Batterijen bruikbaar?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Batterijen bruikbaar?

Bericht door Benny » 12 aug 2013, 19:33

Ik weet niet goed waar ik dit onderwerp kan/mag plaatsen, maar hier lijkt me OK?

Ik ben tewerkgesteld in een medisch bedrijf welke onder meer hart/long-machines verkoopt/onderhoud/hersteld.
In deze machines steken batterijen die dienen als back-up, voor het geval de netspanning zou uitvallen, want uiteraard is het onaanvaardbaar dat dergelijke toestellen zonder stroom zouden vallen! Tijdens de onderhoudscontroles worden deze batterijen systematisch vervangen wanneer ze minder dan 60% van hun capaciteiten hebben. Waarschijnlijk zal er tevens een recall-actie komen op deze hart/long-machines waar tegelijkertijd de batterijen systematisch zullen vervangen worden. Mogelijks zullen een aantal vervangen batterijen ter beschikking kunnen komen van enkele medewerkers.

Het betreft volgend type:
http://imageshack.us/photo/my-images/713/lt85.jpg/
http://www.power-sonic.com/images/power ... Feb_21.pdf

Zijn dit batterijen die bruikbaar zijn in een gezinswoning? Hoe zouden jullie deze dan inzetten? Kunnen ze gebruikt worden om een bepaalde periode zonder stroom te overbruggen, bv tijdens de nachten als er geen opbrengst van je zonnepanelen is? Is een off-grid-installatie hiermee haalbaar?
Zo maar enkele vraagjes die bij mij ontluikten toen ik hoorde van deze mogelijkse recall-actie van de batterijen…..
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

bruma
Master lid
Contacteer:

Re: Batterijen bruikbaar?

Bericht door bruma » 12 aug 2013, 22:10

ja dit zijn batterijen die daarvoor kunnen dienen echter met enkele bedenkingen.

Stel dat je een nieuw set ter beschikking zou hebben dan gaan ze mee volgens gebruik af te lezen op de grafiek "Live Characteristics in cycle use":
indien je 30% van de capaciteit gebruikt en met een ontlaadstroom van 0,2C dan kan je tussen de 1000 à 1200 keer laden/ontladen
indien je 50% van de capaciteit gebruikt dan is het aantal keer slechts 400 à 500

Indien je de sets maar krijgt nadat er nog ongeveer 60% van de capaciteit overblijft (cfr tabel "Live Characteristics in standby use" na 5j) dan
kan je die 30% niet meer halen
van die 50% blijft al maar 15% meer over

ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 12 aug 2013, 22:55

Zelfs nieuw ga je maar maximaal 160 W gedurende een uur uit 1 batterij halen (1-hr. (18.6A to 9.00 volts).
Ver ga je daar dus ook niet mee geraken.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door Benny » 13 aug 2013, 00:25

Stel, ik kan er daar 30stuks van verkrijgen:
30 * 160W= 4800W
Maar niet nieuw, dus slechts 60% capaciteit haalbaar, blijft nog 2.880w over.
Maar je gaat niet volledig ontladen, max maar tot 50%, dus nog 1440W over.
Dat is dus net genoeg om bv. een half uurtje een strijkijzer aan de klap te houden...

Bedankt voor het advies, ik zal mijn ideetje dan maar al opnieuw opbergen...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 13 aug 2013, 07:49

En dan moet je het ook nog eerst weer omzetten in wisselstroom wat ook weer x% verlies geeft :(
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door Benny » 13 aug 2013, 17:48

Vandaag mijn idee eens voorgelegd aan een senior-technieker. Hij wist me te vertellen dat de meeste van deze batterijen niet onder die 60%capaciteitsgrens zit, maar dat ze beter scoren. Hij denkt zelfs dat ik met enig geduld er een aanzienlijk aantal kan verzamelen waarvan de capaciteit rond de 85 a 90% zal zitten.
Als test hebben we twee batterijen, die waarschijnlijk nog zeer goed zullen zijn, aan een toestel("Opitimizer"?) gehangen welke de haalbare voltage checkt, en die een berekening kan maken wat de huidige capaciteit nog is. Morgen ochtend weten we daar iets meer van....

Stel, dat ik voldoende(hoeveel dan best?) batterijen kan verkrijgen, wat zou ik verder nog nodig hebben om er "iets" mee te gaan doen?
Wat lijkt jullie die "iets" dan te kunnen zijn, maw , wat zijn mijn mogelijkheden wanneer ik voldoende batterijen kan bij elkaar krijgen die nog een mooie capaciteit hebben?

Zelf heb ik een technische achtergrond in mechanica, maar ben er na mijn humaniora niet mee verder te gaan. Dus best geen te technische termen aub... ;)

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 13 aug 2013, 22:59

Het hangt er van af wat je ermee wilt doen : als de netstroom uitvalt, dan mag jouw stroom op geen enkele manier op het openbare net terechtkomen.
je zou wel een soort noodnet kunnen uitbouwen op een aparte kring in je woning. Eventueel op 12V.
Verder heb je een laadregelaar nodig en een DC/AC omvormer als je iets op 220V wilt laten werken.

Op de SMA site zijn wel wat zaken te vinden :
http://www.sma-benelux.com/nl_BE/produc ... ening.html
http://www.sma-benelux.com/nl_BE/produc ... folio.html
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

bruma
Master lid
Contacteer:

Bericht door bruma » 14 aug 2013, 10:01

om het eenvoudig te houden denk ik dat je best op zoek gaat naar een tweedehandse UPS.
Eentje die op 48V werkt, je hebt dan 4 12V batterijen nodig in serie.
Goede UPSsen leveren een sinusspanning en daarop kan je normale toestellen op aansluiten.
Het vermogen van de UPS zal bepalen wat je erop kan aansluiten.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door Benny » 16 aug 2013, 08:48

ErikDD schreef:Het hangt er van af wat je ermee wilt doen

Eigenlijk weet ik dat op DIT moment zelf nog niet. Vandaar ook dat ik deze topic opende.
Vind het een beetje zonde, als je een mogelijkheid zou hebben om dergelijke (nog goede?) batterijen te kunnen verkrijgen, om daar dan niets mee te gaan doen...

Persoonlijk verwacht ik dat de netwerkbeheerders de rechtszaak over de netvergoeding, al of niet gedeeltelijk, zullen verliezen. Als gevolg daarvan, denk ik dat zij daarna de piste van de slimme meters erdoor zullen duwen. Zelfs indien ze de rechtszaak NIET zouden verliezen, is er nog steeds de optie dat je akkoord gaat met een slimme meter. Dus stel dat je (een gedeelte) van je panelenopbrengst zou kunnen bufferen over de nacht, dan zou je "slimme rekening" misschien wel kunnen geminderd worden hierdoor. En wie weet.. misschien is dan de combinatie slimme meter + (gedeeltelijke) opslag in batterijen, wel interessanter dan een netvergoeding te moeten betalen?

Ik denk(?) dat het duurste onderdeel van dit soort buffersysteem de batterijen zullen zijn. Laat ik nu net een buitenkansje hebben om daarover reeds te kunnen beschikken. Mogelijks met een beperkte capaciteit van batterijen, maar een gedeeltelijke buffering is misschien ook interessant? Ik heb volgende week pas een beter zicht op capaciteiten van deze batterijen, maar heb er wel een goed gevoel bij, zeker na een gesprek met één van onze techniekers.

Als leek weet in niet helemaal hoe iets dergelijks er zou uitzien, maar als ik een gokje mag wagen:
-een "detectie" die de richting van de stroom meet tussen zekeringkast(3fasen) en de slimme meter. Bij teruggevende stroom mag deze niet naar de slimme meter, maar moet deze eerst de batterijen bevoorraden. Bij stroom van het slimme meter-net (geen/minder zonnepanelenopbrengst) dient deze stroom rechtstreeks naar de zekeringskast te gaan(dus niet naar de batterijen :lol: ).
- bij vullen van batterijen: een omvormer die de spanning van mijn omvormers omzet naar die van de batterijen.
- bij verbruik van stroom van deze batterijen: een omvormer die de spanning van mijn batterijen omzet naar die van de omvormers.
Mogelijks zijn deze omvormers in één toestel, wat jullie dan een UPS noemen?

Of een ander gokje...
-spanning die komt van mijn panelen rechtstreeks opzetten op de batterijen, maar enkel als de slimme meter teruggevende stroom zou hebben.
-Stroom afnemen van de batterijen, en sturen langs mijn huidige omvormers(en GSC-meter) wanneer er een tekort is, en de slimme meter dreigt van het net af te nemen.

Beetje simplistisch voorgesteld, maar ik hoop dat er toch "ergens" iets nuttigs met die batterijen te doen is..., wanneer er ons de slimme meters door het strot worden geduwd.

Tommie1
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Tommie1 » 16 aug 2013, 09:15

Ik denk dat je de zaak wat te simpel voorstelt.

Eerst en vooral zal,de levensduur van je batterijen nog hooguit een paar jaar bedragen. Dus, je systeem zal aangepast moeten worden als je nieuwe batterijen moet kopen.

Als je die batterijen, of later andere wil gaan opladen en afladen, dan heb je daarvoor een degelijke sturing nodig. Als je batterijen vol zijn, moet je de stoppen, en je mag ze ook niet helemaal leeg trekken, want dan zijn ze defect.

Sma heeftbspeciale toestellen hiervoor. Geen idee wat ze kosten.

Maar de batterijen zelf zijn schandalig duur. Reken op 100€ -150€ per kWh.
Als je die wil terugverdienen met een lager netvergoeding, dan moet je een halve zomeropbrengst kunnen stockeren, en bewaren tot in de winter.
Wat dagopbrengst stockeren tot in de nacht zal je niet veel opleveren denk ik.

Trouwens, is er al een firma die met een deftige rendementsberekening naar voor gekomen is?

Geloof me, op dit ogenblik is het net nog steeds de goedkoopste batterij.

bruma
Master lid
Contacteer:

Bericht door bruma » 16 aug 2013, 10:06

Benny schreef:
ErikDD schreef:Het hangt er van af wat je ermee wilt doen

Eigenlijk weet ik dat op DIT moment zelf nog niet. Vandaar ook dat ik deze topic opende.
Vind het een beetje zonde, als je een mogelijkheid zou hebben om dergelijke (nog goede?) batterijen te kunnen verkrijgen, om daar dan niets mee te gaan doen...

Persoonlijk verwacht ik dat de netwerkbeheerders de rechtszaak over de netvergoeding, al of niet gedeeltelijk, zullen verliezen. Als gevolg daarvan, denk ik dat zij daarna de piste van de slimme meters erdoor zullen duwen. Zelfs indien ze de rechtszaak NIET zouden verliezen, is er nog steeds de optie dat je akkoord gaat met een slimme meter. Dus stel dat je (een gedeelte) van je panelenopbrengst zou kunnen bufferen over de nacht, dan zou je "slimme rekening" misschien wel kunnen geminderd worden hierdoor. En wie weet.. misschien is dan de combinatie slimme meter + (gedeeltelijke) opslag in batterijen, wel interessanter dan een netvergoeding te moeten betalen?

Ik denk(?) dat het duurste onderdeel van dit soort buffersysteem de batterijen zullen zijn. Laat ik nu net een buitenkansje hebben om daarover reeds te kunnen beschikken. Mogelijks met een beperkte capaciteit van batterijen, maar een gedeeltelijke buffering is misschien ook interessant? Ik heb volgende week pas een beter zicht op capaciteiten van deze batterijen, maar heb er wel een goed gevoel bij, zeker na een gesprek met één van onze techniekers.

Als leek weet in niet helemaal hoe iets dergelijks er zou uitzien, maar als ik een gokje mag wagen:
-een "detectie" die de richting van de stroom meet tussen zekeringkast(3fasen) en de slimme meter. Bij teruggevende stroom mag deze niet naar de slimme meter, maar moet deze eerst de batterijen bevoorraden. Bij stroom van het slimme meter-net (geen/minder zonnepanelenopbrengst) dient deze stroom rechtstreeks naar de zekeringskast te gaan(dus niet naar de batterijen :lol: ).
- bij vullen van batterijen: een omvormer die de spanning van mijn omvormers omzet naar die van de batterijen.
- bij verbruik van stroom van deze batterijen: een omvormer die de spanning van mijn batterijen omzet naar die van de omvormers.
Mogelijks zijn deze omvormers in één toestel, wat jullie dan een UPS noemen?

Of een ander gokje...
-spanning die komt van mijn panelen rechtstreeks opzetten op de batterijen, maar enkel als de slimme meter teruggevende stroom zou hebben.
-Stroom afnemen van de batterijen, en sturen langs mijn huidige omvormers(en GSC-meter) wanneer er een tekort is, en de slimme meter dreigt van het net af te nemen.

Beetje simplistisch voorgesteld, maar ik hoop dat er toch "ergens" iets nuttigs met die batterijen te doen is..., wanneer er ons de slimme meters door het strot worden geduwd.

hetgeen je hier beschrijft aan functionaliteit tov de slimme meter bestaat al, ik zou het moeten zoeken in dit forum maar dit jaar werd een systeem verkocht (te koop aangeboden rubriek).
Het betrof een inverter die aangesloten is op de PV's (uiteraarld), batterijen en het thuisnet (uiteraard) die de meting op de stroom uitvoert (verbruik/levering van/aan net). Afhankelijk van de laadtoestand van
de batterijen en het nettoverbruik worden de batterijen opgeladen.

Een UPS komt eigenlijk uit de IT/TELCO wereld waar toestellen, vermoedelijk van waaruit jij je batterijen haalt, die gegarandeerd een tijd zonder netstroom moeten kunnen werken. Om te experimenteren gebruik je best een tweedehandse UPS waar je je batterijen aan hangt en waar je een verbruiker rechstreeks op aansluit (niet netgekoppeld).

stephan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door stephan » 17 aug 2013, 10:34

heb het onderwerp een beetje gevolgd.
Om een off grid op poten te zetten met dergelijke batterijen zal je er een grote hoeveelheid nodig hebben om een het systeem een beetje bruikbaar te maken.
Er komt heel wat bij kijken van materiaal die nodig is, zeker als je wil laten samenwerken met het net.
Best is een volledig off grid te maken en zien welke toestellen je er kunt op aansluiten.

Hier alvast een link die janus destijds heeft vermeld waar je kan berekenen hoe groot uw systeem moet zijn t.o.v. de nodige energie
http://www.freesunpower.com/system_sizing.php.
Je zal versteld staan hoeveel batterijen je zal nodig hebben.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door Benny » 22 aug 2013, 18:53

Benny schreef:Vandaag mijn idee eens voorgelegd aan een senior-technieker. Hij wist me te vertellen dat de meeste van deze batterijen niet onder die 60%capaciteitsgrens zit, maar dat ze beter scoren. Hij denkt zelfs dat ik met enig geduld er een aanzienlijk aantal kan verzamelen waarvan de capaciteit rond de 85 a 90% zal zitten.
Als test hebben we twee batterijen, die waarschijnlijk nog zeer goed zullen zijn, aan een toestel("Opitimizer"?) gehangen welke de haalbare voltage checkt, en die een berekening kan maken wat de huidige capaciteit nog is. Morgen ochtend weten we daar iets meer van....

Momenteel hebben we er 7 getest met als resultaten:
3 pcs. defect
en de andere 4:
14.2V - 32.69Ah.(We vermoeden reeds op voorhand dat deze heel goed ging zijn, vandaar deze genomen)
14.2V - 33.44Ah.(We vermoeden reeds op voorhand dat deze heel goed ging zijn, vandaar deze genomen)
14.2V - 30.51Ah.
14.2V - 27.87Ah.

In totaal liggen er momenteel een 60-tal stuks. We testen nog even verder, maar ik vermoed dat we toch een ruime 30tal bij elkaar gaan krijgen die prima in orde zijn.
Daar zal toch al "iets" mee te doen zijn denk ik...?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 22 aug 2013, 20:48

Er is altijd iets mee te doen, maar vergeet niet dat je een batterijlader en omvormer nodig hebt om er weer 230V van te maken.
En dan ook nog de nodige hardware om te schakelen, door wie ga je dat laten uitvoeren en tegen welke prijs?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

bruma
Master lid
Contacteer:

Bericht door bruma » 22 aug 2013, 21:25

Benny schreef:
Benny schreef:Vandaag mijn idee eens voorgelegd aan een senior-technieker. Hij wist me te vertellen dat de meeste van deze batterijen niet onder die 60%capaciteitsgrens zit, maar dat ze beter scoren. Hij denkt zelfs dat ik met enig geduld er een aanzienlijk aantal kan verzamelen waarvan de capaciteit rond de 85 a 90% zal zitten.

Momenteel hebben we er 7 getest met als resultaten:
3 pcs. defect
en de andere 4:
14.2V - 32.69Ah.(We vermoeden reeds op voorhand dat deze heel goed ging zijn, vandaar deze genomen)
14.2V - 33.44Ah.(We vermoeden reeds op voorhand dat deze heel goed ging zijn, vandaar deze genomen)
14.2V - 30.51Ah.
14.2V - 27.87Ah.

In totaal liggen er momenteel een 60-tal stuks. We testen nog even verder, maar ik vermoed dat we toch een ruime 30tal bij elkaar gaan krijgen die prima in orde zijn.

als je er in serie moet plaatsen zorg dan dat het een beetje van gelijke amperage zijn om de onbalans zo klein mogelijk te maken.
hou er ook rekening mee dat de amperage die op de batterijen staat eigenlijk gespecificieerd is t.o.v. en ontlaadduur van 20h, hoe sneller je ze gaat ontladen hoe sneller ze ook hun capaciteit verliezen (hoeveel je eruit kunt halen) en hoe minder aantal keer je ze kunt op/ontladen (cycli) op 3h gebruik is een compromis.
op ebay of stockloos zijn er wel tweede handse UPS (stand-alone toestellen) te vinden die voor een hele schappelijke prijs op de kop te tikken zijn.
Indien je er eentje zou vinden met 48V busspanning dan heb je 4 batterijen nodig om die aan t werk te zetten en met mijn berekening van hierboven zou je voor 3h 250W verbruiker kunnen aansluiten (30Ah/2/3 = 5Ah *48V - 50% ontlading), je moet er dan gewoon een verbruiker vinden in huis. Zet je meerdere kringen van 48V in dan kan je langer werken. Wel een sinus-UPS kiezen en geen gemodificeerde sinus (zijn goedkoper maar werken niet met elektronische aperatuur)
Ga je met hogere dan 48V spanning gaan werken zal je cel-floating moeten doen zowel op spanning als op stroom.
Je kan al een en ander nalezen op:
http://www.artecing.com.uy/pdf/guias_megger/New%20-%20BatteryTestingGuide_en_LR.pdf

met zo'n ups kan je al wat experimenteren (off-grid voor de uitgang) tegen een lage kostprijs, daarna kan je kijken wat een inverter kost die on-grid werkt en kan je berekeningen maken naar een ROI.

Plaats reactie