Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door Christiaan » 24 okt 2018, 15:29

bruma schreef:
24 okt 2018, 14:00
WP's met aardgasverbrandingsmotoren was een systeem dat ze enkele jaren terug nog in bepaalde Lidl vestigingen hebben geïnstalleerd. Bij vernieuwing van de winkels zijn deze toestellen verdwenen, toch niet zo goed (technisch of economisch) als gedacht vermoed ik.

Verstuurd met Tapatalk
Die ecoGENgreen toestellen zijn wel geen WP's maar WKK's . En aangezien die een overvloed aan electriciteit kunnen leveren , kunt ge dat stockeren in een batterij en hiermee een WP op electriciteit laten werken ( WP en WKK afwisselend gebruiken voor verwarming afhankelijk van de laadtoestand van de batterij ).

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 24 okt 2018, 20:22

Maar ik heb geen draak van 16,8kW nodig want ik kom toe met een WP buitenunit die max 9kW kan capteren, de volledige winter lang.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 okt 2018, 21:26

bruma schreef:
24 okt 2018, 20:22
Maar ik heb geen draak van 16,8kW nodig want ik kom toe met een WP buitenunit die max 9kW kan capteren, de volledige winter lang.

Kan , maar in een 100 % off grid systeem heb je die wel nodig om het tekort aan stroom van de zonnepanelen op te vangen. Met het teveel aan KW dat die WKK dan genereert laat je de WP draaien vanuit de batterij , en op dat moment ligt de WKK stil tot zolang de batterij hiervoor voldoende stroom kan leveren. Dit was toch het thema , of niet ?

Vraagje : hoeveel Ampere trekt je WP zonder bijverwarming ( dus op pure compressie ) en hoeveel Ampere als de electrische verwarming wordt bijgeschakeld. Eén faze of driefazig ?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 24 okt 2018, 21:39

WP neemt voor zijn 9kW iets minder dan 2kW bij 7°
Bij -5° loopt het vermogen op tot 3,2kW en zakt de capaciteit tot tussen 6 en 7kW.
Een bijkomende verwarming zit er niet in alles met compressor.
Alles 1f gezien het beperkte vermogen.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 24 okt 2018, 21:52

bruma schreef:
24 okt 2018, 14:00
WP's met aardgasverbrandingsmotoren was een systeem dat ze enkele jaren terug nog in bepaalde Lidl vestigingen hebben geïnstalleerd. Bij vernieuwing van de winkels zijn deze toestellen verdwenen, toch niet zo goed (technisch of economisch) als gedacht vermoed ik.

Verstuurd met Tapatalk
En...op dit moment worden deze gas warmtepompen (met verbrandingsmotor)terug in alle Lidl's geplaatst :-)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 okt 2018, 23:10

bruma schreef:
24 okt 2018, 21:39
WP neemt voor zijn 9kW iets minder dan 2kW bij 7°
Bij -5° loopt het vermogen op tot 3,2kW en zakt de capaciteit tot tussen 6 en 7kW.
Een bijkomende verwarming zit er niet in alles met compressor.
Alles 1f gezien het beperkte vermogen.

Waw , dat is plezant om te vernemen , dus minder dan 15 Ampere enkelfazig. Wat is het merk en type ?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 25 okt 2018, 07:21

Daikin geïnstalleerd in 2004, typeplaatje niet meer te lezen k zou in de oude mails/documenten moeten duiken.
1 buitenunits en 4 binnenunits (2 wand 2 vloer)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 okt 2018, 10:44

bruma schreef:
24 okt 2018, 20:22

Hier idem. Max imput vermogen van 4.3 kW bij een nominale capaciteit van 6.0 kW (verwarmen) en 8.0 kW (koelen). Monofase max. 18A.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 okt 2018, 11:12

Gebruiken jullie de hoge temperatuur types van Daikin ? ( Altherma ? )

Wat ik niet goed snap is dat jullie met 6 , 7 en 8 kW output kunnen verwarmen of koelen , terwijl mijn mazoutbrander een 27 kW type is ( puur voor verwarming - max. 60 °C uitgaande temperatuur , geen SWW ketel )

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 25 okt 2018, 11:41

Hoeveel procent van de tijd werkt uw brander bij -10C ?
Bij 50% heb je voor verwarming genoeg met 13,5 Kw.
Voor warm water waarschijnlijk meer,tenzij er een opslagvat is

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 okt 2018, 11:55

Met dezelfde WP verwarm ik ook SWW tot 50°C in een vat van 150l (met een gelaagde capaciteit van 300l).
Voor CV werken we uiteraard op LT-L/W (max. 35°C). Airco is L/L. Het huidige toestel is een Samsung met splitfunctie.
WP op hoge temperatuur is economische onzin. Eerder een noodmaatregel voor wie niet anders kan of wil.

Het volgende (uitbreiding) wordt een General als back up voor CV en airco gezien de relatief lage kostprijs voor een volledige installatie (rond de 4.000 €). Er zit dan wel 12 cm isolatie in de vloer en 26 cm in het plafond. De verwarming zal hoofdzakelijk komen door zon gerichte glaswanden (oost-zuid-west-hemel) met volledig gesloten noordwand en koeling door gestuurde externe screens (oost-zuid) en schaduwwerpende oversteek (west) in combinatie met gericht openende glaswanden (luchtdoorstroming). Energie verbruikende verwarming en koeling wordt zo tot een minimum herleid en alleen geïnstalleerd als back up bij extreme omstandigheden (eerder koeling dan verwarming). Deze uitbreiding kan, naargelang de omstandigheden het vereisen, volledig geopend worden of afgesloten van het huidige gedeelte zodat ze geïsoleerd van elkaar kunnen opereren of in synergie.
Project in uitvoering in de onmiddellijke toekomst, geen theoretisch concept. ;-)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 okt 2018, 12:38

Luc6580 schreef:
25 okt 2018, 11:41
Hoeveel procent van de tijd werkt uw brander bij -10C ?
Bij 50% heb je voor verwarming genoeg met 13,5 Kw.
Voor warm water waarschijnlijk meer,tenzij er een opslagvat is
-10°C is het hier in de omgeving nog nooit geweest. Als het toch een paar dagen vriest , dan schat ik dat de brander ongeveer al bij al zowat 6 uur per dag draait. Die slaat vele malen aan en draait dan ongeveer voor 15 minuten. Heb geen opslagvat voor SWW of wat dan ook.
ivob schreef:
25 okt 2018, 11:55
...
WP op hoge temperatuur is economische onzin. Eerder een noodmaatregel voor wie niet anders kan of wil.
....
Klopt , maar als ge reeds een klassieke CV met radiatoren hebt en je "kot" niet overhoop wilt openbreken , moet de temperatuur omhoog. Ik stel nu mijn veiligheidsthermostaat in op 60°C . Als het echt koud is gebeurt het dat de brander hierdoor afslaat , en dat terwijl de thermostaat binnenshuis nog steeds de brander aangeschakeld wil houden. De pomp blijft hierdoor verder draaien , en de brander slaat terug aan als de watertemperatuur terug onder de 60°C is gedaald. Ik heb een paar jaar geleden twee radiatoren met 2 elementen vervangen door exemplaren met 3 elementen , en dat scheelt een pak in de snelheid waarmee de ruimtes opgewarmd geraken.
Bij een buitentemperatuur van + 10°C wordt de watertemperatuur maximaal ongeveer 50 °C.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 25 okt 2018, 13:23

Bij mij is t gewoon lucht/lucht gezien dit 12500€ goedkoper was dan met grondwater met een boring. Van lucht/water was in 2004 nog niet veel sprake.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 nov 2018, 23:18

Bj0rn schreef:
19 aug 2018, 15:59
Christiaan schreef:
13 aug 2018, 17:49
frv schreef:
13 aug 2018, 17:09

Die toestellen van cogengreen lijken me wel interessant. Heeft iemand daar meer info over en/of ervaringen en/of prijzen ?
Ik heb zelf al het internet afgeschuimd naar installateurs en prijzen , maar amper iets gevonden. Er was ooit een installateur in Deinze , maar die is blijkbaar al failliet. Misschien hier info inwinnen :
http://www.cogengreen.com/nl/productinf ... -aanvragen

@frv denk eraan dat dit om een klassieke ontploffingsmotor gaat. Zij het dan niet op bezine/diesel zoals in een auto maar op aardgas/propaan. M.a.w. dat ding gaat naar mijn bescheiden mening 5.000 draaiuren mee gaan (min of meer equivalent aan 500.000 km in een wagen) voor er een grondige revisie nodig is.
Wellicht niet rendabel om vol continu te gebruiken. Mogelijk wel rendabel om meerdere sequentiële zonloze winterdagen op te vangen.

Heb zonet de technische fiche van het "lichtste" model ecoGEN-05AGc doorgenomen met 5 kW aan elektrisch en 16.8 kW aan thermisch vermogen. Dat ding 1u laten draaien geeft 5 kWh elektriciteit en 16.8 kWh aan thermische energie. De thermische energie volstaat om 300 l sanitair warm water op te warmen (van 10°C naar 60°C).

Ik ben benieuwd of je ondertussen richtprijzen of andere info van de verdeler te pakken hebt gekregen. :-)
Om een oude thread terug wat leven in te blazen ... :-)

Ik heb de prijzen van de coGENgreen te pakken gekregen , maar heb geen toelating om die te verspreiden. Ik zal wel niet zondigen hoop ik als ik schrijf dat de prijzen volgens vermogen en gebruikte brandstof variëren van 40.000 Euro tot 350.000 Euro .... Dit zijn richtprijzen zonder extra's , installatiekosten e.d. Dus terug maar iets voor de happy few ....

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 17 nov 2018, 06:45

In de Lidl... worden gaswarmtepompen gebruikt met een gewone Nissan verbrandingsmotor. Deze motoren hebben allemaal een levensduur ZONDER revisie van meer dan 30000 draaiuren. De olie voorraad in deze toestellen is 42 ltr syntetische olie, vandaar dat deze enkel onderhoud krijgen op 10000 draaiuren. Bougies luchtfilter, oliefilter, en kleppen instellen. Let op. Bij gebruik voor warmtepomp, kom je in bureau gebouwen aan 10000H op 3 jaar.

Plaats reactie