Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
frin
lid
Installatie Land: België

Re: Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Bericht door frin » 03 apr 2019, 12:16

Bas schreef:
03 apr 2019, 11:59
Ik vind het eerder uitlokking langs jouw kant dat je hier nu over komt klagen.

verder is het wellicht goed om je wat beter te verdiepen in de digitale meter en de nieuwe tariefstructuur van de Vreg. de uitleg van de kosten slaat op niets.
Natuurlijk is het een uitlokking. Men zou de burger er verplicht moeten op wijzen dat deze plaatsing van 8000 kWh puur verlies is. Zelfs extra kosten.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 03 apr 2019, 12:29

frin schreef:
03 apr 2019, 12:14
Voor alle duidelijkheid, het is een offerte om de handel te testen.
Het is niet omdat jij niet weet wat je met je tijd moet aangevangen (en blijkbaar ook al deelgenoot bent van het illustere genootschap van de glazen bol) dat je de tijd van ondernemers daarom moet verspillen en ze moet betrekken in je internetspelletjes.
En ze dan nog, door van elkaar losstaande offertes te combineren, conclusies in de mond leggen die ze zelf niet eens maken.
Laatst gewijzigd door ivob op 03 apr 2019, 12:33, 3 keer totaal gewijzigd.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 03 apr 2019, 12:30

frin schreef:
03 apr 2019, 12:16
Bas schreef:
03 apr 2019, 11:59
Ik vind het eerder uitlokking langs jouw kant dat je hier nu over komt klagen.

verder is het wellicht goed om je wat beter te verdiepen in de digitale meter en de nieuwe tariefstructuur van de Vreg. de uitleg van de kosten slaat op niets.
Natuurlijk is het een uitlokking. Men zou de burger er verplicht moeten op wijzen dat deze plaatsing van 8000 kWh puur verlies is. Zelfs extra kosten.
Die glazen bol wil ik wel eens lenen

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 03 apr 2019, 12:43

Probleemstelling:
Geen WP, want die kost je 2000€ per jaar aan verbruik.
Stookolie ketel versleten. Gas wil je niet...
Oplossing voor je probleem
Ga naar de markt en koop je een dikke trui voor de winter.
Is gas en stookolie dan wel gratis misschien?
Ik stam nog uit de tijd dat stookolie op een jaar tijd kon verdubbelen in prijs, en dan had je de keuze. In de kou zitten, een dikke trui aandoen of gewoon de prijs betalen die op dat ogenblik gangbaar is.
Ah ja, ik had ook nog kunnen klagen en z...

Ik hoop alleen maar dat de handelaar die je zijn tijd hebt misbruikt hier niet meeleest en je een factuur stuurt voor het maken van de offerte. Ik zou het alleszins wel doen als men met dergelijke onnozelheden mijn tijd zouden verprutsen.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 03 apr 2019, 13:22

Ik begrijp @frin ergens wel.

Die installateur in kwestie heeft in se inderdaad niets fout gedaan en gewoon aangeboden wat er gevraagd werd. Maar het zou wel van iets meer klantgericht denken getuigen als er door de installateur in kwestie op gewezen werd dat gelijk het er nu naar uit ziet het gevraagde niet het gewenste resultaat zou opleveren.
Althans zo probeer ik toch steeds met mijn klanten om te gaan...
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 03 apr 2019, 13:27

lennie schreef:
03 apr 2019, 13:22
Ik begrijp @frin ergens wel.

Die installateur in kwestie heeft in se inderdaad niets fout gedaan en gewoon aangeboden wat er gevraagd werd. Maar het zou wel van iets meer klantgericht denken getuigen als er door de installateur in kwestie op gewezen werd dat gelijk het er nu naar uit ziet het gevraagde niet het gewenste resultaat zou opleveren.
Althans zo probeer ik toch steeds met mijn klanten om te gaan...

+1 iemand met gezond verstand. Dank je!

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 03 apr 2019, 14:37

Sorry, maar dan kan hij al evengoed zijn boeken onmiddellijk dicht doen.
Het is niet omdat een systeem mogelijks niet het gewenste resultaat oplevert dat het niet doet wat de klant heeft gevraagd.
Als ik morgen een Maserati (om maar iets te noemen) ga kopen, is het dan aan de verkoper om me er op te wijzen dat ik met een Dacia even snel van A naar B kom met veel minder verbruik?
Ik denk dat iedereen die een beetje van deze wereld is, wel weet en anders vooronderzoek doet (wat blijkbaar is gebeurd want een WP werd aanbevolen)
over wat voor zijn situatie het beste is.

Had Frin haar vraag juist en eerlijk gecommuniceerd en had de handelaar dan gedaan of er geen vuiltje aan de lucht was, dat is een ander verhaal. Maar hier heeft hij niet meer of niet minder gedaan dan wat hem gevraagd is.
Ik kaats de bal terug. Had de handelaar haar geen grotere installatie moeten aanprijzen, want in de toekomst gaat Frin misschien nog een airco, een zwembad, jacussi en/of andere energieverslindende zaken plaatsen...

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 03 apr 2019, 15:05

Sorry hoor @Koidream maar het schrijven van @frin lijkt mij in dit geval duidelijk.

Nogmaals ik zeg niet dat de installateur iets mis gedaan heeft maar hij heeft het wel nagelaten om de klant -met de kennis die hij als installateur zou kunnen hebben- te informeren dat het resultaat minder gunstig als gewenst zou kunnen uitvallen.

Iemand die mij correct informeert met voor èn nadelen heeft bij mij een streepje voor.

Een voorbeeld: ik heb recent een terrasoverkapping laten plaatsen. Op 3 plaatsen prijs gaan vragen.
1e bezoek: vriendelijk en al wat ge wilt maar duidelijk een pure verkoper met weinig technische bagage. Ruim een uur uitleg over kleurtjes en ditjes en datjes maar onze specifieke situatie werd met “helemaal geen probleem” van tafel geveegd.
2e bezoek: kon ons precies niet snel genoeg buiten krijgen (ondanks de opendeurdag terwijl er geen kat was) en bleef technisch helemaal op de vlakte
3e bezoek: firma waar vader en zoon zelf ook mee gaan plaatsen. Heel volledige uitleg. Aandacht voor het technische aspect waarbij een oplossing gezocht moest worden voor een bevestiging door silikoonpleister op isolatie. Richtprijs gegeven en afspraak gemaakt voor plaatsbezoek om de situatie zelf gezien te hebben alvorens definitief prijs te geven.

Wij hebben uiteindelijk voor de 3e gekozen ondanks dat hij niet de goedkoopste was! Gewoon omwille van die extra aandacht voor de specifieke situatie. Dat geeft vertrouwen.

Om terug te komen op de offerte van @frin. Je kan het de particulier (ondanks alle media aandacht van de afgelopen tijd) niet kwalijk nemen dat hij niet 100% op de hoogte is hoe de vork aan de steel zit. Maar van een professional die dagdagelijks met de materie bezig is zou je toch mogen verwachten dat hij het wèl weet. En dat hij dan ook zijn klanten daar op wijst. Zo niet heb je evenveel toegevoegde waarde als een dozenschuiver in de Ikea die ook maar zelfbouwpakketjes verkoopt.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 03 apr 2019, 15:18

@Frin je bent een 'oelewapper' die er een spelletje van maakt om installateurs te testen of moet ik zeggen PESTEN.
:arrow: Je goed informeren is in de eerste plaats jou eigen verantwoordelijkheid :? Jij stelt de vragen, jij vraagt om verduidelijking en heldere antwoorden :eek:
Ook installateurs hebben geen glazen bol. Wat vandaag nog van toepassing is, kan morgen al weer totaal achterhaald zijn
Onze politici passen steevast de regels aan.
Als er één iemand is die kan zeggen of de investeringen die je wil doen, rendabel, zinvol, ... zijn, dan is het de minister zelf en niemand anders. https://www.lydiapeeters.be/
Zij kan jou bevestigen, op voorwaarde dat je zelf ook alle kaarten op tafel legt, of jij NU nog 15 jaar recht hebt op de terugdraaiden teller voor die nieuwe installatie.
En dan nog :-( De VREG en de Raad van State kan nog roet in het eten gooien en beslissingen laten vernietigen. :shock:
En zelfs als alles zo blijft als de Vlaamse regering nu beslist heeft, weet dan dat de volgende Vlaamse of Federale regering de regels toch weer kunnen aanpassen.

Dus aan jou de keuze... Als een installateur jou eerlijk over al deze onzekerheden zou informeren kan hij beter direct de boeken dicht doen. ;-)

Ik ben van volgende stellingen overtuigd.
1. Hout en fossiele brandstoffen zullen in de toekomst aan steeds strengere normen onderworpen worden en ook zwaarder belast worden.
2. Electriciteit wordt de belangrijkste energiedrager.
3. Hernieuwbare energiebronnen en REG technieken zullen steeds belangrijker worden. De overheden hebben er alle belang bij om deze bronnen ook rendabel te houden voor iedereen die er kan/wil in investeren. Het zal dus steeds rendabel blijven en ze zullen wel maatregelen nemen om het rendabel te houden. Maar vette winsten zoals er in 2009-2010 nog beloofd werden kan je definitief vergeten.

Ik schat dat we nog tot 2021-2023 niet exact gaan weten waar het naartoe gaat. Er moeten nog heel wat knopen doorgehakt worden en er moeten nog JUISTE keuzes gemaakt worden. Op dit forum zijn al verschillende opties besproken. Aan jou om er de meest realistische uit te filteren.
Misschien heb jij wel die fameuze glazen bol. :lol:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 03 apr 2019, 15:29

Ook met deze laatste reactie ben ik het niet eens!

Een installateur pesten? Frin heeft het nu inderdaad bewust gedaan maar ik ben er zeker van dat minstens 75% van de mensen die een offerte vragen bij een pv installateur niet precies weten hoe de toekomstige spelregels er (voor even wellicht) gaan uit zien en even dwaze verwachtingen hebben. Een paar jaar geleden waren diezelfde verwachtingen immers nog doodnormaal, hell, je kreeg er zelfs nog 350€ per 1000 kWh bovenop!

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 03 apr 2019, 15:34

lennie schreef:
03 apr 2019, 15:05
Sorry hoor @Koidream maar het schrijven van @frin lijkt mij in dit geval duidelijk.
Dat is ook zo. Frin stelt slechts één (1) vraag namelijk:
Graag een prijsofferte voor een bijkomende installatie om ruim 8000 kWh te produceren aub.

Al de rest van haar tekstje geeft aan dat ze zich heeft laten inlichten en weet wat, waar, wanneer, hoe en waarom...
Ze heeft nergens aan de installateur gevraagd of deze installatie rendabel zou zijn in combinatie met een WP. Eerlijkheidshalve zou de installateur hier zelfs niet kunnen op antwoorden. Want ook hij weet het niet.
lennie schreef:
Iemand die mij correct informeert met voor èn nadelen heeft bij mij een streepje voor.
Dat is ook voor mij zo, maar ik ga niemand doodschieten omdat hij niet antwoord op vragen die ik niet gesteld zijn.
Want elk voordeel heeft zijn nadeel.
In mijn glazen bol zie ik namelijk dat de techniek niet stilstaat en dat alles wat nu als "top" verkocht word, binnen 10 jaar volledig achterhaald is. Zijn wij dan allemaal bedrogen?
lennie schreef:
...Maar van een professional die dagdagelijks met de materie bezig is zou je toch mogen verwachten dat hij het wèl weet.
Wat weet een professional op dit moment meer dan wij hier allemaal (niet) weten?

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 03 apr 2019, 15:42

Niemand kan deze fictieve persoon correct informeren, gewoon omdat er nog niets zeker is.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 03 apr 2019, 15:51

Koidream schreef:
03 apr 2019, 15:34
Dat is ook zo. Frin stelt slechts één (1) vraag namelijk:
Graag een prijsofferte voor een bijkomende installatie om ruim 8000 kWh te produceren aub.
Kom, kom! Uit de tekst blijkt duidelijk dat het idee is om op jaarbasis een 0-verbruik (en dus ook een 0-rekening) te realiseren. Als meedenkende installateur is het dan een kleintje om aan de klant te melden dat dit idee niet realistisch is. En dat creëert dan meteen de opening om te kijken wat er wel realistisch is en mee te denken met je klant.
Koidream schreef:
03 apr 2019, 15:34
Wat weet een professional op dit moment meer dan wij hier allemaal (niet) weten?
Meer dan WIJ HIER ALLEMAAL wellicht niets, want wij hebben uit interesse dit forum gevonden. Meer dan de gemiddelde Vlaming wellicht heel veel! Ik denk dat minstens 75%, zo niet misschien wel 90% van de pv eigenaars of potentiele pv eigenaars gewoon geen benul hebben van hoe de toekomstige regelgeving er uit ziet. De reacties in de trant van "als dat er door komt zet ik overdag als ik niet thuis ben m'n omvormer uit" zijn misschien nog wel het beste bewijs.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 03 apr 2019, 15:52

Bas schreef:
03 apr 2019, 15:42
Niemand kan deze fictieve persoon correct informeren, gewoon omdat er nog niets zeker is.
Zelf dan nog kan je als installateur op basis van de meegedeelde gegevens zeggen dat de gestelde verwachtingen heel waarschijnlijk niet ingelost zullen worden.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 03 apr 2019, 16:03

Dan nog vind ik dat je iemand zijn tijd niet moet verdoen met fictieve offerte aanvragen. Getuigt van heel weinig respect!
En dan hier op het forum komen klagen terwijl de eigen kennis over de materie ongelofelijk slecht blijkt te zijn. Er wordt hier de laatste tijd heel veel tijd en moeite gestoken in discussies die eerder thuishoren op het forum van HLN

Plaats reactie