Batterijen bruikbaar?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Batterijen bruikbaar?

Bericht door Mercier » 30 okt 2013, 16:13

Benny schreef:
Benny schreef:Vandaag mijn idee eens voorgelegd aan een senior-technieker. Hij wist me te vertellen dat de meeste van deze batterijen niet onder die 60%capaciteitsgrens zit, maar dat ze beter scoren. Hij denkt zelfs dat ik met enig geduld er een aanzienlijk aantal kan verzamelen waarvan de capaciteit rond de 85 a 90% zal zitten.
Als test hebben we twee batterijen, die waarschijnlijk nog zeer goed zullen zijn, aan een toestel("Opitimizer"?) gehangen welke de haalbare voltage checkt, en die een berekening kan maken wat de huidige capaciteit nog is. Morgen ochtend weten we daar iets meer van....
Momenteel hebben we er 7 getest met als resultaten:
3 pcs. defect
en de andere 4:
14.2V - 32.69Ah.(We vermoeden reeds op voorhand dat deze heel goed ging zijn, vandaar deze genomen)
14.2V - 33.44Ah.(We vermoeden reeds op voorhand dat deze heel goed ging zijn, vandaar deze genomen)
14.2V - 30.51Ah.
14.2V - 27.87Ah.

In totaal liggen er momenteel een 60-tal stuks. We testen nog even verder, maar ik vermoed dat we toch een ruime 30tal bij elkaar gaan krijgen die prima in orde zijn.
Daar zal toch al "iets" mee te doen zijn denk ik...?
Het grootste probleem zal zijn dat je batterijen van verschillende leeftijd (lees gezondheidstoestand) samen brengt in één batterijbank. De zwaksten zullen de sterken mee ziek maken. Ik vrees dat je bank geen lang leven beschoren is zeker niet als je ze in een hogere spanning dan 12 volt gaat schakelen in serie parallel.

paul59
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door paul59 » 21 nov 2013, 17:43

Benny ik lees hier een paar goeie opmerkingen
MAAR je batterijen zijn gratis een UPS of 2 uit diezelfde apparaten kan je die technieker ook wel aan helpen
om te laden gebruik je panelen waneer je nu je ijskast en TV en laptop en nog een lampje of 2 op die ups aansluit bespaar je waarschijnlijk al de helft van je verbruik
Niks ingewikkelde of dure toestanden MAAR zeker niet gaan laden via net of terug naar net sturen te veel hasle :?
ik wil graag wat van die batjes hebben :D

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Benny » 02 dec 2013, 18:26

Na wat testen en uitzoeken de afgelopen weken, heb ik een 30-tal goede batterijen kunnen uit selecteren.
Kom ik vandaag op het werk, na enkele dagen verlof, heeft men toch wel niet de ganse hoeveelheid "afkeur-batterijen", inclusief de door mij uitgezochte stuks, laten afhalen zekers!! :td: :shock:
Kan ik weer helemaal vanaf nul beginnen!! :roll: :evil: :shock:
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 dec 2013, 19:12

Dat is pech, batterijen weg :cry:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Benny » 04 aug 2017, 17:03

Een oud draadje van mij terug boven halen...

Net voor het vertrek van mijn werk naar huis toe zag ik een container met dergelijke batterijen staan. De magazijnier van dienst wist me te zeggen dat dit de overschot was van ongebruikte batterijen van de terugroepactie. Ze zijn dus wel al verschillende jaren ongebruikt.... Met een ruwe telling kwam ik op 70 stuks uit. Deze gaan opgehaald worden komende woensdag.

Blijkbaar zouden hierop steekproeven genomen zijn om te controleren of ze nog goed waren. Het resultaat was "Non-OK". Maar ik vermoed dat "Non-OK" wil zeggen dat ze niet meer als nieuw mogen doorgaan, maar nog een ruime capaciteit hebben. Ze dienen immers als noodbatterij voor hart/long-machines, dus enkel een betrouwbaarheid van 100% is goed genoeg. Maar(nog te checken met een technieker) deze zullen waarschijnlijk nog van een zeer degelijke kwaliteit zijn.

Mogelijks dien ik een zelfde vergoeding te betalen als de oude-metaal handelaar, of met wat geluk gratis. zou ik de moeite doen om hiermee iets te starten zoals eerder in dit topic aangehaald?

Wat zou de ruwweg de kostprijs worden om "iets" op poten te zetten?

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 04 aug 2017, 22:12

Wat de kosten zullen zijn weet ik niet, maar toch de moeite om dit draadje te blijven volgen. ;-)
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 04 aug 2017, 22:21

De vraag is: wat wil je bereiken met je systeem?

Beetje spelen om een onderbreking van het net op te vangen? Of wil je er financieel rendement uit halen?
Hoeveel mag dit grapje kosten?

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Benny » 05 aug 2017, 06:47

Tja Tommie...
Zoals vroeger(draadje is al 4 jaar oud) reeds gezegd, zullen we wel verplicht worden om met slimme meters te gaan werken. Als ik dan het grootste deel van mijn nachtverbruik in die batterijen zou kunnen steken(of slechts al een deeltje) zou mijn elektriciteitsrekening toch wat kunnen minderen. Duidelijk voor mij is dat zomeropbrengsten gaan bufferen voor de winter een utopie is. Maar tijdens de tussenseizoenen de nachten (gedeeltelijk) gaan overbruggen?

Toch nog enkel bedenkingen die ik ondertussen zelf al heb:
In al mijn enthousiasme dit gisterenavond terug op mijn oude topic gesmeten. Maar ondertussen nog eens alles terug gelezen, en er komt toch wel meer bij kijken dan wat ik als leek dacht. Dit zal toch nog wel wat kosten gaan geven, ondanks dat ik het duurste deel, de batterijen, tegen lage of geen kost kan hebben.
Met de herverdeling van onze elektriciteits-rekening die er zit aan te komen, zal er slechts een deel rechtstreeks aan verbruikskost zijn. Ik zal dus een kleiner deel kunnen uitsparen met mijn te ontwikkelen systeem. Hierdoor dus ook een langere ROI hebben om er voordeel gaan uit te halen.

En met een beperkte levensduur/oplaadcycli, zal ik achteraf mijn batterijen dienen te gaan vernieuwen. Het is niet gezegd dat ik dan nog aan een dergelijk aanbod zal geraken. :?:

Je vraag: Hoeveel mag dit kosten... dat is nu net mijn vraag.... In welke grootte orde moet ik die kosten gaan zien, loont het de moeite? Ga ik mijn kosten kunnen recupereren? Met de wetenschap dat de batterijen het duurste zijn; dacht ik relatief goedkoop iets te kunnen regelen, maar de eeuwige twijfelaar in mij zegt dat ik het toch maar betere laat bij wat ik nu heb... :roll:

Graag dus enkele techneuten die mee een schatting van mijn te verwachten kosten kunnen maken. Veel tijd om te beslissen heb ik niet, aangezien de batterijen normaal woensdag opgehaald worden!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 05 aug 2017, 08:45

Een tweedehands UPS hoeft nu niet zo duur te zijn, blijft over wat automaten, verlengkabels en stekkers.
tweedehands.be
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 05 aug 2017, 08:47

Persoonlijk zou ik die batterijen ophalen. Al verkoop je ze achteraf terug, het is en blijft een buitenkans.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 05 aug 2017, 10:51

Loodbatterijen, eerder in een standbystand dan in gebruik. Het heeft een reden dat ze proactief vervangen worden. Je weet immers niet hoe ze zich zullen gedragen indien ze (frequent(er)) stroom moeten leveren.
En wat meespeelt met bovenstaande zin, je kan het geinstalleerd vermogen slechts 30% gebruiken indien je nieuwe een tijd wil laten meegaan. Tevens moet je nagaan welke stroom ze kunnen/mogen/best leveren en dt hangt van het ontwerp af. Er zijn loodaccu's die korte tijd veel stroom kunnen leveren en er zijn er die gemaakt zijn om het een bepaalde tijd uit te zingen zonder stroom. Gebruik je deze laatste voor de eerste toepassing dan trekken de platen krom en voor je t weet heb je kortsluiting in een cel.
Mocht je alsnog investeren dan zou ik opteren voor de 48V elektronica, eerder dan de 24 of 12V.
Buiten dat SMA en enkele andere zich op de 48V gestandaardiseerd hebben heb je met de 48V de hele telco industrie die ook aarop gestandaardiseerd is. Echter het kost een centje meer gezien het eerder op industrie dan op huis tuin en keukengebruik afgestemd is.
Er zijn al PV omvormers op de markt die zowel lithium als lood kunnen opladen en die off-grid kunnen werken.
Indien je inderdaad aan piekshifting wil doen dan zou ik overwegen om een omvormer te kiezen die je later kan gebruiken om de huidige te vervangen en hem voorlopig enkel als off-grid net instellen, indien het financieel kan natuurlijk. Mogelijks heb je dan nog een lader nodig of s het een omvormer met genset ingang zodat dit als laadingang kan dienen.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Benny » 07 aug 2017, 22:52

Vandaag gepraat met de technieker die deze batterijen heeft na gekeken(steekproeven) en nagekeken of ze nog enigszins bruikbaar waren. Technieker was vrijdag tijdig naar huis, dus kon hem dat toen niet meer vragen. Ze zijn dus wel degelijk slecht... Sommige verloren al een deel capaciteit met enkel nog maar een A-meter aan te hangen.
Terug naar af dus....

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 07 aug 2017, 23:17

Benny schreef:
07 aug 2017, 22:52
Vandaag gepraat met de technieker die deze batterijen heeft na gekeken(steekproeven) en nagekeken of ze nog enigszins bruikbaar waren. Technieker was vrijdag tijdig naar huis, dus kon hem dat toen niet meer vragen. Ze zijn dus wel degelijk slecht... Sommige verloren al een deel capaciteit met enkel nog maar een A-meter aan te hangen.
Terug naar af dus....
Terug opwaarderen met epsomzout of engels zout filmpjes staat op youtube

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Benny » 08 aug 2017, 08:05

Uit de link van mijn eerste post:
spill proof construction allows safe
operation in any position

Cellen zijn verzegeld, gesloten constructie. Gaat me wat ver om dat ook nog eens gaan open te breken.
Denk dat ik het hierbij ga laten....

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 aug 2017, 10:12

Benny schreef:
08 aug 2017, 08:05
Uit de link van mijn eerste post:
spill proof construction allows safe
operation in any position

Cellen zijn verzegeld, gesloten constructie. Gaat me wat ver om dat ook nog eens gaan open te breken.
Denk dat ik het hierbij ga laten....
Lukt ook bij gesloten batterijen .
https://www.youtube.com/watch?v=LlSJ-g_xftY

Plaats reactie