off grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
staxmotownjunkie
junior lid
Installatie Land: België

off grid

Bericht door staxmotownjunkie »

is een OFF grid installatie die volledig gescheiden is van het net , onderworpen aan keuring ? Battery 48V ? Hybrideconvertor ? PV en Generator ? wie weet het zeker ??? uitgang is op een stopkontakten reeks ? vandaar vertrekkende met stekker en verlengdraad , dus geen parallelwerking aan net of koppeling aan het net .

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: off grid

Bericht door janus »

Off-Grid hoeft niet gekeurd te worden in België
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

staxmotownjunkie
junior lid

https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ment-op-de

AREI-Bijlage-Boek-1-installaties-op-laagspanning-en-op-zeer-lage-spanning.pdf (Document, 4.19 MB) voor huisinstallaties op laagspanning .

het nieuwe regelement ( aangapaste oude AREI is in voege vanaf 1 juni 2020 ) een afwijking voor aangevangen maar niet voltooide werken kan aangevraagd worden via:

https://www.techlink.be/nl/actueel/2020 ... s-template

Alles goed lezen ..en dan uitleg vragen, aan een keurder helpt wel,

In Belgie : ALLES moet gekeurd worden except UPS en kleine accus ( oplaadbare batterijen in huishoudelijk gebruik bvb de GELaccu van een alarmsysteem ( soms een 12V 7 Ah) , of andere backups ,UPS moet CE gekeurd zijn om te mogen gebruiken of niet verzekerd door je brandverzekering in geval van ....pech ) generatoren moeten Jaarlijks gekeurd worden ..

Verder wou ik eerder kontakt hebben met mensen die een OFF GRID in de praktijk hebben om daar de ervaringen van te weten te komen ,ik weet niet of die hier op dit forum ergens te vinden zijn .

groetjes .. Stax

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie »

Ik zou eens willen weten als je een off grid installatie hebt en de spanning die je daar van krijgt te hoog is (stel 270V ipv 240V of 460V ipv 400V) waardoor u toestellen kapot gaan of de brandverzekering daar ook nog bij tussen komt of dat de kosten voor u zelf zijn.
Met vriendelijke groeten,

Dyckie

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Ik denk naar analogie met water
Indien de regen- of putwaterpomp waterschade berokkent dan betalen ze toch ook (nooit de oorzaak wel de gevolgen)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dan zou het een verplichting van de verzekering zijn, dat is wat anders en moet je je verzekeringsmakelaar contacteren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

user5350

Bericht door user5350 »

beste heb deze week mijn offgrid installatie laten keuren is een installatie met 10 kva victron omvormer en een 48 volt heftruk batterij (dus een tractie batterij ) volledig offgrid gekeurd en toch met omschakel relais kan ik toch nog van het net gebruik maken hoop mijn normaal verbruik volledig op de offgrid installatie maar mijn elektrisch auto en warmtepomp schakelen met de relais op ofgrid of net was al een jaartje aan het testen werk prima
laten keuren inverband met brandverzekering in orde te zijn bij offgrid gaan moet je zeker zijn dat je diffrentieel blijft werken moet je zeker testen heb ondertussen veel bijgeleerd heb zelf een redelijk grote batterij maar je kan beter je geld in exstra zonnepanelen steken is beter dan de grote van de batterij
mvg harald

staxmotownjunkie
junior lid

reken maar dat je 200% in PV mag zetten om er in de voor en najaar ook mee toe te komen , dec en januari zijn een flop .. alleen een deftige generator ( 10 a 15KVA ) of een wkk kan je daar redden ; probleem : geluiddemping ! generator stroom op diesel kost zowat 30% van netstroom , onderhoud ? jaarlijks één filter voor olie en één filter voor lucht , verder stof en spinnewebben wegdoen en batterij op een druppellader zetten , ideaal is een generator of wkk op gas ( USA) , die maakt veel minder lawaai en gas kost zelfde prijs als diesel in verbruik , maar bij serieuze PV overdimensionering heb je dat maar twee maand nodig op een jaar , je kan ook alles afzetten en naar Spanje trekken in die periode . Veel plezier met je projecten :-)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

staxmotownjunkie schreef:
01 jul 2020, 13:58
reken maar dat je 200% in PV mag zetten om er in de voor en najaar ook mee toe te komen , dec en januari zijn een flop .. alleen een deftige generator ( 10 a 15KVA ) of een wkk kan je daar redden ; probleem : geluiddemping ! generator stroom op diesel kost zowat 30% van netstroom , onderhoud ? jaarlijks één filter voor olie en één filter voor lucht , verder stof en spinnewebben wegdoen en batterij op een druppellader zetten , ideaal is een generator of wkk op gas ( USA) , die maakt veel minder lawaai en gas kost zelfde prijs als diesel in verbruik , maar bij serieuze PV overdimensionering heb je dat maar twee maand nodig op een jaar , je kan ook alles afzetten en naar Spanje trekken in die periode . Veel plezier met je projecten :-)
Het lawaai van WKK's op diesel valt eigenlijk wel nog best mee. Bekijk eens de specificaties hier :
https://www.cogengreen.com/nl/innoveren ... -op-diesel

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Wat noem jij nogal meevallen, ik zie meer dan dan 60 decibel staan, daar kun je niet bij slapen hoor.
.

Christiaan
Master lid

janus schreef:
02 jul 2020, 15:21
Wat noem jij nogal meevallen, ik zie meer dan dan 60 decibel staan, daar kun je niet bij slapen hoor.
Dit zijn geluidsniveaus op 1 meter afstand. Het kleinste model voor bijvoorbeeld een woning produceert 53 dBA

In vergelijk met stofzuigers is dit best stil :

50 dB: de stilste stofzuiger. Vaak bijzondere of bijzonder dure stofzuigers. 50 dB is heel stil. Vergelijkbaar met praten op gedempte toon.
60 dB: hier beginnen de speciale, stille modellen. Zeg maar de stofzuigers met ‘silent’ of iets dergelijks in de naam. Zijn voornamelijk slede stofzuigers (= normaal model) met stofzak.

( https://www.besteproduct.nl/stofzuigers ... stofzuiger. )

Christiaan
Master lid

( @staxmotownjunkie , mijn antwoorden op je PB's blijven in "Postvak uit" hangen, nog eventjes geduld neem ik aan )

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Die gaan er pas uit als de berichten gelezen zijn.
.

Christiaan
Master lid

janus schreef:
03 jul 2020, 15:06
Die gaan er pas uit als de berichten gelezen zijn.
Ah zo , dat wist ik niet. Bedankt om het melden.

Plaats reactie