PV op 12/24V met batterij

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Re: PV op 12/24V met batterij

Bericht door Bj0rn »

Trianon schreef: 10 sep 2021, 19:41 Bedankt voor je antwoord (mee helpen denken) Bjorn.
Met plezier :-)
Trianon schreef: 10 sep 2021, 19:41 Die -9C (s'nachts) komt elke 7 jaar voor (Bourian) en duur ongeveer 2 dagen, maar daarvoor een grotere WP installeren vind
ik ook niet rendabel (de wet verplicht je dit wel, al zij het met een backup als een haard).
De laatste 3 jaar heeft het maar enkel dagen onder 0C geweest s'nachts.
In België vallen koude (winter)dagen vallen vaak samen met dagen dat er weinig bewolking is. Koude lucht door wind uit het Noorden/Oosten, dus relatief droge lucht van over land. M.a.w. op koude dagen is het ook heldere hemel. Als dat in Italië (effect van de Alpen enzo?) ook zo zou zijn, dan zal er wellicht zon zijn op het moment dat je je warmtepomp het meest nodig hebt. Al zou ik ook brandhout achter de hand houden. Just in case.
bruma schreef: 11 sep 2021, 19:15 In plaats van een boilervat met water kan je een iets duurder PCM vat gebruiken. Er kan 11kWh opgeslagen worden die voor verwarming en SWW gebruikt kan worden.
Anderzijds is een batterij systeem voor alle elektrische verbruikers stand-by.
Phase Change Materials (PCM) zoals bvb. paraffine kunnen inderdaad een goed alternatief vormen voor water als warmtebatterij. Het benodigde volume opslag is kleiner en daardoor zijn stilstandsverliezen wellicht ook kleiner. Een warmtebuffer i.p.v. elektriciteitsbuffer (batterij) kan dus ook. Het een sluit het ander trouwens niet uit.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
Trianon
lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Trianon »

Het is de bedoeling dat ik de WP zelf ga installeren volgend jaar (volgens dat ik lees kan dit met een Vailliant VWL monoblock).
Electriciteit is goedkoper dan gas voor mij in Italie, vb voor 2.6 kWh warmte energie kost het :

LPG________0.38 l ___ = 0.39 euro
Weerstand__2.60 kWh_ = 0.35 euro
WP (cop=3)_0.87 kWh_ = 0.12 euro

Daarbij is het telkens een ramp om te vragen dat ze gas komen bijvullen, daarom alleen al gaan we omschakelen !

Dus mijn WP nu laten werken via het net is zeker geen probleem qua prijs (nachttarief hebben ze daar ook nog) !
Het probleem is echter dat mijn WP compressor niet samen gaat kunnen draaien met koken, wasmachine omwille van de 3kW.
Dus daarom dacht ik eerst aan een extra vat met 200l warm water (heb plaats genoeg) die ik tussendoor opwarm en
dan tijdens het koken, laat ik dit water circuleren in radiatoren om ze op temp. te houden.
Dus juist genoeg energie voor max een uurtje of zo, maar geen hele nacht (zal ook minder eisen stellen aan de warmte verliezen).

Zonnepanelen gaan we ook aanvragen via een installateur, mogelijks kunnen we dan ook meer dan 3kW krijgen (is max zonder vergunnings aanvraag)
en een subsidies aanvragen. Maar in Italia duurt zo'n 'project' een jaar of drie, dus niet meteen op rekenen ...
Maar als meer dan 3kW niet mogelijk is dan vrees ik dat we niet veel energie op overschot gaan hebben om de batterijen op te laden ?
Naast de WP willen we ook koken, wassen, ...
En zonder die subsidies (heel moeilijk voor buitenlanders) gaan die batterijen ook nog heel duur zijn.
Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn »

Ah kijk, je hebt nog LPG als backup, naast elektriciteit en hout! Interessant om zien dat LPG duurder is dan een gewone elektrische weerstand. Lijkt me dat elektriciteit in Italië rond 0,13 - 0,14 €/kWh spotgoedkoop is. Grofweg de helft van wat je in België betaalt.

De warmtepomp zal denk ik niet continu 2-3 kW vragen. Enkel als de wp zijn maximaal warmte vermogen afgeeft.
Idem voor de kookplaat, wasmachine, oven, etc...

Voorbeeld van het opgenomen vermogen van een oven.
oven.png
P.S.: er zitten nog wat kleinere verbruikers in de meting, maar ik denk dat het uit de grafiek duidelijk is dat een apparaat niet continu het nominaal vermogen verbruikt.

Als je gebruik maakt van een warmtebuffer, kan je de wp uitschakelen op het moment dat je grootverbruikers gebruikt. Dan hoef je geen (relatief dure) batterij aan te schaffen. Je kan alvast starten en het verbruik van een aantal apparaten meten en zo bepalen wat wel/niet tegelijk gebruikt kan worden.

Een bijkomende batterij zal het gebruiksgemak wel verhogen. Aan jou dan de afweging of je dat de moeite waard vind. Dan kan 's nachts ook gebruik maken van de wp en de oven en ...
Lijkt me dat Italië ook in de winter toch een vrij gunstig klimaat heeft voor zonnepanelen. In de winter brengen de zonnepanelen nog 50% op van wat ze in de zomer opbrengen. In België brengen zonnepanelen maar circa 25-30% op van wat ze in de zomer opbrengen.

Een snelle simulatie geef me dat je per 1 kWpiek aan zonnepanelen in het Noorden van Italië(*) in de winter nog steeds een goeie 60 kWh per maand aan energie opwekt.
Leg je dus 3 kWpiek (omwille van de beperking van de netaansluiting) dan mag je in december rekenen op circa 200 kWh aan energie. In de zomermaanden uiteraard meer: ruim 400 kWh per maand.

Je zou zelf kunnen overwegen om 6 kWpiek aan panelen te leggen met een 3 kW omvormer. Dan steek je maximaal 3 kW terug op het net en dus onder de limiet van je aansluiting. Voordeel is wel dat je in de wintermaanden nog steeds op circa 400 kWh energieproductie kan rekenen.

(*) ik vond Burian niet meteen terug op de kaart, dus heb ik een locatie in het Noorden van Italië gekozen. Hoe verder naar het Zuiden, des te gunstiger.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trianon
lid

Bericht door Trianon »

Ja onze net aansluiting is goedkoop omdat we maar 3kW hebben (en de vaste kosten reken ik hier niet mee).
Heb eens gevraagd of we meer konden krijgen (3 fase vb) maar we moesten dan eerst de kost (+/- 1000 euro) van het voor onderzoek
goedkeuren. En doordat we iets afgelegen zitten op een berg zou dat niet goedkoop worden ...

LPG is dan weer duur omdat het moet aangeleverd worden per mini vrachtwagen en we zijn nog geen grote verbruiker zolang we daar niet wonen dus (betere abonnement prijs mogelijk) . De hele gas installatie is nu ook bijna 20 jaar oud, dus ook aan vernieuwing toe de komende 5 jaar. Dat kost ons ook wel 2000 euro of meer.

En we proberen ook wel all nieuwe investeringen groen te maken, dus een WP met zonnepanelen is optimaal in Italie.
Volledig off grid is zeker ook nog een optie (als het mag in Italie) want alle energie gaat duurder worden in de toekomst !
Trianon
lid

Bericht door Trianon »

Bj0rn schreef: 12 sep 2021, 21:35 Voorbeeld van het opgenomen vermogen van een oven.
Afbeelding
Als ik dit even projecteer naar mijn situatie : beschikbaar 3.3kW continue, 4kW voor 3 uur

Koken duurde hier nog geen 1 uur, dus 4kW - 2.9kW = 1.1kW over -> genoeg voor algemene zaken + CV pomp laten draaien.
Koffie zetten is 1.5kW voor 10 min = 2.5kW over -> voldoende om WP te laten doorlopen (als het niet -15C buiten is).
...
Ik moet wel meer dan 4kW vermijden, dan best meteen iets uitschakelen. Maar voorkomen is hier belangrijk.

Met een simpele automaat gaat dit niet lukken, weet niet of er hier mensen zijn die hiermee ervaring hebben ?
Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn »

Je hebt al een meetsysteem. Ik zou dus zeggen, stuur vanuit dat meetsysteem een relais (of triac) aan die de warmtepomp uitschakelt als je totaalvermogen boven 3,3 kW of 4,0 kW dreigt te komen... Vraag is hoe je je bestaande meetsysteem met de relais kan laten praten. Bluetooth, Zigbee, ModBus, SPI, Ethernet, ... Met € 100 en wat knutseltijd kom je er van af.

Alternatief is een batterijsysteem die "bijspringt" waar nodig. Dan heb je 3,3 of 4,0 kW vermogen van het net en pakweg 3,0-5,0 kW vermogen van je batterij voor in totaal 6,3 kW - 9,0 kW.

Als voorbeeld om dat principe duidelijk te maken: rood is het verbruik van al je toestellen. Blauw is het vermogen dat je batterij "bij steekt" indien nodig. De blauwe lijn is meestal 0 W. Op het moment dat er weinig vermogen gevraagd wordt komt alles van het net (rood). Op het moment dat je pieken hebt, steekt de batterij enkele 100'en of 1000'en W bij zodat je niet meer dan 3,3 kW of 4,0 kW van het net afneemt.
Screenshot at 2021-09-17 19-06-59.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Eilandinstallaties (Off grid)”