Jef zijn project

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Jef zijn project

Bericht door bartgo »

Allez Jef nu zijn we benieuwd wat je beslist hebt om vanaf 1 november meer factoren onder eigen controle te krijgen. Vertel. Deels offgrid?
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: vraag over het capaciteitstarief

Bericht door JefdeWit »

Deels off grid bestaat niet.
Uiteraard volledig off grid. En dan bedoel ik niet alleen energie maar 100% autonoom (voorlopig op wat voeding na).
Ik heb het twee jaar de tijd te geven om me aan te passen en vooral te slagen (het jaar rond, al genoeg ervaring met delen van het jaar).
Ben er op locatie al 2 jaar mee bezig maar moest wachten tot ik een goede prijs kreeg voor mijn woning in Vlaanderen. Nu is het dus zo ver. $* $* $* :tu:
Maar volledig ^¨ . Dus meer iets voor chitchat naast de kwestie. ;-)
En zonder mij want off grid is per definitie geen nettarief. Laat staan capaciteitstarief of iets gelijkaardigd.
Letterlijk te nemen want er is geen bekabelde internetaansluiting. :mrgreen:
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

JefdeWit schreef:Deels off grid bestaat niet.
Uiteraard volledig off grid. En dan bedoel ik niet alleen energie maar 100% autonoom (voorlopig op wat voeding na).
Ik heb het twee jaar de tijd te geven om me aan te passen en vooral te slagen (het jaar rond, al genoeg ervaring met delen van het jaar).
Ben er op locatie al 2 jaar mee bezig maar moest wachten tot ik een goede prijs kreeg voor mijn woning in Vlaanderen. Nu is het dus zo ver. $* $* $* :tu:
Maar volledig ^¨ . Dus meer iets voor chitchat naast de kwestie. ;-)
En zonder mij want off grid is per definitie geen nettarief. Laat staan capaciteitstarief of iets gelijkaardigd.
Letterlijk te nemen want er is geen bekabelde internetaansluiting. :mrgreen:
Inderdaad off topic maar wel super interessant. Misschien kan Janus dit naar offgrid verplaatsen. Autonoom is idd een streefdoel hier ook. Niet alleen in Portugal. Ga je ook je water aanvoer en afvoer autonoom hebben? Ook voor drinkwater? Afvoer mag in BE zelfs niet als er riolering ligt maar dat is een andere discussie. Ik geef je groot gelijk.

JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Afvoer (septische put met overloop op rietveld) en drinkwater (bron met microfilterinstallatie) moet je er sowieso zelf regelen.
Er zijn gewoon geen openbare voorzieningen voorhanden (iets buiten Cortes do Meio). Wat op het eerste zicht een nadeel lijkt kan , als je er over nadenkt, eindigen in een voordeel.

Eigen verwerking van DWA via IBA mocht gelukkig in Vlaanderen nog wel (Individueel te optimaliseren buitengebied). RWA wordt sowieso herbruikt en geïnfiltreerd.

Na herhaalde berekenen ben ik wel tot het besluit gekomen dat volledig autonoom leven in Vlaanderen niet haalbaar is: klimaat zit niet mee, te weinig open ruimte, te veel lucht- en bodemverontreiniging, te veel beperkende regels...

Met hetzelfde kapitaal kan je ginds ook veel meer realiseren dan hier. En het ligt niet aan de andere kant van de wereld (indien je toch medische zorg e.a. nodig zou hebben).

Maar nu ga ik er zelf mee stoppen voor er weer een paar te zenuwachtig worden. :D on topic
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Oei hier is wat fout gegaan met verplaatsen, ik probeer het nog eens.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
bartgo
Master lid

Re: Jef zijn project

Bericht door bartgo »

Er is nu een apart topic dus het mag .

Regenwater en afvalwater kan nog wel in Vlaanderen als je een grote tuin hebt voor een natuurlijke filter met lava (zolhas bij een zwemvijver). Meer dan 1000 m2 bv.

Voor elektriciteit heb je wellicht te weinig zon. En windmolens zijn een gedoe. Misschien hout kappen maar dan hängt er veel van je goesting en je fysieke conditie af.

Ik zie het ook als een voordeel om geen nutsvoorzieningen te hebben en zou direct tekenen als het kon waar ik woon. Maar helaas. Ik denk zelfs dat je je minder bureaucratie op de hals haalt als je hier in Vlaanderen aangekoppeld blijft.

En hoe regel je afval ophaling in Portugal?

JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

bartgo schreef: 25 okt 2020, 19:49 Er is nu een apart topic dus het mag
Voor alle duidelijkheid, in tegenstelling tot wat de titel misschien suggereert heb ik dit topic niet aangemaakt en is het geenzins mijn initiatief. Integendeel.
Ik vind de titel (die ik ook niet aangemaakt heb) dan ook verkeerd gekozen. Maar het stoort me ook niet. Dat sterft wel een natuurlijke dood. :D
bartgo schreef: 25 okt 2020, 19:49 Regenwater en afvalwater kan nog wel in Vlaanderen als je een grote tuin hebt voor een natuurlijke filter met lava (zolhas bij een zwemvijver). Meer dan 1000 m2 bv.
Volgens de huidige regelgeving mag dat niet als je de mogelijkheid hebt om aan te sluiten op het openbaar rioolnetwerk. Zelfs niet als je een werkend IBA station hebt. Je moet je IBA station afkoppelen en volgens de regelgeving aansluiten op het riool.
Ligt er riolering in de straat, dan ben je wettelijk verplicht hierop aan te sluiten. Enkel wanneer je hiervoor het terrein van derden moet doorkruisen en daarvoor geen toelating krijgt, of als je woning op meer dan 250 meter van de riolering gelegen is, is een uitzondering voorzien.
Als je in zone 4 ligt moet je een IBA (volgens de regelgeving) plaatsen.
Om na te gaan of er al riolering in de straat ligt of nog komt, kun je de ligginscluster van het gebouw raadplegen op de zoneringsplannen van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM).
Afvoer regenwater is sowieso een ander verhaal. Als het kan moet het bij voorkeur gescheiden zijn van het afvalwater en ter plaatse infiltreren.
En hoe regel je afval ophaling in Portugal?
Welk afval? Ik heb hier in Vlaanderen ook nauwelijks afval.
Maar ben wel verplicht jaarlijks een forfait te betalen (waar vervolgens geen enkele dienstverlening tegenover staat).
Ik winkel uitsluitend wegwerkverpakkingsvrij. We maken on site gewoon gebruik van kringlooptuinieren, kippen en composteren de rest in een modulecompostpostbak.
Blijft nog wat glas, papier/karton en verlopen heroplaadbare batterijen. Dat gaat net als hier periodiek naar het gemeentelijk verwerkingspunt.
Niets nieuws dus.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Bij afval merk ik vooral overschot van plastic folie en karton. Dat is vaak niet te vermijden helaas, hoe raar het ook klinkt, zeker als je veel bio producten koopt. Jawel! Die zijn nl vaak verpakt in plastic begrijp wie begrijpen kan. Wellicht omdat ze dan länger vers blijven zonder bewaarmiddelen.

Sowieso Ben je niet geheel onafhankelijk als je het moet wegbrengen naar het gemeentepunt. Of vergis ik me? Natuurlijk is dat zelden nodig.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Plastics zijn nog het eenvoudigst te vermijden.
Als je bio bedoelt met aankoop in een warenhuis (genre Bioplanet = Colruyt) heb je natuurlijk gelijk.
Maar voor mij, ieder zijn eigen mening, valt dat gewoon onder het inspelen van bepaalde grootproducenten en -verdelers op een modetrent waarvoor meer geld kan gevraagd worden voor ongeveer hetzelfde produkt.
Ik oogst hoofdzakelijk mijn eigen fruit en groenten, bak eigen brood en gebak enz.
Om seizoenslaps te overbruggen hebben we een eenpersoons oogstcontract met een bioboer.
Hier breng je dus je eigen herbruikbaar transportmateriaal voor mee.
Komt dus nauwelijks verpakking bij kijken.

Uiteraard ben ik niet in alles volledig autonoom.
Ik ga ook niet zelf 'doktertje' spelen.
Papier en karton zou je zeer eenvoudig kunnen opstoken en glas zelf vermalen. Maar dat doe ik bewust niet.
Wat anderen beter kunnen verwerken ga ik niet zelf proberen te heruitvinden.
Het uitgangspunt is niet zo veel mogelijk zelf te doen maar een zo hoog mogelijk niveau van circulair leven te bereiken. Met behoud van zoveel mogelijk comfort.
En als het echt moet en niet anders meer kan zo weinig mogelijk problemen te ondervinden om stap voor stap (en als het moet zo vlug mogelijk) autonoom te kunnen leven. Eerder een kwestie van kunnen als de situatie het vraagt dan van moeten.
Plaats reactie