zelfconsumptie: wat is waar? oproep naar data

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Ruud Frijstein
lid
Installatie Land: België

Re: zelfconsumptie: wat is waar? oproep naar data

Bericht door Ruud Frijstein » 15 feb 2016, 16:24

so far nog maar 1 set aan data gekregen. Ik ga nog even verder zoeken via andere kanalen. Kan zijn dat ik even een tijdje uit de lucht ben voordat ik weer terug ben met resultaten.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 26 sep 2016, 19:52

Die 28 % lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en ik vind het document niet van Jan Desmet, zodat ik ook niet kan nazien hoe hij die 28 % berekend heeft. Hoe dan ook, als hij slechts één enkel cijfer geeft, betekent het al dat het uitgemiddeld is per jaar. Probleem is inderdaad dat het eenvoudig is om gegevens van de opwekking van de omvormer te krijgen (vb pvoutput.org), het eigen verbruik is een ander paar mouwen. Eandis gaat die cijfers wel hebben denk ik van hun slimme meter experimenten. Voor de DNB is het belangrijk te weten bijvoorbeeld hoe zeg maar een gemiddelde wijk met een paar tientallen PV installaties zich gaat gedragen in ieder seizoen, vooral wat betreft de piekbelastingen.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 sep 2016, 22:22

Dat is juist hetgeen ik het meest in vraag stel bij die slimmer meter data: men kent de zelfconsumptie niet, immers de PV productie hangt van de binneninstallatie en wordt niet gemeten, enkel de injectie en los van de ogenblikkelijke of gemiddelde productie. En dat voor een slim meter en netverhaal waar je, bij deze zogezegd, zou weten wat dan de nodige productiecapaciteit zou moeten zijn. Deze laatste waarde heb je immers nodig indien het zon- en windluw is.

Sent from my D6000 using Tapatalk

Ruud Frijstein
lid

Bericht door Ruud Frijstein » 27 sep 2016, 09:23

Ik heb dit onderzoek stopgezet doordat ik geen nieuwe brondata heb gevonden. Het onderzoek is door mij gestart vanuit het perspectief om betere data te verkrijgen inzake zelfconsumptie. Dat is weer van belang met een oog op opslag. Nu is de waarde van dat perspectief niet verminderd, al helemaal omdat er in het voorgestelde tariefsmodel vanaf 2019 een capaciteitstarief zit verwerkt. Assumptie in dat model is dat er een stimulus inzit voor mensen om middels zelfconsumptie de benodigde aansluitwaarde omlaag te brengen.

Het verdiend dus de aanbeveling om:
- een groter/breder onderzoek te starten (of te vinden, indien er reeds 1 gaande is/is afgerond)
- waarbij verschillende verbruiksprofielen worden gekoppeld aan consumenten profielen
- waarbij expliciet wordt gekeken naar de mogelijkheid om de aansluitwaarde te verlagen.

Aldus mijn laatste bericht over dit onderwerp

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 28 sep 2016, 08:38

Inderdaad, die slimme meter is niet zo slim. Maar omtrent globale gebruikersprofielen zou Eandis toch wel cijfers moeten hebben betreffende residentiele en stadswijken. Gegevens betreffende injectie zijn er ook genoeg om betrouwbare gemiddelden te hebben. Die 28 % is voor mij totaal onwaarschijnlijk, maar om een of andere reden worden de echte cijfers niet gepubliceerd. Transparantie is hier duidelijk niet hun sterke punt.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 29 okt 2018, 14:20

Even die studie "“Batterijopslag bij net-interactieve systemen”,
door Prof. Dr. Ir. Jan Desmet, Universiteit Gent, onderzoeksgroep Lemcko)." nagevraagd bij de VREG omdat die er veelvuldig naar refereren.

Antwoord: "Op de publicatie die u vermeldt, gelden er auteursrechten. Indien u de studie graag wilt inkijken moet u de academische bibliotheek van de Universiteit Gent contacteren.
https://biblio.ugent.be/contact"

Vreemd, een studie die met belastingsgeld betaald werd en als referentie dient om "beter" te belasten. Openbaarheid van bestuur, of moet er iets verborgen blijven ?

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 29 okt 2018, 14:35

@ Foroa
https://fr.slideshare.net/Greenbridge/j ... e-systemen hier vindt je de slides van die studie
Thanks to Google my best friend ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Ruud Frijstein
lid

Bericht door Ruud Frijstein » 29 okt 2018, 16:11

In de UK zijn uitgebreide studies gedaan en verschijnt er binnenkort (begin 2019) een publiek model waarmee zelfconsumptie (met en zonder batterij) bepaald kan worden per type huishouden. Het type wordt bepaald door woongedrag (5 archetypen). Verder is opwekking en totaal verbruik een variabele. De onderzoeker is Philip Leicester van Loughborough University. Zou mooi zijn als dit soort onderzoek ook in BE wordt gedaan. Dan weet iedereen beter waar die aan toe is en is er een betrouwbare hoeksteen waar iedereen gebruik van kan maken.

cheers

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 29 okt 2018, 16:21

Ik ben ervan overtuigd dat de netbeheerders dankzij hun proefprojecten al over zeer veel data beschikken. Maar deze nog niet willen delen met de gewone verbruiker. ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 29 okt 2018, 17:16

Laatst verscheen hier een link per straatverbruik.
Nu weet ik niet meer of dat per maand was en of dit het netto verbruik was (benodigd verbruik - PV's in de straat). Ik heb er eens in gebladerd maar ben niet echt negatieve cijfers tegen gekomen, ik zou het leuk herinnerd hebben.

Gezien de publicatie hier zou die info toch ergens publiek staan.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 29 okt 2018, 18:56

22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 29 okt 2018, 20:46

Ik denk inderdaad dat het deze was
In onze wijk zijn er veel PV's gekomen in 2009 en als ik naar onze straat kijk dan is het gemiddelde verbruik, hou u vast: 44kWh/dag.
(Totaalverbruik/aansluitpunten/365)
Ik weet wel niet hoe ik moet berekenen wat de impact zou zijn wanneer de PV's zouden injecteren en er weinig verbruik is.
Je zou dag of maandcijfers nodig hebben denk ik.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Ton_vanN
junior lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 30 okt 2018, 11:59

Deze thread doorgelezen, en heb daaruit de indruk dat de originele vraag eigenlijk niet goed kan worden ingevuld als je alleen een slimme meter aan de grid-interface hebt. In dat opzicht eens met de laatste inbreng van bruma.
Reden voor die opinie:
- de PV-productie stroomt in op je interne 'huis-grid' en de consumenten slurpen daarvan direct naar behoefte
- de zgn. slimme meter op de grid-interface ziet alleen het netto-overschot respectievelijk het netto-gebrek aan energie.

Als je echt wil weten wat er intern wordt verbruikt, t.o.v. de PV-productie, dan moet je de interne productie en interne consumptie apart bemeten, oftewel, je moet in de meterkast zowel de PV-productie als de verbruikersgroepen achter aparte meters zetten en die uitlezen.
Zo heb ik dat in mijn eigen configuratie zelf uitgevoerd: zie http://www.vannwnhzn.nl/PV_Meteo.html#11
Het is in Nederland een ongebruikelijke configuratie voor een normale meterkast.
;-) Het is een aanpassing die je als elektrotechnicus misschien wel zelf kunt uitvoeren, maar voor 'gewone' gebruikers af te raden:
de voorschriften voor zo'n aanpassing zijn in ieder land anders, soms zelfs per regio/netwerkbeheerder verschillend!

Bovendien moet je relativeren:
als er (bij gebrek aan goed-geconfigureerde opstellingen en bij gebrek aan kennis van het gebruikersprofiel) weinig correcte, statische info is, dan mag je die info niet algemeen geldend maken m.b.t. de gestelde vraag.
;-) Dus ook de info sinds 1 januari 2013 geldend voor mijn huis is zeker niet representatief.
Laatst gewijzigd door Ton_vanN op 30 okt 2018, 12:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 30 okt 2018, 12:10

YveST3 schreef:
29 okt 2018, 14:35
@ Foroa
https://fr.slideshare.net/Greenbridge/j ... e-systemen hier vindt je de slides van die studie
Thanks to Google my best friend ;-)
Dank je. Had ik wel gezien maar die slides vertellen totaal niet hoe gemeten werd, op welke sample, in welke periode van het jaar. Hoe dan ook, een cijfer van 28 %, ik veronderstel over een jaar, vertelt me totaal niets.

Ton_vanN
junior lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 30 okt 2018, 12:45

Toevoeging op mijn vorige bericht
Als je in de meterkast geen aparte meters op de verbruikersgroepen kunt/wil realiseren, dan kun je ook 'behelpen' met uitlezing van de slimme gridmeter en tegelijk uitlezing van de PV-productiemeter(s): een beetje optellen en aftrekken en je krijgt het interne verbruik (hoewel misschien iets minder nauwkeurig dan met die genoemde, aparte verbruiksmeters).

Die aparte verbruiksmeters geven ook de gebruiker inzicht waar en wie de grootste verbruikers zijn:
;-) maakt je beter bewust van het verbruik .....
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

Plaats reactie