Overproductie/slimme meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
robbe_15
lid
Installatie Land: België

Overproductie/slimme meter

Bericht door robbe_15 » 28 mei 2017, 13:05

Op 1 juni verander ik van leverancier (Ecopower) vanwege aanschaf zonnepanelen april 2017. Zo geregeld dat dan ook jaarlijkse meterstanden genoteerd worden door de DNB (Eandis). Op 1 januari dit jaar was ik ook overgeschakeld van leverancier via groepsaankoop. Nu stel ik vast dat mijn teller op 1 juni tov 1 januari zal teruggedraaid zijn, ongeveer 40 kWh. Wie komt deze overproductie ten goede ? De leverancier of de DNB. Indien DNB, wel ik heb weinig zin ze deze overproductie te “gunnen” vanwege hun instelling en arrogant, elitair gedrag. Ik verneem dat sommigen zelfs een elektrisch vuurtje gebruiken om overproductie weg te werken ? Uitschakelen installatie dan maar voor enkele dagen of verlengkabel naar de buren ?
De overproductie is ook het gevolg van oudste kind die eind vorig jaar apart gaan wonen is. Dit had een grotere impact op elektriciteitsverbruik dan verwacht. Het zou leuk zijn dat wanneer de “slimme meter” in voege komt dat men overproductie aan iemand anders kan overdragen (uittrekkend kind, kotstudent..) doch ik vrees dat de meter enkel slim genoeg zal zijn voor de DNB meer opbrengst te garanderen en niet voor de consument om er voordeel uit te halen. :-|
11 x LG Neon 2 320 Wp
Solar Edge SE3000H, 147° Z-ZO , 42°

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Overproductie/slimme meter

Bericht door janus » 28 mei 2017, 13:27

Zo geregeld dat dan ook jaarlijkse meterstanden genoteerd worden door de DNB (Eandis).
Hoe doe je dat :shock:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

robbe_15
lid

Bericht door robbe_15 » 28 mei 2017, 16:37

janus schreef:
28 mei 2017, 13:27
Zo geregeld dat dan ook jaarlijkse meterstanden genoteerd worden door de DNB (Eandis).
Overschakeling tweevoudig nar enkelvoudig uurtarief aangevraagd, in dezelfde maand als jaarlijkse meteropname (juni). Er op aangedrongen om dit samen te doen. Heb geprobeerd verbruik aan te passen aan zonnepanelen doch ben er niet volledig in geslaagd: dag overproductie, nachttarief bij te betalen.
11 x LG Neon 2 320 Wp
Solar Edge SE3000H, 147° Z-ZO , 42°

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 mei 2017, 18:15

Eerst nog zien of het ook zo wordt uitgevoerd dan ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 28 mei 2017, 18:55

robbe_15 schreef:
28 mei 2017, 16:37
janus schreef:
28 mei 2017, 13:27
Overschakeling tweevoudig nar enkelvoudig uurtarief aangevraagd, in dezelfde maand als jaarlijkse meteropname (juni). Er op aangedrongen om dit samen te doen. Heb geprobeerd verbruik aan te passen aan zonnepanelen doch ben er niet volledig in geslaagd: dag overproductie, nachttarief bij te betalen.
heb mijn dubbele meter laten vervangen door enkelvoudige.
op aanvraag datum vervanging kreeg ik een briefje in de bus om mijn meterstanden door te sturen.
Dus .. effe geluk gehad :-) ;-)
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Plaats reactie