Digitale meter : Opname & Afrekening ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Digitale meter : Opname & Afrekening ?

Bericht door ivob » 22 mar 2019, 18:43

Daar moet ik je het antwoord ook schuldig op blijven (gezien die bij de manuele meteropname ook jaar na jaar verschuift).
Je hebt wel een punt dat ze nu een datum (zo lang je kiest voor het prosumententarief) zouden moeten vastleggen.
Niet alleen om de meterstand en facturatie te controleren maar ook om je verbruik tegen die datum te kunnen inschatten/balanceren.

ivanacke
Master lid
Installatie Land: België

Re: Digitale meter : Opname &ik Afrekening ?

Bericht door ivanacke » 22 mar 2019, 18:59

Ik denk dat de periode (s) op uw afrekening zal staan
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 22 mar 2019, 19:07

Ik neem aan dat de lervanciers ook graag gespreide betaling hebben en niet alle klanten op hetzelfde moment, anders zitten die met een piekperiode en de rest van het jaar niet veel om handen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 22 mar 2019, 20:08

ErikDD schreef:
22 mar 2019, 19:07
Ik neem aan dat de lervanciers ook graag gespreide betaling hebben en niet alle klanten op hetzelfde moment, anders zitten die met een piekperiode en de rest van het jaar niet veel om handen.
Erik, dat is het probleem niet, nu schrijf je je cijfers op en stuurt die op via telefoon of internet of komt er iemand aan de deur en schrijft die cijfers op, in de twee gevallen weet je welke cijfers op uw aanrekening moeten staan, binnenkort, als de digitale meter geplaatst is, zullen ze dat van op afstand doen zonder dat jij er weet van hebt en zo kan je je aanrekening niet controleren, dan moet je dat blindelings vertrouwen, de leverancier kan dan een beetje jongleren met de cijfers zonder dat je het weet (mag het ietsje meer zijn zoals bij de beenhouwer :mrgreen: )

@ivanacke , daarmee weet je nog niet als de cijfers juist zijn, aan mij zal er nooit iemand mij doen betalen voor iets wat ik niet gevraagd of niet gebruikt heb !
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

laghyelo
lid
Installatie Land: Ander

Bericht door laghyelo » 22 mar 2019, 22:30

Ik heb recent zonnepanelen laten plaatsen om mijn volledig jaarverbruik van 4000 kWh te dekken. Verbruik overdag en 's nachts zijn gelijk: zo'n 2000 kWh.Ik heb een dag-nachtmeter.Mijn installateur raadt mij aan om toch nog een enkelvoudige teller aan te vragen.Is dat een goed advies, of wacht ik beter gewoon op de digitale meter ?

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 23 mar 2019, 07:01

YveST3 schreef:
22 mar 2019, 20:08
Erik, dat is het probleem niet, nu schrijf je je cijfers op en stuurt die op via telefoon of internet of komt er iemand aan de deur en schrijft die cijfers op, in de twee gevallen weet je welke cijfers op uw aanrekening moeten staan, binnenkort, als de digitale meter geplaatst is, zullen ze dat van op afstand doen zonder dat jij er weet van hebt en zo kan je je aanrekening niet controleren, dan moet je dat blindelings vertrouwen, de leverancier kan dan een beetje jongleren met de cijfers zonder dat je het weet (mag het ietsje meer zijn zoals bij de beenhouwer :mrgreen: )
@ivanacke , daarmee weet je nog niet als de cijfers juist zijn, aan mij zal er nooit iemand mij doen betalen voor iets wat ik niet gevraagd of niet gebruikt heb !
Dat is ook mijn bekommernis met op afstand het verbruik en injectie registreren, door Eandis of consoorten. Je weet niet op welke dag en ook niet welke cijfers ze noteren en doorsturen naar uw leverancier. Hoe kan je dan achteraf weten of het wel juist is wat op het factuur staat.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 23 mar 2019, 20:26

Je weet niet op welke dag en ook niet welke cijfers ze noteren en doorsturen naar uw leverancier.
Dat is inderdaad een probleem, maar veronderstel eens dat er met variabele tarieven gewerkt wordt die per uur en per dag kunnen verschillen afhankelijk of er al dan niet stroom teveel of tekort is? Dan wordt het helemaal een zootje.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 23 mar 2019, 21:13

waldonk schreef:
23 mar 2019, 07:01
Dat is ook mijn bekommernis met op afstand het verbruik en injectie registreren, door Eandis of consoorten. Je weet niet op welke dag en ook niet welke cijfers ze noteren en doorsturen naar uw leverancier. Hoe kan je dan achteraf weten of het wel juist is wat op het factuur staat.
Doordat een deel van de PV kWh's onmiddellijk wordt verbruikt kun je de meterstanden controleren tot je een ons weegt zonder dat je er iets wijzer van wordt.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 25 mar 2019, 09:31

En waarom zou ge nie weten wanneer uw meterstand opgenomen is?

Nu staat er toch ook op de factuur datum beginstand, datum eindstand, en vreemd genoeg is die eindstand de datum dat ze bij de meter zijn komen opnemen.
En verder staat dan nog eens in detail hoeveel dagen er tussen de opnames waren. In mijn geval waren dat vorig jaar 186 dagen, waardoor ik maar 185/365ste van een jaar vaste vergoeding moest betalen.

Dus ik zie niet waar iedereen ineens spoken ziet. t ene jaar is dat mss een dag later, maar t volgende een dag minder. Ze gaan echt niet zomaar een paar dagen dubbel tellen he. :lol: Als ge facturen van verschillende jaren na elkaar legt zou ge dat toch zien?

Plaats reactie