10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen

Bericht door Christiaan » 03 jul 2016, 18:17

Diegenen die geinteresserd zijn kunnen volgend ontwerp ( "concept" ) eens doornemen. Let wel , het is nogal technisch maar wel volledig .

http://users.skynet.be/mysoft/Projectbe ... er.ENS.pdf

Typische kenmerken zijn ;

- uitgangsvermogen : continu 40A bij 230 V~ of 9,2 kW
- geen netinject / netstroom wordt slechts afgenomen bij te lage batterijspanning
- 48 zonnepanelen van ca. 250 Wp ( of 40 SunForte PM096B00 zonnepanelen van 333 Wp )
- 6 maanden zonder vraag naar netstroom bij 15 kWh dagelijks verbruik
- Li-Ion batterij sparend opladen/ontladen ( batterij levensduur in theorie x 8 )
- progressieve aanschakeling van de net-acculaders. Bij een dagelijks verbruik van 15kWh zou een netaansluiting van 10A moeten volstaan.

Werd/wordt dit project gerealiseerd ? Neen , omdat Victron Energy en hun Belgische importeur weigeren om de apparaten voor een "proof-of-concept" demo opstelling ( 1/4 van het uiteindelijk vermogen ) aan de installateur uit te lenen. Het document hierboven geeft mijn identiteit vrij , gelieve hier geen misbruik van te maken , a.u.b.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: 10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen

Bericht door janus » 03 jul 2016, 19:15

Je hebt er wel werk van gemaakt :shock:

Maar mijn inziens staat er veel te veel info het het document.
Het is tegelijkertijd een beschrijving van de werking, een plaatsingshandleiding, een vergunningsaanvraag.
Dit maakt het geheel moeilijk tot niet leesbaar voor elk van de drie betrokken partijen.

Verder heb ik het idee dat je het warmwater opnieuw aan het uitvinden bent, SMA en ongetwijfeld ook andere fabrikanten hebben dit allang op de markt en dat in 1 omvormer:
http://www.sma-benelux.com/nl_BE/produc ... h-80h.html
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 03 jul 2016, 20:57

Uiteraard is dit geen "uitvinding". Ik heb echter geen enkel systeem op de markt gevonden dat zich bekommert over de levensduur van Li-Ion batterijen , zelfs Victron Energy doet dit met hun all-in-one apparaten ook niet. Door het gebruik van aparte modules bekom je ook een vorm van redundantie. Als er ééntje defect zou gaan kan je nog verder met de rest , dan wel op een lager vermogen. Ik vond ook geen systeem dat spaarzaam met netstroom omspringt. Mijn systeem vraagt net genoeg netstroom opdat de batterijen het zouden overleven. De echte laadcyclus start op het moment dat de zonnepanelen terug stroom zullen leveren.

P.S. Het was de bedoeling om er iets "onleesbaars" van te maken. :-) Er zit bewust geen structuur in dat document , geen inhoudstafel , en veel herhalingen. Als iemand als installateur er aan begint moet hij vooraf een overzicht en inzicht krijgen in gans het systeem. Heeft hij dat niet , dan zou hij van mij zelfs niet mogen starten. Dit is niet zomaar "een paar zonnepanelen en een omvormer ergens neerploffen" ...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jul 2016, 14:03

[mod]gaat slotje op omdat het geen zin heeft om bewust onleesbaar gemaakte documenten hier te posten volgende berichten in deze trend worden direct verwijdert[/mod]
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 dec 2018, 09:57

De beschrijving hierboven is geupdated met een inhoudstafel. Verouderde links en niet meer functionerende links zijn aangepast ( waar mogelijk ).

Plaats reactie