simulator digitale meter vreg

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
11221
Senior lid
Installatie Land: België

Re: simulator digitale meter vreg

Bericht door 11221 » 26 feb 2019, 08:49

Zoveel stuurbare verbruikers heeft een particulier, die gaat werken toch niet?
Hoogstens een diepvries, die hij een paar graden extra kan laten vriezen overdag, maar dat zal ook geen groot verschil geven.
En misschien een wasmachine/afwasmachine laten draaien overdag.

Een droogkast (een grote verbruiker) wordt afgeraden om te laten draaien als je niet thuis bent.

Al de overige verbruikers, zijn ofwel constante verbruikers (domotica, transfo's, ventilatiegroep, ...), ofwel verbruikers die net gebruikt worden als je thuis bent (verlichting, TV, koken, computer, .....)

Dus het enige alternatief is volgens mij een batterij, om als werkende mens, dat verschoven verbruik toch op PV stroom te kunnen realiseren.
Probleem is dan de terugverdientijd, want dat betekent weer EXTRA investeringen, om toch nog ergens van je eigen stroom te kunnen profiteren.

Het wordt dus eigenlijk kiezen tussen de pest of de cholera.
En bovenstaande is dan nog enkel voor het dagdagelijks gebruik, want dit helpt natuurlijk niks tegen het probleem van de warmtepompgebruikers, die nu 's zomers opwekken, en in de winter hun grootste verbruik hebben.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 26 feb 2019, 11:02

Met het promoten van de dubbeltarief digitalemeter, voorlopig nog dag-/nachttarief, levert de VREG, volgens mij, al hand en spandiensten aan de grote energieproducenten en de DNB's :shock: :?
Zij zijn vragende partij voor een piek- en daltarieven of nog beter dynamische tarieven, waar de prijs vooral bepaald wordt door vraag en aanbod. Want daar gaan we over enkele jaren sowieso naartoe. Dus lage prijzen/vergoedingen op zonnige zomerdagen en hoge prijzen op momenten dat er weinig of geen zon is.
Hoe je het draait of keert met de digitale meter zijn we allemaal op de een of andere manier de klos. Het gaat ons hoe dan ook geld kosten.
Wat spelen met wasmachines, vaatwassers, droogkasten, diepvriezers of wat dan ook, vraagt heel wat inspanningen, waaronder het aanpassen van je leefwijze en soms ook het nemen van risico's.
Het blijft bovendien maar wat rommelen in de marge, meer dan pakweg 3 tot 7% (persoonlijke schatting) extra direct verbruik op jaarbasis zal je er niet mee winnen.
Voor zij die samen uit werken gaan is het niet evident en als je een aantal toestellen wil automatiseren blijft de vraag of de investeringen wel de moeite lonen. Want reken maar snel op 500 tot 1000€ om enkele huishoudtoestellen automatisch of op afstand te laten starten en dan moet je nog rekening houden met mogelijke gevaren.
Batterijsystemen of EV's kunnen een oplossing bieden maar ook zij kosten tussen de 5.000 en de 30.000€ extra. Hoe snel zijn die terug te verdienen en welke levensduur hebben ze? Persoonlijk denk ik dat investeringen in technologie op maximum 7 à 8 jaar ROI moeten zitten.
:idea: Bovendien ben ik voorstander van gemeenschappelijke batterijsystemen op straat/wijkniveau die geplaatst worden onder toezicht van de DNB en waar burgers in kunnen participeren in ruil voor verlaagde nettarieven. Het zijn de DNB's die moeten zorgen voor een stabiele netspanning, zij hebben er alle belang bij. De DNB' hebben ook de vakkennis, ervaring en macht. Deze grote systemen zijn meer performant dan huisbatterijen. Hun rendement en ROI is veel hoger. Onderhoud en garantie zijn ook beter afdwingbaar dan bij particuliere installaties.
Zo blijven de 'cowboys' uit de markt. Want er is al genoeg geld verspild in de sector.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 feb 2019, 11:14

Er is geen enkele valabele reden waarom ik zou kiezen voor een D/N teller.
Vandaar dat ik denk, ondersteund door het beperkte nadeel die naar voor geschoven is met de simulator, dat er een verborgen agenda is.
Zoals gemeld met mijn simulatie berekeningen kom ik enkel tot mijn beperkt nadeel indien ik op dag geproduceerde energie kan terughalen tijdens nacht.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 26 feb 2019, 11:50

Of zoals ze in Rundskop zeiden: "Gekloeët zèè dzje altèèt"

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 26 feb 2019, 12:09

11221 schreef:
26 feb 2019, 08:49
Zoveel stuurbare verbruikers heeft een particulier, die gaat werken toch niet?
Hoogstens een diepvries, die hij een paar graden extra kan laten vriezen overdag, maar dat zal ook geen groot verschil geven.
En misschien een wasmachine/afwasmachine laten draaien overdag.

Een droogkast (een grote verbruiker) wordt afgeraden om te laten draaien als je niet thuis bent.

Al de overige verbruikers, zijn ofwel constante verbruikers (domotica, transfo's, ventilatiegroep, ...), ofwel verbruikers die net gebruikt worden als je thuis bent (verlichting, TV, koken, computer, .....)

Dus het enige alternatief is volgens mij een batterij, om als werkende mens, dat verschoven verbruik toch op PV stroom te kunnen realiseren.
Probleem is dan de terugverdientijd, want dat betekent weer EXTRA investeringen, om toch nog ergens van je eigen stroom te kunnen profiteren.

Het wordt dus eigenlijk kiezen tussen de pest of de cholera.
En bovenstaande is dan nog enkel voor het dagdagelijks gebruik, want dit helpt natuurlijk niks tegen het probleem van de warmtepompgebruikers, die nu 's zomers opwekken, en in de winter hun grootste verbruik hebben.
Think out of the box en maak keuze ipv te blijven meedraaien in decennia lang ingeprente denkpatronen. Alles kan anders als je er open voor staat.
Een diepvries? Wij eten alle dagen verse groenten. Diepvries hebben we al niet nodig. Wat niets verbruikt moet je ook niet sturen en al evenmin wakker van liggen. Domotica? Wij hebben onze 10 vingers nog. Ventilatiegroep? Onze pols draait nog altijd gratis de ramen open. Allemaal 24/7 stroomverbruikers waarvan je "denkt" niet zonder te kunnen.
Droogkast? Waarom zou ik bij zonneschijn iets in een trage machine gaan steken die energie verbruikt als het veel vlugger volledig gratis kan zonder wakker te moeten liggen van enige "bijsturing"?
Uit gaan werken? Iets dat bijna voorbijgestreefd is. Wij zijn met twee. Geen van de 2 gaat voltijds uit werken. Dat noemen wij pas "onmisbare" luxe.
Terugverdientijd? Als ik dat op mijn heel leven moest toepassen was ik beter niet geboren. Ik weet één ding: ik zal geen opgepotte cent kunnen meenemen als het hier over en uit is.
Jullie leiden precies je hele leven in marketing termen. :D
In plaats van de schuld of de oplossing altijd bij een ander te zoeken zoek je beter zelf naar oplossingen.
Zoniet, kl**t je inderdaad jezelf. Door eigen toedoen. Kan je altijd nog lid worden van de Calimeroclub.
@DaanW: Veel succes als je moet blijven wachten tot de anderen en al heel zeker de DNB het voor jou komen oplossen. Ik zou in afwachting nog een paar dure nutteloze processen opstarten om elkaar bezig te houden. De advocatuur zal je dankbaar zijn.

fredje007
lid

Bericht door fredje007 » 26 feb 2019, 12:26

Even een snelle/ruwe berekening om te bepalen of een huisbatterij zin heeft: neem een PV opbrengst van 4000kWh en een verbruik van 4000kWh, 30% direct PV verbruik zonder batterij en 70% met, dan kan je met een batterij grootteorde 256 euro distributie en transportkosten (0.16 euro/kWh*4000kWh*40%) per jaar uitsparen. Om dit economisch te verantwoorden (terugverdientijd 10j) mag een batterij niet meer kosten dan 2500 euro terwijl ze momenteel typisch om en bij de 10000 euro kosten. Nieuwe batterijtechnologieen zullen de kost omlaag brengen, maar voordat dit 1/4de is zal nog wel even duren.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 26 feb 2019, 14:00

ik zou zeggen foute beredenering.
Ik heb hier ergens een link geplaatst naar een andere redenering, die volgens mij meer steek kan houden.
Gegarandeerd aantal cycli (meestal gewaarborgd door garantie) is het aantal keer dat de batterij kan op/ontladen.
Kostprijs van de batterij gedeeld door het aantal cycli én door aantal kWhis de kost per cyclus .
Dat afzetten tegen de DNB-kost vertelt u wat beter koop is.
En voor de durvers (20-80% gebruik) dan neem je aan dat er meer cycli zijn en dat de batterij langer meegaat maar valt niet onder garantie.

fredje007
lid

Bericht door fredje007 » 26 feb 2019, 14:47

bruma schreef:
26 feb 2019, 14:00
ik zou zeggen foute beredenering.
Ik heb hier ergens een link geplaatst naar een andere redenering, die volgens mij meer steek kan houden.
Gegarandeerd aantal cycli (meestal gewaarborgd door garantie) is het aantal keer dat de batterij kan op/ontladen.
Kostprijs van de batterij gedeeld door het aantal cycli én door aantal kWhis de kost per cyclus .
Dat afzetten tegen de DNB-kost vertelt u wat beter koop is.
En voor de durvers (20-80% gebruik) dan neem je aan dat er meer cycli zijn en dat de batterij langer meegaat maar valt niet onder garantie.
Ik veronderstel dat je dit bedoelt:
bruma schreef:
10 feb 2019, 13:34
Ik ben deze benadering tegengekomen voor het evalueren van de verschillende home-power-packs.
https://www.solarquotes.com.au/battery- ... son-table/
Werpt een ander licht op de zaak en is dan te vergelijken met de DNB kost
Ik ging uit van wat het mag kosten, deze berekening gaat uit van wat de kost kan zijn.
Als we bijvoorbeeld een tesla powerwall van 13kWh nemen, +-10.000 euro all-in, 1 cycle per dag gedurende 10j en bruikbare capaciteit van 10kWh per cycle. Dan kom ik toch nog aan 0,27 euro/kWh, bijna het dubbele van de distributie en transport kosten. En als je vergelijkt met de huidige prosumentenvergoeding dan is de kloof nog groter.

Waarschijnlijk kom je in mijn eerste schatting toe met een kleinere/goedkopere batterij om 70% zelfconsumptie te bereiken.
Laatst gewijzigd door fredje007 op 26 feb 2019, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 feb 2019, 14:51

fredje007 schreef:
26 feb 2019, 12:26
Even een snelle/ruwe berekening om te bepalen of een huisbatterij zin heeft: neem een PV opbrengst van 4000kWh en een verbruik van 4000kWh, 30% direct PV verbruik zonder batterij en 70% met, dan kan je met een batterij grootteorde 256 euro distributie en transportkosten (0.16 euro/kWh*4000kWh*40%) per jaar uitsparen. Om dit economisch te verantwoorden (terugverdientijd 10j) mag een batterij niet meer kosten dan 2500 euro terwijl ze momenteel typisch om en bij de 10000 euro kosten. Nieuwe batterijtechnologieen zullen de kost omlaag brengen, maar voordat dit 1/4de is zal nog wel even duren.
Als je economisch wil rekenen is het te gek om een thuisbatterij aan te schaffen tegen de prijzen die ze daar heden voor vragen.
Kan je, indien je toch een auto nodig hebt, beter een EV aanschaffen. Voor de prijs van de thuisbatterijen krijg je er het deel auto dan bijna gratis bij.
Een Kona Sky 177 pk full option (diegene die het dichts de EV versie benaderd, maar op actieradius na blijft de ICE altijd in het nadeel) heb je voor 33.848 €.
Een Kona Sky full option, incl. wallbox voor 49.548 €.
Is een verschil van 15.700 € voor een batterijpack van 64 kWh. Dan hou ik er nog geen rekening mee dat je voor de EV geen BIV, jaarlijkse wegentaks betaalt. Over vier jaar kom je dan nog maar aan een verschil van een 14.000 €. Hou je rekening met de besparing in gebruikskosten (onderhoud, verschil in brandstofprijs) kom dat 64 kWh EV pack inzake prijs al aardig in de buurt van een Tesla thuisbatterij van 13,5 kWh.
Een KIA e-niro en Leaf+ bevinden zich in dezelfde prijsklasse. Allen krijg je bij de Leaf+ maar 60 kWh ipv 64 kWh voor de e-niro en Kona EV.
En met een beschikbaarheid voor je woning van 50 kWh (incl. verliezen en reserve capaciteit WW-verkeer voor de auto) kom je in de praktijk toch al iets verder dan met een Teslapack (als je de powerwall2 al ergens kan vinden op de Belgische markt) van 10 kWh bruikbare capaciteit.

Wat betreft die laadcapaciteit en cycli. Wij waren er (verkeerdelijk?) van op de hoogte dat je zo'n EV batterij beter nooit volledig leegrijdt en nooit volledig vol laadt. De dealer van de Kona EV beweerde echter bij hoog en laag dat ze van Hyundai de instructies gekregen hadden hun kopers er op te drukken dat ze zoveel mogelijk de batterij moesten leegrijden en terug volladen. :?: :?: :?:

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 26 feb 2019, 16:47

het is al een hele poos dat ik de redenering van een accupack op wielen verkondig en nu lijkt het stilaan los te lopen (het idee, nog niet de praktijk), samen komen we er wel.
En misschien vlugger dan verwacht.
(ter zijde: het chademo protocol bestaat ondertussen ook al in open source en de e-Niro daar heeft men het boordentertainment ook al van gekraakt = immers een android)

voor wat de 64kWh betreft, huyndai en Kia zijn de enige die de bruikbare accucapaciteit vermelden en niet het geinstalleerede aantal kWh. Ik heb laatst een Kia folder gezien dat het een 67kWh accupack zou zijn.
Bjron Nyland berekende dat het een 70kWh pakket zou zijn met reserve bovenin (bij 100% toch remrecuperatie mogelijk) en reserve onderin.

wat prijsvergelijkingen betreft maak je die beter met het gamma Niro (hybride, PHEV en EV) dan spreek je over dezelfde wagen met ongeveer dezelfde uitrusting enige is de gebruikskosten die wijzigen en dan is het verschil in prijs anders.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 feb 2019, 19:54

PHEV en zeker hybride vind ik al voorbijgestreefd. Met hun batterijen kan je ook niets aanvangen in een V2H systeem. Te lage capaciteit.
De prijsvergelijkingen maakte ik enkel (en via de Kona omdat ik daar het verst ben gevorderd met testen) om aan derden aan te tonen dat
als je een EV gebruikt in al zijn mogelijkheden hij niet per definitie duurder moet zijn dan een vergelijkbare ICE (+ thuisbatterij).
Voor mezelf moet ik dat niet aantonen omdat er geen prijsverschil is tussen de twee (ICE of EV), integendeel. Gewoon andere situatie. Louter financieel is een EV, voor ons, al veel interessanter (betere fiscale voordelen, lagere gebruikskosten, vermarkten overschot PV, mogelijke inzet als V2H, grotere inruilwaarde over 4 jaar dan voor een ICE, gratis wallbox, comfortabeler rijgedrag, meer beschikbaar vermogen,....). Als het momentum zich presenteert moet je het grijpen.

Uiteraard heeft dat, voor een praktisch ingesteld persoon toch, tot nu geduurd voor het in praktijk kon gebracht worden. EV's met een batterijpack (de veel te dure Tesla's buiten beschouwing gelaten) zijn pas nu beschikbaar. En dan nog maar bij mondjesmaat.
Kona EV => april 2019.
Nissan Leaf+ => december 2019 (?)
Kia e-Niro => januari 2020.
Theorie en praktijk moeten ook samenvallen. En dat momentum lijkt pas dit jaar te zijn.

Maar alle info (zoals hierboven) is welkom om de uiteindelijke beslissing naar één van de drie te doen overhellen.
Na wat ik nu al weet is de stand:
1. Kona EV
2. Kia e-Niro
3. Nissan Leaf+

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 09 mar 2019, 10:30

Nog eens die simulator geprobeerd, waar de prosumententarief gebaseerd is op 28% eigen verbruik zou ik met de 44% eigen verbruik van de simulator minder moeten betalen, awel nee ik zal nog €13,00 moeten bijleggen :mrgreen:
A - Uw berekende zelfconsumptie is 44%; u doet een nadeel van 13 euro
B - Vanaf 47% zelfconsumptie heeft de overstap naar een dag/nacht digitale meter een positieve impact op uw factuur. U kan de impact nog verbeteren door uw % zelfconsumptie te verhogen.
2019-03-09 (2).png
.
Heb het nu is even getest en mijn allerbeste resultaat was op 23 februari : 54,9% eigen verbruik, daarvoor heb ik speciaal warm eten gemaakt op de middag, 1 afwasmachine, 2 wasmachines en 2 maal de droogkast laten draaien tussen 10:00 en 17:30 u, daarbij komt nog de elektrisch boiler die aanstaat tussen 13:00 en 14:30 u (staat ook nog aan tussen 2:30 en 3:30 u s'nachts)
Voor de hele maand februari heb ik een gemiddeld van rond de 30% maar ik zie mij toch niet dat iedere dag herhalen want dan zullen mijn kleren vlug versleten zijn :td:
.
2019-03-09.png
.
2019-03-09 (1).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

pacne
lid

Bericht door pacne » 12 mar 2019, 21:46

Mijn panelen liggen er nu reeds 10 jaar, zonder technische problemen. Na lange afwezigheid op forum nog een vraag.
Nu wordt hier ingezet op thuisbatterij om het zelf gebruik van opgewekte energie te optimaliseren.
Ben volledig eens dat dit een dure oplossing is, wellicht is dit beter als dit op een grotere schaal wordt toegepast door de DNB op wijk of straat niveau. Thuisbatterij zal terug bron van allerhande reglementeringen worden.
Toevallig kwam ik op het 30 jarige WWW volgende tegen voor het optimaliseren van je eigen verbruik.
Toestel doet me sterk in de richting van een Siemens Logo! unit denken.
WattRouter
Ook op UK, AU en NZ sites vind je dergelijke zaken onder 'Power diverter'. (zal niet de juiste zoekterm gebruiken)

Simpel je laat grote verbruikers (boiler, electrische verwarming) werken als er stroom overschot is. Met een klok sturen lukt maar gedeeltelijk. Energie opslaan in water kost minder dan met batterij.
Wat je niet injecteert moet je ook niet terug opnemen achteraf.
Ik zelf doe m'n best maar haal over een gans jaar met netto een bijna nul verbruik toch 63% injectie verhouding. Moet volgens VREG nog beter kunnen.
Heeft iemand reeds over deze optie een opinie of ervaring?

PS: de VREG test levert mij voor elk simulatie geval ook 'toevallig' een hogere kostprijs op.
21 Schüco 220Wp - Kostal Piko 4.2 +++++ 20 Schüco 255Wp - Kostal Piko 4.2

Opbrengst grafiek
Suntrol-portal-01 +++++ Suntrol-portal-02

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 mar 2019, 23:04

pacne schreef:
12 mar 2019, 21:46
Simpel je laat grote verbruikers (boiler, electrische verwarming) werken als er stroom overschot is. Met een klok sturen lukt maar gedeeltelijk. Energie opslaan in water kost minder dan met batterij.
Ik vind dat nog niet zo simpel of ik begrijp je verkeerd.
In de zomer heb ik stroomoverschot. Waarom zou ik mijn elektrische verwarming dan laten werken?
In de winter heb ik mijn elektrische verwarming nodig. Hoe gaat de opslag in water, in een verleden of toekomst met overschot mij daarbij helpen?
pacne schreef:
Wat je niet injecteert moet je ook niet terug opnemen achteraf.
Het voordeel van de huidige situatie is juist dat wat je bij overproductie injecteert je dat achteraf tegen dezelfde prijs en wanneer het nodig is terug kan opnemen. Het punt van bij overproductie onmiddellijk te verbruiken voor verwarming of voor een boiler (wanneer je deze niet echt nodig hebt) zodat je de stroom later, wanneer het wel nodig is, niet terug moet opnemen ontgaat me voorlopig.
Je bent ook niet verplicht wat je injecteert achteraf terug op te nemen.
pacne schreef:
Heeft iemand reeds over deze optie een opinie of ervaring?
Kan je het praktisch nut van je punt wat verduidelijken want ik volg niet meer.

pacne
lid

Bericht door pacne » 13 mar 2019, 12:27

Doel van systeem is blijkbaar het eigen directe verbruik te optimaliseren.
Principe is zelfde als bij homebatterij maar hier wordt stroom overschot gebruikt voor elektrische verwarming (in hoofdzaak boiler)
De boiler, wanneer laad ik die op? Best als er veel stroom productie is. Met een klok sturing werkt maar gedeeltelijk deze ziet niet als er veel zon is.
Bij wisselende zonneschijn kan een sturing de verwarming van de boiler aan en uitschakelen telkens als er overproductie optreedt. Zodoende de injectie verhouding te optimaliseren (zo laag mogelijk te houden).
Zelfs nu in feb-maart haal ik gemiddeld per week een injectie van 20-30% met een schakelklok boiler aan tussen 13-15 uur dus na het elektrisch koken. (heb zelf een bi-directionele teller geplaatst)
Maar dit baat niet als er op dat tijdstip dan weinig zon is.
vb hier: Solar Power Diverter
Samen met hot-fill wasmachine en vaatwas kan dit misschien renderen?
Stel bij een dagelijks verbruik van 100l warm water: 1,16Wh per L per °C. vb 1,16x100x50 = 5,8kWh voor de elektrische boiler.

Het net gratis als batterij gebruiken is(was) ideaal. Welke betaalbare technologie dit kan vervangen is nog niet gekend.
Met de mogelijke tarief sturing met de slimme teller dienen we vooral het directe verbruik van de productie te optimaliseren.
De home batterij is het volgende in de optimalisering maar is duur, zeker als het dient om energie op te slaan om later aan verwarming te gebruiken.
Daar hoort misschien de optie voor een 'power diverter, wattrouter power router...' bij. Optimaliseren directe verbruik bij toestellen waar dit kan. Wellicht is dit niet voldoende bij een PV installatie die het volledige verbruik dekt.
Maar alle baten helpen zei de boer en hij spande de boerin naast het paard. ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
21 Schüco 220Wp - Kostal Piko 4.2 +++++ 20 Schüco 255Wp - Kostal Piko 4.2

Opbrengst grafiek
Suntrol-portal-01 +++++ Suntrol-portal-02

Plaats reactie