Slimme injectiemeter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Slimme injectiemeter

Bericht door bruma » 05 nov 2015, 16:43

janus schreef:Wat ik bedoel is dat je eerst op je Smappee moet kijken voor je de schakelaar van de batterijlader om zet, als je dan weer achter je smappee zit en en is een wolk moet je de schakelaar terugzetten.
Zelfde voor alle andere verbruikers.
of de smappee het kan weet ik niet maar er zijn al systemen die de stroom meten en die bepalen of ze de batterij moeten laden of juist AC stroom moeten maken om op 0 te komen (bv. powerrouter en sma sunny island)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 05 nov 2015, 17:00

Uiteraard zijn die systemen er, maar de Smappee kan alleen monitoren en heeft met het hele verhaal eigenlijk niets te maken, mijn inziens?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Onyx
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Onyx » 06 nov 2015, 05:52

Als je installatie 10kW kan leveren en je auto laadt aan 22kW dan ga je nog steeds 12kW van het net trekken als je laadt op het moment dat je PV installatie maximum opbrengt. Die 12kW ga je aan volle pot betalen als je met een slimme meter werkt.

Idem met andere toestellen die je laat draaien tijdens half bewolkte dagen. Als je wolken hebt zodat je vb constant 5 minuten zon hebt en vervolgens 5 minuten wolk dan ga je de stroom die je verbruikt tijdens de 5-minuten-wolk-periode aan volle pot betalen met een slimme meter.

Nagenoeg zeker zal je niet voordeliger uitkomen met een slimme meter met zo'n grote installatie. Een batterij zou dit deels kunnen opvangen maar dat zal duurder uitkomen dan dat je het net gebruikt als batterij.

Wolfke
junior lid

Bericht door Wolfke » 06 nov 2015, 08:56

Het is onmogelijk om enkel zonne energie te verbruiken. De jaarlijkse 9500 kWh die het zou opbrengen moet worden aangevuld met ongeveer 7500 kWh extra elektriciteit van het net. Dit maar om aan te geven dat het prosumententarief voor mij niet opweegt tegen de bidirectionele slimme meter van Eandis.

P.S. De auto kan je instellen om te laden per ampère (met een minimum van 5 A - max 32 A 3 fase). Ook de laadpaal kan je configureren om op bepaalde tijdstippen een aangepast vermogen te leveren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2015, 09:01

Gezien je zelf al overtuigd bent van het voordeel van de slimme meter en er hier niet veel van zal overtuigen zijn wij allemaal in blijde verwachting
dat iemand de proef op de som wil nemen.
Laten we afspreken over een jaar en analyseren of de aankoop van je slimme meter, afrekening van de slimme meter,
extra aankoop stroom, investering in het batterypack opgewogen heeft tegen het ontlopen van de prosumentenvergoeding.
De rest is toch maar natte vingerwerk.
Iemand moet de eerste zijn. :mrgreen:

Wolfke
junior lid

Bericht door Wolfke » 06 nov 2015, 09:21

Zal ik doen. Ik doe het sowieso ook voor een stuk omdat ik nogal tegendraads ben en de bidirectionele meter het enige alternatief is op het prosumententrief. ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2015, 09:55

Het is onmogelijk om enkel zonne energie te verbruiken.
Dat is niet onmogelijk, zelf redelijk gemakkelijk.
Wat bijna onmogelijk is in de praktijk,wegens (nog) onbetaalbaar, is om je opgewekte zonneenergie ogenblikkelijk te
verbruiken zonder te stockeren.
Tot nu toe is dat stockeren nog altijd het goedkoopst op het net (je buur verbruikt je overschot onmiddellijk,betaalt daar
aan leverancier en DNB de volle pot voor en jij neemt hem op een later tijdstip, de reeds betaalde stroom, terug van het net).
Je buur en de overheid zijn voordeel is dat ze niet zelf moesten investeren in groene stroom en zo een boete ontlopen die hun stroom,
zonder PV, uiteindelijk nog duurder zou maken dan het systeem dat al jaren zonder problemen werkte.

Ondanks dat de overheid terug gekomen is op deze belofte (om heel andere redenen dan ze doen uitschijnen) met allerlei drogredenen
en een prosumententarief heeft ingevoerd is het, gezien de technische achterstand op dit gebied, nog steeds, al is het tegen heug en meug, de economisch meest haalbare oplossing voor prosumenten.
Met uitzondering van zij welke niet naar een paar 1000 euro meer of minder moeten omkijken.
De slimme meter (mijn gedacht) zal dat niet oplossen gezien je niet weet door wat het prosumententarief zal opgevolgd worden en op welke termijn en
hoe ze de tarieven in de toekomst via de slimme meter gaan berekenen. Je springt gewoon in een zwart gat.

Tegendraadse mensen vind je hier evenwel genoeg.
En er zijn tig manieren om op een meer efficiënte manier je prosumentenvergoeding te recupereren.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 06 nov 2015, 11:21

Als je bijna steeds meer verbruik dan productie hebt is een "slimme" of gewone bidirectionelemeter, die verbruik en injectie appart meet zeker het overwegen waard. Het prosumententarief kan je dan schrappen. Je betaald dan enkel nettarieven op het werkelijke verbruik.
Als de 'slimme' meter, via domotica, ook nog enkele verbruikers kan aansturen op momenten dat dat nodig zou zijn is dit zeker zinvol. Bespreek met Eandis maar eens de mogelijkheden ;-)

Vraag is hoe de tarieven de volgend jaren gaan evolueren. Men denkt nu vooral in de richting van vaste capaciteits tarieven. Als je door deze investering ook nog eens de capaciteit (kVA) van je aansluiting kan verlagen loont de investering misschien wel de moeite.

Ik vraag me enkel af of de netbeheerders en de politiek, mensen die investeren in het ontlasten van het net, wil/zal belonen voor hun inspanningen?
Ik vrees dat ze op dit moment enkel hun rekening willen laten kloppen. Al de rest is bijzaak.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

viaviavia
Senior lid

Bericht door viaviavia » 06 nov 2015, 19:05

Wolfke schreef:Zal ik doen. Ik doe het sowieso ook voor een stuk omdat ik nogal tegendraads ben en de bidirectionele meter het enige alternatief is op het prosumententrief. ;-)
En als het prosumententarief (wat ook nog kan afgeblazen worden) vervangen wordt door capaciteitstarief?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 06 nov 2015, 20:03

Wolfke schreef:Zal ik doen. Ik doe het sowieso ook voor een stuk omdat ik nogal tegendraads ben en de bidirectionele meter het enige alternatief is op het prosumententrief. ;-)

hou er rekening mee dat er nu nog steeds geen kader is omtrent de 'verrekening' van beide tellerstanden

eerst even de werking van zowel 2 domme als van de slimme meter, ze werken identiek:
van t minste dat je verbruikt dan telt de verbruiksmeter op
van t minste dat je injecteert dan telt de injectiemeter op

op t eind van een periode kan dit verrekend worden
bij de domme meters weet je wat de uitkomst is: verbruik en inject op 1 jaar tijd

bij de slimme meter was er ooit sprake van verrekening binnen een kwartuurperiode echter dit is nog nergens door een instantie bevestigd.
Het enige wat door de slimme meter bijgehouden wordt is de totaalstand zoals bij domme meters
het is het uitleesmechanisme (embedded linux systeem lokaal bij de gebruiker) die dit voor u zal doen
gezien dit laatste een gesloten systeem is, wegens security, heb je geen enkele controle noch invloed hierop.
Met invloed bedoel ik natuurlijk niet het wijzigen van cijfers maar de nodige detectie van het kwartuurslot waardoor je binnen dat slot uw verbruik/injectie op 0 zou krijgen

momenteel is de enige zekerheid je verbruiksmeter, hoe minder die draait hoe beter, idem voor de injectiemeter want dan verbruik je exact wat je opwekt

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2015, 20:29

Leuke hobby. De hele dag achter je toestellen aanhollen om hun verbruik af te stemmen op de stand
en intensiteit van de zon. ;-)

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 07 nov 2015, 08:03

Ik denk dat als je dat een tijdje zou doen, je dan de waarde van een eigen buffer hoger zou inschatten... :mrgreen:
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 nov 2015, 19:17

Nope, nog veel te duur een eigen buffer. Haal ik er nooit uit.
Krijg de opbrengst van de PV installatie er al niet meer uit gezien de huidige temperaturen.

Plaats reactie