prosumententarief met een bidirectionele meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
guntervankuijk
Installatie Land: België

prosumententarief met een bidirectionele meter

Bericht door guntervankuijk » 13 dec 2016, 22:22

Indien ik een bidirectionele meter plaats kan men perfect uitlezen wat ik van het net haal indien mijn zonnepanelen niet produceren en wat ik op het net zet wanneer de zonnepanelen wel produceren.
Weet er iemand of ik dan een prosumententarief moet betalen op het vermogen wat ik op het net zet ipv het totaal geïnstalleerd vermogen van de omvormer?Krijg ik dan nog steeds mijn certificaten uitbetaald?
Ik heb een verbruik van ongeveer 12000 KW en mijn panelen wekken 9500 KW op.
Ik ben er zeker van dat ik slechts 20 % injecteer op het net terwijl ik een prosumententarief moet betalen voor een totaal geïnstalleerd vermogen van een omvormer van 10 KW.
Indien de bidirectionele meter ongeveer 2500 KW zou registreren als injectie , zou ik maar voor deze 2500 KW een prosumententarief moeten betalen.
Graag feedback.

van kuijk gunter

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: prosumententarief met een bidirectionele meter

Bericht door janus » 13 dec 2016, 22:40

Welkom.

Best even hier lezen denk ik
bidirectionelemeter
Ik heb een verbruik van ongeveer 12000 KW en mijn panelen wekken 9500 KW op.
Het is wat handiger als je de juiste eenheden verbruikt (in tijd), verbruik en opwekken is in kWh.
Wat je afneemt of injecteert (op een specifiek moment) is in kW
Ik ben er zeker van dat ik slechts 20 % injecteer op het net terwijl ik een prosumententarief moet betalen voor een totaal geïnstalleerd vermogen van een omvormer van 10 KW.
Weet je dat wel zeker?
Dat zou inhouden dat je afname continu 8kW is :shock:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

guntervankuijk

Bericht door guntervankuijk » 13 dec 2016, 23:16

Geachte,

met verbruik en opwekken bedoelde ik In KW op jaarbasis .
Dus niet per uur uiteraard.
20 % van mijn verbruik op jaarbasis is het gemiddeld verbruik op jaarbasis.
In de zomer ligt dit hoger dan in de winter.
Even een voorbeeld:
Grote verbruikers in mijn huis :
2 diepvriezers
1 amerikaanse frigo met diepvriezer
1 Frigo voor de keuken
1 frigo voor wijn , capaciteit 180 flessen
1 frigo voor drank ( zeer oude frigo frigidaire van general motors bouwjaar 1952) energievreter
7 meter koelfrigo's voor mijn buitenkeuken
Airco's in de hele woning , ongeveer 14 KW koelvermogen (niet opgenomen vermogen)
Zwembadwarmtepomp met een opgenomen vermogen van 3,5 KWh

In de wintermaanden zal ik wel redelijk wat energie van het net halen maar in de zomermaanden zal ik volgens mij alles wat ik produceer zelf verbruiken (warmtepomp zwembad, airco's enz.)

Ik wil enkel weten of ik prosumententarief moet betalen op het geïnjecteerde vermogen indien ik een bidirectionele meter laat plaatsen of moet het een "Slimme" meter zijn?
Ik neem aan dak ik mijn groenestroomcertificaten blijf krijgen voor de volledige productie of ik deze zelf verbruik of niet.

Om het samen te vatten , ik wil enkel betalen wat ik op het net zet , kan dit met een bidirectionele meter (van bijvoorbeeld I lumen) of kan dit via een slimme meter van infrax , of kan dit helemaal niet ?

Ik heb ook reeds een mail hierover naar infrax gestuurd en wacht hun reactie af.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 13 dec 2016, 23:37

In de wintermaanden zal ik wel redelijk wat energie van het net halen maar in de zomermaanden zal ik volgens mij alles wat ik produceer zelf verbruiken (warmtepomp zwembad, airco's enz.)
Het gaat erom dat je het onmiddellijk verbruikt als je je opwekt en ook met jouw energievreters is huis gaat je dat hopelijk voor jouw nooit lukken.

Warmtepomp zwembad draait toch niet heel de dag, frigo's ook niet die slaan maar zo'n nu en dan aan.
Meestal is de bidirectionele meter niet interessant en je zal met veel betere gegevens moeten komen om een juiste berekening te maken.
En ik bedoel dat het dan kWh heet geen KW ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

guntervankuijk

Bericht door guntervankuijk » 14 dec 2016, 08:00

Geachte,

eigenlijk is mijn vraag heel simpel.
Op welke manier moet ik enkel een prosumententarief betalen voor de energie die ik op het net zet met behoud van mij GSC.
Kan dit met een bidirectionele meter van bijvoorbeeld I lumen of moet het een Slimme meter zijn van Infrax.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 dec 2016, 09:34

Je vraag is misschien simpel maar het antwoord niet.

Zonder meer gegevens is het zelfs onmogelijk te zeggen of je profijt doet.

Als je toch een simpel antwoord wilt

Je betaald geen prosumententarief maar wel distributiekosten op je volle afname en je behoud je GSC.
.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 14 dec 2016, 12:10

guntervankuijk schreef:Geachte,

eigenlijk is mijn vraag heel simpel.
Op welke manier moet ik enkel een prosumententarief betalen voor de energie die ik op het net zet met behoud van mij GSC.
Kan dit met een bidirectionele meter van bijvoorbeeld I lumen of moet het een Slimme meter zijn van Infrax.
Het "prosumententarief" is niet voor de stroom die je op het net zet maar voor de stroom die je er terug afhaalt. Uit verschillende proefprojecten weet men dat dit bij gezinnen ergens rond de 70 % ligt. Alleen op de energie die onmiddelijk verbruikt wordt betaal je geen netvergoeding.
In de wintermaanden, als het donker is en op bewolkte dagen haal je vooral stroom van het net. Onderschat dit niet.
Een bidirectionele meter meet injectie en afname apart. Het verschil tussen die 2 is netto afname of netto injectie.
Bij een terugdraaiende teller betaal je energie- en netkosten voor de netto afname + het forfaitair prosumententarief.
Bij de bidirectieonele meter betaal je de gewone nettarieven afname voor elke kWh die je van het net haalt. Injectie van stroom is gratis.
Voor de energiekost moet je met jou stroomleverancier een afspraak maken hoe injectie en afname met elkaar verrekend worden en aan welke eh prijs.
Dit zou kunnen via salderen in kWh waar kWh afname - kWh injectie = kWh te betalen
Maar het kan ook zijn dat ze werken aan eh-prijs waarbij de prijs voor de geïnjecteerde stroom lager is dan de prijs voor afgenomen stroom. Ik ken geen particuliere voorbeelden.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 dec 2016, 15:26

Maar dat is het 'm juist. Zo bedoelt de slimme meter het niet. Die rekent op onmiddellijk verbruik, die saldeert niet.
Je zal, voor je een correcte beslissing kan nemen, dus al gedurende een heel jaar een zeer correcte meting moeten doen van al
je toestellen (of toch tenminste de grote verbruikers) in verhouding tot de opwekking om een zicht te krijgen op je situatie.
Voor de meeste normale huishoudens zal een slimme meter dan niet positief zijn. Of je zou je levensstijl totaal moeten omgooien en
gaan leven en werken naar de zon ipv dat je toestellen er zijn om jouw leven comfortabeler te maken wanneer het jou past.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 dec 2016, 17:36

Je kan in principe een bidirectionele meter aanvragen en toch blijven salderen, alsof je een terugdraaiende teller hebt.
Je betaalt dan wel de netvergoeding/prosumententarief
Je kan jaarlijks van tarief veranderen (mits 50 euro ongeveer) en je betaalt dan geen netvergoeding, maar wel elke kWh die je afneemt aan het normale tarief en je krijgt niets voor je injectie, behalve wanneer uw leverancier bereid is om iets voor uw geinjecteerde stroom te betalen.

Op dit moment in 95% van de gevallen niet interessant want die meter vervangen kost +/- 400 euro
Met een (zeer) grote installatie (omvormer) en hoog dagverbruik kan je wel tot die 5% behoren.

Best afwachten tot 2019, want dan gaat de tariefstructuur toch weer wijzigen hoogstwaarschijnlijk.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie