10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: 10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen

Bericht door Christiaan »

mcs51 schreef: 23 apr 2019, 12:37 Kan het nog verwarrender zijn aub? :vraag: ?
Nu wordt er terug gesproken over een max spanning per cel tijdens het laden.
In een vorige post sprak je (Christiaan) dat alle componentnen als stroombronnen functioneerden en dat ze “lijdzaam” de batterijspanning en fluctuaties volgen.
Wanneer dit zo is (die stroombron setup), maalt er geen kat over de spanning per cel, er wordt een constante stroom door de batterijen gejaagd.

Dus wat is het nu ?
a) Maximum spanning per cel of
b) Constante stroom ??

Laat het ons duidelijk zijn Christiaan, jij hebt niets staan, right?
Alles wat je hier schrijft is een pure hersenspinsel, die nergens getest / bewezen is, right?

Wat de digitale A-meter betereft die ik voorstelde, jouw applicatie staat letterlijk in de datasheet!
Ik vraag mij bijgevolg af in hoeverre je de datasheets van Victron materiaal doorgenomen en (correct) begrepen hebt?

Voor mij houd het hierbij op.
Ik heb je “concept” uitprint, gelezen & verwerkt, nu zal ik het gebruiken om de BBQ aan te steken.
Ik geloof er niet in.
Veel te veel onduidelijkheden in je document.
Veel te omvangrijk materiaal, kijk naar het Tesvolt materiaal, dit ís proven concept en x keren minder omvangrijk.

Bedankt voor de leuke chat!

Wat wil je dat ik hierop nog antwoord ? Snap jij iets van electronica / electriciteit ? Snap jij hoe een stroombron werkt ?

Testvolt werkt met NMC li-ion batterijen , en die wil ik niet gebruiken. Heb jij al in detail nagegaan hoe die samenwerken met de SMA apparatuur ? Ik denk het niet !
Christiaan
Master lid

Voor wie er interesse in heeft, ik heb het document op de eerste topic pagina geupdated met een kapittel "4.2 LiFePO4 Laad-en Ontlaadgedrag". Ik heb nergens grafieken over het laadgedrag van Li-ion cellen kunnen terugvinden, vandaar dat ik zelf maar het initiatief heb genomen.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Misschien hier je licht opsteken
https://training.ti.com/?q=node/1139254 ... eu&DCM=yes

Réf staat in de link zelf
Christiaan
Master lid

bruma schreef: 12 nov 2020, 14:23 Misschien hier je licht opsteken
https://training.ti.com/?q=node/1139254 ... eu&DCM=yes

Réf staat in de link zelf
Ik was niet op zoek naar laad electronica of BMS hardware. Ik wou weten hoe de Li-ion cel zich gedraagt tijdens het laden en ontladen. Mijn conclusies vind je onder "4.2.3 Conclusies". Eigenlijk is het veel eenvoudiger om zelf wat electronica in mekaar te steken om Li-ion cellen op te laden zonder beroep te doen op gesofisticeerde chips. Het komt er simpelweg op aan om een instelbare stroombron te ontwikkelen en het laden af te schakelen als de cel een bepaalde spanning heeft bereikt. Die manier van werken lukt alleen met Li-ion cellen. Toch bedankt voor de link.
leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 »

Wat je zelf doet, doe je meestal beter :D

viewtopic.php?f=48&t=21093
Christiaan
Master lid

:tu: ;-)
Christiaan
Master lid

De li-ion type batterijen en de bijbehorende Lynx-ion BMS met ingebouwde shunt die ik mijn opstelling wou gebruiken zijn uit het VictronEnergy gamma verdwenen.

Wat nu aangeboden wordt zijn batterijen met een "Passieve BMS" , wat betekent dat er steeds volledig volgeladen moet worden om de batterijcellen te balanceren. De cellen balanceren pas bij 3,55 Volt wat op zich al een te hoge spanning is die bij een aangeschakelde belasting amper bereikt kan worden. Een redundante centrale beveiliging ( een afschakelrelais ) die het accupack in zijn geheel kan afschakelen bij overspanning of onderspanning is er ook niet meer. De randapparatuur ( laders en omvormers ) moeten hierdoor door signalisatie vanuit de BMS deze taak op zich nemen ( = zwakkere beveiliging ). De Lynx-ion kon direct via een stevige DC-busbar met laders, batterijen en omvormers gekoppeld worden. Hierdoor konden stroomgebalanceerde en efficiënte verbindingen met parallel geschakelde laders, batterijen en omvormers gemaakt worden met een minimum aan bedradingsweerstand ( leidingverliezen ). Dit is ook niet meer mogelijk.

Uiteraard blijft het "concept" op zich overeind, maar er zal naar een andere "black-box" accupack met "Actieve BMS" en kwalitatieve zelfbeveiliging uitgekeken moeten worden om dit realiseren .... vernieuwing is steeds een verbetering/vooruitgang.
Christiaan
Master lid

lees ...
Christiaan schreef: 15 nov 2020, 16:48 .. .... vernieuwing is niet steeds een verbetering/vooruitgang.
Plaats reactie