Mobiele off grid installatie

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
lodeher
Installatie Land: België
Contacteer:

Mobiele off grid installatie

Bericht door lodeher » 16 apr 2016, 19:14

Ik ben een fervent karpervisser en voor mijn langere sessies zou ik graag een mobiele off grid installatie willen aanschaffen. Aangezien ik een beperkt budget heb zou ik zelf een set willen samenstellen dmv een tweedehands zonnepaneel. Echter ben ik een ware leek als het aankomt op elektronica daarom dat ik mijn vraag hier neerzet.

Graag ligt ik mijn situatie toe:
Ik beschik over 3 105Ah 12V loodaccu's waarbij ik ongeveer 1 accu gebruik per dag uitgaande van een ontlading van 40% om de accu's niet te ver leeg te trekken. De accu's gebruik ik voor het laden van een laptop, smartphone, ledlampje en voor het gebruik van een elektromotor voor in de rubberboot.
Een zonnepaneel van rond de 250W lijkt mij voldoende om een aangenaam verblijf aan de waterkant te beleven. Nu vernam ik echter dat dergelijk paneel niet geschikt is voor een 12V installatie. Graag had ik geweten of dit mogelijk is of iemand een ander alternatief weet.
Bijkomstig is het mij onduidelijk hoe ik de Ampere van een laadregelaar moet interpreteren. Persoonlijk dacht ik aan een Steca laadregelaar maar is een Steca PR1010 lader voldoende voor een zonnepaneel welk maximaal 9,8 ampere levert?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Mobiele off grid installatie

Bericht door janus » 16 apr 2016, 19:48

Persoonlijk zou ik gewoon een compleet bij elkaar passend setje aanschaffen.

bv zoiets :link
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

lodeher
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Mobiele off grid installatie

Bericht door lodeher » 16 apr 2016, 20:02

Dat doe ik het liefste maar heb hiervoor geïnformeerd bij een installateur en voor een 250W system zit de prijs rond de 500 euro.
Zonnepaneel koffers van rond de 140W zit rond de 350 euro, gezien de compacte formaat is dit het handigst maar persoonlijk vind ik dit geld genoeg. Dan zou ik beter 3 bijkomende accu's kopen naar mijn mening.
In ieder geval bedankt voor uw antwoord

Plaats reactie