slimme meter / bidirectionele meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
patjqm
junior lid
Installatie Land: België

Re: slimme meter / bidirectionele meter

Bericht door patjqm » 20 jul 2016, 22:12

Beste, Heeft iemand inmiddels ervaring met een bidirectionele meter?
Als ik het goed heb begrepen: je betaalt GEEN prosumententarief/heffing; je betaalt wel de afgenomen stroom , en wat je teveel produceert injecteer je op het net echter zonder vergoeding hiervoor ( of de energieleverancier zou bereid zijn je hiervoor een vergoeding toe te kennen---- weet iemand of een leverancier dit doet?)

Volgens mij heb je dan ook niet zo'n zware installatie nodig stel jaarverbruik 4KVA, verdeling dag/nacht 50/50.

Bij bi directionele meter zou een PV installatie van 2KVA volstaan ( natuurlijk zorgen dat je zoveel mogelijk van de geproduceerde energie verbruikt want anders is die verloren.... wat dit punt betreft is het niet zo dat de leverancier van de pV installatie/ omvormer vaak een webtoegang geeft waar je perfect je productie op elk moment kan nagaan? Dus geen slimme meter nodig?...)

Aangezien ik op die manier een kleinere investering heb en GEEN prosumententarief betaal meen ik dat dit de voordeligste oplossing is / snelst terugverdiend is. Zeker met de huidige onzekerheid van wat de toekomst gaat brengen. Kostprijs bi directionele meter: +- 400€ . Eandis wist nog niet te vertellen of voor de afname dan ook een dag en nacht meting mogelijk is...( het grootste deel van de afname zou s nachts gebeuren) .

Klmopt mijn redenering "so far" ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 20 jul 2016, 23:26

Je redenering klopt grotendeels maar waarom je dan met een 2kWp installatie zou toekomen snap ik niet?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 21 jul 2016, 08:25

Ecopower geeft een vergoeding voor geinjecteerde stroom via een bidirectionele meter, 0,0685€/kWh zoals eerder in deze draad werd gezegd.

Je drukt verbruik uit in kVA, maar dat is een eenheid van vermogen. Vermoedelijk bedoel je een verbruik van 4000 kWh/j, met verdeling 50/50 over dag en nacht, en een PV-installatie van 2 kWp. Maar als je denkt dat je zomaar het verbruik van overdag kan compenseren met de PV-productie, denk nog maar eens opnieuw dan.

PV-productie geeft bij volle zon een redelijk constante productie die eerst langzaam groter wordt na zonsopgang en dan langzaam terug afneemt bij zonsondergang. Het verbruik in een woning is echter meestal eerder een redelijk constante basis (dag en nacht), met uitschieters, bv als je water verwarmt om koffie/thee te maken, afwasmachine, wasmachine, of als een (microgolf)oven wordt gebruikt.

Bovendien geeft een PV-installatie in de zomer veel grotere dagopbrengsten en in de winter veel minder. Ons verbruik is echter minder direct afhankelijk van de seizoenen, en meestal is ons verbruik in de winter zelfs iets hoger, door meer verlichting en de pompen van de verwarmingscircuits (of een warmtepomp natuurlijk).

In mijn geval, met een 3,3 kWp PV, verwarming met een warmtepomp en een jaarverbruik van 4200 kWh, kwamen we vorig jaar op jaarbasis aan een eigenverbruik van 27%. Wij doen ons best om het verbruik af te stellen op de zon, dus bvb indien mogelijk de afwasmachine starten als de zon goed schijnt. Ik heb berekend dat in mijn geval een bidirectionele meter tot ongeveer dezelfde jaarfactuur zou leiden als een enkelvoudige terugdraaiende meter. De reden dat dit bij mij zo is bij een eigenverbruik van slechts 27%, is dat de omvormer van mijn PV-installatie overgedimensioneerd is, namelijk 5,6 kVA voor 3,3 kWp aan panelen. Hierdoor betaal ik dus een te hoge prosumentenverdoeding en wordt de bidirectionele meter interessanter. Als je erin slaagt om jet lokaal verbruik op 40% en meer te krijgen (lijkt mogelijk zonder warmtepomp), dan denk ik dat ook bij een niet-overgedimensioneerde omvormer de bidirectionele meter interessant kan zijn.

In de afbeeldingen zie je zowel een typische situatie in de zomer als in de winter bij ons bij volle zon. Bij wisselende bewolking is de situatie weliswaar nog helemaal anders natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

patjqm
junior lid

Bericht door patjqm » 21 jul 2016, 13:22

Bedankt voor jullie reactie, alsook de gedetailleerde info.
Ik realiseerde me ook dat het moeilijk zou zijn om de dagproductie meteen op te gebruiken.
Ik had de draad gelezen maar moet de info mbt Ecopower gemist hebben.. ( ik vind er ook niets van terug op hun website)
Als Ecopower effectief dat bedrag betaalt voor injectie dan is de bidirectionele meter toch de ideale oplossing? :
Dan 4000WP PV installatie( geen Kva maar daar kwam de man van Eandis mee en heb dan overgenomen), omvormer navenant, bi directionele meter dus geen Prosumententarief (ne dan maakt eigenlijk het vermogen van de omvormer weinig meer uit) .
Zien zoveel mogelijk van de productie de gebruiken ( dus wasmachine et vaatwasser enz in de dag gebruiken wat in ons geval handiger is zelfs).
Wat er afgenomen wordt (nachtverbruik en eventueel nog wat dagverbruik, bv in de winter) wordt dan gecompenseerd door de vergoeding van de injectie...
En men betaalt dan alleen distributie en transport op de afname...
Of als men een kleinere PV installatie neemt dan zal het eigengebruik tijdens de dag in % veel hoger liggen

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 jul 2016, 20:09

Een bidirectionele meter met een PV installatie samen WP en 70% salderen is een nutteloze investering toz van iemand die dubbele meter heeft en geen zonnepanelen of je moet nog GSC hebben.
En zeker als je nog meer terug neemt voor WP want dat is terug duurder als gas.
Voer eens vregtesten uit in alle mogelijke systemen.
Zelfs een huisbatterij op pure nachtstroom klopt een PV installatie.
Zo absurd is de tarifering geworden.
Zelfs politiek is er deze week lichtjes nerveus van geworden en hebben het moeten toegeven.
Met de droge melding dat er een andere tarifering zal aankomen.
De bidirectionele meter is een mogelijkheid om stroom af te nemen aan goedkopere tarief op aangegeven uren , want nacht tarieven worden ook afgeschaft.
Toekomst muziek is een bidirectionele meter die een huisbatterij "slim" oplaad wanneer er goedkope stroom te verkrijgen is.
In principe hetzelfde als nu op pure nachtstroom en dat is nu en mss. later nog altijd goedkoper dan PV installatie.
Tijd zal het uitwijzen.

patjqm
junior lid

Bericht door patjqm » 29 jul 2016, 22:06

Alfa, begrijp het niet helemaal met die afkortingen, sorry.
En wat bedoel je met 70% salderen?
Huisbatterij om daggebruik af te dekken, zal dat niet een hele grote batterij batterijen worden?
Bidirectionele meter kost alleen de aanschaf ( 400 €) en dan is er geen prosumententarief , maar gewoon tarief met de gewone heffingen en net/transport vergoedingen voor wat je afneemt.

Ik dacht dat ze in D al zo'n "slimme" batterijen hebben : wat de PV produceert wordt opgeslagen en in t net geinjecteerd wanneer de vergoeding hiervoor het groots is.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 jul 2016, 22:32

Met bidirectionele meter zal je altijd min. 70% terug ophalen met warmtepomp(wintermaanden) en dat is met huidige wetgeving zinloze investering of je moet nog GSC krijgen.
In toekomst zal er met een bidirectionele meter op verschillende tijdstippen goedkope stroom beschikbaar zijn en die zal een huisbatterij automatisch kunnen opladen.
Door dat gespreid zal gebeuren is een huis batterij van 10 kwh genoeg voor normaal verbruik.
Als er tekort is kan je gewoon bijnemen.
Net zoals je nu tussen 22:00 en 07:00 pure nacht tarief kan opladen in huisbatterij en dat is even duur als PV installatie met prosumenten tarief.(simulatie Vregtest)
Doe nu geen kosten want alles zal veranderen, wacht even af;
waarschijnlijk afschaffing prosumenten tarief en met een vaste tariefkost ben je met PV en WP beter af dan met een bidirectionele meter.
VREG moet iets anders ondernemen of PV installatie met terugdraaiende meter en prosumenten tarief of bidirectionele meter in combinatie met Warmtepompen "RIP" op eindjaarfactuur versus andere systemen

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jul 2016, 10:57

In toekomst zal er met een bidirectionele meter op verschillende tijdstippen goedkope stroom beschikbaar zijn en die zal een huisbatterij automatisch kunnen opladen.
Door dat gespreid zal gebeuren is een huis batterij van 10 kwh genoeg voor normaal verbruik.
Als er tekort is kan je gewoon bijnemen.
Maar je blijft in se met dezelfde tegenstelling zitten als PV.
In de zomermaanden, bij minimaal verbruik en massaal beschikbare goedkope stroom is er meer zeer goedkope stroom beschikbaar dan een 10 kWh batterij kan opnemen => normaliter
heb je dan niet eens je 10 kWh nodig en zelfs niet je batterij want de netstroom kost dan 2 keer niets.
In de wintermaanden, bij maximaal verbruik is er over verscheidene periodes niet genoeg zelf opgewekte stroom voorhanden om je batterij dagelijks van 10 kWh te voorzien. En dan spreken
we nog niet over verwarmen via WP want dat haalt die batterij nog niet voor een paar uur. Bijgevolg zal je dan stroom van het net moeten afnemen die het duurst is.
Besluit:
Wat is het praktisch nut van een batterijopslag? (bij de huidige stand van technologie en aanschafprijs).
Indien je batterij rap volgestouwd kan worden met eigen productie is er overschot aan spotgoedkope netstroom.
Indien er onvoldoende eigen productie voorhanden is moet je het duurst inkopen.
De tegenstelling blijft dus. Met bijkomend nadeel dat je geen jaarevenwicht kan bekomen zoals nu via stockage op het net maar al je overproductie nog eens kwijt bent en je tekorten
zeer duur zal moeten aanvullen.
Als het zo ver komt zijn er alternatieven genoeg die veel goedkoper zijn. Neem bv. hout. Een goedkopere vorm van groene energieopslag ga je niet vlug vinden en de technologie is daarenboven nog eens praktisch onverslijtbaar.
Ik zou niet graag in iemand zijn schoenen staan die nu moet beslissen hoe hij in zijn energiebehoeften van de komende jaren moet gaan voorzien.

Elektrische energie voor vervoer is bv. nog steeds onrendabeler (de aanschafprijs niet eens meegerekend noch het onpraktische) dan fossiele energie.
Het brandstofrendement van benzine draait rond de 20% en van diesel rond de 25%
Hett brandstofrendement van elektriciteit draait bij het eindproduct rond de 90%. Maar velen vergeten graag dat om die elektriciteit (zeker bij massaal gebruik) in je batterij te krijgen het rendement zakt naar 32% (van een centrale opwekking blijft er maar 35% energie over in het stopcontact) . En dan is fossiele brandstof louter economisch gezien eigenlijk vele malen goedkoper dan elektriciteit gezien de prijs van fossiele energie kunstmatig hoog gehouden wordt door de taksen (de taksen zijn hoger dan de economische kost van de brandstof).
En eigen opwekking of centraal via windmolens is ook (nog) geen oplossing. Een uur rijden kost gemiddeld ongeveer 15 kWh. Als elk gezin 50 km per dag doet (wat maar een afstand van 25 km te overbruggen is voor een heel gezin, in de praktijk dus veel meer) heb je zo'n 15 m² panelen per gezin nodig. Dat gezin zal in de zomer dan wel thuis moeten blijven en in de winter maar met de fiets of zich terug fossiel moeten verplaatsen.
Bijgevolg zal, als het technisch haalbaar wordt, elektrische energie nooit goedkoper worden dan fossiele brandstof want de taksverhouding zal dan evenredig omhoog gaan.
Nu worden de prijzen kunstmatig gemanipuleerd in het voordeel van e-vervoer om politieke internationale doelstellingen te halen. Eenmaal de massa voor die kar gewonnen is komt de takshamer terug om de hoek kijken (cfr. PV)verhaal).
Besluit: er is uiteindelijk maar één oplossing => zo veel mogelijk onafhankelijk blijven van de (overheids)monopolie of alternatieven voorzien die de massa niet gebruikt.
Al de rest is politieke zever voor de massa die liefst niet te lang nadenkt.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 30 jul 2016, 11:22

@patjqm
Uw redenering lijkt goed maar er zitten een paar addertjes onder het gras. Mogelijks vergeet ik er enkele want op mijn smartphone zie ik enkel wat ik zelf ik type en niet meer de post.

Een bi-meter kost, ik dacht bij Eandis, afgerond 400.00€. Dit terugverdienen met 0.07€/KWh ....
En daardoor verlies je je terugdraaiende teller. Wat wil zeggen, de zon zit voldoende uit, je start je (af)wasmachine. Die neemt water en begint dit te warmen. Voldoende betekent dat je op zijn minst nog net injecteert met je PV, anders betaal je. Net als het water begint te warmen komt een wolk voorbij en die is voorbij net als t water warm is. Niet te onderschatten bij de afwasmachine die eerst een koude spoelbeurt inlast van pakweg 15 min.
Dit zijn dan nog verbruikers (ook oven en boiler) met een vast aansluitvermogen, andere. Verbruikers zijn modulerend wat als enige oplossing een batterij iset een 'speciale' omvormer die meet wat de stroom is aan de netaansluiting en die poogt op 0 te houden.
Wil je injecteren dan laad hij de batterij op, wil je verbruiken dat zet hij vanuit de batterij stroom op je intern net.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk

patjqm
junior lid

Bericht door patjqm » 30 jul 2016, 13:34

Bedankt nogmaals voor de aanvullingen.
De stroom op zich is niet zo duur maar wat het duur maakt zijn alle distributie/transport/heffingen enz. Mijn totaalfactuur is maar 23% energie zelf..
Die distributiekost en transportkost dacht ik te vermijden met PV echter daar betaal je dan bijna zoveel prosumententarief als de bovenvermelde transport, distr. enz. kosten.
Dus terugverdientijd loopt enorm op want ik spaar alleen de energie uit ( en net omgeschakeld naar Engie terug met een zeer lage energiekost dag/ nacht tarief..)
De idee om via een bidirectionele meter ( en vergoeding op injectie) dat prosumententarief te vermijden heeft, merk ik nu meer en meer, het groot nadeel dat je eigenlijk toch nog veel stroom ( ? 70%? )van t net moet halen waarvoor je dan weer die hoge transport/distributie kosten moet betalen....
Ik denk dus na jullie commentaar dat het thema PV eventjes in de koelkast zal gaan.

Warmtepomp is ws ook niet interessant als je nu met gas verwarmt, en zonneboiler??

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jul 2016, 15:13

Een WP is op dit ogenblik in deze regio alleen interessant als je van scratch moet beginnen (nog geen andere aansluiting/CV hebt), je stroom ev. zelf kan opwekken, redelijk goede
isolatie in je woning hebt en een alternatief als uitweg hebt bij zeer koud weer en/of wijzigende wetgeving.
Vergeet ook niet dat een WP onderhevig is aan de ziekte van deze tijd: het steekt vol software. En als die kuren krijgt is het niet meer zo als vroeger dat
de loodgieter miet zijn weterpomptang en wat kemp en een paar buizen dat even kwam herstellen. Nu zitten ze achter hun laptop in hun haar te krabben en is het resultaat altijd hetzelfde:
niet te herstellen, volledig vervangen die printplaten.

patjqm
junior lid

Bericht door patjqm » 30 jul 2016, 17:11

ivob ;-)
Ik dacht dat bij een warmtepomp het vooral een compressor was ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2016, 13:32

Ja en wie zegt wanneer en hoe hij moet aangestuurd worden?
De compressor doet niks als hij geen juiste signalen krijgt van zijn binnenunits (of je moet de directe toegang codes/knoppen kennen).
Als de software dan, bij een hapoering, zelfs geen foutcodes weergeeft staat de gemiddelde installateur er voor spek en bonen bij en moet
alle data uitgeplozen worden door de invoerder/fabrikant. Erg handig. :D
Bovendien zijn de meeste moderne WP's nog eens inverters. Daar kan je zelf de hoeveelheid koelmiddel niet meer met een meter van
aflezen. Kom je alleen te weten door het er uit te halen en te wegen. Het grootste minpunt van een inverter (voor de installateur).

patjqm
junior lid

Bericht door patjqm » 31 jul 2016, 20:00

Dus beter de bestaande gasketel behouden , ook voor het nieuwe gedeelte vand e woning, en eventueel aanvullen met pelletkachel..

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2016, 20:47

Nou voor een pelletkachel ben je net zo goed afhankelijk van een derde leverancier en zijn prijszetting. Of je zou toevallig schrijnwerker
moeten zijn. En de meeste pelletkachels hebben ook elektriciteit nodig voor de aanvoer van de pellets naar de brandhaard.
Als je al een CV gasketel hebt die nog goed werkt is er geen enkele reden om deze te veranderen naar iets anders.

Plaats reactie