Verplichte plaatsing slimme meter?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
infader
lid
Installatie Land: België

Verplichte plaatsing slimme meter?

Bericht door infader » 26 jun 2019, 12:03

Dag allen,

Begin dit jaar beslisten wij om in onze bestaande woning aardgas binnen te trekken. Ondertussen investeerden wij ook in zonnepanelen die ze vorig weekend kwamen plaatsen. Nu had ik daarnet fluvius aan de lijn voor een afspraak voor de plaatsing van onze gasmeter. Vertellen ze mij dat bij een plaatsing van een gasmeter vanaf 1juli ze verplicht zijn de oude elektriciteitsmeter te vervangen door een slimme meter. Kan en mag dit zomaar?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Verplichte plaatsing slimme meter?

Bericht door janus » 26 jun 2019, 12:16

Dat is de wet maar wat is het probleem met een digitale meter?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

infader
lid

Bericht door infader » 26 jun 2019, 12:29

janus schreef:
26 jun 2019, 12:16
Dat is de wet maar wat is het probleem met een digitale meter?
Ben ik nu even in paniek want weet niet echt of dat met onze zonnepanelen dan wel interessant is... En weet niet echt hoe die slimme meter nu werkelijk werkt... Mijn gedacht was onze oude meter nog 15j te kunnen houden...
Beu is dan ook wel dat we de afgelopen 2maand veel meer onze vaatwas/droogkast/wasmachine op dag tarief hebben doen draaien om de opbrengst van de komende 2maand wat mee te dekken(afrekening noormaal in september)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 26 jun 2019, 12:36

Paniek is niet nodig, je krijgt gewoon een digitale meter en verder verandert er niet.
Met een digitale meter kun je zelfs meer doen dan een analoge, vergelijk het met een analoog of een digitaal horloge.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

infader
lid

Bericht door infader » 26 jun 2019, 13:04

janus schreef:
26 jun 2019, 12:36
Paniek is niet nodig, je krijgt gewoon een digitale meter en verder verandert er niet.
Met een digitale meter kun je zelfs meer doen dan een analoge, vergelijk het met een analoog of een digitaal horloge.
Bedankt voor de geruststelling Janus! En stel nu dat ze, ik zeg maar iets, morgen een slimme meter komen plaatsen. Die start dan wss op 0? 'draait' die teller dan ook terug?

infader
lid

Bericht door infader » 26 jun 2019, 13:26

janus schreef:
Bedankt voor de geruststelling Janus! En stel nu dat ze, ik zeg maar iets, morgen een slimme meter komen plaatsen. Die start dan wss op 0? 'draait' die teller dan ook terug?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 26 jun 2019, 13:46

Die teller draait niet terug maar heeft 2 telwerken;
1 die je verbruik weergeeft en 1 die aangeeft wat je hebt teruggeleverd.
Aan het einde van je betalingsperiode wordt dat dan verrekend.
.

infader
lid

Bericht door infader » 26 jun 2019, 14:30

janus schreef:
26 jun 2019, 13:46
Die teller draait niet terug maar heeft 2 telwerken;
1 die je verbruik weergeeft en 1 die aangeeft wat je hebt teruggeleverd.
Aan het einde van je betalingsperiode wordt dat dan verrekend.
Bedankt voor de info!

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 26 jun 2019, 15:25

janus schreef:
Ik zeg dit niet graag, maar leef jij nu echt op een andere planeet janus?

Nu dat de VREG naar het grondwettelijk hof stapt dreigt de hele regeling rond de 15 jaar “terugdraaiende” teller weer helemaal op de helling komen te staan. Heb je dan reeds een digitale meter in huis kan de DNB van de ene dag op de andere je overschakelen naar de nieuwe “regeling” en heb je geen enkel drukkingsmiddel meer.

En met een digitale meter meer kunnen doen dan met een analoge... dan moet je me toch eens komen vertellen wat die STANDAARD zonder bijkomende investeringen meer zal kunnen doen dat hetgeen we nu reeds weten.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 26 jun 2019, 15:42

wat de toekomst gaat brengen kan ik niet weten ik zeg alleen dat er op dit moment geen reden is om in paniek te raken als je een digitale meter krijgt.

De digitale meter kun je met een minimale investering zelf uitlezen of online opvolgen (bij ons toch) om zo je verbruik en teruglevering te loggen.
.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 26 jun 2019, 17:51

Panikeren is inderdaad niet de juiste reactie.
Maar de hele geschiedenis van ergens 2010 tot nu heeft me geleerd dat er niets nog zeker is in het pv dossier. Het lijkt me dan ook verstandig om er niet per definitie van uit te gaan dat er helemaal geen probleem is om nu reeds een digitale meter de laten plaatsen. Het zou er wel eens op kunnen uitdraaien dat het rendement van je installatie een stuk nadeliger zal uitdraaien dan wat je verwacht had. Ik spreek uit ervaring.

Dus je zegt het zelf... standaard doet zo een digitale meter niets meer dan een analoge. Ik weet met mijn Smappee een pak meer dan je met de digitale meter zonder bijkomende uitbreiding met ondermeer een meetmodule voor de pv opbrengst ooit zal te weten kunnen komen. Waarom de dat ding überhaupt ooit slim hebben proberen te noemen is mij een raadsel. Tenzij de daarmee doelen op de slinkse wijze waarmee de DNB’s het rendement van de particuliere pv installatie plannen te ondermijnen...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 26 jun 2019, 17:58

Dus je zegt het zelf... standaard doet zo een digitale meter niets meer dan een analoge.
tja wat is standaard?
Ik kies hier op welke uren ik mijn daltarief wil, en ik kan mijn verbruik uitlezen op de website van de leverancier, met een analoge meter is dat toch niet mogelijk.
.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 26 jun 2019, 18:36

janus schreef:
26 jun 2019, 17:58
Dus je zegt het zelf... standaard doet zo een digitale meter niets meer dan een analoge.
tja wat is standaard?
Ik kies hier op welke uren ik mijn daltarief wil, en ik kan mijn verbruik uitlezen op de website van de leverancier, met een analoge meter is dat toch niet mogelijk.
Zo te horen heeft de Spaanse overheid het allemaal netjes geregeld. Dat is ver van de realiteit in de bananenrepubliek Vlaanderen.
In plaats van werk te maken van de toekomstige berekeningsmethodes (terugleververgoeding) en daar de burger ruim op voorhand correct over te informeren begint hier de VREG met overheidsgeld (van de burger dus) juridische procedures tegen diezelfde overheid om de burger (die die hele farce dus moet betalen) nog wat feller aan zijn centen te kunnen zitten. Dit slaat toch gewoon nèrgens meer op!

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 jun 2019, 18:38

De afspraken voor de digitale meter en de installatie zijn inclusief het terugdraaien voor 15j. Indien zij nu die beslissing in twijfel trekken dan kan men volgens mij de installatie weigeren tot er duidelijkheid is. Vermoedelijk vandaar dat de CEO in een persbericht laat weten dat hij noch de politie noch een deurwaarder, ze moeten beiden immers aanwezig zijn om een slotenmaker de deur te laten openmaken, noch een factuur opsturen voor een latere installatie.

frakke
lid

Bericht door frakke » 26 jun 2019, 18:56

Plaats reactie