Houdt Eandis bij schatting rekening met zonnepanelen?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Siel
Installatie Land: België

Houdt Eandis bij schatting rekening met zonnepanelen?

Bericht door Siel » 07 okt 2016, 12:46

Wij hebben in maart dit jaar zonnepanelen gelegd en onmiddellijk onze dubbele teller laten vervangen door enkelvoudige.

Dit bleek helemaal geen slimme zet te zijn aangezien de jaarlijkse opname van Eandis altijd eind september is. Onze teller staat op -1100.

Vandaag zit een brief in de bus dat we een afspraak moeten maken om iemand langs te laten komen voor opname. Doen we dit niet wordt een schatting gemaakt.

Ik stel me nu de vraag wat ik best doe. Zeker omdat onze panelen niet het volledige verbruik dekken. Het zou fijn zij dat ze schatten dat we op -600 of zo staan. Als ze geen rekening houden met de panelen zouden ze waarschijnlijk ongeveer 1500 schatten voor de periode van maart tot nu, het zou zonde zijn dit te moeten betalen terwijl de teller op nul staat.

Iemand ervaringen hiermee?

Alvast bedankt!

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: Houdt Eandis bij schatting rekening met zonnepanelen?

Bericht door Rubanov » 07 okt 2016, 18:44

In principe schatten ze op basis van de verbruiksgegevens van de voorgaande jaren dacht ik, dus als dit je eerste (halve) jaar is met pv panelen, dan zal de schatting in jou nadeel zijn denk ik. Gewoon nu je verlies nemen en zorgen dat als je nog iets aan je aansluiting laat doen, dit in de buurt van je jaarlijkse meteropname is.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

Siel

Bericht door Siel » 07 okt 2016, 22:46

Bedankt voor de reactie! Ik vreesde al zoiets...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 okt 2016, 08:03

Is er dan al jaren geen controleur meer langs geweest?

Siel

Bericht door Siel » 08 okt 2016, 09:21

Ik dacht dat ik hem twee jaren geleden binnen gelaten heb...Maar 100% zeker ben ik niet, dat kan ook al 4 jaar geleden zijn. In ieder geval is de stand ook manueel opgenomen bij het plaatsen van de nieuwe teller... maar dit telt dan blijkbaar niet?

We hebben ook wel aardgas, dit werd toen natuurlijk niet opgenomen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 okt 2016, 10:23

Een voorstel tot schatting krijg je normaal pas als er 4 jaar geen controleur meer over de vloer geweest is.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 09 okt 2016, 20:10

Siel schreef:Ik dacht dat ik hem twee jaren geleden binnen gelaten heb...Maar 100% zeker ben ik niet, dat kan ook al 4 jaar geleden zijn. In ieder geval is de stand ook manueel opgenomen bij het plaatsen van de nieuwe teller... maar dit telt dan blijkbaar niet?
In principe wordt er een afrekening gemaakt bij het afsluiten van de oude meter, en vervolgens een afrekening voor de nieuwe meter op het normale tijdstip waarop de meter normaal opgenomen wordt.... dus, ja, je hebt pech! Eerst afrekening van je eerste teller, nu afrekening van de nieuwe meter. De beide meterstanden zijn niet optelbaar! De teruggedraaide energie ben je dus kwijt!
Daarom wordt er ook altijd op geduid bij verandering van meter dit te laten doen in de periode van de jaarlijkse meter opname.... heeft jullie installateur daar niet op gewezen?
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen » 10 okt 2016, 14:34

In principe wordt er een afrekening gemaakt bij het afsluiten van de oude meter, en vervolgens een afrekening voor de nieuwe meter op het normale tijdstip waarop de meter normaal opgenomen wordt.... dus, ja, je hebt pech! Eerst afrekening van je eerste teller, nu afrekening van de nieuwe meter. De beide meterstanden zijn niet optelbaar! De teruggedraaide energie ben je dus kwijt!
Zo is het ook bij mij gegaan. Gelukkig wist ik er van via het Zonstraal Forum.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 10 okt 2016, 20:33

even op de website van Eandis gaan zoeken naar die schattingsregels, er bestaat een document hierover.
Ze mogen immers niet doen wat ze willen, een formule bepaalt het wat en hoe
Indien ik me nog herinner dateert dit van voor de PV hype en zal dit niet opgenomen zijn, maar er kan al een nieuwere versie zijn.

Wat ik wel weet is dat indien er een schatting werd gemaakt je er geen bezwaarschrift voor kunt indienen.

Plaats reactie