Terugdraaiende nachtteller

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Maartentjens
junior lid
Installatie Land: België

Terugdraaiende nachtteller

Bericht door Maartentjens » 22 mei 2017, 09:57

Hallo,

Sinds vrijdag is onze installatie in gebruik.
We hebben nu een tweevoudige teller, maar wel één enkele draaischijf.
Tot mijn verbazing heeft die het ganse weekend teruggedraaid waardoor de nachtteller ook terugdraaide.
Ik dacht dat dit niet kon... of zie ik iets over het hoofd.
Als dit zo is zal ik dus niet moeten overschakelen op een enkelvoudige teller...
Wat denken jullie?

Groeten,

Maarten

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Terugdraaiende nachtteller

Bericht door DaRkMaN_FX » 22 mei 2017, 10:41

Uw PV doet altijd 5/7 op dag en 2/7 op nacht bij een tweevoudige meter/teller.
Je moet enkel zien dat je nacht en/of dagteller niet onder vorige tellerstand van opname komen.

Dit kan jij best inschatten adhv uw verbruiksdata van afgelopen jaren + opbrengst verwachting van uw PV
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 22 mei 2017, 11:08

In een Ferarismeter zit maar één meetschijf.
Een schakelmodule zorgt ervoor dat de gemeten stroom op de nacht- ofwel de dagteller komt.
Als de zon schijnt kan de teller teruglopen, de nachtteller dus ook in het weekend. ;-)
Ongeveer 2/7 van je opbrengst komt daarom op je nachtteller terecht.
Het is nu belangrijk om een deel van je vroegere 'nachtverbruik' naar de dag te verplaatsen zodat je opbrengst in het weekend het gewone nachtverbruik kan dekken.
Daarom moet je wassen, vaatwassen, was drogen, bakken, strijken vooral door de week doen en liefst vòòr 22 uur. Dit vraagt een aanpassing zeker als je de dubbele teller nog een tijdje wil behouden.
Probeer je meterstanden te volgen en te sturen. Baseer je op de geschatte maandopbrengsten van JRC-PV-gis en verdeel deze in 2/7 nacht en 5/7 dag. http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Hou er rekening mee dat je in de zomer stroom moet 'sparen' voor de wintermaanden ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 24 mei 2017, 02:06

Verbruik verplaatsen nar de dag ? Tenminste als zijn pv installatie het volledig verbruik dekt dan ?

Plaats reactie