zelfconsumptie: wat is waar? oproep naar data

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Ruud Frijstein
lid
Installatie Land: België

zelfconsumptie: wat is waar? oproep naar data

Bericht door Ruud Frijstein » 09 feb 2016, 13:59

Beste,

Ik ben op zoek naar data om een onderzoek te doen naar zelfconsumptie. Zelfconsumptie is het percentage met zonnepanelen opgewekte energie dat direct wordt verbruikt. Het is mij opgevallen dat zelfconsumptie in Belgie, Duitsland en Nederland steevast vrij hoog wordt ingeschat. Ik hoor regelmatig 20 tot 30%. In Vlaanderen is de aanname 28% (bron: Rik Desmet, ook door de netbeheerders gebruikt als rekengrondslag voor het prosumententarief).

Mijn eerste ruwe eigen calculaties geven een ander beeld. Mijn data leidt 10% a 15% zelfconsumptie. Graag zou ik een breder en gedetailleerder onderzoek doen. Daarvoor heb ik data nodig:

- alle dagwaarden opwekking 2015
- alle dagwaarden verbruik 2015

Bij voorkeur heb ik ook uurwaarden van opwekking en verbruik. Data mag in xls, xlsx, csv

(graag ook details over PV-systeem: plaats, wp vermogen, ouderdom, orientatie/hellingshoek, beschaduwing wel/niet)

Mijn onderzoek zal zich richten op:

Gelijktijdigheid opwekking en verbruik over 1 geheel jaar
Bij voorkeur 6 verschillende databronnen (met opwekking en/of verbruik)

Deze data zal de basis vormen voor een meer gedetailleerd rekenmodel inzake opslag.
Data moet volledig geanonimiseerd zijn.

Wie kan me helpen?

Bij voorbaat dank en groeten

Ruud Frijstein

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: zelfconsumptie: wat is waar? oproep naar data

Bericht door janus » 09 feb 2016, 14:31

Er zijn hier leden die dat onderzocht hebben met logdata maar dan wel per 5 of maximaal 10 min.

Want wat kun je nu met data per dag berekenen, zelfs per uur is volstrekt onbetrouwbaar.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 feb 2016, 14:39

Mijn data leidt 10% a 15% zelfconsumptie
Ze zullen het U graag horen uitleggen bij de DNB :td:

Ruud Frijstein
lid

Bericht door Ruud Frijstein » 09 feb 2016, 16:01

@ Janus: Je verwijst naar data per 5 a 10 minuten. Ik begrijp dat je daarmee gelijktijdigheid nog veel beter kunt onderzoeken. Wat zijn de resultaten dan van die loggings geweest? Is die data ook beschikbaar?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 feb 2016, 16:09

Ik hoop dat die personen dit topic vinden want ik vind hun niet zo snel terug op het forum.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 09 feb 2016, 16:36

Stond ergens in een "smappee" ervaring
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 09 feb 2016, 17:44

Hoe ga je dit in kaart brengen, de een gaat werken, de ander is thuis, eentje met een WP, ieder heeft een verschillend verbruikspatroon ook al zou je 2 identieke installaties vinden. De een start toestellen wanneer de zin schijnt de andere na een dagtaak ook al kan het toestel geprogrammeerd worden echter bij voldiende motivering programmeert len. Kijk maar naar diegene die dubbeluur blijven houden en verbruik verschuiven.

verocom
lid

Bericht door verocom » 09 feb 2016, 21:16

Zonne opbrengst is 5596,86 kWh
Eigen verbruik is 2428,67 kWh (43,4%)
Import verbruik is 3672,38 kWh
Injectie opbrengst is 3168,19 kWh
De zon brengt 96,77% van uw verbruik op!

Dit is data gemeten sinds 8 januari 2015 (elke 5 minuten)
22x REC 255PE BLK 5610 Wp | SMA SB 5000TL 21 | O: 230° | H: 20°
Live at PVoutput with smappee consumption | PVDiary

Ruud Frijstein
lid

Bericht door Ruud Frijstein » 10 feb 2016, 09:50

@ All
door gebruik te maken van verschillende databronnen inzake opwekking (per uur of dag) en verschillende databronnen voor verbruik, kan ik ook de deviatie zien tussen de combinaties.

dus
1) verbruik A met opwekking X leidt tot 21,67% zelfconsumptie
2) verbruik A met opwekking Y leidt tot 38,74% zelfconsumptie
3) verbruik B met opwekking X .....
etc.

Ik heb echt de data zelf nodig in xlsx of csv.
Ik kan niets met enkel de conclusies.

ik zal eens navragen bij netbeheerders inzake verbuiksdata. Als julie kunnen helpen met data van opwekking?

groeten
Ruud

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 10 feb 2016, 10:52

@ruud

Nog even verduidelijken

Ik heb, beroepsmatig, een 'slimme meter' op mijn installatie gezet én indien die in testfase staat dan meet hij in/out (lees verbruik/injectie).
Deze metingen zijn correct en bij de minste wolk wordt overgegaan van injectie naar verbruik of omgekeerd. 2 Tellerstanden die (altijd) oplopen, de NT omschakeling is nog niet aangesloten anders 4 tellerstanden.
Elke 6 sec wordt een meting opgehaald en gestockeerd, echter gezien er testen gebeuren en wijzigingen is het voor mij niet alleen een export van de databank maar veel meer en de data is niet altijd 24/7. Tevens werden fases en injectiefases al een aantal omgewisseld omdat ook Va, Aa, Pa, e.a. per fase gemeten worden.
Er staat evenwel geen elektronisch uitleesbare productiemeter zodat jij met mijn data alleen in/uit zal weten t.o.v. de DNB en niet wat ik op dat ogenblik aan het verbruiken ben.
Ik heb wel een BT logging van de SMA maar die is verre van nauwkeurig, hieruit zou je een verbruik kunnen afleiden, ik zeg wel kunnen gezien er geen synchronisatie is tussen de uitleesmomenten van de SMA en de metingen van de SML.

Stel nu dat je dit wel zou hebben, dan nog ga je op zoek moeten gaan én vastleggen per gebruikersprofielen (zoals reeds gemeld) en liefst meerdere per profiel om er enige conclusie uit te trekken.
En dan ben ik één van die profielen, dan zou ik je nog moeten meedelen: wanneer juist ik mijn wasmachine vervangen heb (zou jij met de meting dit eruit kunnen filteren?), wanneer ik juist mijn droogkast (buitenblazer) heb vervangen door een WP model. En dat ik, doordat deze de laatste 4 maand beide werden vervangen, types A++ zijn en er véél langere tijd over doen nu op ogenblikken moeten draaien wanneer er minder of geen PV productie is .... ik kan nog een tijd doorgaan om te besluiten dat zelfs met alle voorheen gemeten parameters en een profielbepaling mijn profiel wijzigt in een tijdspanne van een jaar.

BTW naar verbruiksprofiel zal je bij mij ook rekening moeten houden met een modulerende (lees inverter) WP, waarbij je rekening zal moeten houden met mijn aanwezigheidsprofiel (binnentemperatuur) en met de buitentemperatuur (graaddagen) gezien dit veel invloed heeft op verbruik.
Bij bepaalde temperatuur gaat de WP zelfs in een ontdooi cyclus waarbij op dat ogenblik de PV productie geinjecteerd wordt.

Vandaar dus mijn belangstelling van hoe jij het ziet om dit aan te pakken, er een serieuzere studie van te maken.
Ik denk dat je nu wel zal begrijpen dat het cijfermateriaal van uw bron in twijfel wordt getrokken.

alvast succes met uw zoektocht naar bruikbare data (production and consumption synced historical real-time value db), hou ons alvast op de hoogte

Ruud Frijstein
lid

Bericht door Ruud Frijstein » 10 feb 2016, 14:38

Beste Bruma,

Ik begrijp uw reactie. Het is niet mijn bedoeling om tot "zuivere" waarden te komen. Die bestaan niet en zijn ook niet relevant (voor mij). Voor mij is relevant in hoeverre gelijktijdigheid van opwekking/verbruik en dus zelfconsumptie, bij een willekeur van profielen, uitmiddelt, en wat de deviaties zijn.

Dus stel dat het gemiddelde van alle berekeningen inzake zelfconsumptie uitkomt op 25% en dat alle waarden in combinatie leiden tot resultaten tussen 21% en 18%, dan heb ik een indicatie dat de verschillen tussen verbruiksprofielen en opwekpatronen, uitmiddelen naar een getal dat ik durf te gebruiken in berekeningen en communicatie.

Stel dat het gemiddelde van alle berekeningen inzake zelfconsumptie uitkomt op 15% en dat alle waarden in combinatie leiden tot resultaten tussen de 4% en de 48%, dan heb ik een indicatie dat er geen enkele aanname gedaan mag worden en dat per consument een onvoorspelbaar % zelfconsumptie zal blijken.

Laat ik vooropstellen dat ik geen wetenschapper ben en ook niet wil pretenderen wetenschappelijk bezig te zijn. Ik vind echter studies (van wetenschappers) op internet die, als ik het goed begrijp, uitgaan van gemiddelde waarden en die ik daarom niet vertrouw. Maar al te vaak worden getallen overgenomen zonder kritische blik. Vandaar dat ik wat meer moeite wil stoppen in analyseren van data. Ik heb geleerd om kritisch naar berichten, waarden, meningen en data te kijken. Ik ben nu 3,5 jaar full time druk met zonnepanelen en heb inmiddels geleerd dat er heel veel wordt geroepen in de markt, maar dat slechts een klein deel betrouwbare informatie is. Mooi voorbeeld daarvan is de berichtgeving vandaag dat de toevoer van panelen naar Europa stokt. In een interview met diverse importeurs hoor je compleet tegenstrijdige meningen.

Inmiddels heb ik van 1 persoon kwartierwaarden over een jaar verkregen van verbruik en opwekking die 28,2% zelfconsumptie onderbouwt. dat is echter maar 1 profiel. Ik zou er graag meerdere ontvangen (van opwekking en/of verbruik)

De resultaten (conclusies) deel ik graag met het forum.

Ten slotte deel ik graag de oorsprong van mijn interesse. Ik werk voor iChoosr. Wij organiseren groepsaankopen voor onder andere groene energie en zonnepanelen. Ik verdiep me nu in opslag omdat ik verwacht dat binnen 2 a 3 jaar in veel landen regulering is aangepast, waardoor opslag interessant is, en de kosten voor opslag tegen die tijd zijn gedaald tot onder de 400,- euro/KWH.
De uitdaging voor ons is om betrouwbare informatie te geven, die iedereen begrijpt en moeilijke zaken gemakkelijk maakt. Daarmee activeren we de markt. Wij zijn van oorsprong een Antwerps bedrijf, actief in groepsaankopen zonnepanelen in BE, NL en UK.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 10 feb 2016, 22:12

Zie ik het te simpel? Daarvoor heb je toch geen kwartierwaarden nodig? Al wie een slimme (of dubbele domme) & GSC meter heeft dient u enkel de tellerstanden van de 3 meters te bezorgen.

Ruud Frijstein
lid

Bericht door Ruud Frijstein » 11 feb 2016, 16:25

Beste Bruma,

Dank voor uw reactie. Mijn opzet is om verschillende sets data met elkaar te confronteren. Dus opwekking (meerdere bronnen) en verbruik (meerdere bronnen). Dat geeft kwadratisch veel mogelijkheden. Volgens mij kan dat enkel met detaildata.

Vanuit 1 huishouden klopt uw stelling denk ik wel.
Immers:
Directie consumptie + Injectie = totale opwekking
Directie consumptie + import = totaal verbruik
Dus bij aparte registratie van injectie en totale opwekking of import en totaal verbruik, is de directie consumptie af te leiden.

Maar zoals eerder gezegd....zou ik graag de detaildata willen.

groeten

Ruud Frijstein
lid

Bericht door Ruud Frijstein » 12 feb 2016, 09:33

@strix Aluco: Dank voor de plaatjes. Heb je ook de detaildata eronder beschikbaar?

groeten
Ruud

Plaats reactie