Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Jompy
lid
Installatie Land: België

Re: Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Bericht door Jompy » 11 mar 2019, 12:32

ivob schreef:
11 mar 2019, 12:12
Beste, ik woon zelfs helemaal niet in een passiefwoning (die overigens, als ze goed is uitgevoerd, helemaal geen WP meer nodig heeft) maar in een deels gerenoveerde woning uit 1995. Daarvoor in een woning uit 1958 en daarvoor in een woning uit de 16de eeuw. Geen enkele van die woningen heeft ooit een verbruik van 7000 kWh voor verwarming gehad (en de 16de-eeuwse woning had op het gelijkvloers een plafondhoogte van 360 cm tot 6 meter).
Je neerleggen bij het "normaal" van een ander is ook geen goed uitgangspunt.
Als iedereen dat doet blijft het "normaal" altijd ongewijzigd.
Ons verbruik heb ik al weergegeven. Zelfs daar leg ik me niet bij neer. Zal hopelijk nog verder dalen zodat de gevolgen van de slimme meter minimaal zullen zijn.
Wij hebben nu ook maar een gezin van twee personen (maar wel nog met een wasomzet van vier personen) waarvan er altijd iemand thuis is.
Het kan dus wel met minder, onder gelijkaardige omstandigheden.
Als iedereen een WP zou plaatsen met een verbruik in de winter van 7.000 kWh ging waarschijnlijk gewoon het licht uit.

Hier volg ik je volledig.
Maargas sluiten ze overal al niet meer aan, gas condensatie ketel vergeet het.

Ok heb je gas condensatie ketel, dan moet je zonnepanelen op de je dak leggen voor puntjes voor het peil. Zoniet boete.

Wij zijn verplicht een WP te nemen, en ja dan wil je dit verbruik gecompenseert zien, is er dan een optie met zonnepanelen te leggen en dit te compenseren. Wrm zou je hier dan niet in meegaan??
Je hebt reeds duizenden euros betaald aan installatie wp... die je opgedrongen is!
En dan ga je helemaal mee in het verhaal e!! Isolatie, ventillatie enzovoort!! 21% kosten...

Er zijn duizenden die gwn op mazout enco stoken, iedereen doet zijn ding!
Maar die dat meegaan in het verhaal dat hun opgedrongen wordt, deze bestraffen, is ronduit schandalig...

Rug tegen de muur en afwachten op politieke beslissing...

Jompy

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 11 mar 2019, 12:50

frin schreef:
11 mar 2019, 12:05
2) Waarom zou je in de zomer voor 7000kWh elektriciteit moeten betalen?
Wel het schijnt dat je in de zomer dan 7000 kWh aan distributie en taksen moet extra betalen om de geproduceerde electriciteit op het net te plaatsen.
"het schijnt", "van horen zeggen", ...
Informeer je eerst wat beter, ipv. je druk te maken om iets wat niet klopt.
Hetgeen je OP het net plaatst zal gratis blijven, maar zodra je het er terug wil afhalen zal je mogelijks distributie etc. moeten betalen.

Anderzijds is er nog niks definitief beslist.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 11 mar 2019, 13:04

Jompy schreef:
11 mar 2019, 12:32
ivob schreef:
Beste, ik woon zelfs helemaal niet in een passiefwoning (die overigens, als ze goed is uitgevoerd, helemaal geen WP meer nodig heeft) maar in een deels gerenoveerde woning uit 1995. Daarvoor in een woning uit 1958 en daarvoor in een woning uit de 16de eeuw. Geen enkele van die woningen heeft ooit een verbruik van 7000 kWh voor verwarming gehad (en de 16de-eeuwse woning had op het gelijkvloers een plafondhoogte van 360 cm tot 6 meter).
Ons verbruik heb ik al weergegeven. Zelfs daar leg ik me niet bij neer. Zal hopelijk nog verder dalen zodat de gevolgen van de slimme meter minimaal zullen zijn.
Wij hebben nu ook maar een gezin van twee personen (maar wel nog met een wasomzet van vier personen) waarvan er altijd iemand thuis is.
Als iedereen een WP zou plaatsen met een verbruik in de winter van 7.000 kWh ging waarschijnlijk gewoon het licht uit.

Ok heb je gas condensatie ketel, dan moet je zonnepanelen op de je dak leggen voor puntjes voor het peil. Zoniet boete.

Wij zijn verplicht een WP te nemen, en ja dan wil je dit verbruik gecompenseert zien, is er dan een optie met zonnepanelen te leggen en dit te compenseren. Wrm zou je hier dan niet in meegaan??
Je hebt reeds duizenden euros betaald aan installatie wp... die je opgedrongen is!
En dan ga je helemaal mee in het verhaal e!! Isolatie, ventillatie enzovoort!! 21% kosten...

Maar die dat meegaan in het verhaal dat hun opgedrongen wordt, deze bestraffen, is ronduit schandalig...

Jompy
Jompy

Spreek je over nieuwbouw of renovatie?

Want wij moesten hier bij onze nieuwbouw E60 halen voor de overheid, E30 voor de lening (korting Belfius op hyp. krediet), en hebben uiteindelijk E25 - K17 neergezet, ZONDER PV (komt er nog zodra ons tuinhuis staat, maar zit niet in het ingediend E-peil), ZONDER warmtepomp.
Ze hebben mij niks verplicht!

Ik zal kijken wat de regering gaat beslissen ivm. toekomstvisie PV, en daar dan naar handelen (eventueel gekoppelde batterij, ....).

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 11 mar 2019, 13:14

11221 schreef:
11 mar 2019, 13:04
Jompy schreef:
11 mar 2019, 12:32
ivob schreef:

Jompy
Jompy

Spreek je over nieuwbouw of renovatie?

Want wij moesten hier bij onze nieuwbouw E60 halen voor de overheid, E30 voor de lening (korting Belfius op hyp. krediet), en hebben uiteindelijk E25 - K17 neergezet, ZONDER PV (komt er nog zodra ons tuinhuis staat, maar zit niet in het ingediend E-peil), ZONDER warmtepomp.
Ze hebben mij niks verplicht!

Ik zal kijken wat de regering gaat beslissen ivm. toekomstvisie PV, en daar dan naar handelen (eventueel gekoppelde batterij, ....).

Nieuwbouw 2018.
e40. En we zitten op e8.
Dus kwa isolatie zitten we zeker goed.

Het beste wat je kan doen is wachten momenteel, ongetwijfeld. En zien wat er uit de politieke bus komt.

Ik ben vrij overtuigd dat er veel storm in glas water aan de hand is. En dat iedereen met terugdraaiende teller. Deze functie gaat behouden( 15 jaar bij opstart ZP installatie)En dat er nadien overgangsperiode gaat komen.

Als die er is, zijn wij wijzer en beter voorbereid voor batterijen te plaatsen...

Jompy

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 13:19

Sorry hoor. Normaal ging ik niet meer reageren maar dit slaat helemaal nergens meer op.
Gas? Wie heeft het hier over gas? Dat is hier helemaal niet ter sprake gekomen.
Waar komt die vergelijking dan ineens vandaan?
Als er in de straat waar je wenst te bouwen een gasleiding ligt is er ook geen probleem om voor gas te kiezen.
Alleen nieuwe verkavelingen krijgen er soms geen meer. En de bestaande gasleidingen kunnen ook omgebouwd worden voor toekomstige
transporten van ander opgewekt gas.

Boete welke boete? Welke verplichtingen?
Geen beloning krijgen is iets heel anders dan een boete krijgen.

Ik heb net als jij, als ik je tenminste nog goed kan volgen, over de combinatie van WP met PV. Maar dan, zoals TS, in een gerenoveerde woning.
Ik heb een WP en PV gezet uit overtuiging. Een boete heb ik daar helemaal niet voor gekregen waarom zou jij die dan wel krijgen?
Niemand, ook de overheid niet, heeft mij verplicht te renoveren of zou me beboeten als ik dat niet zou gedaan hebben.
Integendeel, als ik een e-peil meting zou laten uitvoeren zou ik zelfs, bij het behalen van een bepaald cijfer zelfs nog een
beloning gekregen hebben in plaats van een boete. Die beloning heb ik zelfs niet aangevraagd. Evenmin de premie voor het plaatsen van een WP (want daar gingen eveneens beperkingen mee gepaard) Ik stel mijn persoonlijke vrijheid niet boven een paar gekregen euro's die me verbinden door regels opgelegd door derden.
Waarschijnlijk heb jij je wel laten vangen door die "beloning"? Geen probleem mee maar dan moet je de gevolgen daarvan ook dragen en niet de schuld op een ander trachten te duwen.
Nu is tenminste ook al duidelijk dat je niet in dezelfde situatie zit als TS. Dat ging over een renovatie en niet over een nieuwbouw.
Jompy schreef:
10 mar 2019, 16:23
Wie kan ZP betalen?
Wie kan WP betalen?
Wie kan combinatie ZP+ WP betalen?
Jompy
Jij toch blijkbaar ook?
En je denkt zelfs al aan thuisbatterijen.
Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat je voornaamste bekommernis is om om bepaalde doelstellingen te halen zodat je een max. aan premies kan binnenhalen? Ook niets mis mee maar dan moet je nadien niet verwonderd zijn dat je je verplicht hebt (een verplichting die je jezelf hebt opgelegd, niemand anders) tot bepaalde verbintenissen tov de premiegever en dat die op termijn een beetje van die voordelen via een andere weg terug neemt.
Het zal je toch niet meer verwonderen dat het systeem zo al jaren werkt? Vestzak/broekzak heet dat.
Je verontwaardiging is dus nogal selectief.

Wel niet verwonderd zijn dat vroeg of laat de investering in thuisbatterijen via een andere weg rechtstreeks of onrechtstreeks belast zullen worden.
Laatst gewijzigd door ivob op 11 mar 2019, 13:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 11 mar 2019, 13:23

ivob schreef:
11 mar 2019, 13:19
Sorry hoor. Normaal ging ik niet meer reageren maar dit slaat helemaal nergens meer op.
Gas? Wie heeft het hier over gas? Dat is hier helemaal niet ter sprake gekomen.
Boete welke boete? Welke verplichtingen?
Ik heb net als jij, als ik je tenminste nog goed kan volgen, over de combinatie van WP met PV maar dan in een gerenoveerde woning.
Ik heb een WP en PV gezet uit overtuiging. Een boete heb ik daar helemaal niet voor gekregen waarom zou jij die dan wel krijgen?
Niemand, ook de overheid niet, heeft mij verplicht te renoveren of zou me beboeten als ik dat niet zou gedaan hebben.
Integendeel, als ik een e-peil meting zou laten uitvoeren zou ik zelfs, bij het behalen van een bepaald cijfer zelfs nog een
beloning gekregen hebben in plaats van een boete. Die beloning heb ik zelfs niet aangevraagd. Ik stel mijn vrijheid niet boven een
paar gekregen euro's met verbintenissen.
Waarschijnlijk heb jij je wel laten vangen door die "beloning". Geen probleem mee maar dan moet je de gevolgen daarvan ook dragen en niet de schuld op een ander trachten te duwen.
Nu is tenminste ook al duidelijk dat je niet in dezelfde situatie zit als TS. Dat ging over een renovatie en niet over een nieuwbouw.
Zoals hierboven gezegd.
U antwoorden is het sop van de kolen niet waard...

Ik ben duidelijk over nieuwbouw en ja dan heb je verplichtingen.
Ja gas wordt niet meer binnegetrokken.
En ja dit beinvloed dan je verdere keuze naar WP en ZP.
Doe ons plezier. Hou je erbuiten.
Je commentaar is keer op keer denigrerend naar de ontvanger toe.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 13:37

Jompy schreef:
11 mar 2019, 13:23
Ok. Dat plezier gun ik je graag.
Lees dan ook eens de commentaren van zij die wel in een gelijkaardige situatie verkeren. Of moeten die zich er beter ook buiten houden?
Het is idd niet aan mij om je uit je droom te helpen en het verschil tussen een boete en beloning nader uit te leggen.
Mijn rekening wijzigt er tenslotte niet door.

Wat je eigen bijdrage betreft begin je je te mengen in de discussie met:
Wie kan ZP betalen?
Wie kan WP betalen?
Dan zou deze groep aan alternatieven moeten denken, investeren in batterij of elektrisch rijden....
Dit is de wereld compleet op zijn kop!
Mensen die aan hernieuwbare energie doen en investeren worden dan genadeloos gestraft!
om vervolgens te besluiten met:
Ik ben vrij overtuigd dat er veel storm in glas water aan de hand is. En dat iedereen met terugdraaiende teller. Deze functie gaat behouden( 15 jaar bij opstart ZP installatie)En dat er nadien overgangsperiode gaat komen.
Het eerste heb je al allemaal zelf uitgevoerd. En je bent er vrij van overtuigd dat er geen probleem is.
Eigenlijk niets aan de hand dus.
Deze discussie was slechts een storm in een glas water. Komt uiteindelijk allemaal vanzelf goed.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 13 mar 2019, 18:22

ivob schreef:
11 mar 2019, 13:37
Jompy schreef:
11 mar 2019, 13:23
Ok. Dat plezier gun ik je graag.
Lees dan ook eens de commentaren van zij die wel in een gelijkaardige situatie verkeren. Of moeten die zich er beter ook buiten houden?
Het is idd niet aan mij om je uit je droom te helpen en het verschil tussen een boete en beloning nader uit te leggen.
Mijn rekening wijzigt er tenslotte niet door.

Wat je eigen bijdrage betreft begin je je te mengen in de discussie met:
Wie kan ZP betalen?
Wie kan WP betalen?
Dan zou deze groep aan alternatieven moeten denken, investeren in batterij of elektrisch rijden....
Mensen die aan hernieuwbare energie doen en investeren worden dan genadeloos gestraft!
om vervolgens te besluiten met:
Het eerste heb je al allemaal zelf uitgevoerd. En je bent er vrij van overtuigd dat er geen probleem is.
Eigenlijk niets aan de hand dus.
Deze discussie was slechts een storm in een glas water. Komt uiteindelijk allemaal vanzelf goed.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/13 ... periode-v/

Ivob 61 jarige huisman. Daar sta je dan!
Toedelsss

dimagine
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door dimagine » 15 mar 2019, 13:38

Jompy schreef:
11221 schreef:
10 mar 2019, 15:49
Jompy

Een batterij kan je zelfverbruik wel opkrikken, maar kan er in jouw voorbeeld niet voor zorgen dat je hiermee je winterverbruik kan dekken.

En een 100% compensatie tussen verbruik/teruglevering, gedurende 15 jaar, (vergelijkbaar met de huidige terugdraaiende teller)daar geloof ik niet in.
In het beste geval komt er ergens een compensatie (paar cent) voor de stroom die je teruglevert, maar veel meer moet je niet verwachten.
Maar zoals altijd hier in België/Vlaanderen: nul komma nul toekomstvisies, op geen enkel vlak, dus ook niet op energie, en dus moeten we waarschijnlijk wachten tot na de verkiezingen om te zien wat ze weer uit hun hoed toveren. Op dat moment zitten ze weer een tijdje safe...
Ja batterij kan dat idd.
Maar wie kan dat betalen?
Toekomstgericht ZP+ WP dacht ik supper te zitten...
Nu denken ze dit helemaal te kelderen...
Ongelooflijk.

Wie kan ZP betalen?
Wie kan WP betalen?

Wat ik wil zeggen: er zijn veel mensen die dit niet kunnen. Wat ik ook zeker begrijp!
ZP+WP hebben mij handen vol geld gekost!
Als ze dit doorzetten slaan ze een groot deel van de mensen over...

Deze politieke incompetentie zorgt ervoor dat er geen zonnepanelen meer worden verkocht!! Iedereen heeft schrik! En terecht e.
Niemand weet hoe of wat...

Ik ben in afwachting van een politieke beslissing. 1 die mijn portemenee gaat bepalen...

Jompy
wacht maar eens als de groene en de vld in de regering zitten ; dan gaan we ons letterlijk en figuurlijk bont ; groen en blauw betalen.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 15 mar 2019, 15:41

@dimagine Een mailtje van de opperhoofd van de NVA gekregen misschien om de Groene en de OVLDers in een slechte daglicht te steken ? on topic
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

dimagine
junior lid

Bericht door dimagine » 15 mar 2019, 17:16

dimagine schreef:
15 mar 2019, 13:38
Jompy schreef:
11221 schreef:
10 mar 2019, 15:49
Jompy

Een batterij kan je zelfverbruik wel opkrikken, maar kan er in jouw voorbeeld niet voor zorgen dat je hiermee je winterverbruik kan dekken.

En een 100% compensatie tussen verbruik/teruglevering, gedurende 15 jaar, (vergelijkbaar met de huidige terugdraaiende teller)daar geloof ik niet in.
In het beste geval komt er ergens een compensatie (paar cent) voor de stroom die je teruglevert, maar veel meer moet je niet verwachten.
Maar zoals altijd hier in België/Vlaanderen: nul komma nul toekomstvisies, op geen enkel vlak, dus ook niet op energie, en dus moeten we waarschijnlijk wachten tot na de verkiezingen om te zien wat ze weer uit hun hoed toveren. Op dat moment zitten ze weer een tijdje safe...
Ja batterij kan dat idd.
Maar wie kan dat betalen?
Toekomstgericht ZP+ WP dacht ik supper te zitten...
Nu denken ze dit helemaal te kelderen...
Ongelooflijk.

Wie kan ZP betalen?
Wie kan WP betalen?

Wat ik wil zeggen: er zijn veel mensen die dit niet kunnen. Wat ik ook zeker begrijp!
ZP+WP hebben mij handen vol geld gekost!
Als ze dit doorzetten slaan ze een groot deel van de mensen over...

Deze politieke incompetentie zorgt ervoor dat er geen zonnepanelen meer worden verkocht!! Iedereen heeft schrik! En terecht e.
Niemand weet hoe of wat...

Ik ben in afwachting van een politieke beslissing. 1 die mijn portemenee gaat bepalen...

...

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 15 mar 2019, 17:34

Mijn aardgasketel en radiatoren blijven in ieder geval staan.
Wanneer de 15 jaar om zijn maak ik de berekening en kijk ik wat het rendabelste is:mijn warmtepomp of mijn aardgasketel.
De overheid moet er maar voor zorgen dat het milieuvriendelijkste ook het rendabelste is.(Door opleggen CO2 taks of dergelijke).

frin
lid

Bericht door frin » 17 mar 2019, 10:01

Luc6580 schreef:
15 mar 2019, 17:34
Wanneer de 15 jaar om zijn
Weer zo iets.
In 2008 heb ik enkele zonnepanelen als test gelegd.
Ook al had ik mijn twijfel, zonnepanelen brengen echt wel op. Enkele jaren geleden heb ik een tweede installatie bijgelegd samen met warmtepomp.
Hierdoor worden 15 jaar slechts 4 jaar, TOF, zeer tof.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 17 mar 2019, 10:23

frin schreef:
17 mar 2019, 10:01
Luc6580 schreef:
15 mar 2019, 17:34
Wanneer de 15 jaar om zijn
Weer zo iets.
In 2008 heb ik enkele zonnepanelen als test gelegd.
Ook al had ik mijn twijfel, zonnepanelen brengen echt wel op. Enkele jaren geleden heb ik een tweede installatie bijgelegd samen met warmtepomp.
Hierdoor worden 15 jaar slechts 4 jaar, TOF, zeer tof.

Intressant Frin.
Want. Ik vraag me af.
Heb je andere omvormer voor u 2 de installatie??
Opstart installatie...
Heb je u 2de zp later geinstalleerd. Dan teld 15 jaar vanaf dan...

Zou ik denken!

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 17 mar 2019, 10:57

Niet denken, luisteren en de minister gaf al aan 15j na 1ste keuringsverslag.
Wie buiten GSC's valt én eerst dacht om als zwartrijder (niet gemelde PV) door het leven te gaan, maar uiteindelijk Katholiek werd, zal een paar maanden beloond worden, mocht de nieuwe regeling tegenvallen.

Plaats reactie