Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door juano » 11 jan 2019, 10:17

Christiaan schreef:
11 jan 2019, 09:59
juano schreef:
11 jan 2019, 09:35
....

hoe werkt dit systeem dan juist? Is dit een soort van waterstof dat dan aangemaakt wordt en dat je dan terug kan omzetten tot elektriciteit?
en kunnen bij dit systeem je zonnepanelen bij veel stroom ook de brandstofcel aansturen of gebeurt dit enkel door het gas?
Inderdaad , men maakt waterstof aan uit aardgas ( methaan ) volgens een chemisch proces dat al jaren op grote schaal in de industrie wordt toegepast. 90 % van de huidig geproduceerde waterstof in de wereld wordt volgens dit chemisch procédé aangemaakt. Hierbij komt CO2 vrij , en wel voor elke molecule omgezette methaan gaat er één molecule CO2 de lucht.

In tegenstelling tot de industriele productie van waterstof , die men onder hoge druk of op zere lage temperatuur stockeert , gaat men in dit soort micro-WKK meteen de waterstof door een brandstofcel jagen die het in electrische stroom plus water omzet. Die brandstofcellen zitten ook in de auto's op waterstof ( bvb. de Toyota Mirai ).

Het werkt dus alleen op aardgas , en als ik men niet vergis kan je zo'n ding ( hier de productie van het waterstof ) niet zomaar willekeurig aan en afzetten. De ( afval )warm water productie is te laag om een huis warm te stoken. Je kan het voor je SWW gebruiken , maar ook niet voor meer dan dat.

Je zonnepanelen ermee koppelen gaat dus niet , tenzij via batterijopslag.
Die viessmann zou volgens de site ook gewoon werken om u verwarming te laten werken ( zou dan als gewone condensatie ketel fungeren... )

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 11 jan 2019, 10:23

DaanW schreef:
11 jan 2019, 05:27
Ge zult nogal ogen open trekken als ze prijs durven maken. :lol:
35D tot 50D MET een niet netgekoppelde gasgenerator (om een jaarverbruik van 5000 kWh te coveren).
Zonder generator was het gewoon te gek om uit te rekenen.
Ik vraag me wel af waarom die home batterijen zo duur moeten zijn.
Het is algemeen geweten dat veel batterijpacks voor homegebruik "afgedankte" EV batterijen zijn. Daar is niets mis mee, in een EV is een niet
optimaal presterende batterij een dood gewicht, aan je muur doet dat er niet toe vandaar een verdedigbaar tweede leven voor die batterijen.
Maar dan begrijp ik het kostenplaatje niet voor zo'n "tweedehandse batterij".
Een Tesla homepack van 13,5 kWh kost 9000 € (onder het 6% BTW regime). Maar in Vlaanderen momenteel niet leverbaar. (666 €/kWh)*
Een LG Chem pack van 9,8 kWh 8.000 €. (816 €/kWh)*
Een EV met een batterijpack van 64 kWh kost rond de 45.000 € (onder 21% BTW regime)
Punt is dat, moest je de kostprijs van een EV batterijpack berekenen aan de prijs van een homepack de auto gewoon gratis bij dat pack geleverd wordt.
Zonder dan nog rekening te houden met het verschil in BTW.
Wat natuurlijk onzin is.

De kostprijs die ze aanrekenen voor een EV batterij** kan je nog het best inschatten door het prijsverschil voor een identiek voertuig met een 39.2 kWh batterij en een 64 kWh batterij. Dat bedraagt 3719,01 € (excl. BTW) voor 24,8 kWh. Dit betekent een verkoopprijs van 149,96 €/kWh of 159 €/kWh incl. 6% BTW.

Als ze dan als standaard invoeren (wat technisch geen enkel probleem is) dat iedere auto ook moet kunnen terugleveren aan de woning wordt een homepack nog zinlozer. Je hebt dan een batterij met een capaciteit waar je iets mee kan en een gratis vervoermiddel er bovenop. Van een promotiestunt gesproken. :lol: :lol: :lol:

*Uiteraard is dit louter voor de batterijen iets lager gezien de plaatsingskosten en omvormer in de prijs zijn inbegrepen.
** Als basis voor de berekening werd een Kona Urban EV genomen.
Laatst gewijzigd door ivob op 11 jan 2019, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 jan 2019, 10:25

juano schreef:
11 jan 2019, 10:17
Die viessmann zou volgens de site ook gewoon werken om u verwarming te laten werken ( zou dan als gewone condensatie ketel fungeren... )
Maar dan ben je niet off grid. De Viessmann heeft een aardgasnet nodig en produceert geen elektriciteit als hij niet in werking is.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 jan 2019, 10:38

Ter info : De micro-WKK ecoGEN-7.5AGc van coGENgreen op gas geeft een electrisch vermogen van 7.5 kW en een warmtevermogen van 23 kW , dus geschikt om de CV te vervangen ( http://www.cogengreen.com/sites/default ... 141230.pdf )

Basis prijs : € 32.875 ( ge moet daar nog 10.000 Euro bijtellen voor allerhande snik-nak , Recupel , ... )

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 jan 2019, 10:46

juano schreef:
Ik geloof dat niet , tenzij je je huis met een watertemperatuur van ongeveer 20 °C kunt warm krijgen. Het gelijkaardige toestel van "Chi" kan slechts 200 liter water op 65 °C brengen en dat na 24 uur , ook nog eens met een vast debiet van 6 liter/uur.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 jan 2019, 11:26

ivob schreef:
11 jan 2019, 10:25
juano schreef:
Maar dan ben je niet off grid. De Viessmann heeft een aardgasnet nodig en produceert geen elektriciteit als hij niet in werking is.
"grid" betekent wel al altijd "electriciteitsnet" . Wat jij bedoelt met off-grid is "totale energie onafhankelijkheid" , maar dat is niet gelijk aan de gebruikelijke betekenis van off-grid.

Je schreef :

Als ze dan als standaard invoeren (wat technisch geen enkel probleem is) dat iedere auto ook moet kunnen terugleveren aan de woning wordt een homepack nog zinlozer. Je hebt dan een batterij met een capaciteit waar je iets mee kan en een gratis vervoermiddel er bovenop. Van een promotiestunt gesproken. :lol: :lol: :lol:

IK wil een homepack aan de prijs van het pack dat in een EV steekt. ;-) No way dat ik mijn EV ga laten leeglopen voor de haardroger van dochterlief. :-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 jan 2019, 16:56

Dat sommige mensen aan zelfbedrog willen doen door zichzelf "af te sluiten van het elektriciteitsnet" door gewoon over te schakelen
naar een gasnet moeten ze zelf weten. Ze ruilen gewoon de ene afhankelijkheid van een DNB in voor een andere. En deze is dan meestal nog eens
net dezelfde. Ze werken zelfs gelijkgestemd. Ook de gasmeter wordt vervangen door een digitale meter. Komt er nog bij dat de gaslevering in Vlaanderen helemaal overgeleverd is aan buitenlandse derden. En eentje sluit al over enkele jaren de toevoer gewoon af.
Netgeleverd gas gaat dus nog een meer onzekere toekomst tegemoet dan netgeleverde elektriciteit.
Wat is dan het punt om "off grid" van elektriciteit te gaan om "on grid" gas te gaan?
Vanuit mijn standpunt ben je dus on grid of off grid. Overschakelen van de ene netgebonden energiebron naar de andere (in deze van elektriciteit naar gas) daar is helemaal geen kunst aan.

Iedereen wil een homepack aan de prijs van een EV pack. Maar dat is in werkelijkheid, om welke reden dan ook, nog niet te krijgen.
Je kan dan beter (in afwachting van) overschakelen naar een EV pack dat groot genoeg is zonder dat het gebruik van een haardroger impact heeft op het gebruik van het EV. Dat bestaat nl. wel al.
Het probleem dat jij aanhaalt is tenslotte slechts een persoonlijk probleem en geen algemeen gegeven meer. Met 40-64 kWh opgeslagen vermogen in een EV (en een verbruik van 0,16 kWh/Km) zal zelfs de meest spilzieke dochter deze niet leeggetrokken krijgen waardoor je de dag erop geen WW-verkeer meer zou aankunnen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 11 jan 2019, 17:20

Het homepack aan de prijs van EV batterij pack is wel al beschikbaar maar voor DIYers onder ons. Tesla model S en X batterij modules 5,2kWh voor pakweg 1300€ en 85kWh pack voor pakweg 16000€. En dan begint het knutselwerk.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 11 jan 2019, 18:01

bruma schreef:
11 jan 2019, 17:20
Het homepack aan de prijs van EV batterij pack is wel al beschikbaar maar voor DIYers onder ons. Tesla model S en X batterij modules 5,2kWh voor pakweg 1300€ en 85kWh pack voor pakweg 16000€. En dan begint het knutselwerk.
Deze zelfde batterijen (NCR18650) kosten voor 540 stuks 1350€. Dit zijn dan wel onbeveiligde, maar dat kan je extern doen. Een knutselaar kan evengoed dit alles zelf samen stellen. Ik bedoel maar, dat je dan nieuwe batterijen hebt voor dezelfde prijs. Dit zonder de beveiliging en BMS lader.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 jan 2019, 20:08

ivob schreef:
11 jan 2019, 16:56
....
Je kan dan beter (in afwachting van) overschakelen naar een EV pack dat groot genoeg is zonder dat het gebruik van een haardroger impact heeft op het gebruik van het EV. Dat bestaat nl. wel al.
Het probleem dat jij aanhaalt is tenslotte slechts een persoonlijk probleem en geen algemeen gegeven meer. Met 40-64 kWh opgeslagen vermogen in een EV (en een verbruik van 0,16 kWh/Km) zal zelfs de meest spilzieke dochter deze niet leeggetrokken krijgen waardoor je de dag erop geen WW-verkeer meer zou aankunnen.
Ik vrees dat wat jij een "persoonlijk" probleem noemt , net een algemeen probleem is. Iedereen rijdt overdag met zijn EV en zal die 's nachts trachten vol te laden. En van waar gaat die de stroom ervoor vandaan halen ? Wat jij voorstelt zal er toe leiden dat er niet alleen een avond spits-file ontstaat , maar ook nog eens een "laad"(paal) spitsmoment omdat iedereen zijn EV batterij vol zal willen laden voor huiselijk gebruik. En dat treedt dan 's morgens ook nog eens op , zoniet valt men overdag in panne wegens een lege batterij , en dit alles terwijl de eigen zonnepanelen er overdag werkloos bij liggen. Aan een laadpaal laden is niet alleen een duur zaakje , maar de netbeheerders zullen die spits laadpaal belastingen ook niet plezant vinden.

leopard005 schreef:
11 jan 2019, 18:01
bruma schreef:
11 jan 2019, 17:20
Deze zelfde batterijen (NCR18650) kosten voor 540 stuks 1350€. Dit zijn dan wel onbeveiligde, maar dat kan je extern doen. Een knutselaar kan evengoed dit alles zelf samen stellen. Ik bedoel maar, dat je dan nieuwe batterijen hebt voor dezelfde prijs. Dit zonder de beveiliging en BMS lader.
Het aantal knutselaars als jij en Björn lopen er niet dik gezaaid rond. Ik hoop nog steeds op een heropstanding van het Vlaams ondernemerschap zoals dat 100 jaar geleden bestond, :D om eens een fabriekje van degelijke en goedkope thuisbatterij pakketten te produceren en op de markt te brengen. Ik verwacht ook nog eens van een inheems chemisch genie dat die de chemie van Lithium-ion zo kan wijzigen zodat er geen BMS meer nodig is ( net zoals dat bij loodaccu's ook niet nodig is )

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 jan 2019, 21:44

Christiaan schreef:
11 jan 2019, 20:08
Ik vrees dat wat jij een "persoonlijk" probleem noemt , net een algemeen probleem is. Iedereen rijdt overdag met zijn EV en zal die 's nachts trachten vol te laden. En van waar gaat die de stroom ervoor vandaan halen ? Wat jij voorstelt zal er toe leiden dat er niet alleen een avond spits-file ontstaat , maar ook nog eens een "laad"(paal) spitsmoment omdat iedereen zijn EV batterij vol zal willen laden voor huiselijk gebruik. En dat treedt dan 's morgens ook nog eens op , zoniet valt men overdag in panne wegens een lege batterij , en dit alles terwijl de eigen zonnepanelen er overdag werkloos bij liggen. Aan een laadpaal laden is niet alleen een duur zaakje , maar de netbeheerders zullen die spits laadpaal belastingen ook niet plezant vinden.
Jij stelt zelf dat je dochter met haar haardroger je EV batterij leegslurpt. Dat is een persoonlijk gegeven dat je met een moderne EV niet vlug zal tegenkomen, noch met een normaal gebruik van een haardroger. Dus betreft het een persoonlijke ervaring die je in het algemeen elders niet vlug zal tegenkomen.

Ik, een ander zijn rekening kan ik niet maken als die wenst eindeloos in het mainstream tredmolentje te blijven meedraaien, wens juist een EV aan te schaffen om mijn PV overproductie in kwijt te geraken. Ik heb dus andermans stroom niet nodig. Er is overigens 's nachts stroom genoeg voor iedereen. De industrie, nog altijd de grootste stroomverbruiker, draait dan maar op deelkracht. En ze kunnen dan eindelijk al die nachtverlichting (in de tijd uitgevonden om goedkoop van hun e-overschotten af te geraken) eens uitschakelen en het aan nuttiger zaken, zoals laden van een EV, besteden.
Geen haar op mijn hoofd dat , bij het overweging om een EV in te zetten, ook maar de optie overwogen heeft, uitgezonderd noodgevallen, om een openbare laadpaal te gebruiken. Daarom dat een kandidaat EV minimaal een batterij van 40 kWh moet hebben, bij voorkeur een +60 kWh pack of anders een PHEV met ong. 9 kWh aan batterij. Die opties zijn niet willekeurig genomen. De EV/PHEV moet mij net geld opbrengen, niet kosten.

Mij maakt het niet uit hoor dat de rest eindeloos hun gekke voorgekauwde rondjes blijven draaien. Het enige dat ze dan tegenkomen is hun eigen staart.

ps. Wat ik in mijn vorige berekening was vergeten te vermelden was dat als je een EV batterijpack aanschaft je er bovenop nog extra subsidies voor krijgt van de Vlaamse overheid en/of het ding voor 120% fiscaal mag aftrekken en/of de BTW maar deels moet in rekening brengen (in ons geval 50%).

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 12 jan 2019, 07:41

Het lijkt mooi die batterijen, maar is het niet. Ik heb het een paar weken geleden uitgetest met mijn vlra batt. Volledig vol geladen. Daarna 1 kw ontladen en om terug op de vorige 100% te komen had ik bijna 1,3 kw nodig. Batterij (omgevingstemp in garage was) 9°. Let op! Het meettoestel van ontlading bevond zich tussen de solar charger (voeding) en batterij. ( Als bron gebruikte ik een 900 watt voeding omdat er geen zon was) Dit is dus enkel het verlies in de batterijen, zowel lading als ontlading. Reken dit uit bij een installatie met 10 kw batterijen.... Ik weet dat mijn vlra batterijen (6,9 kw )een slechter rendement hebben dan de Li ion, maar toch..
Maar, voor mij is het puur uit interesse, hobby. Ik probeer hier en daar te verbeteren, spanningsverliezen te beperken maar winst maak je er nooit mee.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 jan 2019, 11:35

ivob schreef:
11 jan 2019, 21:44
Jij stelt zelf dat je dochter met haar haardroger je EV batterij leegslurpt. Dat is een persoonlijk gegeven dat je met een moderne EV niet vlug zal tegenkomen, noch met een normaal gebruik van een haardroger. Dus betreft het een persoonlijke ervaring die je in het algemeen elders niet vlug zal tegenkomen.
....
Dat was maar als grap bedoeld. :-)
Ik, een ander zijn rekening kan ik niet maken als die wenst eindeloos in het mainstream tredmolentje te blijven meedraaien, wens juist een EV aan te schaffen om mijn PV overproductie in kwijt te geraken. Ik heb dus andermans stroom niet nodig.
.....
Mij maakt het niet uit hoor dat de rest eindeloos hun gekke voorgekauwde rondjes blijven draaien. Het enige dat ze dan tegenkomen is hun eigen staart.
...
De mainstream is dat EV rijders hun PV overproductie in de toekomst niet meer gaan kunnen gebruiken om hun EV op te laden , althans niet zonder thuisbatterijen. "Onze" VREG beweert dat je de zonnepaneel stroom op het moment zelf gaat moeten opsouperen door de "slimme wasmachine" , slimme koffiezet , en wat nog allemaal voor domme ideeën...
leopard005 schreef:
12 jan 2019, 07:41
Het lijkt mooi die batterijen, maar is het niet. Ik heb het een paar weken geleden uitgetest met mijn vlra batt. Volledig vol geladen. Daarna 1 kw ontladen en om terug op de vorige 100% te komen had ik bijna 1,3 kw nodig. ...
....
Is dat een lood accu type ? Loodaccu types mag je slechts met een stroom laden die 10 % van zijn Ah waarde is , zoniet warmt die op , en alle warmte die aangemaakt wordt is uiteraard energieverlies. Hoe bepaal je dat die "vol" is ? Om korrekt de verliezen te kennen mag je niet volladen , maar wel tot een bepaalde batterijspanning , dan ontladen en meten , en dan terug laden tot diezelfde bepaalde spanning en meten. Eenmaal dat een loodaccu cel vol is laat die als het ware de electronen langs de voordeur binnen en stuurt ze langs de achterdeur terug naar buiten. Hierdoor warmt de accu ook nog eens extra op.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 12 jan 2019, 12:07

Is dat een lood accu type ? Loodaccu types mag je slechts met een stroom laden die 10 % van zijn Ah waarde is , zoniet warmt die op , en alle warmte die aangemaakt wordt is uiteraard energieverlies. Hoe bepaal je dat die "vol" is ? Om korrekt de verliezen te kennen mag je niet volladen , maar wel tot een bepaalde batterijspanning , dan ontladen en meten , en dan terug laden tot diezelfde bepaalde spanning en meten. Eenmaal dat een loodaccu cel vol is laat die als het ware de electronen langs de voordeur binnen en stuurt ze langs de achterdeur terug naar buiten. Hierdoor warmt de accu ook nog eens extra op.
Ik heb een voeding gebruikt en de stroomregeling gebruikt. Optimale omstandigheden zijn zeldzaam, batterij temperatuur, laadstroom. Vandaar deze waardes waarschijnlijk. Ik heb geen labo dat de juiste temp heeft, geen geijkte meetinstrumenten, maar dat heeft een pv installatie op batterijen ook niet De waardes die de fabrikant opgeeft is meestal in de beste omstandigheden. ;-)

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 12 jan 2019, 12:33

De titel van de YouTube past niet bij de laatste posts maar geeft wel een idee van een redenering ivm batterijen en hun rendement.
https://youtu.be/kMlhxr9gPOs

Plaats reactie