Off grid rendabel?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Off grid rendabel?

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 11:45

Christiaan schreef:
07 feb 2018, 16:04
De jouwe wel en die van ivob ( waarschijnlijk ) ook , maar nieuwkomers krijgen die niet meer. Dit is dus al een verschil in behandeling op het gebied van je uiteindelijke prijsberekening waarover ivob echter wel pleit : Je kan juridisch niet individu A met slimme meter een verschillend tariefmeting opleggen dan buurman B zonder meter (die tot dezelfde gebruikersgroep behoort). Hier in Belgie kan en durft men alles ...
Bij mij idd nog steeds (tot ze nog eens van gedacht veranderen of de laatste beloften weer niet na komen).
Maar de voordelen blijven wel bestaan maar nu voor een andere groep. Als je op een nieuwbouw PV legt en je EPC waarde daalt daardoor onder een bepaald niveau kan je tot vijf jaar vrijstelling van OV genieten. Dat is een belastingvoordeel geschreven op het lijf van de kapitaalkrachtigen. Voor eenzelfde PV installatie zal de bewoner van een nieuwbouw luxe villa een veelvoud aan belastingvoordeel krijgen tov iemand in een kleine nieuwbouw (sociale) woning (om de twee uitersten als voorbeeld te nemen).
Het "beleid" is op dit vlak volledig de pedalen kwijt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 11:52

Christiaan schreef:
07 feb 2018, 16:04
Timo1974 schreef:
07 feb 2018, 14:52

Mijn netgekoppelde panelen leveren wel nog GSC's op.
De jouwe wel en die van ivob ( waarschijnlijk ) ook , maar nieuwkomers krijgen die niet meer. Dit is dus al een verschil in behandeling op het gebied van je uiteindelijke prijsberekening waarover ivob echter wel pleit : Je kan juridisch niet individu A met slimme meter een verschillend tariefmeting opleggen dan buurman B zonder meter (die tot dezelfde gebruikersgroep behoort). Hier in Belgie kan en durft men alles ...
Met dit verschil dat je juridisch een subsidiebeleid en de keuze's daarin moeilijk kan gaan aanvechten (hoe onlogisch en/of onproductief op termijn ze ook zijn) maar een verschil in tarifering voor eenzelfde groep gebruikers wel.

Juist omdat de overheid in België alles durft is zijn bevolking ook kampioen in het verzinnen van uitwegen. ;-)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 27 feb 2018, 13:42

allée toch ene die het wil proberen off-grid gaan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/26 ... -in-kuurn/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2018, 14:32

Dat het "peperduur" is en mogelijk wisten we ook al.

Zelf verbruik ik, dankzij de koudegolf, momenteel ook veel minder stroom dan de installatie opwekt.
Daar is geen kunst aan.

En ik zou wel eens willen weten welke capaciteit zijn batterijpack heeft als hij de zomer wil doorkomen op zijn 12 panelen.
Of gaat hij er gewoon van uit dat vanaf april 2018 de zon elke dag genoeg zal schijnen om zijn dag- en nachtverbruik te dekken met één
standaard batterijlading?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 feb 2018, 15:02

bruma schreef:
27 feb 2018, 13:42
allée toch ene die het wil proberen off-grid gaan

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/26 ... -in-kuurn/
Slechts 12 panelen voor de electriciteits productie ( in de zomer zonder WKK pellet ketel , dus ) ?

Effe rekenen ....
21 Juni : 12 x 300 Wp x 16 uur zon boven de horizon x 30 % rendement ( de zon is er niet altijd ) = 17,28 kWh per dag .... Ok ....

Pellet kachel WKK uit op ...
1 april : 12 x 300 Wp x 13 uur zon boven de horizon x 30 % rendement ( de zon is er niet altijd ) = 14,04 kWh per dag

Op 1 april en ergens midden september zal het toch beginnen te nijpen zonder extra electriciteit van de Stirling motor. Ik neem hierbij nog aan dat hij met een diesel auto rijdt :D

Nu , wat is het kostenplaatje voor de onderhoud van gans het ( complex ) geheel ? Geef mij maar mijn eigen "concept" zoals ik het voorstel in topic "10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen " ook al bedraagt de kostprijs ervan het drievoudige. Het Zwitserse "Studer-Innotec" brengt ook dergelijke ( en hoogkwalitatieve ) systemen op de markt voor diegenen die "Victronenergy" niet genegen zijn. Bekijk http://www.studer-innotec.com/media/doc ... gue-en.pdf

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2018, 18:18

Wat heeft uw berekening van 21 juni te maken met een volledig seizoen en dagdagelijkse minimumbehoefte aan elektriciteit?
Mijn PV installatie heeft een theoretisch gemiddelde dagopbrengst van 13.7 kWh.
Mijn theoretisch gemiddeld dagverbruik ligt net onder de 11 kWh.
Ik kan, zelfs in de praktijk, mijn dagverbruik terugbrengen tot 5-7 kWh per dag.
Kan ik daardoor in de praktijk off grid gaan: zeer zeker niet. Zelfs niet met een batterijpack van 10 kWh.
Daarom mijn vraag:
1. hoe groot is zijn batterijpack dan dat hij, eenmaal zijn stookketel is uitgeschakeld, meerdere dagen zonder voldoende zon kan overbruggen, ook in het voor- en najaar, om comfortabel zijn woning van elektriciteit te voorzien.
2. hoe hoog is de kostprijs van zijn "brandstof" voor zijn ketel gerekend over een jaar.

Niet alleen zijn investering is aan de hoge kant. Het zou ook leuk zijn om zijn volledige gebruikskosten (aankoop brandstof + onderhoud) van die
installatie te kennen voor mensen op verkeerde ideeën komen.
Zoals ik zei: dat het mogelijk is wisten we al langer. Dat het rendabel is, daar twijfelen we (sterk) aan.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 feb 2018, 12:03

ivob schreef:
27 feb 2018, 18:18
Wat heeft uw berekening van 21 juni te maken met een volledig seizoen en dagdagelijkse minimumbehoefte aan elektriciteit?
Het geeft een beeld van de grenzen waartussen de man zijn stroom uitsluitend uit de panelen denkt te halen.

Wat voor batterijen hij gebruikt hebben wij het raden naar. De nodige kWh die hij gaat moeten installeren is eigelijk minder afhankelijk van zijn dagelijks verbruik in kWh , maar wel afhankelijk van de stroomsterkte die hij uit zijn eigen 230 Volt wil halen. Stel dat hij 30 Ampere bij 230 Volt wil , bvb. voor het electrisch fornuis , dan moeten zijn batterijen een continu vermogen van 230 x 30 = 6,9 kW kunnen leveren. Van sommige loodaccu types mag je slechts 20 % van hun Ah waarde als stroom in Ampere opnemen. Draai en keer het nu met de gebruikte laagspanning ( 12 V , 24 V of meer ) en het aantal batterijen in parallel , dan moet je dan een batterijpark installeren dat het 5-voudige in kWh is van het gevraagde vermogen in kW. Bij een gevraagd vermogen van 6,9 kW moet je in dit geval een batterijpark van 6,9 x 5 = 34,5 kWh installeren , ook al ga je nooit dat aantal kWh per dag nodig hebben.

Met Li-ion batterijen kan je lager gaan omdat die doorgaans toelaten om zonder problemen stroomwaarden tot 80 % van hun Ah waarde mag afnemen.

En wat de prijs van pellets betreft , die zal beslist stijgen als de vraag naar pellets stijgt of als Vlaanderen platgekapt is door de boomsnoeiers van onze "bevoegde" ministers ....

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 12 jun 2018, 09:18

Ik heb toegang tot de monitoring van een off-grid installatie in België te Zwijndrecht.
Hij heeft PV, twee 2x AxiTec 6,8kW Li-ion batterijen en een benzine-generatortje.
Helaas heb ik enkel toegang tot zijn monitoring. Ik krijg hem niet meer te pakken (al weet ik hem wel exact wonen ;) ) voor enige conversatie over hoe het hem vergaat in deze situatie. Maar wanneer ik de grafieken van de batterij-omvormer bekijk, heeft hij toch heel veel op zijn generator moeten leunen. Ik vermoed dus dat zijn gemaakte financiële berekeningen niet overeenkomen met de werkelijke kosten.
Alleen hij kan natuurlijk echt aangeven of hij er nu goed bij vaart of niet.
zwijndrecht.jpg
offgrid.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 jun 2018, 10:01

Ondergedimensioneerd , dit is geen te volgen voorbeeld.

Hiermee zal het licht niet uitgaan :

- 48 zonnepanelen van 333 Wp
- een Li-ion batterijpark van ca. 35 kWh ( voor 60 % gebruikt )

Dit dekt voor 100 % gans het jaar door een verbruik van 8 kWh/per dag ( jaarverbruik : 8 x 365 = 2920 kWh ) zonder aansluiting aan het openbaar net.

Performance of solar home system

Estimation of PV Stand-alone System electricity generation for the chosen location
Latitude: 51° North,
Longitude: 3° East

Nominal power of the PV system: 15984 W
Inclination of modules: 37 deg.
Battery size : 24 V, 1440 Ah
Discharge cutoff limit (%) 40 %
Consumption per day: 8000 Wh

Number of days used for the calculation: 1827
Percentage of days with fully charged battery 97.48
Average energy not captured due to full battery: 38485.73
Percentage of days the battery became fully discharged: 0
Average energy missing: 0

Month--Ed--------------Ef--------Fe

1----------7982.0-------88-------0
2----------8004.0-------99-------0
3----------8007.0-------100-----0
4----------8008.0-------100-----0
5----------8003.0-------100-----0
6----------8003.0-------100-----0
7----------7999.0-------100-----0
8----------7993.0-------100-----0
9----------7993.0-------100-----0
10--------7992.0-------100-----0
11--------7987.0-------99-------0
12--------7994.0-------85-------0

Ed: Average energy production per day (Wh/day)
Ff: Percentage of days when battery became full (%)
Fe: Percentage of days when battery became empty (%)

Cs--------------Cb

40-46---------0
46-52---------0
52-58---------0
58-64---------0
64-70---------0
70-76---------0
76-82---------2
82-88---------26
88-94---------15
94-100-------55

Cs: Charge state at end of each hour (%)
Cb: Percentage of days with this charge state (%)

PVGIS (c) European Communities, 2001-2012

Simulatie komt van hier : http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Concept : viewtopic.php?f=48&t=19556

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 12 jun 2018, 10:37

Ik heb ook niet gezegd dat het een te volgen voorbeeld is :-) En heb zelf van bij het begin zwaar mijn twijfels of dit wel een goed idee is van de man uit Zwijndrecht.

In jouw berekening:
Het licht zal mogelijks niet uitgaan. Vraag is of het financieel interessant is om 16kWp te plaatsen op een 10kW omvormer (max particulier) en 35kwh batterij voor een verbruik van amper 8kWh per dag.

Kan je daar eens wat euro's naast zetten? ;-) Mogelijks gaat het licht in je bovenkamer dan wel uit ;-)
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 jun 2018, 11:43

roel.nagels schreef:
12 jun 2018, 10:37
Ik heb ook niet gezegd dat het een te volgen voorbeeld is :-) En heb zelf van bij het begin zwaar mijn twijfels of dit wel een goed idee is van de man uit Zwijndrecht.

In jouw berekening:
Het licht zal mogelijks niet uitgaan. Vraag is of het financieel interessant is om 16kWp te plaatsen op een 10kW omvormer (max particulier) en 35kwh batterij voor een verbruik van amper 8kWh per dag.

Kan je daar eens wat euro's naast zetten? ;-) Mogelijks gaat het licht in je bovenkamer dan wel uit ;-)
Je zou eens "concept" moeten doornemen. Ik gebruik geen klassieke zonnepaneel omvormers naar 230 Volt , en er gebeurt ook geen netinjectie.

De kostprijs van het totaal , inclusief plaatsing , zou een paar jaar geleden ca. 150.000 Euro bedragen , waarvan 40.000 Euro voor de batterijen alleen al. De prijs voor de batterijen is eigelijke pure diefstal omdat een batterij met een gelijkaardig vermogen in een electrisch voertuig slechts 9.000 Euro kost.

p.s. Een Tesla Powerwall zou bij mij nooit binnenkomen , veel te gevaarlijk.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 12 jun 2018, 11:54

Top ;-)

Ik heb net "concept" doorgenomen en volg je ideaal beeld.
Maar gezien de 150.000 te spenderen euro's toch maar bij concept houden.
Ik neem mijn verhaal wel voor realiteit ;-)

Ow ja, ik moet ook niks van Tesla hebben. Maar de LG Chem (die volgens geruchten ook in de nieuwe Nissan Leaf zal komen) ontvang ik met open armen.

Bi-directionele meter...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 jun 2018, 17:02

Er bestaan verschillende types Li-ion batterijen en in zowel de Tesla Powerwalls als in de LG-Chem batterijen steken NMC - Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide (LiNiMnCoO2) cellen. Die zijn minder robust en gaan minder lang mee dan de LFP - Lithium Iron Phosphate(LiFePO4) types die ik zou gebruiken. Nadeel van LFP is dat ze zwaarder en groter zijn dan NMC voor éénzelfde hoeveelheid kWh. Dit is ook de reden waarom men geen LFP types in electrische wagens stopt.

Zie : http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion

Dit bedrijf gebruikt de LFP types in hun producten : https://blueplanetenergy.com/blue-ion2

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 jun 2018, 17:45

De AxiTec batterijen zijn helaas ook NMC types : https://www.axitecsolar.com/data/docume ... _9S_US.pdf

Plaats reactie