Off grid rendabel?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Re: Off grid rendabel?

Bericht door Mercier » 07 sep 2017, 08:55

Je hebt het de woorden 'te verwachten' overgeslagen bij het lezen van mijn bericht.
Bebat is bij lange nog niet klaar met de prijszetting voor Lithiumbatterijen.
Wat niet wil zeggen dat slimme autobedrijven niet verder kijken dan de neus van Bebat op dit ogenblik lang is.
De recyclage van Lithium batterijen kost tot drie keer meer dan wat het kost om die batterij te produceren.

Christiaan
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 11 okt 2017, 22:11

Mercier schreef:
07 sep 2017, 08:55

De recyclage van Lithium batterijen kost tot drie keer meer dan wat het kost om die batterij te produceren.
Vanwaar haal je dat ? Er bestaan verschillende soorten Lithium-ion batterijen , en allen vergen een eigen manier van recycleren. De meest ecologische is de lithium-ijzer-fosfaat ( LiFePO4 ) batterij , die bevat geen cobalt. Je vergeet ook dat de "batterij" van een EV niet zomaar een "batterijke" is zoals dat in je GSM steekt. Een EV batterij bevat honderden cellen van elk 3,2 of 3,7 Volt naargelang het type. Een batterij in een EV geeft een spanning af in de buurt van 400 Volt , dus al minstens 100 cellen in serie ..... Men recycleert niet eens een EV batterij as such , men vervangt de defecte of versleten cellen , en zo verkrijgt men een "refurbished" exemplaar.

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door Mercier » 13 okt 2017, 09:55

U bent blijkbaar goed op de hoogte. Ik zal niet vragen waar u die info haalt. Doet er niet toe.
Als ik u goed begrijp kan een lithium batterij bestaan uit een reeks in serie geschakelde cellen, die niet dezelfde leeftijd hebben en derhalve ook niet gelijk reageren op lading en ontlading, toch een prima batterij opleveren ?
Maar weet u ook waar en hoe die slechte - of noem ze versleten- cellen die vervangen zijn naartoe gaan ?
Moeten die dan niet gerecycleerd worden ?

Christiaan
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 13 okt 2017, 11:53

Mercier schreef:
13 okt 2017, 09:55
U bent blijkbaar goed op de hoogte. Ik zal niet vragen waar u die info haalt. Doet er niet toe.
Als ik u goed begrijp kan een lithium batterij bestaan uit een reeks in serie geschakelde cellen, die niet dezelfde leeftijd hebben en derhalve ook niet gelijk reageren op lading en ontlading, toch een prima batterij opleveren ?
Niet alleen de leeftijd speelt een rol , bij de productie ervan zullen er zwakke en sterke broertjes tussen zitten. Om van dit alles een "goede batterij" te maken wordt er electronica bijgesleurd wat men BMS of "battery management system" noemt. Die zorgt ervoor dat alle cellen gelijkmatig geladen geraken.

Een loodaccu in de auto heeft ook 6 cellen van 2 Volt in serie staan om de 12 Volt te bereiken. Die hebben echter geen BMS nodig omdat een volgeladen loodaccu cel de stroom doorlaat naar de volgende in serie staande cel. Een lithium-ion cel doet dat NIET , en dus is er per cel een beetje electronica nodig om de stroom erlangs te laten passeren naar de volgend cel. Dit maakt ze dus ook extra duurder.
Maar weet u ook waar en hoe die slechte - of noem ze versleten- cellen die vervangen zijn naartoe gaan ?
Moeten die dan niet gerecycleerd worden ?
Die moeten inderdaad gerecycleerd worden. De meeste types lithium-ion cellen bevatten cobalt , sommigen ook nog eens nikkel en mangaan. Hiermee kan men dus best niet de natuur vergiftigen. En ik vrees dat Bebat er hier nog niet eens weg mee kan .... Het goede nieuws is dat een lithium cel veel langer meegaat dan andere oplaadbare batterijen bij correct gebruik , langer dan bvb. een lood accu.

Plaats reactie