Gedeeltelijk off-grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
leopard005
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door leopard005 » 09 feb 2019, 08:56

De led lampjes die ik gebruikte was zonder voeding of led driver. Dat is de reden waarom ik deze waarden gemeten heb. Ik wil elk spanningsverlies uitsluiten vandaar deze waardes. Deze leds zijn wel moeilijk te vinden als je ze wil gebruiken in een bestaand armatuur.

jan2
junior lid

Bericht door jan2 » 14 feb 2019, 09:13

Als er in de toekomst een afschakeling komt is dat toch maar voor enkele uren.
Dan gaan wij naar onze caravan die naast het huis staat.
Deze heeft alle luxe zoals in huis, inbegrepen 2accus voor 12v en koelkast en verwarming gaat dan op gas.
Dus laat ze maar zot doen in brussel :tu:

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 17 feb 2019, 13:01

jan2 schreef:
14 feb 2019, 09:13
Als er in de toekomst een afschakeling komt is dat toch maar voor enkele uren.
Dan gaan wij naar onze caravan die naast het huis staat.
Deze heeft alle luxe zoals in huis, inbegrepen 2accus voor 12v en koelkast en verwarming gaat dan op gas.
Dus laat ze maar zot doen in brussel :tu:
Afschakelen, geen probleem. Bangmakerij vind ik dat. Als ze geen stroom leveren verdienen ze niks.
De verdeelkast (die ze blijkbaar liever altijd herstellen dan verplaatsen) die op een kruispunt staat naast mijn woning en die elk jaar toch 3 keer omver gereden door een vrachtwagen doet bij mij thuis toch 3 x /jaar de elek uitvallen... Er is een bedrijf achter in onze straat, en de vrachtwagens kunnen maar met moeite deze bocht nemen, vandaar..
Bepaalde lichtkringen, alarm, server, cv installatie blijven nog 8 uur doorwerken als de spanning weg valt. Mijn batterijen worden max 30% ontladen in normale omstandigheden,maar bij spanningsuitval blijven ze nog stroom leveren tot ze Max. 70% ontladen zijn, om ze niet te beschadigen. Als dit gebeurd, moeten ze eerst 100% volgeladen zijn ( 2 uur aan 28,8 volt) door de panelen voor de uitgang terug ingeschakeld wordt. Moest er dan nog steeds geen netspanning zijn pendelen de batterijen tussen 30% en 100 % lading.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 09 mar 2019, 14:21

Heb een kleine... ?% ;update gedaan van mijn batterijen. Gebruik nu 8 stuks LIFepo4 batterijen van 160AH , 3.2 volt. Deze kunnen zonder problemen ontladen worden tot 80%, minder gevaarlijk dan Li ion en loodbatterij. Levensduur is aanzienlijk meer dan de vlra batterij. Minstens 4 x bij hetzelfde gebruik. Spanning blijft voor 80% stabiel. Max vermogen 1600 Amp voor 5 sec :D en continu 80 amp.

Model name LFP160AHA TALL Alternative product mark TS‐LFP160AHA, WB‐LYP160AHA(A)
Nominal voltage 3.2 V Operating voltage under load is 3.0 V
Capacity 160 AH +/‐ 5%
Operating voltage max 4.0V ‐ min 2.8V At 80% DOD
Deep discharge voltage 2.5 V The cells is damaged if voltage drops bellow this level
Maximal charge voltage 4 V The cells is damaged if voltage exceeds this level
Optimal discharge current < 80 A 0.5 C
Maximal discharge current < 480 A 3 C, continuous for max 15 minutes from full charge
Max peak discharge current < 1600 A 10 C, maximal 5 seconds in 1 minute
Optimal charge current < 80 A 0.5 C
Maximal charge current < 480 A < 3 C with battery temperature monitoring

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 mar 2019, 22:58

leopard005 schreef:
09 mar 2019, 14:21
Heb een kleine... ?% ;update gedaan van mijn batterijen. Gebruik nu 8 stuks LIFepo4 batterijen van 160AH , 3.2 volt. Deze kunnen zonder problemen ontladen worden tot 80%, minder gevaarlijk dan Li ion en loodbatterij.
....
Zeer goeie keuze ! :D

A propos , de LiFePO4 is ook een Li-ion type batterij, maar heeft een andere chemische samenstelling dan wat men in EV's stopt ( en wat Tesla in zijn Powerwalls stopt ). LiFePO4 ( "Lithium Iron Phosphate" ) wordt ook wel eens afgekort LFP genoemd. In de EV's en in de Powerwall zitten NMC types. NMC staat voor "Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide" met formule LiNiMnCoO2. De LFP types bevatten dus ijzer en een fosfaat maar geen mangaan, nikkel of cobalt. Ze zijn inderdaad veel veiliger ( kunnen amper in brand vliegen ) maar daarenboven veel gemakkelijker ( en gezonder ) te recycleren.

Vergeet in elk geval een BMS niet. Een li-ion cel heeft een slecht karakter en laat geen stroom meer door als ze vol geladen is. Hierdoor krijgen de cellen in serie ook geen stroom meer en geraken die dus niet meer volgeladen. De BMS weet daar raad mee en past de laadstroom aan.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 06 apr 2019, 10:46

Heb nog een kleine...update gedaan van mijn batterijen. Gebruik nu 16 stuks LIFepo4 batterijen van 160AH , 3.2 volt. Deze zijn tweedehands, maar in goede staat. Ze zouden 150AH nog steeds beschikbaar hebben. Dus 7400 watt heb ik nu ter beschikking. De vroegere 48 loodbatterijen voor 1/4 van de nieuwprijs aan een goed doel. (Rolstoel gebruikers: scootmobiel) Ze hebben dus een tweede leven :-)
[/attachment]
IMG_20190405_175346.jpg
Onderste foto is het bms systeem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 apr 2019, 12:03

Ronduit prachtig ! :tu: :D

Plaats reactie