Wat duidt een slimme meter aan?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Bennydm
Installatie Land: België

Wat duidt een slimme meter aan?

Bericht door Bennydm » 13 mar 2019, 15:14

Ik heb gelezen dat een slimme meter het verbruik meet in kVA en niet in kWh.De kWh is kVA x cos phi.
Als we aannemen dat de cos phi=0,9 dan zou dit betekenen dat we al direct 10% meer verbruiken. Nu denk ik dat de elektriciteitsmaatschappijen vandaag een "gemiddelde" cos phi aanrekenen maar toch zou dat wel (nog eens) nare gevolgen kunnen hebben voor de privaatgebruiker. Bedrijven krijgen nu zowiezo een boete als de cos phi te hoog ligt.

Weet iemand of de "slimme meter"(vooral de elektriciteitsmaatschappijen vinden hem slim. Ik niet met mijn zonnepanelen) kVA gaat aanduiden en of dat we alleen al omwille van dat feit meer zullen mogen betalen?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Wat duidt een slimme meter aan?

Bericht door janus » 13 mar 2019, 16:04

Ik heb gelezen dat een slimme meter het verbruik meet in kVA
Het is altijd handig om ook te schrijven waar je dat gelezen hebt, het liefst met een link naar het artikel.

Wat men een slimme meter noemt is voorlopig alleen nog meer een digitale meter die helemaal niet zo slim is.

Het lijkt mij trouwens straf dat die meter niet in kWh zou meten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bennydm

Bericht door Bennydm » 14 mar 2019, 09:01

Indien men de gemeten spanning in de digitale meter vermenigvuldigd met de gemeten stroom, krijgt men KVA.
Men zou een bijkomende meting moeten uitvoeren om de fazehoek te meten tussen stroom en spanning om de cos phi te bepalen. Dit is extra een meetcircuit en vraagt bijkomende software.
De huidige mechanische kWh-meters houden omwille van hun concept, rekening met een cos phi.

Het lijkt logisch om de kVA aan ted rekenen omdat dat het werkelijke vermogen is dat door de centrale geleverd wordt.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 mar 2019, 12:13

Een digitale meter die voor thuisgebruik werd getest meet spanning stroom en kWh per fase.
Deze gegevens zijn ogenblikkelijk ter beschikking en worden om de 6 sec uitgebraakt, samen met nog enkele andere. Historie moet je zelf bijhouden vandaar dat braken van gegevens.

De som van de kWh in elke richting (afname en injectie) wordt wel in een register bijgeschreven en dit is wat nu voor het telwerk van een analoge meter staat. Heb je nu enkel een dagteller dan zou dit, mocht het identiek analoog uitgevoerd worden 2 telewerken, met terugrem zodat hij niet kan terugdraaien, worden eentje voor afname, eentje voor injectie. Ik dien je de injectie tellerstand in mindering van de afnametellerstand brengt dan weet je hoeveel je moet betalen indien dit getal groter is dan 0. Dit ten opzichte van de vorige jaarafrekening.
Heb je dag/nacht dan verdubbelen het aantal tellerstand, heb je daarbij nog excl. nacht dan komt er nog een tellerstand bij (geen injectie stand). In de eerste versies waren 8 tellerstand mogelijk.
Het is nu afwachten op de tariefstructuur van 2021 welke tellerstand voor welke tarieven in welke periode gebruikt zullen worden voor welke richting en of de huidige bestelde slimme meters dit aankunnen.

Luidop denkend:
Enkele actoren willen af van dag/nacht, vermoedelijk andere tijdstippen.
Enkele actoren zijn van oordeel dat accumulatie verwarming niet meer van deze tijd is en enkelen promoten WP's. Misschien wil men ook af van 'excl. nacht' en zou dit wel eens excl. WP kunnen worden? Dan moet er wel een wijziging zijn aan de binnenhuis installatie. Dit verbruik kan dan eventueel virtueel gecompenseerd worden met PV injectie.
En wat dan met de excl. nacht boilers? Is men ondertussen niet gestart met het promoten van WP boilers, om later die gewone boilers als niet efficiënt te bestempelen (zoals accumulatie?)

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 14 mar 2019, 13:10

Een gewone boiler kan nog steeds ingezet worden om zonnestroom direct om te zetten in warmte. ...wordt vervolgd ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 14 mar 2019, 13:22

Bennydm schreef:
14 mar 2019, 09:01

Het lijkt logisch om de kVA aan ted rekenen omdat dat het werkelijke vermogen is dat door de centrale geleverd wordt.
Het "werkelijke vermogen" dat door de centrale geleverd wordt is niet gelijk aan de verbruikte kVA, maar wel aan de verbruikte kW (+ in beide gevallen de verliezen onderweg).
Wel is het zo dat bij een slechte cos phi de verliezen onderweg verhogen doordat voor een zelfde vermogen de stroom veel hoger ligt.
Ook kan de centrale bij een slechte cos phi evenredig minder vermogen (in Watt) leveren, tenzij de cos phi in de centrale of onderweg kan gecorrigeerd worden

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 15 mar 2019, 11:19

Simpele vraag voor de leken onder ons.
Graag een simpel antwoord.
Antwoorden met '1' of '2' is voldoende.
Meet de digitale meter :
1. kVA ( geen rekening houdende met cos phi)
2. kWh. ( wel rekening houdende met cos phi.
Laatst gewijzigd door Yes op 15 mar 2019, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 15 mar 2019, 11:32

2.

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 15 mar 2019, 12:07

2

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 15 mar 2019, 19:57

2
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie