slimme meter / bidirectionele meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
ivanacke
Master lid
Installatie Land: België

slimme meter / bidirectionele meter

Bericht door ivanacke » 15 dec 2015, 15:03

na navraag bij de vreg kreeg ik volgend antwoord.

Het verschil tussen een bidirectionele meter en een slimme meter is dat de netbeheerder een slimme meter op afstand kan uitlezen. Bij een bidirectionele meter kan dit niet.

Een bidirectionele meter registreert de stroom die u afneemt van het net alsook de stroom die geïnjecteerd wordt op het net. Er is geen compensatie mogelijk tussen de afgenomen en de geïnjecteerde stroom. U betaalt dan enkel distributienettarieven op het deel afgenomen stroom. U moet geen prosumententarief betalen.

Bijvoorbeeld:

• Afgenomen stroom: 1.200 kWh
• Opgewekte stroom via de zonnepanelen: 3.000 kWh
• Geïnjecteerde stroom: 1.500 kWh

Uw energieleverancier zal een factuur opmaken voor uw verbruik van 1.200 kWh. U betaalt dus distributienettarieven op uw verbruik van 1.200 kWh.
Dat was het
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: slimme meter / bidirectionele meter

Bericht door janus » 15 dec 2015, 15:07

Sorry, maar ik begrijp niet goed wat de bedoeling van je post is?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 15 dec 2015, 15:39

de navraaag bij de vreg heb ik gedaan ivm : wat is het voordeligste , aanvraag bidirectionele meter - zonder procumenten vergoeding of een terug draaiende meter met procumenten vergoeding. Via dat logging meterestanden is dat te volgen en te berekenen .
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 dec 2015, 17:31

Wat de aanvraag bidirectionele meter betreft er zijn hier op het forum nog geen leveranciers bekent die daar software voor hebben.
Dat is dus alleen een theoretische keuze die je hebt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 15 dec 2015, 22:08

De bidirectionele meter heeft geen software. Normaal gezien kan je bij Eandis een bidirectionele meter aanvragen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 dec 2015, 22:22

ErikDD schreef:De bidirectionele meter heeft geen software. Normaal gezien kan je bij Eandis een bidirectionele meter aanvragen.
Maar was er niet iets wat de facturatie onmogelijk maakte doordat de leveranciers hun software daar niet op voorzien was?
Injectietarief, of ben ik nu mis?
.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 15 dec 2015, 22:38

Volgens de vreg is een bidirectionele meter niet aan te raden . trouwens het prossumenten tarief ligt ter discussie. In de toekomst mogelijs een vergoeding voor de injectie op het net ?
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 16 dec 2015, 00:05

Maar was er niet iets wat de facturatie onmogelijk maakte doordat de leveranciers hun software daar niet op voorzien was?
Goh, dat weet ik niet. Het is wel zo dat in principe met de leveranciers moet overeengekomen worden dat de geinjecteerde stroom mag verrekend worden met de afgenomen stroom,
Ik denk niet dat er al iemand dergelijke bidirectionele meter heeft laten plaatsen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 16 dec 2015, 00:52

Dat is nu het feit datt bij een bidirectionele mmeter je injectie niet vergoed wordt.
Je moet je opgewekte energie zelf direct veebruiken of opsaan op een tesla baterij.
Je betaalt dus enkel voor je ingenomen vceermogen en je betaald geen prossumenten vergoeding
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 16 dec 2015, 04:54

En hoeveel stroom denkje te kunnen bufferen?
Hoeveel stroom ga je gewoon weggeven? Beslist de DNB zomaar dat je de geïnjecteerde stroom kwijt bent? Of hangt dit af van je leverancier die eventueel de geinjecteerde energie wil compenceren? ER is in iedergeval nog geen wettelijke regel die dit afdwingbaaar maakt.
Je zou versteld kunnen staan hoeveel stroom je uiteindelijk toch nog van het net neemt op momenten dat er geen of te weinig zon is.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 16 dec 2015, 07:32

ivanacke schreef:Dat is nu het feit datt bij een bidirectionele mmeter je injectie niet vergoed wordt.
Je moet je opgewekte energie zelf direct veebruiken of opsaan op een tesla baterij.
Je betaalt dus enkel voor je ingenomen vceermogen en je betaald geen prossumenten vergoeding
even niet vergeten dat op een dag waarbij je evenveel opwekt als je verbruikt en er wat wolken passeren je de ene keer elektriciteit op het net zal steken, welke je kwijt bent, de andere keer stroom van het net zal halen waarvoor je zal betalen. Alles samengenomen zou op een terugdraaiende teller je verbuik wel 0 kunnen zijn, afhankelijk van het wolkenveld zal je verschieten hoeveel je gratis weggegeven hebt en verbruikt.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 16 dec 2015, 12:12

volledig akkoord daarom is een bidirectionele meter niet aan te raden
je betaald ( voorlopig ) het prossumenten tarief , voor imewo is dit nu nog 88.44 € per kW vermogen omvormer volgend jaar wordt dit verhoogd met 19 €.
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

Ivo
lid

Bericht door Ivo » 29 feb 2016, 23:45

janus schreef:Maar was er niet iets wat de facturatie onmogelijk maakte doordat de leveranciers hun software daar niet op voorzien was?
Ik heb daar toevallig deze maand nog een artikel over gelezen. Bleek dat consumenten met een slimme meter bij omschakeling naar een andere leverancier soms problemen kregen omdat de software van die leverancier niet overweg kon met de data van die slimme meter. Herinner me helaas niet meer over welke leveranciers het ging :oops:
PowerOne PVI-3.8-I-OUTD & UNO-2.0-I / 21 x Sunpower E18-300 / 200°ZZW , H=32° / België O-Vl / Installatie sept 2011

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 08 mar 2016, 09:30

Intussen hebben we al wat meer inzichten ontwikkeld ivm vooral de bidirectionele meter. Het is namelijk zo dat EcoPower volgens mij als eerste leverancier een vergoeding aanbiedt voor teruggeleverde stroom, 0,0685€/kWh.

Ik heb voor mezelf de berekening eens gemaakt, ik heb momenteel nog een dubbele terugdraaiende teller. Voor 2015 heb ik op 5-minuutbasis onze verbruiks- en productiecijfers. Ik heb eens uitgerekend hoeveel ik jaarlijks zou betalen met prijzen voor 2016 met een enkele terugdraaiende meter (en prosumentenvergoeding), en dit vergeleken met een bidirectionele meter. Het komt erop neer dat ik met een enkele terugdraaiende teller een 628€/j zou betalen, en met een bidirectionele teller 648€/j, dus maar 20€/j meer. Dit komt voor een groot deel doordat onze omvormer behoorlijk overgedimensioneerd is en we dus een te hoog prosumententarief moeten betalen. Op dit moment met onze dubbele terugdraaiende teller betalen we in 2016 875€/j, 227€ meer dan met een bidirectionele meter. Bij Eandis kost deze meter 482€, dus in theorie is dat dus op iets meer dan 2 jaar terugverdiend.

Conclusie van mijn analyses: er zijn twee manieren waarop een bidirectionele meter vergelijkbaar is met een enkele terugdraaiende teller, qua jaarlijkse energiekost toch, en dat is ofwel door een overgedimensioneerde omvormer, ofwel door een hoog eigenverbruik.

Het is natuurlijk zo dat als het prosumententarief zou worden afgeschaft, dat de situatie weer verandert, en ook dat een tariefwijziging voorzien voor 2018 alles ook weer op losse schroeven kan zetten, maar wat de RvS doet laat me vermoeden dat zij op dit moment de kolen uit het vuur aan het halen zijn, en dat de prosumentenvergoeding pas zal afgeschaft worden als de Vreg klaar is met de nieuwe tarieven (en dat de bedragen van de vorige jaren zelfs niet zullen terugbetaald moeten worden). Begrijp me niet verkeerd, ik zou heel graag ongelijk hebben hierin.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 mar 2016, 10:04

Ivo schreef:
janus schreef:Maar was er niet iets wat de facturatie onmogelijk maakte doordat de leveranciers hun software daar niet op voorzien was?
Ik heb daar toevallig deze maand nog een artikel over gelezen. Bleek dat consumenten met een slimme meter bij omschakeling naar een andere leverancier soms problemen kregen omdat de software van die leverancier niet overweg kon met de data van die slimme meter. Herinner me helaas niet meer over welke leveranciers het ging :oops:
Voor alle duidelijkheid: een slimme meter kan je niet zelf aanvragen. Dat kan alleen als je in een zone met proefproject woont. Dus de DNB kiest jou en niet omgekeerd.

Plaats reactie