Digitale meters en privacy

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
mabo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 08 jun 2019, 21:51

Ik lees net dit
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/du ... 6014790568
En dat voor een land waar tot voor kort de privacy hoog op het podium stond.

De digitale meter (electriciteit, water, gas) is HET datacollectie middel bij uitstek.
Op dit moment zegt de (r)overheid dat de privacy gewaarborgd is, maar een kleine wetswijziging later....
en big brother is watching.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Digitale meters en privacy

Bericht door janus » 08 jun 2019, 22:01

Tja en is dat nu werkelijk zo erg?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 08 jun 2019, 22:20

Absoluut Janus. Kom niet af met: ik heb niks te verbergen. Privacy is een hoog goed en het is bijv ook onaanvaardbaar dat we door camera’s gevolgd worden.

Meterstanden kunnen voor vanalles en nog wat gebruikt worden en dat hoeft echt niet.

En als het echt over criminaliteit gaat dan krijgen ze inzicht in al die meters en slimme toestellen bij een eenvoudige vraag tot huiszoeking. Dat kan nu al (en is goed zo).

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 08 jun 2019, 22:49

In een tijd dat 99% van de mensen met een (smart)phone rondloopt waarmee men op een zeer gemakkelijke manier veel interessanter data uit kan halen, vind ik het persoonlijk overdreven om over de data van een slimme meter te gaan discuteren.
Om maar te zwijgen over de data uit je computer.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

mabo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 10 jun 2019, 00:31

Ook interessant voor hackers die willen weten wanneer ze best kunnen inbreken, of die gegevens verkopen aan inbrekersbendes.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 10 jun 2019, 09:35

mabo schreef:
10 jun 2019, 00:31
Ook interessant voor hackers die willen weten wanneer ze best kunnen inbreken, of die gegevens verkopen aan inbrekersbendes.
Met zulke ideeën maak je iedereen zot.
.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 11 jun 2019, 13:17

janus schreef:
08 jun 2019, 22:49
In een tijd dat 99% van de mensen met een (smart)phone rondloopt waarmee men op een zeer gemakkelijke manier veel interessanter data uit kan halen, vind ik het persoonlijk overdreven om over de data van een slimme meter te gaan discuteren.
Om maar te zwijgen over de data uit je computer.
Dat is dan wèl een persoonlijke keuze. Iedereen kan eenvoudig beslissen om zijn smartphone of gsm af te zetten. Voor de computer bestaan er browsers die geen persoonlijke data vrijgeven en je kan surfen via een anonieme proxy.

Maar dat cameranetwerk wat tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schiet valt niet te omzeilen zonder zelf illegale dingen te doen.
Bovendien is de aangestelde databeheerder ook geen onbeschreven blad.

Het is niet omdat je niets te verbergen hebt dat de overheid alles over je moet weten.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 11 jun 2019, 13:26

janus schreef:
10 jun 2019, 09:35
mabo schreef:
Met zulke ideeën maak je iedereen zot.
Ja, maar ik zou er toch eens de incident analyses van “securelist” er eens op nalezen. Je zou er van versteld staan welke oorlogen er via en op het internet uitgevochten worden en welke (overheids)belangen daar mee gemoeid gaan.
De nucleaire centrifuges van Iran die via een computerworm (stuxnet meerbepaald) platgelegd werden zijn geen scenario uit een sf film maar harde realiteit.

Hoe meer informatie er ergens gecentraliseerd opgeslagen wordt hoe aantrekkelijker het doelwit wordt. Dan kan je als consument maar hopen dat de beveiliging op punt staat.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 13 jun 2019, 21:13

mabo schreef:
Ik voel hier een generatiekloof groeien :lol:

Een hacker stuurt jou een berichtje dat hij jouw meter heeft gehackt en als je niet rap 1 Bitcoin naar een adres overmaakt jij de inhoud van jouw vriezer weg kunt gooien en de tellerstand van de meter op willekeurige tijdstippen laat groeien alsof je een wietplantage hebt.
Ergens tref je een linkje waar hij het bewijs zegt te laten zien, natuurlijk begint het spelletje pas als jij die link aanklikt...
SolarEdge gecertificeerd dealer

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 13 jun 2019, 22:10

Mooi business model japio, waar wacht je op? Zal wel werken in kolonie belgie vanaf juli zijn de eerste digitale meters er. In Nederland zijn de mensen al iets beter mee met de digitale wereld dus wellicht heeft je plan daar minder slaagkansen.

Plaats reactie