Offgrid zonder batterijen..

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
ronasper
Installatie Land: Ander

Offgrid zonder batterijen..

Bericht door ronasper » 07 mei 2018, 11:29

Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar info over afwijkende installatie.
Ik heb zonnepanelen liggen en wil offgrid mijn zwembadpompen laten draaien alleen als de zon vermogen levert. Op een veiling een grid omvormer gekocht waar ik waarschijnlijk niets aan heb. In mijn onwetendheid dacht ik dat de 230 volt spanning die hier uit komt gewoon de zwembad pompen kon laten draaien en dezen gewoon uitgaan als de zon te weinig vermogen levert. Het blijkt dat de omvormer op het net aangesloten MOET worden maar dat is niet de bedoeling. Wie weet hier een niet te dure oplossing voor? Ik dacht bijvoorbeeld al om een kleine voeding op de aansluiting te zetten door middel van 1 accu met een kleine omvormer naar 230 volt maar ik denk dat dit niet werkt. Zijn er geen simpele omvormers met zonnepaneel aansluitingen en gewoon een AC uitgang zonder toeters en bellen? Moet natuurlijk wel stabiel ongeveer 230 volt zijn. Totaal vermogen van mijn pompen is ongeveer 3 Kw. Hartelijk dank voor info.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Offgrid zonder batterijen..

Bericht door janus » 07 mei 2018, 12:43

3kW voor je zwembadpomp :eek:
Bedoel je geen 300W?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ronasper

Bericht door ronasper » 07 mei 2018, 12:55

Klopt hoor. Totaal 3 Kw. Ik heb daar ook 14 panelen van 250 Watt voor

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 mei 2018, 13:02

Wat voor zwembad heb je dan wel niet?

Al maakt dat niet veel uit, om 3kW aan pompen te kunnen aansturen gaat je een vermogen aan panelen, batterijen en omvormers kosten.
Ik zou de boel gewoon on grid zetten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ronasper

Bericht door ronasper » 07 mei 2018, 13:26

Nee in Spanje gaat dat niet. Altans je betaald hier een vermogen aan een soort boete. Dit is zelfs al in het Europese parlement geweest en is Spanje op zijn vingers getikt. Dus mooie oplossing om zonder batterijen pompen te laten draaien. Overdag de.pompen aan is ruim voldoende. Panelen heb ik genoeg, alleen nog een omvormer nodig. Ik heb wel een ongrid omvormer van 5 Kw liggen.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 07 mei 2018, 13:46

gezien je de omvormer niet aan het net (grid) zal hangen moet die ook niet aan keuringen in het land voldoen.
je zal toch een beetje accu moeten inzetten want PV's zijn stroombronnen en moeten die stroom kwijt kunnen.
Ik denk dat ik in de spec's van de hybride omvormers van mppsolar(.com) ooit gelezen heb dat je die ook softwarematig kan instellen om bij stroomuitval backup stroom te leveren na loskoppeling van het net.
Hybride omdat je softwarematig kan specificieren of de omvormer voorrang moet geven aan eigen verbruik, opslag in accu, netinject, e.a.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 mei 2018, 14:48

Waarom laat je de pompen niet om nachttarief draaien, dat kost hier in Spanje bijna niets.
.

Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Bj0rn » 03 jun 2018, 18:26

Ik vraag me af waarom in meer zuidelijke contreien zoals Spanje er niet meer off-grid gegaan wordt. Distributienetbeheerders moeten daar toch een serieus probleem hebben...?

In België is er een serieuze horde om compleet off-grid te gaan: het grote verschil in productie zomer/winter (80% in zomer, slechts 20% in winter). Of in maandproductiecijfers: 120 kWh in juli versus 27 kWh in december (voor een installatie van 1 kWp).
Als ik de PVGIS simulator mag geloven, is de spreiding van de productie zelfs in het Noorden van Spanje (Barcelona), veel gelijkmatiger: 60% zomer, 40% winter. Of in absolute cijfers 152 kWh per kWp in juli versus 93 kWh per kWp in december.

De enige reden die ik kan bedenken is dat elektriciteit in Spanje spotgoedkoop is. En dat bengt mij bij jouw opmerking en mijn vraag.
janus schreef:
07 mei 2018, 14:48
Waarom laat je de pompen niet om nachttarief draaien, dat kost hier in Spanje bijna niets.
Puur uit interesse, hoeveel bedraagt dat "bijna niets" nachttarief dan in Spanje?
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 jun 2018, 20:21

Puur de kWh prijs is hier voor het nachttarief iets van 7 cent.

Waarom niet off-grid:
Te duur
onbetrouwbaar
.

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 08 jun 2018, 10:02

ronasper

Bericht door ronasper » 08 jun 2018, 12:43

Lijkt een oplossing maar £ 2700 (€3000) zal nooit einig voordeel opbrengen. Maar toch bedankt.

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 08 jun 2018, 17:20

Plaats reactie