Aarding inverter

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
SemillaBesada
Installatie Land: Maak keuze

Aarding inverter

Bericht door SemillaBesada » 29 aug 2015, 11:24

Hallo,

Ik ben wat verward over hoe ik de inverter van mijn offgrid installatie correct moet aarden.

Ik heb begrepen dat er 2 manieren van aarding bestaan:
  • 'System Grounding': 1 van de stroomvoerende geleiders wordt via de aardingsgeleider doorverbonden met de aardingspen
  • 'Equipment Grounding/Protective Earth(PE)': geleidende behuizingen van toestellen worden via aardingsgeleider doorverbonden met de aardingspen
De AC- én DC-kant van het systeem kunnen op deze 2 manieren geaard worden.

In de inverter zijn de aardingen nog niet aangesloten:
Inverter.PNG
Er zal een aardingspen aangesloten worden op de aardingsklem in de inverter met een kabel van 16mm2. ('Earth clamp' in midden)
AC-input is voor een dieselgenerator.

In de handleiding van mijn charge controllers staat dat ze ontworpen zijn voor een positief geaard systeem.

Mijn vraag is:
  • (Waarom) Moet de AC-kant systeem-geaard zijn? (N doorverbinden met aardingsklem in inverter)
  • Moet de verbinding (N-PE) voor de verliesstroomschakelaar of erna komen?
  • Waarop moet ik letten als ik de DC-kant aard? Wanneer is het nodig? (system of equipment)
  • Mag ik de aarding aan AC -en DC-kant zomaar doorverbinden? (bv. DC plus aan AC Neutre)
  • Is systeemaarding echt nodig?
Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Aarding inverter

Bericht door japio » 29 aug 2015, 22:48

Je moet aarden om te voorkomen dat de buitenzijde van een toestel wat je op de AC spanning aansluit onder spanning komt te staan.
Een verliesstroomschakelaar meet het verschil tussen de uitgaande (L) en terugkomende (N) stroom, technisch maakt het niet uit waar je de aarde koppelt, maar let er op dat de aarde ook nog aarde is als de verliesstroomschakelaar uit staat.....
DC aarding volgens opgave van de fabrikbant van de panelen, Sunpower heeft een aarding op de postieve pool nodig.
AC en DC aarding (let hierbij op wat de paneelfabrikant opgeeft) mag je alleen dicht bij de aardpen koppelen, stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand, voorkom dat dat door andere apparatuur is.
SolarEdge gecertificeerd dealer

SemillaBesada
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door SemillaBesada » 30 aug 2015, 11:36

Bedankt voor je reactie,

dus als ik het goed begrijp, mag ik in de inverter via de dikke aardklem gewoon een brugje leggen naar alle geleiders die geaard moeten zijn?

Dat komt dus uiteindelijk neer op DC-plus aan AC-Neutre hangen... ù%
Dit snap ik niet goed... zal de plus niet zorgen voor een DC-offset op de AC en/of omgekeerd: AC-rimpel op batterij?

Hieronder het schema van hoe het eruit zou zien (klemmen inverter met batterij, aardingspen, diffschakelaar en charge controllers)
aarding.PNG
Dus gewoon in de inverter een brugje maken van aardingsklem (die verbonden is met aardingspen) naar:
  • DC-plus
  • PE+N (AC out)
  • PE (AC in van dieselgenerator)
In de handleiding van mijn zonnepanelen wordt nergens beschreven hoe ze (systeem-) geaard moeten worden, enkel dat de metalen frames best geaard worden.
En in de handleiding van mijn charge controllers staat dat het aangeraden wordt om de positieve klem aan de batterijkant te aarden.

In de veronderstelling dat geen van de DC-geleiders van de zonnepanelen geaard moet worden, heeft het dan nog nut om DC plus van de batterij te aarden? Geeft dit voordelen of zo? (aangezien het aangeraden wordt in de handleiding van de charge controllers)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 30 aug 2015, 18:40

http://files.sma.de/dl/7418/Duennschich ... 114630.pdf

Wellicht dat deze link wat verduidelijking geeft, als jouw aarding goed genoeg is dan is de weerstand zo laag dat de elektronen niet eens over een andere route denken ;-)

Je mag altijd één zijde aan aarde leggen, mits er maar geen circuit onstaat via onbedoelde routes (door andere apparatuur heen).
SolarEdge gecertificeerd dealer

Onyx
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Onyx » 31 aug 2015, 08:05

japio, ik denk dat de vraag hier vooral gaat over het koppelen van de N aan aarde bij een off-grid installatie (AC kant).

SemillaBesada, die 2 manieren van aarden moeten volgens mij alletwee samen toegepast worden.

- De N wordt pas N als die aan de productie zijde aan de grond gekoppeld wordt. Dit is idem voor kerncentrale, kleine generator of off-grid inverter. Doe je dat niet dat zit je met een situatie zoals na een scheidingstransformator en kan je geen verliezen naar aarde hebben waardoor je je installatie niet kan beveiligen met een verliesstroomschakelaar.

- Daarnaast heb je de aarding van de toestellen (die na je verliesstroomschakelaar staan) zoals in een gewone huisinstallatie.

Tot zover de theorie. Hoe het praktisch moet uitgevoerd worden heb ik geen ervaring mee.

Plaats reactie