Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
frin
lid
Installatie Land: België

Bericht door frin » 10 mar 2019, 10:07

Dag,

We horen de laatste tijd van alles over een digitale meter en zonnepaneeleigenaars.
Zo zouden de zonnepanelen op de moment van de productie een toestellen moeten hebben voor verbruik.

Vreemd : ons werd 5 jaar geleden al gezegd dat zonnepanelen de toekomst waren om warmtepompen te voorzien van stroom in de winter, door de terugdraaiende teller tijdens de zomer.

Toekomst zou geothermisch worden en niet fossiel, toch.

Wij hebben dan ook 5 jaar geleden ongeveer een groene energie renovatie gemaakt.
Zonnepanelen en de stookolieverwarming vervangen door warmtepompen.
Dus tijdens de zomer 7000 kw productie en tijdens de winter 7000 kw verbruik voor verwarming. En geen vuile stookolie meer !

Volgens we nu horen zou deze formule binnenkort stoppen, in de plaats van een nuloperatie zouden we in de zomer 7000 kw moeten betalen en tevens ook in de winter nog eens 7000 kw extra moeten betalen. Dat kan toch niet of toch ?

En wat met het milieu dan, geen toekomst, ik snap er niks van.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Toekomst zonnepanelen met warmtepompen ?

Bericht door janus » 10 mar 2019, 12:11

Helaas snappen de mensen die het beleid uitstippelen er ook niets van en moet jij daar straks de gevolgen van dragen als die maatregel werkelijk van kracht wordt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

frin
lid

Bericht door frin » 10 mar 2019, 12:40

Ik lees ook nog dat er een prijsverschil is tussen elektriciteit zomer en winter.
Je zal bijna niets krijgen voor productie in de zomer, maar wel duur moeten betalen in de winter voor de verwarming, dit omdat België dan dure stroom zal moeten invoeren uit Frankrijk (nucleair).
Wat een stap terug in de tijd voor het milieu (CO2-EMISSIES). Iedereen zal teruggaan naar fossiele brandstoffen in de toekomst.
Voor Electrische auto's zal ook geen toekomst meer zijn in België.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 10 mar 2019, 13:23

Ik lees ook nog dat er een prijsverschil is tussen elektriciteit zomer en winter.
Dat is er (nog) niet hoor.
Wat een stap terug in de tijd voor het milieu (CO2-EMISSIES). Iedereen zal teruggaan naar fossiele brandstoffen in de toekomst.
Dat wordt niet meer mogelijk (geen gasleidingen meer en verbod op verkoop van mazoutketels) of zo duur dat je toch naar elektrisch zal moeten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 10 mar 2019, 14:22

janus schreef:
10 mar 2019, 13:23
Dat is er (nog) niet hoor.
Dat wordt niet meer mogelijk (geen gasleidingen meer en verbod op verkoop van mazoutketels) of zo duur dat je toch naar elektrisch zal moeten.
+ de taxshift van elektriciteit naar fossiel. Dus een aantal lasten die nu verwerkt zitten in de stroomprijs, zouden overgeheveld worden, en verrekend worden in gas en olieprijzen.
Dus terug is volgens mij geen optie meer.
Zorgen dat je met minder dan 7000kWh toekomt, is dat wel.

frin
lid

Bericht door frin » 10 mar 2019, 14:50

11221 schreef:
10 mar 2019, 14:22
janus schreef:

Zorgen dat je met minder dan 7000kWh toekomt, is dat wel.
Wij zijn altijd thuis, pensioen

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 10 mar 2019, 15:25

frin schreef:
10 mar 2019, 14:50
11221 schreef:
10 mar 2019, 14:22
janus schreef:

Beste Frin

Ik heb identiek dezelfde situatie.
En ik denk nog velen onder ons.

Sinds 2018 Oktober zonnepanelen op dak laten leggen voor verbruik Warmtepomp in de winter te compenseren. 6030 WP. Kostprijs 10 000 euro.

Verbruik zit net zoals bij jou in de winter, en zonneopbrengst natuurlijk in de zomer.

Ik HOOP dat open VLd hun woord houdt en terugdraaiende teller voor 15 jaar laten gelden voor mensen die VOOR 2020 intekenen op zonnepanelen. En de 15 jaar startende bij opstart zonnepanelen.

Dit hoop ik.
Dan zet ik al beetje centjes op zij, om later als home battery grotere capaciteit en goedkoper wordt, wat ongetwijfeld gaat gebeuren. Om deze dan aan te schaffen...

Ik lees overal van de zelfconsumptie en elektrische auto om dit te compenseren.
Maar wie kan dit betalen???

Ik ben in afwachting van een politieke beslissing.
Niets wat we in de hand hebben...

Jompy

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 10 mar 2019, 15:49

Jompy

Een batterij kan je zelfverbruik wel opkrikken, maar kan er in jouw voorbeeld niet voor zorgen dat je hiermee je winterverbruik kan dekken.

En een 100% compensatie tussen verbruik/teruglevering, gedurende 15 jaar, (vergelijkbaar met de huidige terugdraaiende teller)daar geloof ik niet in.
In het beste geval komt er ergens een compensatie (paar cent) voor de stroom die je teruglevert, maar veel meer moet je niet verwachten.
Maar zoals altijd hier in België/Vlaanderen: nul komma nul toekomstvisies, op geen enkel vlak, dus ook niet op energie, en dus moeten we waarschijnlijk wachten tot na de verkiezingen om te zien wat ze weer uit hun hoed toveren. Op dat moment zitten ze weer een tijdje safe...

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 10 mar 2019, 16:23

11221 schreef:
10 mar 2019, 15:49
Jompy

Een batterij kan je zelfverbruik wel opkrikken, maar kan er in jouw voorbeeld niet voor zorgen dat je hiermee je winterverbruik kan dekken.

En een 100% compensatie tussen verbruik/teruglevering, gedurende 15 jaar, (vergelijkbaar met de huidige terugdraaiende teller)daar geloof ik niet in.
In het beste geval komt er ergens een compensatie (paar cent) voor de stroom die je teruglevert, maar veel meer moet je niet verwachten.
Maar zoals altijd hier in België/Vlaanderen: nul komma nul toekomstvisies, op geen enkel vlak, dus ook niet op energie, en dus moeten we waarschijnlijk wachten tot na de verkiezingen om te zien wat ze weer uit hun hoed toveren. Op dat moment zitten ze weer een tijdje safe...
Ja batterij kan dat idd.
Maar wie kan dat betalen?
Toekomstgericht ZP+ WP dacht ik supper te zitten...
Nu denken ze dit helemaal te kelderen...
Ongelooflijk.

Wie kan ZP betalen?
Wie kan WP betalen?
Wie kan combinatie ZP+ WP betalen?
Dan zou deze groep aan alternatieven moeten denken, investeren in batterij of elektrisch rijden....
Dit is de wereld compleet op zijn kop!
Mensen die aan hernieuwbare energie doen en investeren worden dan genadeloos gestraft!

Wat ik wil zeggen: er zijn veel mensen die dit niet kunnen. Wat ik ook zeker begrijp!
ZP+WP hebben mij handen vol geld gekost!
Als ze dit doorzetten slaan ze een groot deel van de mensen over...

Deze politieke incompetentie zorgt ervoor dat er geen zonnepanelen meer worden verkocht!! Iedereen heeft schrik! En terecht e.
Niemand weet hoe of wat...

Ik ben in afwachting van een politieke beslissing. 1 die mijn portemenee gaat bepalen...

Jompy

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 mar 2019, 16:35

frin schreef:
10 mar 2019, 14:50
Dan heb je net een voordeel op werkende mensen (met kinderen).
Je kinderen zijn dan normaal het huis uit => minder verbruik
Als je altijd thuis bent heb je meer mogelijkheden om je verbruik op elk ogenblik van de dag te sturen => hoger zelfverbruik, meer
mogelijkheden om elektriciteit te verbruiken op het ogenblik dat hij minder kost (als die maatregel er effectief komt).

Je huis, indien dit niet goed geïsoleerd is, verwarmen met een warmtepomp is geen goed idee.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 mar 2019, 16:43

Jompy schreef:
10 mar 2019, 15:25
Sinds 2018 Oktober zonnepanelen op dak laten leggen voor verbruik Warmtepomp in de winter te compenseren. 6030 WP. Kostprijs 10 000 euro.
Als je pas in oktober 2018 PV op je dak hebt laten leggen kan je moeilijk blijven beweren dat dit in tempore non suspecto was.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 10 mar 2019, 16:49

ivob schreef:
10 mar 2019, 16:43
Jompy schreef:
10 mar 2019, 15:25
Als je pas in oktober 2018 PV op je dak hebt laten leggen kan je moeilijk blijven beweren dat dit in tempore non suspecto was.
Als je niet normaal kan antwoorden, antwoord je beter niet.
Je inbreng is volkomen nutteloos.

Jompy

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 mar 2019, 17:38

Waarom? The inconvenient truth misschien?
Als je het eind 2018 nog niet door had is het ook volkomen nutteloos, tegen beter weten in, hier wat zitten te klagen.
Dat is pas volkomen nutteloos.
Je hebt gegokt en hoopt nu dat die gok alsnog economisch in je voordeel zal uitdraaien.
Maar als je gokt weet je van tevoren dat dit niet altijd het geval moet zijn, of je nu naar de dobbelstenen zit te roepen of niet, die vallen onafhankelijk van je wens.
Als je niet tegen een mogelijk economisch verlies kan had je op zekerheid moeten spelen.
Als je de investering deed voor het milieu en de toekomst maakt het evenmin uit hoe de politieke beslissing finaal zal uitdraaien.
Je verbruik trachten naar beneden te halen dat zou pas nut hebben, zowel voor het milieu als voor je eigen economie. Zonder dat derden daar in de toekomst nog enige invloed op kunnen uitoefenen. Dat heb je wel volledig in de hand.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 10 mar 2019, 17:49

Het gedoe rond afschaffing terugdraaiende teller werd voor het eerst publiek gemaakt juli 2018.

Oplossing: werken aan je verbruik. Er is altijd wel iets te corrigeren. Begin met elektriciteitsmeters tussen de verbruikers te hangen en je zal je ogen opentrekken.

frin
lid

Bericht door frin » 11 mar 2019, 07:48

Voor ons was het doel gewoon op een milieubewuste manier verwarmen.
Het financieel voordeel om hiervoor zonnepanelen te gebruiken was dan ook onze beloning.
Wij zijn boos omdat de weinige mensen die goede bedoelingen hebben gestraft worden.

Stroomverbruik terugschroeven, akkoord, maar voor ons is het verwarming en geloof me als je ooit eens ouder wordt, warmte is een noodzaak (al is het maar als pijnstiller voor gewrichten en pezen).

Plaats reactie