Eletroboiler + fotovoltaische cellen off grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
kob
junior lid
Installatie Land: België

Re: Eletroboiler + fotovoltaische cellen off grid

Bericht door kob » 04 jun 2018, 19:32

Dan zou ik eens wat verder kijken, er zijn er die ook op DC werken. Kan later wel een link naar een data-sheet doorgeven.
Iets zoals:
http://www.crydom.com/en/Products/Catal ... 20_200.pdf

patatje123
junior lid

Bericht door patatje123 » 05 jun 2018, 06:13

ok Bedankt Kob

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 09 jun 2018, 16:58

Er zijn er wel te vinden op www. Startrelais voor wagens, spoelspanning 12V en 24V 100 tot 500Amp. Nadeel is hun hoge (40 watt) verbruik van het spoel. Zij werken tegen een krachtige veer ivm met uitschakelen met sterke veer om dit zo snel mogelijk te laten verlopen

https://www.electriccarpartscompany.com ... -Contactor

patatje123
junior lid

Bericht door patatje123 » 09 jun 2018, 19:35

Deze relais zijn gemaakt om 12 of 24 volt te schakelen en zijn zeker niet geschikt om er 240 volt gelijkstroom mee 'open' te trekken.
Toch bedankt

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 09 jun 2018, 20:33

Je hebt gelijk. Ze kunnen het wel schakelen, want ik gebruikte er 2 van om te testen toen mijn panelen in serie stonden. (210V 8 amp) Deze zijn wel niet gekeurd voor deze hoge spanning. Een relais met DC contacten vond ik niet onder de 200€, vandaar dat ik met deze getest heb.

kob
junior lid

Bericht door kob » 09 jun 2018, 22:44

Met degene waarvan ik de datasheet had gepost, zit je rond de 100 dollar.
Mogelijks als je nog verder rond kijkt, vind je nog wel andere.
Zoek op sites als mouser en dergelijke.

patatje123
junior lid

Bericht door patatje123 » 10 jun 2018, 08:40

Inderdaad, zo'n mosfet solidstaterelais lijkt me dan ook hoogst interessant. Ik wist niet dat dat bestond, bedankt voor de info.
Ik ben momenteel even met andere zaken bezig maar ik ga der mij ten stelligste binnenkort zeker eens wat verder mee bezig houden. Als je met zonnestroom direct warm water kan maken dan zou het misschien een goede zaak zijn om offgrid te gaan en op die manier die netvergoeding kwijt te spelen. Er komt nogal wat rekenwerk bij kijken om eens te zien wat het voordeligste uitkomt, offgrid het verbruik van die boiler uitsparen of zoals nu gewoon netgekoppeld met betaling van netvergoeding.
Hoe zou dat overigens in zijn werk gaan, je panelen afmelden bij de netbeheerder ? Zal bewust niet simpel gemaakt zijn zeker ?
Een gewone zonneboiler met vloeistoffen en pompen lijkt me niet direct een optie gezien niet zo onderhouds/gebruiks- vriendelijk.
Jullie horen zeker nog van me.
Nogmaals bedankt voor de reacties tot hier toe.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 10 jun 2018, 08:58

patatje123 schreef:
10 jun 2018, 08:40
Inderdaad, zo'n mosfet solidstaterelais lijkt me dan ook hoogst interessant. Ik wist niet dat dat bestond, bedankt voor de info.
Ik ben momenteel even met andere zaken bezig maar ik ga der mij ten stelligste binnenkort zeker eens wat verder mee bezig houden. Als je met zonnestroom direct warm water kan maken dan zou het misschien een goede zaak zijn om offgrid te gaan en op die manier die netvergoeding kwijt te spelen. Er komt nogal wat rekenwerk bij kijken om eens te zien wat het voordeligste uitkomt, offgrid het verbruik van die boiler uitsparen of zoals nu gewoon netgekoppeld met betaling van netvergoeding.
Hoe zou dat overigens in zijn werk gaan, je panelen afmelden bij de netbeheerder ? Zal bewust niet simpel gemaakt zijn zeker ?
Een gewone zonneboiler met vloeistoffen en pompen lijkt me niet direct een optie gezien niet zo onderhouds/gebruiks- vriendelijk.
Jullie horen zeker nog van me.
Nogmaals bedankt voor de reacties tot hier toe.
Een groot buffervat met deze weerstanden, waar je water voor je vvw of radiatoren uit haalt. Dan heb je het voordeel voor de beide. Verw en san warm water. Sommige buffervaten hebben ook een cerpontaine voor san warm water. Geen nood als er geen zonnestroom is, want je kan dit water in de buffer naverwarmen met een cv ketel of WP. Als je de plaats en de middelen hebt zeker te doen, en je hebt geen verliezen door omvormers
Zonnepanelen afmelden is ook mijn doel

mosfet solidstaterelais kunnen ook parallel geschakeld worden. Top, bedankt voor de info

Plaats reactie