simulator digitale meter vreg

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: simulator digitale meter vreg

Bericht door janus » 27 mei 2019, 19:15

:eek:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 09 jun 2019, 13:08

alles hangt af van de periode die de digitale meter neemt om het eigen verbruik te bepalen.
Nu, met de klassieke meter is deze periode 1 jaar (jaarlijkse meteropname),
of bij grote gebruikers, een kwartier.

Zal de digitale meter rekenen per 50 Hz periode (20ms), per seconde, per minuut, per kwartier, ..... ???

waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door waldonk » 09 jun 2019, 14:57

Voor zover ik begrepen heb zal de digitale meter constant alles optellen in twee richtingen maar dan in aparte telwerken, terwijl de feraris meter alles optelt en aftrekt op één telwerk.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 10 jun 2019, 00:51

Digitale meters tellen idd verbruik en injectie apart.

De reden van mijn vraag ivm de periode waarop verbruik en injectie geïntegreerd/berekend worden, is dat er verschillende mogelijkheden zijn om vermogens van elektrische apparaten te regelen.

Een klassieke lichtdimmer zal het vermogen regelen door per periode van de stroom, maar een stukje van de periode stroom door te laten.
Een andere regelaar zal bvb het vermogen regelen door bvb 1 periode op 2, 1 op 3, 1 op 4 perioden door te laten.
Stel dat je een verbruiker hebt van 100W, en je dimt die tot 25W, en je zonnepanelen genereren op dat moment ook 25W
Als je regelt volgens methode 1, en je meter meet per periode (20ms), zal het resultaat zijn: 0W verbruik en 0W injectie.
De regelaar kapt hier per periode dus 75% van het verbruik af.

Bij regelmethode 2 en meting per periode, zal het resultaat zijn: 3 perioden injectie met 25W en 1 periode verbruik van 75W
De regelaar laat maar 1 periode op 4 stroom door.

Gemiddeld genomen over een tijd van 80 ms, is het vermogen opgenomen door de verbruiker identiek, maar het resultaat op je meter is totaal verschillend.
Een enorm verschil dus op je digitale meter en op je faktuur.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 10 jun 2019, 06:38

Droom rustig verder. wat jij hoopt is wishfull thinking

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 10 jun 2019, 09:59

waldonk schreef:
10 jun 2019, 06:38
Mabo vraagt zich af hoe een slimme meter gaan werken, en legt het verschil uit, daar is toch niets wishfulls aan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 10 jun 2019, 11:08

@mabo
Ten opzichte van net netaansluiting zijn er 2 tellers in die digitale meter, eentje die louter kijkt wat van het net afgenomen wordt en eentje die kijkt wat erin gepompt wordt. Één van de twee is actief aan het tellen.
Indien er PV productie is dan is het het verschil van beide die zal bepalen welke er zal tellen.
Indien je nu voor een deel van een halve sinus stroom zal opnemen en die zorgt ervoor dat er stroom van t net gehaald wordt dan zal die teller voor dat gedeelte verhogen.
De enige mogelijkheid om dat bij te sturen is ogenblikkelijke meting en bijsturing vanuit een voorraadvat aan elektriciteit (accu of ultrcap), analoog of via hoog gesampelde digitale meting/sturing. Het aantal Wh is héél beperkt, de vermogens kunnen wel groot zijn (bv alle inductie uren samen in PWM tot 7kW), vandaar dat een ultracap energiebank hier soelaas zou kunnen brengen om dit op te vangen. Echter gezien de beperktheid van de Wh kan je nooit de kist terugverdienen én leg je deze netbekasting bij de producent zoals je buur zonder PV ook doet.
Voor grotere zwaardere langer durende verbruikers is een batterij bank dan wel weer interessant (kortere tijd verschuiven van het verbruik in tijd) en zou seizoensverschuiving ideaal zijn (bij hoge efficiëntie).

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 10 jun 2019, 13:19

waldonk schreef:
10 jun 2019, 06:38
Ik denk dat je mijn vraag/opmerking niet helemaal begrepen hebt.
ik vraag me gewoon af hoe de digitale meter het vermogen berekent, en wat de impact van de berekeningsmethode is op het uiteindelijke meetresultaat.
Daarbij geef ik enkele voorbeelden waaruit blijkt dat de berekeningswijze en het type van vermogensregelaar een invloed kan hebben op de faktuur.

Bij wisselpanning/stroom, wordt het vermogen bepaald door de RMS waarde van spanning maal stroom maal de cosinus van de faseverschuivingshoek.
RMS = Root Mean Square
= de vierkantswortel van de som van de kwadraten van een aantal meetwaarden.
Het is dus altijd een soort van gemiddelde gemeten over een bepaalde tijd.

Een digitale meter meet een aantal maal per seconde de ogenblikkelijke waarde van spanning en de stroom.
Om een betrouwbare meting te hebben moet de meetfrekwentie een stuk hoger zijn dan de netfrekwentie van 50 perioden per seconde,
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de digitale meter 4000 metingen per seconde doet.
Uit deze waarden wordt de fasehoek en de RMS waarde berekend.
Zoals uit mijn voorbeeld in vorige post blijkt, is de tijdsperiode waarover geïntegreerd of uitgemiddeld wordt
bepalend voor hoe je faktuur er zal uitzien bij verschillende methoden van vermogensregeling.
Dat is gewoon basis digitale signaalverwerkingstheorie, die niets met wishfull thinking te maken heeft

Een Ferraris meter werkt volgens een gans ander principe, er is daar geen sprake van sampling en digitale signaalverwerking,
er is daar de werking van krachten op de draaischijf, die opgewekt worden door elektro magnetische inductie, totaal analoog en real-time.

In onderstaande links kan je zien hoe signalen digitaal gemeten worden,
en wat het verschil is tussen een vermogenregeling door fase aansnijding en door nuldoorgangsturing

Digitale signaalsampling
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sample

fase aansnijding:
https://browse.startpage.com/do/show_pi ... &t=default

Nuldoorgang periodesturing
https://nl.wikipedia.org/wiki/Periodest ... ektronica)

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 10 jun 2019, 13:39

Ik denk dat je je eens moet verdiepen in de techniek dat Texas instruments gebruikt voor zijn meetchips.

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 11 jun 2019, 10:01

bruma schreef:
10 jun 2019, 13:39
Ik denk dat je je eens moet verdiepen in de techniek dat Texas instruments gebruikt voor zijn meetchips.
Bedankt voor de tip, ik zie in de datasheets dat ze een meetperiode van 1 seconde gebruiken, lang genoeg dus om de verschillen in vermogenregelsystemen of rare belastingen uit te middelen.
http://www.ti.com/lit/an/slaa517e/slaa517e.pdf

Als die overgangsperiode van 15 jaar definitief is, mogen ze voor mijn part een digitale meter komen installeren.
Mijn panelen liggen er vanaf 2007, dan heb ik nog even tijd om bvb 1 jaar te wachten en te kijken wat het verschil is
tussen het systeem van terugdraaiende teller met prosumententax, en de berekeningswijze zonder terugdraaiende teller.
Ik kan dan in die tijd ook nog wat in elkaaar knutselen met een raspberry pi, om het eigen verbruik te sturen in functie van
de opbrengst van de panelen (toestellen aan/uit schakelen als er zon is, vermogen elektrische waterboiler zodanig regelen
dat er geen verbuik uit het net is, ....

VREG is blijkbaar niet akkoord met die periode van 15 jaar, terwijl de politiek rondtoetert dat die er wel komt.
Is er dan nog de kans dat die wordt afgeschaft ?
Staat VREG dan boven het democratisch verkozen parlement, of was het politieke getoeter enkel maar bedoeld
om de mensen zand in de ogen te strooien en stemmen binnen te halen, om vervolgens na de verkiezingen
hun beloften weeral in de vuilbak te gooien ?

scweuly
Master lid

Bericht door scweuly » 14 jun 2019, 16:11

Binnen een halve maand uitrol digitale meter en nog steeds geen simulatie mogelijkheid voor mensen met warmtepomp en/of elektrische wagen...
ZDNY-260c60 - SMA STP5000TL-20
String1: 3.12kWp O177° H36º
String2: 4.16kWp O267º H36º

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 14 jun 2019, 16:53

Met een warmtepomp waarmee je uw woning verwarmd in de winter ben je altijd de klos.
Je komt nooit aan 30% onmiddellijk verbruik van je panelen.

scweuly
Master lid

Bericht door scweuly » 14 jun 2019, 17:09

Effe nagekeken op mijn geothermische warmtepomp 5.9kW.

Van november 2018 t/m april 2019 818 draaiuren (zachte winter?) wat neerkomt op 1150kWh voor verwarming en warm water voor gans het stookseizoen.

Dat kan nog meevallen als ik warmtepomp programmeer om enkel overdag aan te slaan voor warm water en verwarming. Mijn zonnepanelen hebben voor die maanden 2365kWh opgebracht.
ZDNY-260c60 - SMA STP5000TL-20
String1: 3.12kWp O177° H36º
String2: 4.16kWp O267º H36º

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 03 jul 2019, 17:17

Vandaag 03/07 kan je toch al warmtepompen simuleren. Maar niet lucht/lucht WP als basisverwarming en zeker niet als je dan nog
een elektrische boiler hebt voor sanitair warmwater.
Wanneer zal je dat kunnen simuleren?
Is dat dan zo speciaal een L/L WP en elektrische boiler en zonnepanelen die het jaarverbruik dekken?
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 jul 2019, 15:25

Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie