Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
roel.nagels
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door roel.nagels » 28 jun 2018, 17:45

Wanneer je alles zelf verbruikt en niets op het net plaatst, ben je feitelijk offgrid, alleen nog fysisch gekoppeld.
Maar geloof me: alles zelf verbruiken én niets terug op het net steken, dat is geen makkelijke opdracht. We spreken over realtime. Niet over jaarlijks, maandelijks of dagelijks je meter(s) uitlezen en dan er vanuit gaan dat, indien PV-opbrengst gelijk is aan verbruik, je het net niet gebruikt!

Experimenteer er op los en post gerust al je resultaten. Ik ben alleszins erg benieuwd. ;-)
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 28 jun 2018, 23:16

roel.nagels schreef:
28 jun 2018, 17:45
Wanneer je alles zelf verbruikt en niets op het net plaatst, ben je feitelijk offgrid, alleen nog fysisch gekoppeld.
Nee dan ben je nog altijd ongrid zolang je aangesloten bent op het net, dat is al zoiets als een beetje dood zijn, ofwel ben je dood ofwel ben je levend, het is één van de twee, niet alle twee ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 28 jun 2018, 23:19

;-)
Ik bedoelde: dan perform je als een off-grid installatie ( geen import en geen export), maar ben je nog steeds netgekoppeld ( je betaald nog meterhuur en bijhorend taksen).

Ik trachtte te reageren op de rare stelling van Leopard005 ivm prosumententarief en geen import/export : µ£
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

Bj0rn
lid

Bericht door Bj0rn » 30 jun 2018, 08:42

Los van alle definities van off grid die er te bedenken zijn. Zie de allereerste post in deze thread.

Stappen plan om off grid te gaan, in verschillende gradaties zo je wil:
  1. theoretisch benaderen, is het überhaupt wel mogelijk? Met bvb. 2 kWpiek aan PV zal je in de winter niet rondkomen. @leopard005, neemt niet weg dat je er leuke experimenten mee kan doen waaruit je veel kan bijleren.
  2. experimenteren met relatief kleine installaties. Ja, ik verwacht dat het relatief duur zal zijn. Maar we weten allemaal welke richting de prijzen van PV en batterijen uit gaan. Gewoon een kwestie van tijd.
  3. off-grid simuleren terwijl je de facto nog on-grid zit
  4. off-grid simuleren terwijl je nog op het net aangesloten zit, maar de hoofdzekering uit staat (just in case)
  5. de netbeheerder vragen om de elektriciteitsaansluiting weg te halen
  6. feestjeeeuh! :mrgreen:
  7. ...
  8. ...
  9. de netbeheerder vragen om ook de gasaansluiting weg te halen
  10. feestjeeeuh! :mrgreen:
Mits voldoende kennis over je eigen verbruik e.d. kan je misschien sommige stappen overslaan.

Uiteindelijk jammer voor alle mensen die de trein missen. Want ofwel zullen zij opdraaien voor de totale kost van het distributienet (die zal weinig verminderen omdat een klein percentage off-grid gaat), ofwel zullen onze lieve vrienden in hun (soms) ivoren toren een nieuwe vorm van taxatie bedenken...
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jun 2018, 20:26

Bj0rn schreef:
30 jun 2018, 08:42
zullen onze lieve vrienden in hun (soms) ivoren toren een nieuwe vorm van taxatie bedenken...
En waar is het feestje dan?
Als ik uw vorige stappen zie mist U de trein niet maar stapt u steeds te vroeg op de trein.
Geen stimulans om de suggestie naar de derde stap te volgen dus.

ErikR
junior lid

Bericht door ErikR » 01 jul 2018, 18:49

Hallo

Mijn gedachten zitten ook in dezelfde richting: voorziening voor zaken die niet echt kritisch zijn.
Ik ben wel benieuwd naar uw installatie. Kan je geen schema geven hoe dit in zijn werk gaat, want ik sta op punt nul (buiten de gedachten).
Ik denk aan 4 panelen.
Hoe moet ik koppelen? 4 panelen dat zal meer dan 12 V zijn om de batterijen te laden
Hoe groot is een batterij? In parallel schakelen dan?
Enz...

Enige info zou ik ten zeerste apprecieren

grts

Erik

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 jul 2018, 19:45

Hoe moet ik koppelen? 4 panelen dat zal meer dan 12 V zijn om de batterijen te laden
Je moet sowieso een batterijlader voorzien, of een omvormer vinden die dat doet.
Dat maakt de spanning die van de panelen komt niet uit.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 jul 2018, 20:04

Erik, Een charge controller, liefst een MPPT. Een andere (pwm) gaat als je bv een 100 watt paneel hebt van 30 volt, 8 ampere ( de meeste panelen) van 30 naar 12-14 volt opstoken in warmte. Verschil is dus 16x8= 128 watt verlies bij vol zonlicht. Een MPPT charger geeft bijn alle vermogen aan zijn batterij. Op voorwaarde dat de batterij deze laadstroom aan kan. Er zijn laders bij waar je de amperage kan instellen en ook de batterij beveiligen als deze leeg raakt. De panelen schakel je parallel of in serie. Als je op sommige panelen schaduw hebt is parallel beter. Je moet dan wel dikkere kabels naar de omvormer gebruiken. In serie, als je geen schaduw hebt. Dan loopt je spanning op en MOET je een MPPT controller gebruiken! Nee, niet moeten, maar dan heb je er wel niets aan als je meerdere panelen plaatst. Ik kan je wel meer info geven. Hangt ervan af wat jij wil. Vraag maar...

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 05 jul 2018, 09:26

Hiermee kom je al een heel eind :
Studer-Innotec : VS-120 + XTM of XTH met uitbreiding RCC-02 + BSP 500
Dan programmeer je de hele installatie zoals je zelf wil.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 29 jul 2018, 19:02

Hier kan je een off-grid ( en nog veel meer ) simuleren. Selecteer eerst je eigen locatie ( noorderbreedte , westerlengte in de Google map ) en selecteer OFF-GRID :

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Voorbeeld :

Latitude: 51°0'6" North,
Longitude: 3°42'21" East

Nominal power of the PV system: 15984 W
Inclination of modules: 37 deg.
( Slope 37° , Azitmuth 0° )
Battery size : 24 V, 1440 Ah
Discharge cutoff limit (%) 40 %
Consumption per day: 8000 Wh

Als het verbruik in de winter niet meer dan 8 kWh per dag bedraagt , kan je het ganse jaar door off-grid gaan ....

Bij 10 kWh verbruik per dag ga je hooguit een paar dagen in december en januari een extra generator moeten laten draaien. Een 2 of 3 kVA generator zou al ruimschoots moeten voldoen.

.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 30 jul 2018, 11:50

roel.nagels schreef:
12 jun 2018, 09:56
Tijd zal uitwijzen hoe het er in november-december 2018 en januari 2019 zal uit zien. Vind je dit interessant en wil je meer van dit? Reageer dan op dit bericht :-)
Hey Bj0rn, je afbeeldingen zijn niet meer beschikbaar... Maar alleszins, ja dat is interessant. 't Is te zeggen, deels.
Wie wil er nu nog off-grid als je binnenkort een vergoeding kan krijgen voor geleverde stroom die je niet zelf verbruikt? Ok de vergoeding is niet veel (momenteel offerte voor 0,05593€/kWh), maar beter dan niets natuurlijk.
Ik neem aan dat je al op een of andere manier bi-directioneel meet, anders wordt het een grote stap in het onbekende. Indien je apparatuur van SMA hebt, kan je makkelijk simuleren op http://www.SunnyDesignWeb.com/

Zelf gaan wij binnenkort met de batterij uitkomen op +/- 90% netonafhankelijk of een goei 325 dagen volledig eigen stroom. De overige 40 dagen (theoretisch natuurlijk, het zullen veeleer 70 dagen aan 60% netafname zijn) zullen we nog van het net moeten aftappen en dan gaat het echt over enkel dagen in december en januari (getoetst aan bi-directionele gegevens van de afgelopen twee jaar).

Na de installatie van de batterij worden er jaarlijks nog steeds 5000kwh geïnjecteerd. Die willen we als volgt voor de Nissan Leaf 60kW (model 2019) gebruiken (afgeronde waarden):

2000kWh thuis direct laden van onze eigen PV op gewoon stopcontact 3.7kW en bij uitzondering op 6,6kW (ja, wij zijn overdag vaak thuis en onze max PV output is 7kW)
1600kWh thuis indirect laden (van het net of deels uit de batterij, als is dit niet zo'n goede energie efficiency) en of deels op het werk
400kWh publiek laden
Dat zou overeen moeten komen +/-20.000km per jaar inclusief laadverliezen.

Blijven er nog +/-3000kwh injectie over, goed voor +/- €170 te ontvangen
De ongeveer 2000kwh afname zouden ons €+/- 560 kosten
Dan komen we uit op 390 euro jaarlijkse kost voor 8000kwh jaarlijks verbruik inclusief 20.000km autorijden. Komt daar bovenop de besparing van 1400 euro diesel per jaar en duur auto-onderhoud. Top of the bill delen we de factuur met mijn schoonouders, die bij ons inwonen. Dat maakt iets meer dan 16 euro per maand voor elektriciteit en autorijden.

Dus,
Offgrid? Nee bedankt!
Zelfvoorzienend? Heel zeker!

:-)
Dag Roel,

Net even Ecopower gebeld, zij hanteren inderdaad de prijs van 0,05593EUR/kWh om je te vergoeden voor de geïnjecteerde stroom.
Echter wel belangrijk: zij doen dit enkel ten belope van de aangekochte stroom... Jij spreekt over 3000kWh injectie, dat wordt in jouw geval dus 2000kWh*0,05593 + 1000kWh gratis weggeven...

Binnenkort wordt hier de home manager geïnstalleerd... Ik krijg binnenkort lood accu's van een industriële UPS, daarmee ga ik vermoedelijk wel expreimenteren... wordt vervolgt...:-)

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 jul 2018, 16:21

dan betekent dit voor de Gaselwest zone stroom kopen aan 29ct, dus betekent dit je voor geleverde stroom welke je terugkoopt 24ct/kWh bijpassen
en daarmee moeten ze nieuwe PV kandidaten overtuigen om te investeren in groene stroom en mensen te laten overstappen op EV's. HET beleid van ene tita tovernaar

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jul 2018, 17:29

bruma schreef:
30 jul 2018, 16:21
dan betekent dit voor de Gaselwest zone stroom kopen aan 29ct, dus betekent dit je voor geleverde stroom welke je terugkoopt 24ct/kWh bijpassen
en daarmee moeten ze nieuwe PV kandidaten overtuigen om te investeren in groene stroom en mensen te laten overstappen op EV's. HET beleid van ene tita tovernaar
Dus .... off grid met batterijen zal de toekomst worden. Maar dan gaan ze geld vragen voor de straatverlichting voor je deur. :D

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 30 jul 2018, 17:38

16 euro per maand. Wow, alles mooi berekend.
Maar waar vindt ik ergens de afschrijving van heel je installatie terug? Of was dat een cadeau van de inwonende ouders? ;-)

Dat idee van de Leaf volg ik op de voet, ik denk er ook sterk aan om de Range Rover in te ruilen voor een Leaf of Kona...
22 panelen Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 31 jul 2018, 07:55

@Koidream

Jaloers?

Neen geen cadeautje, alles mooi zelf betaald. ;-) Zij betalen maandelijks hun aandeel in verbruik aan ons.
Idem voor de batterij, het volledige bedrag ligt reeds mooi bij elkaar, klaar om te investeren. Mijn schoonouders zullen opnieuw enkel bijdragen op maandelijkse basis, in functie van hun verbruik en batterijgebruik. Ik kan nu eenmaal alles meten. :-D

Ivm met je vraag rond de financiële kant, lees mijn post daarover hier

Bi-directionele meter...

Plaats reactie