Probleem met batterijconfiguratie.

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
leopard005
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Probleem met batterijconfiguratie.

Bericht door leopard005 » 20 jul 2019, 22:01

Ik zou met aparte cellen werken. Dan kan je er een goed bms systeem op aansluiten, en is alles visueel te controleren. Er heeft geen enkele batterij dezelfde specificaties in laden of ontladen. Ook niet als het dezelfde types zijn. Lood of vlra batterijen komen zelf wel terug in balans. Systematisch naargelang de centjes er zijn batterijen vervangen. De andere (oudste) batterijbank kan je tijdelijk nog laten meewerken.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 20 jul 2019, 22:06

leopard005 schreef:Ik zou met aparte cellen werken. Dan kan je er een goed bms systeem op aansluiten, en is alles visueel te controleren. Er heeft geen enkele batterij dezelfde specificaties in laden of ontladen. Ook niet als het dezelfde types zijn. Lood of vlra batterijen komen zelf wel terug in balans. Systematisch naargelang de centjes er zijn batterijen vervangen. De andere (oudste) batterijbank kan je tijdelijk nog laten meewerken.
Allemaal goed en wel in BE, EU of USA, ze moeten zich behelpen met wat er op de lokale markt te vinden is en betaalbaar is.

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 21 jul 2019, 06:34

Bij onze vrienden in China. Doen wij hier soms ook? C_P, kan je mij (ons) foto's bezorgen, en een meer gedetailleerd schema?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 21 jul 2019, 08:58

leopard005 schreef:Bij onze vrienden in China. Doen wij hier soms ook? C_P, kan je mij (ons) foto's bezorgen, en een meer gedetailleerd schema?
Wij, ja maar wat is het importbeleid en het protocol in Argentinië om Chinese zaken in te voeren. En wetend dat hij in de bergen woont dus niet zomaar huppeldepup even naar een of andere haven kan rijden om iets administratief in orde te brengen, mocht dat al dezelfde dag lukken.

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 21 jul 2019, 09:08

bruma schreef:
21 jul 2019, 08:58
leopard005 schreef:Bij onze vrienden in China. Doen wij hier soms ook? C_P, kan je mij (ons) foto's bezorgen, en een meer gedetailleerd schema?
Wij, ja maar wat is het importbeleid en het protocol in Argentinië om Chinese zaken in te voeren. En wetend dat hij in de bergen woont dus niet zomaar huppeldepup even naar een of andere haven kan rijden om iets administratief in orde te brengen, mocht dat al dezelfde dag lukken.
Je hebt gelijk, maar hij zal toch iets moeten ondernemen?? Hij kan ook de battrijen laten laden, ze minstens een dag laten staan. Meten met een multimeter en alle slechte er uit halen. Ik zou ook de batterijen eens vol belasten. Op elk verbindingspunt kan je dan met een volt (millivolt) eens meten of er spanningsverlies is tussen deze punten en deze één voor één aanpakken en verbeteren. Maar daarom had ik eens graag een schema gezien.

C_P
junior lid
Installatie Land: Ander

Bericht door C_P » 22 jul 2019, 02:29

In één van mijn vorige antwoorden heb ik een schema gevoegd van hoe de batterijen met elkaar zijn verbonden en persoonlijk denk ik niet dat daar het probleem moet gezocht worden.
Invoer van buitenlandse producten (waaronder batterijen) worden belast met een invoertaks van 50%!!! Wil je dus iets degelijk aanschaffen in Argentinië dat wordt ingevoerd, dan betaal je al een stuk meer dan bijvoorbeeld in Europa.
Zelf invoeren is moeilijk vanuit het buitenland (als je niet bereid bent om de douane om te kopen). Dichts bij zijnde haven is in Buenos Aires (700 km hier vandaan).

De problemen met mijn batterijen blijven aanhouden, ondanks het feit dat ze voldoende werden geladen door de vele zonnige dagen van de voorbije weken. Pas recent heb ik gezien op de batterijpakking dat mijn huidige batterijen reeds drie jaar oud waren toen ik die kocht. Ongebruikt en nieuw, maar stonden blijkbaar reeds drie jaar in de etalage bij de verkoper. Wanneer je rekening houd met een zelf-ontlading van 2% per maand (voor de meeste loodbatterijen is dit de norm), dan waren dus de 'nieuwe' batterijen die ik gekocht heb, zo goed als volledig ontladen wanneer ik die de eerste keer heb aangesloten. Les geleerd, belangrijk dus om te controleren bij nieuwe aankoop. Heb ondertussen ook de batterijen eens van plaats verwisseld, maar problemen blijven. 's Avonds laat ben ik verplicht om de generator een half uurtje te laten draaien om de nacht te kunnen overbruggen zonder elektriciteitsonderbreking.
Ik denk dat er niets anders opzit dan nieuwe batterijen aan te schaffen en dat er geen antwoord zal komen op de vraag waarom het juist de eerste batterij van elke groep is die nu problemen geven.
Aangezien ik hoop volgende week mijn kleine 'selfmade'waterturbine (verwacht vermogen 125 Watt) te kunnen opstarten, ben ik van plan een batterijgroep van slechts een 200Amp/48Volt te plaatsen (ter vervanging van de huidige groep van 48 Volt - 300 Amph) aangezien de waterturbine de batterijen constant zal kunnen bijladen, ook 's nachts, wat het grootste probleem is wanneer je enkel zonnepanelen hebt als energiebron.
Na wat rondbellen kom ik tot de conclusie dat er een drietal (betaalbare) opties zijn (hier in Argentinië):
* 'Tubular' loodbatterijen met zuur (lokale productie) die een vrij lange levensduur (4 jaar garantie maar met verwachte levensduur van 10 jaar) hebben (bijna het dubbele aan cycli tov gewone loodbatterij met platen) en zijn ook minder gevoelig indien ze sterk ontladen worden. Nadeel: prijs ... Ongeveer 2000 Euro voor 24 cellen van 2 Volt met totale vermogen van 200 Amph.
* Ingevoerde batterijen: Merk Trojan is een gekende Amerikaanse loodbatterij (met vloeibaar zuur) die bijvoorbeeld gebruikt wordt in elektrisch golfkarretjes. Is een 'deep cycle' batterij en die vrij positieve feedback krijgt. Verwachte levensduur: 5-tal jaar, afhankelijk van het gebruik, kan meer zijn, maar ook minder. Nadeel prijs 1750 Euro voor 8 batterijen van 6 Volt 205 Amph.
* Lokale loodbatterij met zuur. Zouden zogezegd batterijen zijn voor het aansluiten van zonnepanelen en windmolens, maar uit de gesprekken met verschillende leveranciers blijkt dat het eigenlijk grote gewone loodbatterijen zijn (die gebruikt worden in vrachtwagens) en enkel een mooie klever krijgen met de vermelding 'deep cycle speciaal voor energiestockage' van zonnepanelen. Nadeel dus: beperkte levensduur/cycli (slechts 1 jaar garantie) Voordeel: prijs: 1100 Euro voor in totaal 4 batterijen van 12Volt, 220 Amph.
Naar lokaal geproduceerde loodbatterijen met Gel heb ik ook geïnformeerd. Conclusie is dat ze een stuk duurder zijn dan de gewone loodbatterijen maar in verhouding qua levensduur niet zoveel beter zijn dan de gewone loodbatterijen met vloeibaar zuur. Vragen wel geen onderhoud maar ik vind dit persoonlijk niet zo een belangrijk punt. Lithium/ion batterijen als alternatief zijn door de hoge aanschafprijs al op voorhand uitgesloten.
Heb nog geen beslissing genomen over de nieuw aan te kopen batterijen.

De reden waarom ik deze uitvoerige beschrijving geef, is om duidelijk te maken dat off-grid leven idyllisch lijkt voor veel mensen en ook een streefdoel, maar o.a.de politici die pushen om over te schakelen naar zon/wind energie/elektrisch rijden, zijn zich onvoldoende bewust dat de huidige batterijtechnologie nog een te zwakke/dure schakel is in het verhaal van de alternatieve energie en het dus niet realistisch is om Jan modaal te verplichten om mee te gaan in hun verhaal en duizenden Euros te laten betalen voor peperdure batterijen (voor mijn bestaande batterijen bijvoorbeeld heb ik toen bijna 2000 Euro betaald en deze moet ik dus al na twee jaar vervangen). De hoge prijs, lage energiedichtheid en beperkte levensduur die de huidige batterijen bezitten is naar mijn mening in de huidige maatschappij nog te problematisch om een goed alternatief te vormen op fossiele brandstof. Ik beschouw mezelf als iemand die héél sober en milieubewust leeft, maar ik kan en mag deze realiteit niet ontkennen. Ook de recyclage van al die afgeschreven batterijen zal zwaar wegen op het milieu (lithium/ion batterij kan (volgens een batterijproducent die ik sprak) voorlopig maar voor 20% gerecycleerd worden, loodbatterijen voor meer dan 90% maar zijn erg beperkt in levensduur). Persoonlijk is mijn visie dat de technologie van de waterstof brandstofcel snel betaalbaarder moet worden zodat er kan overgeschakeld worden naar waterstof als energieopslagmiddel ipv dure en vervuilende batterijen. Batterijen zijn (nog)geen goed alternatief voor efficiënte opslag van energie.

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 22 jul 2019, 06:18

Beste C-P. Mijn vraag om het schema, of foto's is om meer te weten te komen hoe je de batterijen oplaad (spanning, stroom) en hoe diep deze ontladen worden? Dat speelt allemaal een heel grote rol, voor de levensduur van de batterijen. Hebben deze allemaal dezelfde fabricagedatum? belangrijk als ze parallel staan, want dan krijg je enkel de spanning van de zwakste in rij. Dus ze kunnen elkaar ontladen.
Temperaturen waar ze staan zijn ook belangrijk, al kan je daar misschien niet veel aan doen. Kan je met een multimeter alles eens nameten bij belasting?
Misschien haal je er wel zwakke punten uit? Oh ja, die waterturbine?? Zelf gemaakt??

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 aug 2019, 10:26

C_P schreef:
01 jul 2019, 17:08
...... Indien de ganse tak bijvoorbeeld een spanning van 48 Volt heeft, kan de eerste batterij van de tak bijvoorbeeld 10,5 Volt bedragen en de resterende drie dan 12,5 Volt hebben. (wat 48 Volt totaal oplevert) Het vervangen van de eerste batterij bleek geen zin te hebben omdat na enkele dagen ik opnieuw hetzelfde fenomeen krijg met de eerste batterij in de tak. De eerste batterij situeert zich aan de negatieve zijde die met de batterijlader is verbonden.

....
Er zit bij de fabricatie van de batterijen reeds een spreiding in de Ah waarden van de batterijen , juist ? Een batterij met een lagere Ah waarde laadt sneller op dan één met een hogere Ah waarde, ook juist ? Dit betekent dat drie batterijen met een lage Ah waarde een hogere spanning kunnen hebben dan bvb. die ene batterij met een hogere Ah. Eénmaal dat de batterijen met een lagere Ah waarde volgeladen zijn , gaan die ook de laadstroom gaan beperken waardoor de "betere" batterij nog langzamer opgeladen gaat worden. De batterij met de laagste spanning vervangen is dus fout omdat je de "betere" batterij door een nog betere vervangt , en dus met hetzelfde fenomeen als gevolg. Dat beide onderste batterijen een lagere spanning vertonen is misschien puur toeval.

Probeer eens een batterij met een hogere spanning uit de ene tak te verwisselen met de onderste batterij uit de andere tak , en laat ons iets weten wat dit tot gevolg heeft.

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 10 aug 2019, 12:45

IMG_20190810_123936.jpg
Je hebt gelijk Cristiaan. Maar ik heb ook al voorstellen gedaan,maar er is weinig reactie van onze vriend C_P vind ik?? Zou het al opgelost zijn? Ik balanceer NIET en de eerste of de laatste cel heeft dezelfde spanning zoals je kan zien. Volgens mij dus eerder toeval dat de laatste of de eerste een lagere spanning hebben.
C_P laat ons eens iets weten..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 aug 2019, 13:37

@leopard005

Jij gebruikt Li-ion cellen , en dit geval is het nog kritischer om gelijke cel spanningen te bekomen , gewoon omdat een volgeladen Li-ion cel zo goed als geen stroom meer doorlaat Een volgeladen GEL loodaccu cel doet dat min of meer nog wel. Dat je bijna perfect identieke cel spanningen hebt zonder balancering bewijst dat je cellen zowat allen even oud zijn en zelfs op dezelfde dag uit hetzelfde "mengsel" van chemische stoffen zijn gefabriceerd geweest.

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 10 aug 2019, 13:58

Klopt Christiaan. Maar... C_P Moet zijn batterijen afkoppelen; Met een goede lader eerst één voor één alle batterijen op de juiste spanning brengen en dan pas in serie en parallel schakelen. Dat MOET altijd eerst gebeuren. Dit heb ik indertijd met mijn 48 vlra batterijen ook gedaan, en ook met deze LiFePo4. Deze hadden ook niet exact dezelfde spanning. Je gebruikt bv een goede voeding en laad alle batterijen op. Misschien kan hij ook het zuurtegehalte per cel eens meten daarna. Deze meter kost een paar €, en zal daar ook wel te vinden zijn.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 aug 2019, 23:16

C_P schreef:
22 jul 2019, 02:29
...... zijn zich onvoldoende bewust dat de huidige batterijtechnologie nog een te zwakke/dure schakel is in het verhaal van de alternatieve energie en het dus niet realistisch is om Jan modaal te verplichten om mee te gaan in hun verhaal en duizenden Euros te laten betalen voor peperdure batterijen (voor mijn bestaande batterijen bijvoorbeeld heb ik toen bijna 2000 Euro betaald en deze moet ik dus al na twee jaar vervangen). De hoge prijs, lage energiedichtheid en beperkte levensduur die de huidige batterijen bezitten is naar mijn mening in de huidige maatschappij nog te problematisch om een goed alternatief te vormen op fossiele brandstof. Ik beschouw mezelf als iemand die héél sober en milieubewust leeft, maar ik kan en mag deze realiteit niet ontkennen. Ook de recyclage van al die afgeschreven batterijen zal zwaar wegen op het milieu (lithium/ion batterij kan (volgens een batterijproducent die ik sprak) voorlopig maar voor 20% gerecycleerd worden, loodbatterijen voor meer dan 90% maar zijn erg beperkt in levensduur). Persoonlijk is mijn visie dat de technologie van de waterstof brandstofcel snel betaalbaarder moet worden zodat er kan overgeschakeld worden naar waterstof als energieopslagmiddel ipv dure en vervuilende batterijen. Batterijen zijn (nog)geen goed alternatief voor efficiënte opslag van energie.
Ik had dit nog niet doorgenomen, sorry hiervoor .... Waar haal je die informatie over de huidige stand van batterijen en wie heeft jou wijsgemaakt dat waterstof het ei van Columbus is. Weet dat LiFePO4 batterijen nu al 15 jaar kunnen meegaan , dat de levensduur van NMC Lithium die men in EV's stopt de "normale" levensduur van de wagen zelf haalt , ongeveer 10 jaar. Ik rij zelf reeds 5 jaar vol electrisch en van degradatie ( slijtage ) van mijn batterij is nog niets te merken ( geen terugval van Ah waarde ). Li-ion types zijn trouwens evengoed te recycleren als iedere andere batterij. Het hoofdbestanddeel van dergelijke batterij is koolstof. De NiMH celletjes die je in je afstandsbediening e.d. stop zijn inderdaad veel moeilijker te recycleren en bevatten zeer zeldzame metalen ( cerium, lanthanum, neodymium , ... ). Ik neem aan dat je dit soort batterijen bedoelt. Het LFP ( LiFePO4 ) type bevat alleen maar koolstof tezamen met een Lithium ijzer fosfaat verbinding. Het rendement laden --> ontladen bedraagt ca.90 %.

Prijs ? Het verschil in prijs tussen een EV waarvan je de batterij huurt en hetzelfde type auto waarvan je de batterij aankoopt bedraagt ongeveer 8000 Euro en dat voor een 22 KWh batterij. Dat de particulier voor dat vermogen het 5-voudige moet betalen voor zijn Li-ion thuisbatterijen is pure diefstal.

Weet je dat het rendement van de productie van waterstof door middel van electrolyse slechts 30 % bedraagt , en dat men naast iedere productie eenheid zowaar een kerncentrale moet plaatsen om voldoende aanbod aan waterstof te genereren ? Weet je dat 90 % van de huidig geproduceerde waterstof ter wereld uit methaan ( aardgas ) wordt aangemaakt, en dat bij iedere molecule waterstof die men op die manier produceert , één molecule CO2 de lucht in gaat ? Ik hoop dat je er ook van bewust bent dat de promotoren van waterstof allen petroleum lobbyisten zijn .... Alleen de petroleum industrie en de chemische sector hebben er belang bij om waterstof te promoten. Check dit alles maar eens na en betrek ook de gevaren , de transportkosten , etc... erbij en dan ga je evenzeer tot de conclusie komen dat "waterstof als energiedrager" de grootste misstap van de 21 eeuw zou zijn. Enne ... je mag al van geluk spreken als een brandstofcel het 5 jaar uithoudt.

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 11 aug 2019, 07:10

Christiaan, en andere forumleden. Het is van 2 juli geleden dat C_P hier nog gereageerd heeft. Het is spannend en leuk om hem hiermee te helpen, maar een fotootje(installatie), of een reactie van C_P zou welkom zijn indien dit mogelijk zou zijn.

Peteronline
junior lid

Bericht door Peteronline » 14 aug 2019, 23:52

Ik ben hier nieuw en een leek zeg maar een groentje :oops:
Maar misschien heb je iets aan deze uitleg om je batterijbank te beschermen door middel van BMS en intelligente batterijbeschermer?

Complete LiFePO4 Solar Battery System Design

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 15 aug 2019, 13:01

Peteronline schreef:
14 aug 2019, 23:52
Ik ben hier nieuw en een leek zeg maar een groentje :oops:
Maar misschien heb je iets aan deze uitleg om je batterijbank te beschermen door middel van BMS en intelligente batterijbeschermer?

Complete LiFePO4 Solar Battery System Design
Als je het begin van dit topic leest, zal je zien dat C_P een ander soort batterijen gebruikt dan in jou gelinkt you tube filmke. Bms is normaal niet van toepassing op deze batterijen

Plaats reactie