Evaluatie in NL: Slimme meter bespaart amper.

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Evaluatie in NL: Slimme meter bespaart amper.

Bericht door DaanW » 20 nov 2016, 06:30

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... per__.html
Meter bespaart amper
19/11/2016, 07:39 Wouter van Bergen
AMSTERDAM - Het vervangen van zeven miljoen ouderwetse ’domme’ meters in Nederlandse huizen door intelligente exemplaren dreigt maar een fractie op te leveren van de energiebesparing die van tevoren was beloofd. Daarvoor waarschuwt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Door de gekozen aanpak wordt de 3,3 miljard euro die de operatie kost niet terugverdiend als er niet wordt ingegrepen.

Nu een kwart van de meters is geïnstalleerd, dreigt de gemiddelde energiebesparing per huishouden die de slimme meter oplevert, te blijven steken op gemiddeld minder dan 1% in plaats van de voorgespiegelde 3,5%.

In de maatschappelijke kosten-batenanalyse achter de introductie van de slimme meter was voor die 3,5% energiebesparingen een bedrag van 1,5 miljard euro aan baten ingetekend. Daarmee zou de business case rond de slimme meter op een positief saldo van €770 miljoen uitkomen. Met het wegvallen van meer dan twee derde van die energiebesparing dreigt het sommetje voor honderden miljoenen euro’s in de rode cijfers te belanden. Overige baten komen uit efficiencywinst voor netbedrijven en betere marktwerking.

Het tegenvallende resultaat komt vooral door de keuze voor een schriftelijk verbruiks- en kostenoverzicht dat gebruikers elke twee maanden ontvangen, in plaats van een schermpje bij te leveren waarop het energiegebruik live te volgen is, stelt het PBL in een beleidsnotitie die het maandag publiceert. Dit komt omdat mensen op informatie achteraf veel minder sterk reageren dan op data die direct laat zien wat er gebeurt. „Als energiebesparing het doel is, dan is directe feedback veel effectiever. Het werkt beter als mensen meteen een piek zien als bijvoorbeeld de waterkoker aangaat”, zegt PBL-onderzoeker Kees Vringer.

Dat blijkt onder andere uit ervaringen in het Verenigd Koninkrijk, waar bij de uitrol van slimme meters wel schermpjes werden geleverd. Dat leverde daar een energiebesparing van 3% op. Volgens onderzoek dat Eneco heeft laten uitvoeren naar het gebruik van de slimme thermostaat Toon, blijken klanten daardoor gemiddeld 3% te besparen op elektra en zelfs 6% op gas, zegt een woordvoerder.

De Vereniging Eigen Huis pleit dan ook voor een systeem met directe feedback.

Het ministerie van Economische Zaken laat weten dat de achterblijvende energiebesparingen aanleiding zijn te ’kijken naar hoe de slimme meter beter benut kan worden’.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Re: Evaluatie in NL: Slimme meter bespaart amper.

Bericht door Mari » 20 nov 2016, 08:54

Achja,we wisten het al toch, maar wij zijn als consumenten leek op dit gebied denkt men ( echt niet )
Een slimme meter is niet meer dan een commercieel apparaat net als een auto.
Wellicht wordt het nieuwe woord voor 2017 sjoemelmeterstand en verslaat het het woord sjoemelsoftware :lol: :lol: :lol:
En ook een display in de woonkamer helpt echt niet te besparen.
Alsof mensen steeds naar dat display lopen, Ja wellicht onder de reclametijd op tv, maar dan nog gaat de tv niet uit.
Alsof de vrouw niet meer strijkt als de man ziet dat een strijkijzer een x aantal aan stroom verbruikt.
Mensen worden straks weer extra geld uit de zakken geklopt omdat er een display bij komt.
Ik zie het al voor me :
Ja mevrouw, de slimme meter wordt gratis, voor display moet u maandelijks 2 euro huur betalen aan uw energieleverancier of zelf kopen voor 350 euro.

valwaterschoot

Bericht door valwaterschoot » 26 mar 2017, 21:21

Hallo

Voor het behalen van mijn diploma 'Master in handelswetenschappen', ben ik momenteel bezig met een eindwerk dat gaat over het gebruik van slimme energiemeters.
Nu heb ik nog heel wat respondenten nodig om mijn enquête in te vullen. Het zou super zijn mochten jullie enkele minuutjes van jullie tijd kunnen spenderen aan deze enquête.
Op deze manier wil ik met mijn wetenschappelijk onderzoek bijdragen tot het vinden van een oplossing tegen de klimaatopwarming.

Alvast heel erg bedankt !Met vriendelijke groeten
Valérie Waterschoot

https://febugent.eu.qualtrics.com/jfe/f ... 3dC9WF3x6l

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 26 mar 2017, 23:17

Ingevuld :-)
Lijkt mij interessante app om energiesparen aan te moedigen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

valwaterschoot

Bericht door valwaterschoot » 26 mar 2017, 23:30

Super, dankjewel. Vind ik ook.
Janus dacht hier duidelijk helemaal anders over ;-)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 27 mar 2017, 09:38

Valérie, ik denk dat uw vragenlijst niet relevant is hier.

Ik zal niet isoleren of PV plaatsen want dat heb ik in 2009 al gedaan en dubbel glas zal ik ook niet installeren want mijn dubbel glas is al vervangen door HR glas en zo zijn een nog een hoop vragen waarop ik niet akkoord heb geantwoord gezien al uitgevoerd.
Zelf ben ik ook geen vragende partij voor een slimme meter of app gezien ik zelf aan logging doe en mijn verbruik vergelijken met anderen? Hebben die anderen dan een elektrische warmtepomp? Een zonne-, aardgas- of elektrische boiler? Wanneer zijn zij thuis of gaan ze werken ,is mijn huis van 1960, 1980, 2000, 2020 (op dat ogenblik geldende verplichte energienorm) etc.
Indien je op dit forum kijkt zijn er die 10.000kWh verbruiken en 2.000kWh per jaar. Hoe kan je dit in godsnaam vergelijken.
Je zou iets moeten kunnen vinden, een hele uitdaging, waarmee je een vergelijking mogelijk maakt.
Voor PV panelen is er de standaard kWh/kWp en voor de installatieprijs €/Wp waarbij p staat voor piek.
Probeer zo'n norm te definieren, het zal niet correct zijn maar je zal wel de eerste zijn die er serieus over nadenkt, wie weet maak je naam en faam.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

valwaterschoot

Bericht door valwaterschoot » 27 mar 2017, 10:29

Beste

Ik denk dat je niet helemaal het opzet van het experiment begrijpt. Eandis en andere utilities zijn momenteel massaal op zoek naar manieren om met slimme energiemeters significante veranderingen in het energieverbruik teweeg te brengen. De manier hoe slimme energie meters momenteel gebruikt worden zorgen jammer genoeg niet voor de gewenste resultaten. Zoals de titel van dit forum bericht al aangeeft 'Slimme meter bespaart amper'.
Een mogelijke manier om een grotere verandering in energie efficiënt gedrag te bekomen is het vergelijken van energieverbruik tussen vrienden, kenissen, buren etc. Wat vandaag al in de VS gedaan wordt door Google, Opower, etc.
Het doel is dus om na te gaan wat deze vergelijking zou doen met het boomerang effect en dergelijke en om bij significante resultaten, deze in samenwerking met de Universiteit Gent, voor te leggen aan onder andere Eandis, waar men een samenwerkingsverband mee heeft.
De situatie met de applicatie in dit onderzoek, is dus louter hypothetisch.

Mocht het je verder nog interesseren, volgende research paper verdiept zich verder in deze interessante materie: https://www.brookings.edu/wp-content/up ... 616-v2.pdf

Ook verplicht ik niemand tot het invullen van deze enquête en doe ik niemand kwaad met deze te plaatsen in een forum met een aanverwant thema.
Ik ben ook maar een gewone masterstudente economie, dus geen reden om zo small-minded te reageren ;-) Waar een wil is, is een weg.

Mvg

Valérie Waterschoot

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 27 mar 2017, 11:48

Valerie , je stapt wel heel licht over het feit dat dit een forum voor pv en zonneboilers is, over het algemeen hebben de leden al heel erg veel gedaan om energie te besparen en zijn er zelfs bij die alleen aan het net leveren ipv gebruiken.

De resultaten die je van deze mensen krijgt is dus totaal niet relevant voor de "gemiddelde" Vlaming, Hollander.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

valwaterschoot

Bericht door valwaterschoot » 27 mar 2017, 12:45

Beste Janus

Daar heb je inderdaad een goed punt ;-)

Toch bedankt allemaal.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 27 mar 2017, 15:01

Het publiek op dit forum is inderdaad geen random steekproef, verre van zelfs, maar de discussie hier lijkt mij wel interessant:
hoe kan je iemand motiveren om energie te besparen (en daar gebruik makend van een of ander meetsysteem) en daar kan het spel-element wel een factor zijn, maar vergelijken en een ranking opstellen is wel moeilijk omdat de start-gezinssituatie, woon-situatie, ... enz het moeilijk maakt om een ranking op te maken. Je zou de ranking al moeten starten, uitgaande van de beginsituatie en dus de besparing ranken in plaats van het absolute verbruik.

Energie-ID probeert ook zoiets te doen, maar op basis van zelf doorgegeven meterstanden en dat is natuurlijk moeilijker dan continu gemeten waarden.
https://www.energieid.be/
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Piever
junior lid

Bericht door Piever » 28 mar 2017, 18:17

Ik wil -na voorgaande posts gelezen te hebben- ook wel opmerken dat het de overheid is die zulke enquetes aanstuurt via universiteiten. En ze doen dat écht niet om daarna de faktuur voor de burger wat te verlichten. Integendeel, want tot welk resultaat men ook komt na die 'enquetes', de overheid optimaliseert daarna met die gegevens zijn winsten. Is het niet met een slimme meter dan wel met een domme!

Ik wil de eerste enquete nog zien na alle jaren van heksenjacht tegen pv-bezitters, die ervoor zorgt dat WIJ wat minder betalen. De meesten hebben hun investeringen nog in geen jaren terugverdiend, maar het geld wordt al volop uit hun zakken geslagen.

Daarom weiger ik ook aan eender welke enquete uit die richting mee te werken!

Piever

Plaats reactie