wat bij stroomuitval

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
ericksenior
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

wat bij stroomuitval

Bericht door ericksenior » 25 aug 2014, 15:19

iedereen ( of bijna) heeft het over stroomuitval, zal wel niet gebeuren maar wat als ...
nu dacht ik aan het volgende, ik heb een autobatterij en die laad ik op met een batterijoplader ( of druppeloplader).
ik sluit een omvormer(tje) 12 v naar 220 v( +/-100 w) aan op de batterij en zodra er stroomuitval is sluit ik die aan op een stopkontakt.
Op die manier kan ik de omvormer van mijn PV installatie activeren die dan een paar verbruiktoestellen kan doen draaien.
Als er zon is natuurlijk, maar meestal is er in de winter een paar kwh ter beschikking ( overdag)

Manueel de hoofdschakelaar uitleggen en nog wat ???

TomG
junior lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Re: wat bij stroomuitval

Bericht door TomG » 25 aug 2014, 15:54

Gevaarlijk en geen kans dat het werkt.

Je zal al een goeie sinus omvormer moeten gebruiken, anders zal de omvormer daarmee niet willen werken. Bovendien, wat ga je doen als de omvormer meer produceert dan wat je consumeert? Dan ga je die 12V --> 220V omvormer gewoon opblazen, want je zonnepanelen omvormer zal zijn spanning verhogen om de stroom toch kwijt te kunnen.

Geen goed idee en alles behalve veilig dus.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 25 aug 2014, 17:04

want je zonnepanelen omvormer zal zijn spanning verhogen om de stroom toch kwijt te kunnen.

Dus omvormer schakelt zijn eigen weer uit als de spanning boven de 261v komt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

ericksenior
Senior lid
Contacteer:

Bericht door ericksenior » 25 aug 2014, 22:49

tja , het was een idee, blijkbaar niet goed :roll:

PieF
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door PieF » 26 aug 2014, 14:05

Wanneer gaan ze de elektriciteit uitschakelen?

Midden op de dag als er produktie is of savonds als iedereen thuiskomt en de zon weg is?
15x Sunpower 300 Black
1x Fronius IG plus 50
H=45° O=240°

Zonstraal VZW lid nr. 24

goldrider
junior lid
Contacteer:

Bericht door goldrider » 26 aug 2014, 14:14

Dag ericksenior,

Het idee was zeker niet slecht :)
Maar met het verschil grid-tie inverter versus eiland bedrijf gaat het inderdaad niet werken.

Om een eiland bedrijf mogelijk te maken (eenvoudig hmm....nuja...)

- Laadregelaar kopen
- Een string zonnepanelen aansluiten op de laadregelaar ipv de grid tie inverter
- Lood accu toevoegen
- Omvormer voor eilandbedrijf kopen en aan de uitgang hangen.

Kost? Dit hang allemaal af van hoeveel Ah je wil consumeren :)
Zelf heb ik een DIY systeempje met 1 x 18 Volt 65Wp zonnepaneel op een mppt laadregelaar (china, ebay)
en een 30Ah loodaccu (deep cycle). (genre autoaccu kan ook, maar dan best niet te diep ontladen dan)
Aan de verbruikerszijde heb ik een goedkope auto omvormer (geen pure sine, maar goed genoeg voor enkele lampen)
Ook heb ik een DC/DC adaptor waarmee ik mijn laptop kan opladen. Zo met een sigaretten-aansteker-aansluiting
Voordeel: geen omweg naar DC - AC - DC moeten maken, en de bijhorende verliezen.

Zwaardere laadregelaars, zware accu's, zware omvormers..... daarmee loopt de kost natuurlijk veel meer op...
Of het dan de moeite is, is de vraag. Maar als DIY vond ik het heel leuk om te doen, en het systeempje werkt keurig :)

Met vriendelijke groet

Plaats reactie