off grid installatie - theoretisch gedachtenexperiment

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
elec789
Installatie Land: België

off grid installatie - theoretisch gedachtenexperiment

Bericht door elec789 »

Stel ik wil off grid gaan, wat zou dit minimaal kosten voor gemiddeld gezin (verbruik 3.500 kwh)?

Mij lijkt volgende installatie het meest optimaal (alle berekeningen zijn grote ordes..)

-zonnepanelen 3 kwpiek - opbrengst 3.500 kwh --> kostprijs +- 5.000 euro
-kleine batterij (met management) - opslag 5 kwh (voor EV voorspelt men in 2023 een groothandels kostprijs per 1kw van ongeveer 100 euro; dus ik reken retail prijs van +-2.000 euro plus kosten omvormer/managementsysteem dus ongeveer 3.000 euro)
-diesel/gas generator - opvang winter +- 2.000 euro

Totaal 10.000 euro; reken op 15 jaar levensduur dus komt op 18 eurocent per kwh investeringkost (panelen gaan langer mee, batterijen en generator korter);

Het is volgens mij onmogelijk om wintervraag naar elektriciteit op te vangen via grotere batterijen; vandaar vrij klein gedimensioneerde batterij installatie gezien de omvangrijke kosten.

Wat is de verbruikskost per kwh van zo'n diesel/gas generator aan de huidige brandstofprijzen?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: off grid installatie - theoretisch gedachtenexperiment

Bericht door janus »

Kostprijs bij een rendement van 35% is +/- brandstofprijs x 3/10 (10kWh per liter brandstof)
Tel ook je onderhoud mee voor de generator, het lawaai (niet alleen jij maar ook voor de buren)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
elec789

Bericht door elec789 »

dus kostprijs is 0,5 euro (diesel) * 3,5/10 = 0,18 eurocent per 10 kwh of ongeveer 2 eurocent per kwh???
hoeveel onderhoud is nodig en wat is kostprijs?

zijn er ook generatoren beschikbaar om aan te sluiten op gas (enkel elec); wat is hiervan de kostprijs?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

0.5€x3= 1,50€ /10= 0,15€/kWh

Voor onderhoud kijk je best even in de handleidingen van de generator.

Voor prijzen gasgenerators geeft Google ook wel antwoorden, zomaar een voorbeeld:
https://pow-resc.com/produkte/2800-watt ... generator/
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

elec789 schreef: 04 sep 2020, 12:51 ....
-kleine batterij (met management) - opslag 5 kwh (voor EV voorspelt men in 2023 een groothandels kostprijs per 1kw van ongeveer 100 euro; dus ik reken ....
Welk type batterij heb je voor ogen ? Een klassieke Li-ion batterij van 5 kWh mag je belasten tot 5 kW , en dan gaat die 15 jaar mee. Die 5 kW komt overeen met 22 Ampere bij 230 Volt. Dat is net voldoende om een EV te laden en wat sniksnak in huis van stroom te voorzien. Lood accu's met in totaal 5 kWh mag je slechts belasten tot 1 kW. Je kan ook voor LTO-Li-ion gaan en dan kan je met 5 kWh in theorie tot 50 kW vermogen aftappen. Die zijn echter pakken duurder en quasi nog in ontwikkeling.
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door frv »

Met een wkk generator wordt het al een stuk interessanter alleen ken ik geen prijzen en zijn die verdomd moeilijk te vinden. Tis te zeggen ik vond er toch nergens prijzen van. Cogengreen heeft ze op diesel en ppo. Lijkt me ideaal ... Heb je verwarming en elektriciteit. Ideaal in de winter. Eventueel combineren met een buffervat als je meer elek vraag hebt dan je warmte nodig hebt

Lijkt me de ideale setup

Wkk + batterij + panelen + buffervat om warmte op te slaan (overschot wkk)

In zomer op batterij en panelen
In winter op wkk/panelen/batterij

Als je dan nog ppo gebruikt ook nog eens een stuk milieuvriendelijker dan mazout.

Wat de prijzen ook zijn ... zal pas interessant worden als TT stopt en nieuwe tarieven definitief zijn...
Christiaan
Master lid

frv schreef: 06 sep 2020, 22:51 Met een wkk generator wordt het al een stuk interessanter alleen ken ik geen prijzen en zijn die verdomd moeilijk te vinden. Tis te zeggen ik vond er toch nergens prijzen van. Cogengreen heeft ze op diesel en ppo.
... en op gas. Ik stuur je een PB ...
elec789

Bericht door elec789 »

kan ik ook wat meer info krijgen over wkk met inbegrip prijzen
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door frv »

Christiaan schreef: 06 sep 2020, 23:12
frv schreef: 06 sep 2020, 22:51 Met een wkk generator wordt het al een stuk interessanter alleen ken ik geen prijzen en zijn die verdomd moeilijk te vinden. Tis te zeggen ik vond er toch nergens prijzen van. Cogengreen heeft ze op diesel en ppo.
... en op gas. Ik stuur je een PB ...
Dank.

Naast Cogengreen was javaC ook bezig met dit soort oplossing ...

https://www.javac-power.com/alternatieve-energie
https://www.javac-power.com/wkk-generator

Info op site beperkt zich echter tot offgrid opstellingen met gewone generator (maar ik neem aan dat het voor hen niet zoveel werk is de standaard generator uit te rusten met een extra warmtewisselaar voor recup van de warmte ... is nu niet echt rocket science ...)

Jammer om te zien dat dit soort technologie moeilijk van de grond raakt. In 2010-2011 was WKK overal in het nieuws ... Ging de toekomst worden.

Gas ben ik geen fan van (vooral omdat ik geen gasaansluiting heb en gas een aflopend verhaal is ... Zie Nederland. Diesel is dat ook maar met PPO kan men daar in principe oneindig voort mee ...)
Christiaan
Master lid

elec789 schreef: 07 sep 2020, 15:58 kan ik ook wat meer info krijgen over wkk met inbegrip prijzen
https://www.cogengreen.com/nl/innovatie ... rdige-olie

Voor het kleinste model EcoGEN-08AH met een elektrisch vermogen van 8 kW en 18 kW warmtevermogen betaal je al minstens 40.000 Euro.
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door frv »

Christiaan schreef: 07 sep 2020, 17:03
elec789 schreef: 07 sep 2020, 15:58 kan ik ook wat meer info krijgen over wkk met inbegrip prijzen
https://www.cogengreen.com/nl/innovatie ... rdige-olie

Voor het kleinste model EcoGEN-08AH met een elektrisch vermogen van 8 kW en 18 kW warmtevermogen betaal je al minstens 40.000 Euro.
Aan die prijzen is het verre van rendabel en zelfs gewoon onverantwoord duur om die te plaatsen.
hp32SII
lid

Bericht door hp32SII »

Brandstofcel als WKK zou betere match zijn voor verbruik, maar ook duur en betrouwbaarheid misschien nog twijfelachtig. Voorbeeld : https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... -subsidie/
Een plugin hybride met V2G capaciteit zou ook interessant zijn, gesteld dat je geregeld moet autorijden, maar voor zover ik weet niet commercieel beschikbaar.
Christiaan
Master lid

hp32SII schreef: 08 sep 2020, 11:29 Brandstofcel als WKK zou betere match zijn voor verbruik, maar ook duur en betrouwbaarheid misschien nog twijfelachtig. Voorbeeld : https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... -subsidie/
Een plugin hybride met V2G capaciteit zou ook interessant zijn, gesteld dat je geregeld moet autorijden, maar voor zover ik weet niet commercieel beschikbaar.
Over WKK brandstofcellen is in andere topics al uitgebreid gediscussieerd geweest. Je hebt er een aardgasaansluiting voor nodig en die ga je in de toekomst ook niet meer overal krijgen.

V2G is "vehicle to grid" , oninteressant, puur omdat injectie in de toekomst ook niet zo interessant meer zal blijven.
Plaats reactie