie , en al zeker de som van de meterweerstand + serieweerstand ( totaal 15 Ohm ) is verwaarloosbaar t.o.v. de shuntweerstand van de Skylla ( 60 mV spanningsval bij 50 Ampere betekent 0,0012 Ohm shuntweerstand )

Ideaal wordt een LiFePO4 batterij in 2 stappen geladen:
1) Constante stroom tot de batterijspanning 3.65V per cel bedraagt.
Stroom is meestal 30% van de nominale capaciteit van de batterij.
Voor een 180Ah batterij is dat dus 54A, staat dit ergens in uw document?
Ideaal zijn die twee stappen niet. Bij 3,65 Volt laadspanning wordt de cel effectief volgeladen, en dat wil ik niet. Ik wil dat vooral niet omdat op dat moment ( als de cel die 3,65 Volt bereikt ), de lader van de cel MOET afgeschakeld worden. Waarom ? Die 3,65 Volt is een overspanning t.o.v. zijn eigen werkspanning van 3,2 Volt. Haal je de lader niet weg, dan warmt de cel op met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Nadat je de cellen op 3,65 Volt geladen hebt, gaat zijn spanning na de minste belasting reeds terug op 3,2 Volt vallen en dan constant op die spanning blijven tot wanneer die leeg geraakt.

Die 30% van de nominale Ah waarde noemt men "C" . Ik schrijf her en der over 0,3 C
2) Constante spanning tot de stroom een minimum waarde bereikt heeft want in deze stap zal de stroom constant verminderen.
Dat klopt, maar die te hoge spanning is nefast voor de levensduur, en al zeker als de omgevingstemperatuur boven de 30°C uitstijgt.
Ge veegt daar dus uw voeten aan want uw systeem staat in altijd in constante stroom, right?
Is dat wel ok voor de batterijen?
Ik veeg daar inderdaad mijn voeten aan, en dus met reden beperk ik de laadspanning. Die is zelfs hoger dan de 3,2 Volt werkspanning , maar met een veilige marge t.o.v die 3,65 Volt. Eigelijk simuleer ik het stoppen van het laden zonder dat de batterijcellen volgeladen geraken. Moet men Li-ion cellen steeds volladen ? Nee hoor, de electrische wagen hoeft men ook niet steeds vol te laden ( Tesla raadt zelfs aan om tot 80 % SOC te laden ). Dit is een voordeel van Li-ion batterijen. Omdat ik echter nooit vollaadt, moet ik echter rekenen op een BMS die ook bij en lege of halfvolle batterij de cellen blijft egaliseren. Dat is het geval bij een actieve BMS , en niet bij een passieve BMS. Bij een passieve BMS moet ge nu en dan eens compleet volladen om alle cellen op gelijke spanning te brengen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 apr 2019, 17:24

Datasheet van de Amperemeter : http://wp.gmetechnology.com/pdfs/Insert ... _Meter.pdf . Daar staat dat men voor de PM89-D100A* een shunt nodig heeft , en wel de ST-100A ( een iets andere benaming dan op de verkoopsite ). Eigelijk is het dus een Voltmeter tot 50 mV waarop men een schaalverdeling tot 100 A heeft geplakt. :-)

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 22 apr 2019, 21:01

Ik veeg daar inderdaad mijn voeten aan, en dus met reden beperk ik de laadspanning. Die is zelfs hoger dan de 3,2 Volt werkspanning , maar met een veilige marge t.o.v die 3,65 Volt. Eigelijk simuleer ik het stoppen van het laden zonder dat de batterijcellen volgeladen geraken. Moet men Li-ion cellen steeds volladen ? Nee hoor, de electrische wagen hoeft men ook niet steeds vol te laden ( Tesla raadt zelfs aan om tot 80 % SOC te laden ). Dit is een voordeel van Li-ion batterijen. Omdat ik echter nooit vollaadt, moet ik echter rekenen op een BMS die ook bij en lege of halfvolle batterij de cellen blijft egaliseren. Dat is het geval bij een actieve BMS , en niet bij een passieve BMS. Bij een passieve BMS moet ge nu en dan eens compleet volladen om alle cellen op gelijke spanning te brengen.
[/quote]

Christiaan, Ik doe hetzelfde bij mijn LiFepo4 cellen. Ik laad ( boost) met een max spanning van 3,45 Volt/cell. Daarna zak ik naar 3,425 Volt/cell.
LiFepo4 Charge Capacity 160 AH.pdf
Waarschijnlijk laad je toch nooit met meer dan 0,5C. Mijn BMS treed nooit in werking op deze manier. Als de zon weg is zit ik met ongeveer 23 Millivolt verschil tussen de cellen. Dit loopt bij het laden wel op tot 143 millivolt. Bij deze lage laadspanning heb je nog steeds de volle 100% van de batterijen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 22 apr 2019, 21:13

@leopard005

Wat is de batterijspanning/celspanning tijdens het gebruik, bvb. half geladen ? Er bestaan LFP batterijen waar de werkspanning geen 3,2 Volt maar eerder 3,4 Volt bedraagt. De kurves die je toont zijn laadcurves van ( als ik het goed voor heb ) LFP types met de 3,4 Volt werkspanning.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 22 apr 2019, 21:25

LiFepo4 Discharge Capacity 160AH.pdf
Normale spanning = 3,2 volt. Het zijn Winston batterijen. Welke gebruik jij?
Nominal voltage 3.2 V Operating voltage under load is 3.0 V
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 22 apr 2019, 22:10

leopard005 schreef:
22 apr 2019, 21:25
LiFepo4 Discharge Capacity 160AH.pdf

Normale spanning = 3,2 volt. Het zijn Winston batterijen. Welke gebruik jij?
Nominal voltage 3.2 V Operating voltage under load is 3.0 V
Ook 2,3 Volt. Ik ging deze https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... Ion-NL.pdf ( 180 Ah type ) gebruiken, tenminste als ik in 2017 een "proof of concept" had mogen uittesten. Nu is er niets van wat ik wou gerealiseerd. Ik stel lagere laadspanningen in dan jij en Ik wou in eerste instantie controleren of ik met die laadspanningen wel degelijk die 80 % SOC zou bereiken en of de actieve BMS ook naar behoren zijn werk doet. De laadstroom in mijn "concept" is maximaal 0,38 C , en dan moet de zon er al hard voor schijnen.

mcs51

Bericht door mcs51 » 23 apr 2019, 12:37

Kan het nog verwarrender zijn aub? :vraag: ?
Nu wordt er terug gesproken over een max spanning per cel tijdens het laden.
In een vorige post sprak je (Christiaan) dat alle componentnen als stroombronnen functioneerden en dat ze “lijdzaam” de batterijspanning en fluctuaties volgen.
Wanneer dit zo is (die stroombron setup), maalt er geen kat over de spanning per cel, er wordt een constante stroom door de batterijen gejaagd.

Dus wat is het nu ?
a) Maximum spanning per cel of
b) Constante stroom ??

Laat het ons duidelijk zijn Christiaan, jij hebt niets staan, right?
Alles wat je hier schrijft is een pure hersenspinsel, die nergens getest / bewezen is, right?

Wat de digitale A-meter betereft die ik voorstelde, jouw applicatie staat letterlijk in de datasheet!
Ik vraag mij bijgevolg af in hoeverre je de datasheets van Victron materiaal doorgenomen en (correct) begrepen hebt?

Voor mij houd het hierbij op.
Ik heb je “concept” uitprint, gelezen & verwerkt, nu zal ik het gebruiken om de BBQ aan te steken.
Ik geloof er niet in.
Veel te veel onduidelijkheden in je document.
Veel te omvangrijk materiaal, kijk naar het Tesvolt materiaal, dit ís proven concept en x keren minder omvangrijk.

Bedankt voor de leuke chat!

Plaats reactie