Wanneer omschakelen van dag/nacht naar enkelvoudig

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Icerus
junior lid
Installatie Land: België

Wanneer omschakelen van dag/nacht naar enkelvoudig

Bericht door Icerus » 25 apr 2019, 20:49

Hallo iedereen,

Ik heb al een beetje zitten rond lezen maar ik ben er nog niet uit.
In mei komen ze onze zonnepanelen installeren. Deze installatie zou 3000kWh per jaar opwekken.
We hebben nu nog een dag/nacht meter. Onze eind afrekening gebeurt in september.
Wanneer kan ik best overschakelen naar een enkelvoudige teller?
Ik zou denken vlak na het opnemen van onze meterstand?
En nu dan proberen zoveel mogelijk verbruiken op dagtarief i.p.v nachttarief?
Laatste meterstand (11/09/18)
-Dag: 36851 kWh
-Nacht: 31348 kWh

Huidige meterstand:
-Dag: 37480 kWh
-Nacht: 32075 kWh

Hebben jullie nog info nodig?
Alvast bedankt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Wanneer omschakelen van dag/nacht naar enkelvoudig

Bericht door janus » 25 apr 2019, 23:09

Het hangt er mede vanaf wat je verbruik is.
Maar ongeveer gelijktijdig met de meteropname is het eenvoudigst.

Of anders wanneer je meter gelijk staat met de vorige opname (alles wat hij lager gaat ben je kwijt.)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Icerus
junior lid

Bericht door Icerus » 26 apr 2019, 09:58

We verbruiken ongeveer 2165 kWh per jaar.
Met onze PV installatie zullen we toch een deel van onze dag teller kunnen terug draaien?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 apr 2019, 10:22

5/7 van je jaaropbrengst zal voor de dagteller zijn, 2/7 voor de nachtteller.
Ervoor zorgen, door het grote verbruik op dag of nacht te laten plaatsvinden, dat de tellerstand liefst niet onder 0 staat wanneer de jaarlijkse opname gebeurt.
Indien je volledige verbruik afgedekt wordt door PV stroom dan is bovenstaande niet eenvoudig realiseerbaar vandaar dat veel mensen overschakelen naar enkel dagteller.
Nu als je opname in september is, zeker wachten tot september, je kan immers veel van wat je reeds verbruikt hebt sinds september 2018 nog wegwerken met de komende PV productie en mocht je niet toekomen verbruik dit dan nog even op nacht. Dus streven voor 2019 voor dag= nulverbruik ipv verbruik.

Icerus
junior lid

Bericht door Icerus » 26 apr 2019, 12:00

Hmmm OK, dus als ik het goed begrijp toch niet alles overdag doen (voor 22u)?
En gewoon snacht zoveel mogelijk blijven verbruiken zodat er meer van mijn dagteller af gaat?
De weekend dagen zal mijn nachtteller toch terug draaien.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 26 apr 2019, 15:14

Icerus schreef:
26 apr 2019, 12:00
En gewoon snacht zoveel mogelijk blijven verbruiken zodat er meer van mijn dagteller af gaat?
Gewoon verbruiken zoals je nu doet en af en toe uw meters checken.
Als je ziet dat het dagmeter niet genoeg daalt, een deel van je nacht en weekendverbruik naar de weekdagen verplaatsen en als het te vlug daalt dan je dagverbruik naar s'nacht en weekenden verplaatsen.
Later met je enkelvoudige teller zal je dat probleem niet meer hebben
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

andy666
lid

Bericht door andy666 » 26 apr 2019, 15:22

ik heb eigenlijk dezelfde vraag.
Onlangs ingetekend op een groepsaankoop voor zonnepanelen en de installatie zou half juni gebeuren (als er natuurlijk geen vertraging is)
Vanaf 01 juli 2019 wordt er volgens Fluvius bij nieuwe installatie automatisch overgegaan tot de installatie van een nieuwe digitale meter.

Kan ik dan best de dag/nacht meter laten omschakelen in juni en dan misschien nog enkele weken zonder nachttarief werken?
Of kan ik beter (als de installatie half juni gebeurd) een paar weken wachten en begin juli de nieuwe digitale meter plaatsen?

Als ik half juni al laat omschakelen zou het blijkbaar goedkoper zijn en zou de installatie van de nieuwe digitale meter later ook gratis zijn. Als ik zelf bij de nieuwe installatie de nieuwe digitale meter laat plaatsen zou dit duurder zijn.

Volgens Fluvius is er geen verschil voor de berekening met de terugdraaiende teller. Klopt dit?

Alvast bedankt!

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 26 apr 2019, 15:58

De omschakeling naar digitale teller is gratis als Fluvius dat op hun initiatief komt uitvoeren.
Een omschakeling van dag/nacht naar enkelvoudig, door uzelf aangevraagd, kost u geld (zie elders op dit forum: +/- 150 €???).
Je kunt hiermee best rekening houden; best alles eerst checken bij Fluvius.

De digitale teller geeft 2 cijfers: uw eigen verbruik en de hoeveelheid kWh die je op het net injecteert.
De geïnjecteerde hoeveelheid in geval van digitale teller mag je, als ik het goed voor heb, 15 jaar aftrekken van je eigen verbruik zodat ook deze teller (fictief) "achteruit" draait, tenminste als de VREG niet in beroep gaat tegen de recente beslissing van de Vlaamse regering.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 26 apr 2019, 16:01

Omschakelings kosten zijn gezakt sinds Fluvius is geboren, deze schommelen nu rond de 78€ incl (6%) btw
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

andy666
lid

Bericht door andy666 » 26 apr 2019, 16:05

Passiefzonnen schreef:
26 apr 2019, 15:58
De omschakeling naar digitale teller is gratis als Fluvius dat op hun initiatief komt uitvoeren.
Een omschakeling van dag/nacht naar enkelvoudig, door uzelf aangevraagd, kost u geld (zie elders op dit forum: +/- 150 €???).

De digitale teller geeft 2 cijfers: uw eigen verbruik en de hoeveelheid kWh die je op het net injecteert.
De geïnjecteerde hoeveelheid in geval van digitale teller mag je, als ik het goed voor heb, 15 jaar aftrekken van je eigen verbruik zodat ook deze teller (fictief) "achteruit" draait, tenminste als de VREG niet in beroep gaat tegen de recente beslissing van de Vlaamse regering.
Wel, dat eerste is het geval als ik dus eerst zelf de uitschakeling van de nachtteller laat doen en dan Fluvius na X-aantal tijd op eigen initiatief de meter komt vervangen. Als ik echter na 01 juli de installatie heb dan zou ik ineens wel de volle pot moeten betalen voor die digitale meter. Allé, dat is althans wat ik opmaak uit de FAQ van Fluvius.

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 26 apr 2019, 16:19

Dat was zo als je zelf een digitale teller aanvroeg.
Maar als het juist is dat ze prioritair de nieuwe zonnepaneelinstallaties van een digitale teller voorzien vanaf 1/07/2019 zoals andy666 aangeeft dan is dat op hun initiatief en dan zou dat gratis moeten zijn. Natuurlijk, als de vraag van uw kant komt ligt dat anders.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 26 apr 2019, 16:19

Dat was zo als je zelf een digitale teller aanvroeg.
Maar als het juist is dat ze prioritair de nieuwe zonnepaneelinstallaties van een digitale teller voorzien vanaf 1/07/2019 zoals andy666 aangeeft dan is dat op hun initiatief en dan zou dat gratis moeten zijn. Natuurlijk, als de vraag van uw kant komt ligt dat anders.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 26 apr 2019, 16:53

Ze hebben 4 cijfers 2 voor wat je van t net haalt en 2 voor wat je op t net zet.
Ongeacht de installatie van die digitale meter, indien je in het lopende jaar PV's installeert met een tweevoudige teller, zoveel mogelijk reeds verbruikte stroom op dag proberen te recupereren via PV generatie. Heb je PV stroom te kort voor alles te recupereren dan verbruiken op nacht (en weekend), heb je over dan verbruik verschuiven naar dag. Dit hangt af van hoe dicht/ver de PV installatie in datum actief wordt ten opzichte van jaarlijkse opname datum.
Éénmaal een jaaropname voorbij kan je overschakelen naar een dagteller.
Normaliter zal men, indien je het aanhaalt, vragen bij installatie van een meter om over te schakelen naar dagteller met de mom van t is goedkoper als je t nu doet maar laat je niet vangen: het is betalend én er is een eindafrekening, dus alles wat je negatief staat ben je kwijt, alles wat nog minder had kunnen zijn is betalend én op je jaarafrekening ben je het saldo ook nog een keer kwijt!
Passiefzonnen schreef:De omschakeling naar digitale teller is gratis als Fluvius dat op hun initiatief komt uitvoeren.

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 26 apr 2019, 17:46

Dit is te lezen op de website van Fluvius

https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... t-je-weten

Maar inderdaad let op, vraag je de digitale teller aan op eigen initiatief dan dien je te betalen voor de vervanging en verlies je de kWh die je onder nul draait daar de teller op eigen initiatief is aangevraagd.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

honda4life
junior lid

Bericht door honda4life » 18 jun 2019, 14:46

Je kan altijd eens een jaar proberen hé je verbruik te optimaliseren hé.
Eens kijken hoe veel stroom je verliest tov. de kost van het omschakelen.

Met de komst van de digitale meter wordt deze omschakeling ook veel goedkoper, dus wie weet rammen ze het toch binnen enkele jaren door onze strot en was het een compleet zinloze keuze nu nog om te schakelen.

Plaats reactie