Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Bericht door janus » 11 mar 2019, 08:35

Ik begrijp je frustratie maar al te goed, helaas kunnen wij er echter niets aan veranderen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

11221
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door 11221 » 11 mar 2019, 08:42

frin schreef:
11 mar 2019, 07:48
Voor ons was het doel gewoon op een milieubewuste manier verwarmen.
Het financieel voordeel om hiervoor zonnepanelen te gebruiken was dan ook onze beloning.
Wij zijn boos omdat de weinige mensen die goede bedoelingen hebben gestraft worden.

Stroomverbruik terugschroeven, akkoord, maar voor ons is het verwarming en geloof me als je ooit eens ouder wordt, warmte is een noodzaak (al is het maar als pijnstiller voor gewrichten en pezen).
Dan had je beter dat geld van de warmtepomp eerst in betere isolatie gestoken, of als jullie in een te groot huis wonen, iets compacter gekocht of appartement, dat dan wel goed geïsoleerd was.
Slecht geïsoleerde woningen gaan elektrisch gaan verwarmen (ja, WP is elektrisch verwarmen), dan zijn we niet goed bezig!

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 11 mar 2019, 08:52

11221 schreef:
11 mar 2019, 08:42
frin schreef:
Het financieel voordeel om hiervoor zonnepanelen te gebruiken was dan ook onze beloning.
Wij zijn boos omdat de weinige mensen die goede bedoelingen hebben gestraft worden.

Stroomverbruik terugschroeven, akkoord, maar voor ons is het verwarming en geloof me als je ooit eens ouder wordt, warmte is een noodzaak (al is het maar als pijnstiller voor gewrichten en pezen).
Dan had je beter dat geld van de warmtepomp eerst in betere isolatie gestoken, of als jullie in een te groot huis wonen, iets compacter gekocht of appartement, dat dan wel goed geïsoleerd was.
Slecht geïsoleerde woningen gaan elektrisch gaan verwarmen (ja, WP is elektrisch verwarmen), dan zijn we niet goed bezig!
Beste Frin

Helaas is het hier bijna onmogelijk een iets normale conversatie te hebben.

Zonder dat er woorden in je mond worden gelegd die je niet hebt gezegd...

Ik heb je niet horen zeggen dat je groot woont en slecht geisoleerd hebt.
Ik ga zeker niet zegggen wat jij met je centen moet doen...

Net zoals ik zelf stap ik in een ecologischere manier van verwarmen, warmte uit de lucht halen.

Zonnepanelen.
Ik heb exact dezelfde situatie.

Ja we moeten meer bewust met elektriciteit omgaan.
Maar dat is voor iedereen!
Niet enkel mensen met zonnepanelen en warmtepomp.

Ik ga hier ook niet in op sommige hun commentaar. Die gwn nergens op slaat...

Jompy

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mar 2019, 09:18

@11221
TS geeft duidelijk aan dat hij geïsoleerd heeft (was een vereiste voor de wp schrijft hij er nog bij)
Verder gaat het erom dat de overheid pv en wp aanmoedigt en gesubsidieerd maar die maatregelen nu plots als een boemerang terug komen als de huidige plannen worden doorgezet.

Hem nu verwijten dat hij iets fout heeft gedaan is onzin, hij heeft precies gedaan wat de overheid hem adviseerde om milieuvriendelijker en zuiniger te gaan wonen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 11 mar 2019, 09:22

janus schreef:
11 mar 2019, 09:18
@11221
TS geeft duidelijk aan dat hij geïsoleerd heeft (was een vereiste voor de wp schrijft hij er nog bij)
Verder gaat het erom dat de overheid pv en wp aanmoedigt en gesubsidieerd maar die maatregelen nu plots als een boemerang terug komen als de huidige plannen worden doorgezet.

Hem nu verwijten dat hij iets fout heeft gedaan is onzin, hij heeft precies gedaan wat de overheid hem adviseerde om milieuvriendelijker en zuiniger te gaan wonen.
Dank u!

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 11 mar 2019, 09:24

Meer, véél meer dan een +1
En dat voor mensen die blijkbaar pas het forum gevonden hebben
Jompy schreef:
11221 schreef:
11 mar 2019, 08:42
frin schreef:

Beste Frin

Helaas is het hier bijna onmogelijk een iets normale conversatie te hebben.

Zonder dat er woorden in je mond worden gelegd die je niet hebt gezegd...

Ik heb je niet horen zeggen dat je groot woont en slecht geisoleerd hebt.
Ik ga zeker niet zegggen wat jij met je centen moet doen...

Net zoals ik zelf stap ik in een ecologischere manier van verwarmen, warmte uit de lucht halen.

Zonnepanelen.
Ik heb exact dezelfde situatie.

Ja we moeten meer bewust met elektriciteit omgaan.
Maar dat is voor iedereen!
Niet enkel mensen met zonnepanelen en warmtepomp.

Ik ga hier ook niet in op sommige hun commentaar. Die gwn nergens op slaat...

Jompy

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 10:09

frin schreef:
maar voor ons is het verwarming en geloof me als je ooit eens ouder wordt, warmte is een noodzaak (al is het maar als pijnstiller voor gewrichten en pezen).
Nou dat is relatief. In welke leeftijdscategorie mogen we je dan catalogiseren? (zodat we weten waar we het over hebben).
Wij hebben vooralsnog niet zo'n noodzaak aan SWW en hoge ruimtetemperaturen (leefruimte tussen 18 en 19.6°C en tussen 20:00 en 22:00 uur 20.6°C).
Voorlopig verwarmen wij ook nog hoofdzakelijk met een WP. Hoe lager de aanvoertemp. (hier 27-35°C voor CV en 40-45°C voor SWW) hoe hoger het rendement van de WP.
Je kan je energie beter steken in maatregelen om de digitale meter te counteren dan in frustraties die toch geen invloed hebben op het beleid.
Dat geldt nog meer als je al een bepaalde leeftijd bereikt hebt. Je kan je spaargeld toch niet meenemen. Dus beter investeren in verhoging dagelijks levenscomfort. Het "later" is immers nu gekomen. ;-)
Tot nu toe hebben wij ook nog maar matig geïsoleerd. Daardoor hebben we ook nog een e-verbruik van 3.000-5.000 kWh/jaar (bij een PV productie van 5.000 kWh). Wij zijn wel al van in 2018 bezig met het nemen van maatregelen om de vermoedelijke nadelen van de digitale meter op een positieve manier te counteren. Wachten tot de overheid hier "het licht" gezien heeft is, volgens ons, totale verspilling van energie. :D
Laatst gewijzigd door ivob op 11 mar 2019, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 11 mar 2019, 10:18

frin schreef:
10 mar 2019, 10:07
Dus tijdens de zomer 7000 kw productie en tijdens de winter 7000 kw verbruik voor verwarming. En geen vuile stookolie meer !

Volgens we nu horen zou deze formule binnenkort stoppen, in de plaats van een nuloperatie zouden we in de zomer 7000 kw moeten betalen en tevens ook in de winter nog eens 7000 kw extra moeten betalen. Dat kan toch niet of toch ?
Om dan bij de feiten te blijven, enkele vragen:

1) Waarmee denk jij dat die 7000kWh elektriciteit in de winter opgewekt wordt?

2) Waarom zou je in de zomer voor 7000kWh elektriciteit moeten betalen?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 10:28

janus schreef:
11 mar 2019, 09:18
Het gaat zeker niet om verwijten (toch niet van mij uit, ik sprak in mijn reactie daarom ook in de voorwaardelijke wijze. 7000 kWh is nu niet bepaald een laag energetisch verbruik voor een huishouden met 2 personen).
Het gaat er om dat je je er maar beter van bewust kan zijn dat gefrustreerd zijn door het beleid (of beter de afwezigheid van een coherent beleid)
en erger, zitten wachten en hopen dat een of andere partij je alsnog gaat redden, tot niet veel zal leiden.
Je kan die energie beter steken in maatregelen waar de overheid zo weinig mogelijk vat op heeft.
En de discussie ontlopen omdat ze niet in je kraam past levert al helemaal geen antwoorden op.
Verkeerde standpunten of opvattingen kunnen in een discussie nl., na het bekomen van andere inzichten, bijgesteld worden.
Gewoon je discussie beperken tot gelijkgezinden en onderling wat zitten mopperen (overigens bestrijd ik de grond van de frustraties helemaal niet) onder elkaar gaat niemand een stap vooruit helpen.
Dan sluit je je gewoon aan bij de meerderheid die zich neerlegt bij de gang van zaken. En iedere dag zien we meer en meer het resultaat van zo'n houding.
Niemand legt overigens TS wat in de mond. We kunnen alleen maar voorlopige besluiten trekken uit de info fragmentarische die hij geeft.
Als je een geothermische WP hebt, waarschijnlijk een huishouden met twee vormt (gepensioneerd?) en dan nog iedere winter 7000 kWh aan energie voor verwarming nodig hebt stel ik me daar ook vragen bij. Niet om te weten wat TS met zijn centen doet maar omdat er dan normaal toch iets niet klopt en door dat uit te vinden kan hij misschien iets verhelpen aan die situatie.
Nu als men liever binnen eigen kring zich wat wil beperken tot wat uitwisselen van frustraties, mij niet gelaten. Voor mijn rekening maakt het niet uit.
Die zal ik zelf wel,ondanks afwezigheid van coherent beleid, nog meer naar beneden halen.
Overigens wordt adequaat reageren moeilijk als de quotes door elkaar beginnen te lopen en je op den duur geen overzicht meer hebt wie nu eigenlijk wat gezegd heeft. Maar dit terzijde.
Voor alle duidelijkheid: ik begrijp de geuite frustraties maar al te goed. Heb zelf al jaren combi WP/PV. Het is dus niet dat ik niet weet waarover ik spreek, laat staan uit leedvermaak. Maar ik tracht mijn frustraties meer positief te sturen in plaats van een oplossing te verwachten uit een hoek die blijkbaar niet meer weet waarmee ze bezig zijn. Komt die oplossing er toch is dat mooi meegenomen. Komt ze er niet kan je maar beter al zelf maatregelen genomen hebben.
Laatst gewijzigd door ivob op 11 mar 2019, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 10:33

11221 schreef:
11 mar 2019, 10:18
Om dan bij de feiten te blijven, enkele vragen:

1) Waarmee denk jij dat die 7000kWh elektriciteit in de winter opgewekt wordt?

1. Hangt vooral af van je energiecontract. De VREG heeft onlangs nog een overzicht verspreid waarop je perfect kan nagaan hoe jouw leverancier
zijn energie produceert, zelfs per maand. Door over te schakelen naar een energieleverancier met een hoofdzakelijk hernieuwbare productie heb je dat zelf dus al grotendeels in de hand.
2. Die stelling begrijp ik ook niet zo goed. De plannen zijn zo al niet erg genoeg. :D
Lijkt me ook eerder ingegeven door frustraties dan nagetrokken informatie. En zo zit de ene de andere op te jagen en gaan al die frustraties nog eens gecumuleerd leven leiden.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 11 mar 2019, 11:40

ivob schreef:
11 mar 2019, 10:33
1. Hangt vooral af van je energiecontract. De VREG heeft onlangs nog een overzicht verspreid waarop je perfect kan nagaan hoe jouw leverancier
zijn energie produceert, zelfs per maand. Door over te schakelen naar een energieleverancier met een hoofdzakelijk hernieuwbare productie heb je dat zelf dus al grotendeels in de hand.
Ben zelf ook Ecopower, maar als iedereen om zou gaan naar hun, kunnen ze ook niet meer aan de vraag voldoen.
Anderzijds is de stroom die ze leveren misschien wel 100% groen, maar dit ook enkel door certificatenhandel etc.
Er is nu eenmaal niet op ieder moment (ook niet bij Ecopower) voldoende groene stroom beschikbaar op het net.

Maar op zich is het natuurlijk wel nog de best mogelijke oplossing.

frin
lid

Bericht door frin » 11 mar 2019, 12:05

Wel het schijnt dat je in de zomer dan 7000 kWh aan distributie en taksen moet extra betalen om de geproduceerde electriciteit op het net te plaatsen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 12:08

Die certificatenhandel kon ik niet uit de grafiek halen.
(wat niet wil zeggen dat die er niet is, kan er alleen niet uit afleiden dat een groot deel van hun productie uit certificaten komt).
Het zou al een goed begin zijn als de meeste Vlamingen zouden participeren in zulke ondernemingen dan proberen stokken in de wielen te steken
als men weer ergens bv. een windmolenproject wenst op te starten.
Veel geleuter en frustraties maar als het op daden aankomt de eersten om uitsluitend aan hun eigen geldbeugel te denken.
Ze krijgen dan ook de politici die ze verdienen en het beleid dat daar mee gepaard gaat.
Technisch en economisch is er geen probleem om aan die vraag te voldoen. Probleem is dat ook een groot deel van het publiek geen vragende partij is en uit gemakzucht gewoon liever slikt wat hun wordt voorgekauwd. Politici zijn gewoon een afspiegeling van de doorsnede van de maatschappij die ze dienen.

Je moet voor de fun het adres van sommigen op dit forum eens koppelen met andere fora en dan lezen wat ze daar dan verkondigen. Totaal tegengesteld
met het uitgangspunt van dit forum. :roll:
Laatst gewijzigd door ivob op 11 mar 2019, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

frin
lid

Bericht door frin » 11 mar 2019, 12:10

Wij verbruiken normaal voor een gerenoveerde woning met een warmtepomp.

Als iedereen met een warmtepomp heel zuinig moet zijn, jawel dan moeten er 6 miljoen huizen gewoon afgebroken worden en opnieuw als passief woning gebouwd worden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 12:12

Beste, ik woon zelfs helemaal niet in een passiefwoning (die overigens, als ze goed is uitgevoerd, helemaal geen WP meer nodig heeft) maar in een deels gerenoveerde woning uit 1995. Daarvoor in een woning uit 1958 en daarvoor in een woning uit de 16de eeuw. Geen enkele van die woningen heeft ooit een verbruik van 7000 kWh voor verwarming gehad (en de 16de-eeuwse woning had op het gelijkvloers een plafondhoogte van 360 cm tot 6 meter).
Je neerleggen bij het "normaal" van een ander is ook geen goed uitgangspunt.
Als iedereen dat doet blijft het "normaal" altijd ongewijzigd.
Ons verbruik heb ik al weergegeven. Zelfs daar leg ik me niet bij neer. Zal hopelijk nog verder dalen zodat de gevolgen van de slimme meter minimaal zullen zijn.
Wij hebben nu ook maar een gezin van twee personen (maar wel nog met een wasomzet van vier personen) waarvan er altijd iemand thuis is.
Het kan dus wel met minder, onder gelijkaardige omstandigheden.
Als iedereen een WP zou plaatsen met een verbruik in de winter van 7.000 kWh ging waarschijnlijk gewoon het licht uit.

Met dat verbruik in de winter, louter gebaseerd op elektriciteit als energiebron, heb je de komende jaren waarschijnlijk wel reden tot ongerustheid.
En als iedereen dat voorbeeld zou volgen hebben we allemaal een reden om heel ongerust te worden. Dan lukt de energietransitie nooit.
Onder zulke gebruiksomstandigheden vrees ik dat er inderdaad geen toekomst is weggelegd voor de combinatie WP/PV. En met reden.

Voor alle duidelijkheid: ik heb helemaal geen kritiek op je investering en deel je frustratie. En dat geldt hier waarschijnlijk voor iedereen die zich de moeite getroost deel te nemen aan de discussie. We willen je alleen maar wakker schudden om te gaan zoeken naar mogelijke oplossingen. Maar dat is ook moeilijk als je je info beperkt tot "het is normaal". Als je gewoon een schouderklopje verwacht en instemmend meeleven met je (overigens gerechtvaardigde) frustraties ga je genoeg andere kandidaten vinden. ;-)
Maar de toekomstige problemen ga je er niet mee kunnen counteren hoor.
Dus ik laat je nu maar in de hoop dat de VLD het voor je gaat oplossen. Zoveel te beter voor ons allen.
In het tegengestelde geval spreken we elkaar hier nog wel eens na mei.
Ik hoop met je mee dat dit laatste evenwel niet nodig zal zijn.
In tussentijd zal ik je niet meer tegenspreken en laat ik je verder discussiëren met gelijkgestemden. peace
Laatst gewijzigd door ivob op 11 mar 2019, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie