Van ongrid naar offgrid. Wie kan me helpen?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Smokey2008
Installatie Land: België

Van ongrid naar offgrid. Wie kan me helpen?

Bericht door Smokey2008 » 09 mar 2015, 22:15

Hallo beste mensen.

Ik heb een vraag. We hebben hier een ongrid systeem staan met een 10tal panelen. Nu gaan we in de nabije toekomst verhuizen naar midden Amerika en hebben daar geen stroom ter beschikking. Ik wil dus graag mijn huidige installatie ombouwen naar een offgrid systeem. Wie weet er wat nederlandstalige uitleg of heeft er mischien wat tijd over om me in de goede richting te helpen?

huidig bestaande systeem:
10 panelen Sharp 160WP
Mastervolt XS3200

Alle hulp zou super meegnomen zijn. Alvast bedankt,

Ben

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Van ongrid naar offgrid. Wie kan me helpen?

Bericht door janus » 09 mar 2015, 22:23

Welkom hier

De eerste vraag die bij mij opkomt is wat je verwacht van je off grid systeem.
Dus wat moet er allemaal op draaien en is er nog een ander systeem ter beschikking (agregaat bv.)

Je omvormer kan je trouwens niets mee doen, je moet er 1 nemen die zonder netaansluiting werkt.

Ps. even verplaatst naar het juiste topic.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Smokey2008

Bericht door Smokey2008 » 09 mar 2015, 22:28

Vergeef me mijn dommigheid... Maar als ik een accupack heb waar de energie in opgeslagen wordt kan ik die toch ook weer gebruiken om de omvormer van spanning te voorzien om te werken? Sorry ben echt een leek op dit gebied..

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 mar 2015, 22:41

Dat is niet dom maar juist een slim idee :lol:
Als je een stroomnet kan nabootsen met een mooie sinus en de juiste frequentie zou het in theorie moeten lukken.
Maar het zal toch heel moeilijk worden in de praktijk want je moet ook de belasting gaan regelen, immers met te weinig belasting schiet de spanning omhoog en slaat de omvormer uit.
Terwijl bij teveel belasting de spanning zal zakken en de omvormer ook uit slaat.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 10 mar 2015, 11:12

Smokey2008 schreef:Hallo beste mensen.

Ik heb een vraag. We hebben hier een ongrid systeem staan met een 10tal panelen. Nu gaan we in de nabije toekomst verhuizen naar midden Amerika en hebben daar geen stroom ter beschikking. Ik wil dus graag mijn huidige installatie ombouwen naar een offgrid systeem. Wie weet er wat nederlandstalige uitleg of heeft er mischien wat tijd over om me in de goede richting te helpen?

huidig bestaande systeem:
10 panelen Sharp 160WP
Mastervolt XS3200

Alle hulp zou super meegnomen zijn. Alvast bedankt,

Ben
hoi Ben,

Leuk te horen dat je die richting uit trekt
Spijtig te moeten horen dat je de uitleg het liefst in het Nederlands(*) wenst terwijl ze ginder toch één en ander al uitgedokterd hebben maar dan in hun taal. En ik heb het vermoeden dat je daar ook de markt zal moeten opgaan.
Indien Engels geen probleem is dan zal je je gading vinden bij al diegene die je zijn voorgegaan in het PV verhaal.
Neem u een elektronisch abbo op http://www.homepower.com/, indien je dat op het juiste ogenblik doet dan is dit redelijk goedkoop én je krijgt toegang tot alle gepubliceerde artikels en forum.
Veel succes en hou verder contact, ik kijk al uit naar je ervaring en misschien is de tijd hier ook bijna rijp om die richting uit te gaan ;-)

(*) volgend document zal je al een en ander toelichten, mocht je vragen hebben geef gerust een seintje
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf

Smokey2008

Bericht door Smokey2008 » 10 mar 2015, 14:27

@bruma. Engelse uitleg is niet erg, maar technisch engels is nog niet zo mijn ding.. Denk dat ik daarover zal struikelen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 10 mar 2015, 14:45

Smokey2008 schreef:@bruma. Engelse uitleg is niet erg, maar technisch engels is nog niet zo mijn ding.. Denk dat ik daarover zal struikelen.
Ben

de artikels i.v.m. off-gridd, batterijen, generatoren zijn er voldoende bij homepower voor gewone mensen en gevorderden.
Mogelijks zijn er al mensen in de buurt van waar jij gaat wonen die al ervaring hebben en dit zeker met u kunnen en willen delen.
Het off-grid is normaliter in die streken ook eerder gewoner dan hier en het grid-tied is maar recent aan het opkomen, de grid-tied hackers even daar gelaten.

Succes

flinflin
lid

Bericht door flinflin » 19 mei 2015, 18:21

Als er genoeg zonuren zijn op de slechte moment van het jaar kan het zeker maar met 10 panelen is uw vermogen beperkt.
Je moet rekening houden met wat je zal verbruiken per dag en wat je panelen kunnen opbrengen per dag.
Hoeveel dagen zal je minder produceren dan uw verbruik.
Met die parameters kan je uitrekenen hoeveel batterij je moet plaatsen.

Je zal merken dat het redelijk snel goedkoper wordt om uw tekorten aan te vullen met een stroomgroep want zoveel batterijen plaatsen wordt absurd duur.

Als je een batterij plaatst van 5 à 10 kwh nuttig te gebruiken vermogen en je let op uw verbruik ifv de zonne-energie die ter beschikking is, kan je het grootste deel van het jaar hierop werken. Ik heb een dergelijke installaties in werking en het aanpassen van uw levenspatroon en de capaciteit van de batterij zijn zeer belangrijk.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 19 mei 2015, 19:24

johanmeert
lid

Bericht door johanmeert » 03 aug 2015, 19:36

Je kan perfect je systeem uitbreiden met een SMA sunny Island.
Die kan voor het volgende zorgen:
- off-line werken indien er geen net is
- als backup dienen indien het net uitvalt
- opladen van batterijpack

Wij hebben op bedrijf werkend: 13kWp panelen + 10kW 3-fasige SMA inverter + 3 sunny island 6.0 + NiFe batterijbank van 36kWh + netscheiding schakelkast.
We kunnen overdag overtollige energie van de panelen in de batterijen steken.
s' avonds maken de 3 sunny island's dan 3-fasige stroom uit de batterijen.
In de winter dient het systeem als backup indien het net uitvalt.

Zie de link naar een nederlandse handleiding SMA met berekening systeem + volledig schema voor de netscheiding kast (zowel enkel als 3-fasig).
http://www.sma-benelux.com/nl_BE/produc ... 698d955cbb

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 aug 2015, 07:35

Dat is een back-up systeem en geen off grid systeem.
en hebben daar geen stroom ter beschikking.
:!:
Een noodstroomsysteem met Sunny Island voorziet tijdens een uitval van het openbare stroomnet verbruikers van energie
en een aan het openbare stroomnet aangesloten PV-installatie van spanning.
:td:

johanmeert
lid

Bericht door johanmeert » 04 aug 2015, 23:05

De sunny island is oorspronkelijk ontworpen om volledig off-line, zonder net, te werken, maar kan ondertussen ook on-line hybride werken.
M.a.w. de Sunny Island is wel degelijk geschikt voor jouw applicatie. Je moet gewoon een andere handleiding ervan downloaden, dat is alles.
Je hebt 1 sunny island nodig als je enkelfasige stroom wil en 3 stuks indien je driefasig wil.
Je kan de sunny island ook koppelen met:
- inverter met zonnepanelen
- windturbine
- generator
- en ja ook het net
- load shedding verbruiker (als je batterijen vol zijn en je te veel stroom maakt)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 aug 2015, 14:10

Je moet gewoon een andere handleiding ervan downloaden, dat is alles.
Het was jouw link hoor ;-)

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 05 aug 2015, 14:56

een ander type batterij,diep ontladen mogelijk en toch 3000 cycles, 28KWh voor +/-16.000$
http://www.altestore.com/store/Deep-Cyc ... 8V/p11640/

hier kan je de bevindingen lezen van een installatie met de kleinere module (zelf nog niet in detail gelezen)
http://www.altestore.com/blog/2014/10/g ... you-think/

Plaats reactie