Gedeeltelijk off-grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door YveST3 » 01 apr 2018, 18:40

[mention]leopard005[/mention] En dan "Veel plaats heb ik niet. Daarom maar 1 kw PV panelen" dat is een poppenhuizeken of wa ? :D :D :D
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 18:47

YveST3 schreef:
01 apr 2018, 18:40
@leopard005 En dan "Veel plaats heb ik niet. Daarom maar 1 kw PV panelen" dat is een poppenhuizeken of wa ? :D :D :D
Op het huis moet eerst het dak vervangen worden. Garage, rondom een boom die niet verwijdert worden, en veel schaduw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 apr 2018, 19:14

leopard005 schreef:
01 apr 2018, 17:59
Alle andere kringen blijven gewoon op het elektriciteitsnet (on grid) werken. Cv = mazout, koken = gas. Enkel de verlichtingskring, cv kring en 1 kring stopcontacten worden losgekoppeld en aangesloten op de omvormer. Enkel een kabel van de garage (waar de panelen liggen)naar de elektriciteits kast moet er bijgelegd worden. Alle zekeringautomaten blijven op hun plaats, maar worden afgekoppeld. Om te antwoorden op de andere vraag. Neen, geen aprilgrap. Of toch?? Zal je moeten wachten tot morgen voor je het weet YvesT3 ?%
Eigenlijk vind ik er nu niks grappig meer aan, noch experimenteel.
Geef je iemand, tegen beter weten in, even het voordeel van de twijfel. :roll:
Eerst ben je gedeeltelijk off grid, dan off grid en nu ben je eigenlijk gewoon zeer conventioneel bezig (gas, mazout, elektriciteit hoofdzakelijk on grid en een hobby experiment off grid). Geen kunst aan dus. Ieder zijn bezigheid.
Alleen kom ik dan terug op de eerste vraag: hoe ga je on grid het prosumententarief wettelijk omzeilen dat je ze niet gunt?

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 19:39

ivob schreef:
01 apr 2018, 19:14
leopard005 schreef:
Alle andere kringen blijven gewoon op het elektriciteitsnet (on grid) werken. Cv = mazout, koken = gas. Enkel de verlichtingskring, cv kring en 1 kring stopcontacten worden losgekoppeld en aangesloten op de omvormer. Enkel een kabel van de garage (waar de panelen liggen)naar de elektriciteits kast moet er bijgelegd worden. Alle zekeringautomaten blijven op hun plaats, maar worden afgekoppeld. Om te antwoorden op de andere vraag. Neen, geen aprilgrap. Of toch?? Zal je moeten wachten tot morgen voor je het weet YvesT3 ?%
Eerst ben je gedeeltelijk off grid, dan off grid en nu ben je eigenlijk gewoon zeer conventioneel bezig (gas, mazout, elektriciteit hoofdzakelijk on grid en een hobby experiment off grid). Geen kunst aan dus. Ieder zijn bezigheid.
Alleen kom ik dan terug op de eerste vraag: hoe ga je on grid het prosumententarief wettelijk omzeilen dat je ze niet gunt?
Sorry, Of ik leg het verkeerd uit, of je begrijpt me niet goed. Ik ga "gedeeltelijk" off-grid, met de zonnepanelen die ik heb. Die zeg ik dus op. Dit voor het prosumententarief. De verlichtingskringen, de voeding van de centrale verwarming, alle adapters (laders gsm enz..) ga ik doen op batterijen. (Dus de stopcontacten blijven on-grid) Ik wil gewoon testen hoe dit allemaal gaat en wat de kosten zijn. Neen er is geen kunst aan. Ik wil tonen met foto's hoe de panelen draaibaar zijn. Hoe ik het tot nu toe gebouwd heb en hoe de rest ga gebouwd worden, samen met de programmering van de laders enz..

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 02 apr 2018, 09:35

! Bericht van:
een aantal berichten verwijdert na overleg met de betrokkene
Beter dat we even opnieuw beginnen met respect voor elkaars ideeën en projecten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 02 apr 2018, 09:43

leopard005 schreef:
01 apr 2018, 19:39
ivob schreef:
01 apr 2018, 19:14
leopard005 schreef:
Sorry, Of ik leg het verkeerd uit, of je begrijpt me niet goed. Ik ga "gedeeltelijk" off-grid, met de zonnepanelen die ik heb. Die zeg ik dus op. Dit voor het prosumententarief. De verlichtingskringen, de voeding van de centrale verwarming, alle adapters (laders gsm enz..) ga ik doen op batterijen. (Dus de stopcontacten blijven on-grid) Ik wil gewoon testen hoe dit allemaal gaat en wat de kosten zijn. Neen er is geen kunst aan. Ik wil tonen met foto's hoe de panelen draaibaar zijn. Hoe ik het tot nu toe gebouwd heb en hoe de rest ga gebouwd worden, samen met de programmering van de laders enz..
Ivob, Ik omzeil het prosumententarief niet. Ik gebruik dan het net niet meer omwille van de batterijen, waar ik alles de energie in op sla.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 apr 2018, 10:00

Heb je de installatie al afgemeld en zo ja ging dat gemakkelijk?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 02 apr 2018, 10:12

Neen, Heb ik nog niet gedaan. Ik wacht nog een tijd tot ik volledig kan werken met de off-grid. Zou eigenlijk ook niet weten hoe ik dit moet aanpakken. Daar heb ik nog niet bij nagedacht.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 apr 2018, 10:37

.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 02 apr 2018, 11:03

Inderdaad, dezelfde web pagina als waar ik ze aangemeld heb. Ik ga er nog even mee wachten. Ben nu de batterijen aan het samen stellen.
Deze worden opgebouwd uit allemaal 12 Volt, 12 AH AGM batterijen. Deze lijm ik met (siliconen) op een multiplex plaat per 4 stuks, ongeveer 0,5 cm uit elkaar. (omwille van eventuele warmteafgifte) Ze worden elk afgezekerd met een zekering van 7,5 amp.Deze worden gebruikt in auto's, en parallel doorverbonden. Het totale batterijen pakket zullen ongeveer 30 of 36 stuks worden. Dus 360AH, waarvan bruikbaar 180 AH. In noodsituaties ( geen netstroom bijvoorbeeld)288AH bruikbaar. Dit gaat natuurlijk ten koste van de levensduur van de batterij. Per 4 stuks ga ik met één draad van doorsnede 6 mm²naar een hoofdgeleider gaan. De hoofdgeleider zal een koperen rail worden van 0,5 cm dik en 3,5 cm breed. Zo worden alle batterijen per 4 daar op aangesloten. Ik boor gaten van 5 mm in de rail en tap schroefdraad van 6 mm. Hier woren de kabels van 6 mm²aan bevestigd. Als de batterijen geen zekering (7,5 amp) zouden hebben zou dit zeer gevaarlijk worden als er een kortsluiting is. Elke batt kan bij kortsluiting 5 sec 180 ampere afgeven bij 12 volt x 30 = 5400 ampere of een vermogen van 64 800 watt.! Nu gaat de maximale stroom 225 ampere zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 apr 2018, 13:41

Ik ga me verder niet moeien in dit topic want volgens mij kan het één en ander wettelijk niet.
Ik ging er van uit dat bij wijziging aan de binneninstallatie er verplicht een herkeuring was van de installatie.
Gewoon mijn gedacht. Kan verkeerd zijn.
Ik lees het wel als het tegendeel bewezen wordt.
Men kan best, voor men experimenteert, eerst nagaan of het een en ander wel kan en toegelaten is en vooral, een keuring zou doorstaan.
Maar dat is gewoon een individueel standpunt.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 02 apr 2018, 14:06

ivob schreef:
02 apr 2018, 13:41
Ik ga me verder niet moeien in dit topic want volgens mij kan het één en ander wettelijk niet.
Ik ging er van uit dat bij wijziging aan de binneninstallatie er verplicht een herkeuring was van de installatie.
Gewoon mijn gedacht. Kan verkeerd zijn.
Ik lees het wel als het tegendeel bewezen wordt.
Men kan best, voor men experimenteert, eerst nagaan of het een en ander wel kan en toegelaten is en vooral, een keuring zou doorstaan.
Maar dat is gewoon een individueel standpunt.
Geen probleem. De originele installatie blijft bestaan. Een elektrisch circuit dat niet aan het net hangt hoeft niet gekeurd te worden. (Mag wel)Heb mijn installatie trouwens al 2 maal laten keuren en ik woon hier nog maar 6 jaar. Bij elke aanpassing moet er een keuring gebeuren. De kostprijs valt wel mee, omdat dan niet de hele installatie moet herkeurd worden. Er moet natuurlijk ook wel vermeld worden dat: Als je de netspanning onderbreekt er op die betreffende kringen nog een spanning blijft staan, en waar je deze kan uitzetten. Als jij wil mag je mij een mailtje sturen en kan je van mij het keuringsverslag hebben. Of ik mail het door aan Janus. Dan kan jij met gerust geweten hier op dit topic reageren.

Plaats reactie