simulator digitale meter vreg

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Re: simulator digitale meter vreg

Bericht door bartgo » 13 mar 2019, 14:11

Dit is exact wat de sunny home manager van Sma doet met behulp van slimme plugs van edimax of rechtstreeks met toestellen van Siemens en zelfs warmtepomp.

Het doel moet echter niet zijn om zo veel mogelijk eigen productie op te gebruiken maar wel om alles zo te regelen dat je na zonuren niet te veel meer moet bijkopen. Kleine nuance. Verschuiven verbruik naar zonuren. Ik ga hetzelfde doen wat betreft die waterbatterij. Maar dat kan enkel omdat we een grote vraag warmwater hebben ochtend en avond.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 13 mar 2019, 16:38

pacne schreef:
13 mar 2019, 12:27
Maar alle baten helpen zei de boer en hij spande de boerin naast het paard. ;-)
Dat weet ik zo nog niet.
Als je voor de plaatsing van de digitale meter al veel ingezet hebt op zuinig omgaan met energie blijft er niet veel over
om te verschuiven of om op te besparen. Een paar % van weinig is heel weinig. ;-)
Dus het initiële bericht van verschuiven naar verwarming gaat al niet meer op. Een normaal gezin in een goed geïsoleerde woning laat zijn
verwarming slechts volledig draaien tijdens het stookseizoen. Laat dat nu net het seizoen zijn waar er, bij gebrek aan overproductie, weinig te
verschuiven valt. Een goed afgestelde verwarming werkt ook het zuinigst door de binnentemepratuur op peil te houden afhankelijk van de verliezen,
niet door ze al dan niet te laten werken afhankelijk van de PV-productie.
Als je een (hotfill) wasmachine en vaatwasser automatisch wenst aan te sturen via de beschikbare zonnestroom, hoe ga je dat praktisch uitvoeren?
Je wasmachine en vaatwasser moeten dan altijd volledig gevuld zijn? Het lijkt me economisch ook niet zo'n goed idee dat die machines plots opstarten
als ze niet volledig gevuld zijn. Omdat er dan toevallig voldoende elektriciteit was? Of dat de volgeladen machines er enkele dagen werkloos bijstaan omdat er juist een periode met minder zon is? Het lijkt me dan veel eenvoudiger de machines te vullen (wat nog altijd handmatig moet gebeuren) als je zelf ziet dat het een onbewolkte dag is en ze dan hun volledig programma te laten afwerken. Lijkt me economischer en praktischer dan een wasmachine en vaatwas die (als je al een machin ehebt die dat technisch mogelijk maakt) constant zijn programma onderbreekt omdat de sturing beslist dat er onvoldoende PV productie is.
Je hotfill machine moet ook zijn warm water eerst elektrisch aanmaken. Dat kan inderdaad eerst via een boiler. Maar dan moet alles al juist in de plooi vallen dat de machine zijn hotfill kan betrekken via de boiler in een periode die niet te lang is na de opwarming van de boiler. Anders heb je via deze tussenweg ook weer te maken met stilstandsverliezen. Kan je beter de machine rechtsreeks laten opwarmen op het meest geschikte tijdstip.
Blijft nog over de boiler. In plaats van een elektrische boiler kan je dan beter je SWW opwarmen op een lagere temperatuur (minder stilstandsverliezen) en in een periode zo kort mogelijk voor het verbruik (idem, minder stilstandsverliezen) en bij voorkeur via een warmtepomp die sowieso al enkele keren minder energie nodig heeft dan een rechtstreeks elektrische boiler. Je gaat het verbruik van SWW toch niet afstemmen op de willekeur van de zonneschijn?
Lijkt me vooral een mooie theoretische benadering die in de praktijk voor de meeste mensen niet veel zoden aan de dijk gaat zetten.
pacne schreef:
13 mar 2019, 12:27
Bij wisselende zonneschijn kan een sturing de verwarming van de boiler aan en uitschakelen telkens als er overproductie optreedt. Zodoende de injectie verhouding te optimaliseren (zo laag mogelijk te houden).
Zelfs nu in feb-maart haal ik gemiddeld per week een injectie van 20-30% met een schakelklok boiler aan tussen 13-15 uur dus na het elektrisch koken.
Dan loop je het risico dat:
- Als je SWW nodig hebt dit niet genoeg opgewarmd is als de PV productie toevallig wat tegenvalt.
- Bij veel aan- en uitschakelen je warmteverliezen in de boiler een groot deel van je gewonnen rendement te niet doen.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 13 mar 2019, 17:54

Minister biedt keuze aan tuusen prosumententarief of nieuw systeem:

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20190313_04252 ... mag-kiezen

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2019, 18:04

Net ook op het radionieuws.
Al die doemdenkering was dus (voorlopig) louter energieverspilling. :D
Kunnen we rustig de kat uit de boom kijken, de resulaten van de digitale meter evalueren en de 2021 nieuwe tarieven afwachten.
Benieuwd naar de reactie van de VREG.
Als de wet eenmaal van kracht is en de persberichten inderdaad bevestigd (vrije keuze zonder weerslag op de berekening voor de komende 7 jaar)
laat ik onmiddellijk een digitale meter plaatsen om te evalueren en te kijken wat ik na die 7 jaar het best doe.
Technieken zullen tegen dan ook geëvolueerd zijn en hopelijk goedkoper (thuisbatterij, V2H, homemanager.....)

ps. heb wel een klein vermoeden dat Janus iets met die beslissing te maken heeft (trafiek genereren :mrgreen:)
Alhoewel, een tegengestelde beslissing was waarschijnlijk beter geweest voor zijn businessmodel. Tragiek verkoopt beter. :D

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 13 mar 2019, 18:17

De VREG gaat op zijn achterste poten staan! Zij gaan opwerpen dat de Vlaamse regering zich niet te moeien heeft met haar werkwijze, aangezien ze "onafhankelijk" is. Maar wel politiek benoemd.
Als de minister ons nu de keuze laat tussen een "terugdraaiende" teller met eventueel behoud van de prosumententaks of de regeling van de VREG, dan moet de stomme termijn van 15 jaar ook maar ineens afgeschaft worden.
Toen we onze panelen legden, was er geen sprake van limieten wat betreft de terugdraaiende teller. Wel een limiet op 20 jaar GSC's.
De VREG heeft ons al genoeg liggen gehad met de prosumententaks!
Men veranderd nooit spelregels tijdens een match.

PS: ik had het resultaat van zelfconsumptie van een van de lezers doorgestuurd naar de minister, maar daarop nog wel geen rechtstreeks antwoord gekregen.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 13 mar 2019, 18:22

ivob schreef:
13 mar 2019, 18:04
Net ook op het radionieuws.
Al die doemdenkering was dus (voorlopig) louter energieverspilling. :D
Misschien. Ik zie nog een paar potentiële spelbrekers:
-vreg trekt naar de raad van state omdat ze de bevoegdheid betwisten
-vreg staat met een of andere smoes toe dat de DNB’s het prosumententarief stelselmatig verhogen
ivob schreef:
13 mar 2019, 18:04
Als de wet eenmaal van kracht is en de persberichten inderdaad bevestigd (vrije keuze zonder weerslag op de berekening voor de komende 7 jaar)
laat ik onmiddellijk een digitale meter plaatsen om te evalueren en te kijken wat ik na die 7 jaar het best doe.
Technieken zullen tegen dan ook geëvolueerd zijn en hopelijk goedkoper (thuisbatterij, V2H, homemanager.....)
Ik zou hem dan ook meteen laten installeren. Al lijkt me de kans dan bijzonder groot dat je hem zelf zal mogen betalen want iets zegt mij dat de particuliere pv plotsklaps niet meer zo een prioritaire doelgroep zal zijn voor de DNB’s.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2019, 18:31

stegero schreef:
13 mar 2019, 18:17
De VREG gaat op zijn achterste poten staan!
Volgens WF Shiltz zou de politiek de VREG buiten spel gezet hebben via een soort nieuw tarief voor prosumenten die exact hetzelfde
resultaat zou geven als de huidige situatie van de terugdraaiende teller. De details daarvan ken ik nog niet.
Toch benieuwd of ze iets doorzichtig uit de hoed getoverd hebben.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2019, 18:33

lennie schreef:
13 mar 2019, 18:22
Misschien. Ik zie nog een paar potentiële spelbrekers:
-vreg trekt naar de raad van state omdat ze de bevoegdheid betwisten
-vreg staat met een of andere smoes toe dat de DNB’s het prosumententarief stelselmatig verhogen
Er stond niet voor niets "voorlopig". ;-)
Het is wachten op de publicatie van de nieuwe uitzonderingstariefring voor prosumenten waarmee de politiek de
VREG buiten spel wil zetten (vrij naar WF Schiltz).
Het gaat in elk geval al meer de goede kant uit.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 13 mar 2019, 19:40

Maar de meters worden wel als eerste bij zonnepaneel eigenaars geplaatst. En de reactie van de vreg die ik er zie aan komen is dat ze de prosumententaks gaan verhogen na het zonnige jaar 2018 doordat het net zwaarder is belast door de overschotten die op het net zijn geplaatst.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2019, 19:40

lennie schreef:
13 mar 2019, 18:22
Ik zou hem dan ook meteen laten installeren. Al lijkt me de kans dan bijzonder groot dat je hem zelf zal mogen betalen want iets zegt mij dat de particuliere pv plotsklaps niet meer zo een prioritaire doelgroep zal zijn voor de DNB’s.
Volgens Schiltz (voor wat het waard is want tussen de regels leer ik uit het interview dat hij er niet eens van op de hoogte was dat je voor injectie nu niets krijgt) zouden, door de nieuwe gevraagde tariferen, prosumenten nu wel terug een preferente doelgroep kunnen worden. Maar de VREG zou voorhen een nieuwe tarifering moeten uitwerken. De huidige toestand zal dus nog wel even blijven duren.

Een nieuwe meter zou ik sowieso moeten betalen. Dus maakt, in mijn geval, geen verschil. Zit al bijna 5 jaar op het geschikte ogenblik te wachten om de oude te vervangen. Als alles netjes in een wet gegoten is en voldoet aan de verwachtingen die de politici nu scheppen zou dat moment dan wel eens gekomen kunnen zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2019, 19:49

dyckie schreef:
13 mar 2019, 19:40
Maar de meters worden wel als eerste bij zonnepaneel eigenaars geplaatst. En de reactie van de vreg die ik er zie aan komen is dat ze de prosumententaks gaan verhogen na het zonnige jaar 2018 doordat het net zwaarder is belast door de overschotten die op het net zijn geplaatst.
Als ik het goed begrepen heb krijgt de VREG de opdracht een nieuwe tarifering uit te werken waardoor prosumenten een gelijkaardig resultaat zouden moeten bekomen als bij het prosumententarif. Er zou dan geen (?) prosumententarif meer zijn maar een nieuwe tarifering die gelijk is aan het bedrag van het prosumententarif.
Je kan moeilijk enerzijds pleiten voor het behoud van het prosumententarif (waarvan het bedrag nu ook al periodiek schommelt en verschillend is van regio tot regio) met terugdraaiende teller zonder de voor- en nadelen erbij te nemen. Vind je het nadelig heb je na 2021 wel de mogelijkheid om over te stappen naar de verrekening via de digitale meter. Zonder die keuze hadden ze volgens de huidige toestand even goed de prosumententarieven kunnen aanpassen. Onlangs zijn ze trouwens gedaald.
Je kan moeilijk verlangen dat heel de energiewereld onderhevig is aan wijzigingen en dat er voor prosumenten tot in de eeuwigheid een status quo geldt. Een beetje realistisch blijven. Met het nieuwe plan gaat men uit van een terugverdientijd van 15 jaar na installatie. Voor de meerderheid zal het niet zo lang duren en dus eerder een voordeel opleveren dan een nadeel.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 13 mar 2019, 19:57

Ivob ik ga het u ene keer zeggen hier in België geven ze u eerst een voordeel om iets te plaatsen of te kopen en daarna nemen ze het voordeel terug door u het dubbele terug te betalen. Da's hetzelfde met de taxshift. Eerst zeggen ze dat ze u dat ge meer gaat overhouden per maand en daarna verhogen ze de belastingen op producten en zo is da bij alles hier in België.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2019, 20:19

Volgehouden negativisme is uiteraard ook een levenswijze. ;-)
Zo duurt het leven wel lang. :eek:
ps. aan de taxshift had ik sowieso niets (alleen voor werkenden) en ik kan nog altijd zelf vrij kiezen welke en waar ik producten koop zodat ik zelf mijn eindafrekening kan beïnvloeden. ;-)
dyckie schreef:
13 mar 2019, 19:57
en daarna nemen ze het voordeel terug door u het dubbele terug te betalen.
:tu: ;-)

kuro
lid

Bericht door kuro » 13 mar 2019, 23:32

bartgo schreef:
13 mar 2019, 14:11
Dit is exact wat de sunny home manager van Sma doet met behulp van slimme plugs van edimax of rechtstreeks met toestellen van Siemens en zelfs warmtepomp.

Het doel moet echter niet zijn om zo veel mogelijk eigen productie op te gebruiken maar wel om alles zo te regelen dat je na zonuren niet te veel meer moet bijkopen. Kleine nuance. Verschuiven verbruik naar zonuren. Ik ga hetzelfde doen wat betreft die waterbatterij. Maar dat kan enkel omdat we een grote vraag warmwater hebben ochtend en avond.
als je het zo bekijkt zouden we dan ook iets moeten doen met dat winter zomer uur gedoe? want door deze regeling verschuift ons hele schema met 1 uur verschillende met zon uren terwijl we hem juist meer of minder nodig hebben?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 13 mar 2019, 23:53

Het is niet omdat de VREG onafhankelijk is dat die niet met de minister kan overeenkomen om de overgangsperiode (die in hun voorstel ruim een jaar was) uit te breiden naar 15 jaar na de (eerste?) installatiedatum.
Bij de consultatie werd dat overigens ook zo ingediend en dan kan de VREG die commentaar volgen (of niet)
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie