Slimme injectiemeter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Wolfke
junior lid
Installatie Land: België

Slimme injectiemeter

Bericht door Wolfke » 04 nov 2015, 14:22

Ik heb zonnepanelen op mijn dak waarvan ik de meeste energie direct verbruik. Het prosumententarief is dus financieel niet interessant. In overleg met Eandis heb ik dan een slimme meter geplaatst die het vermogen dat ik op het net zet (overproductie) meet. Voor deze overproductie zou ik dan een kleine vergoeding krijgen maar het prosumententarief zou ik niet meer moeten betalen.

Mijn huidige energie leverancier kan dit zogezegd niet verwerken; hun software is hierop niet aangepast. Ik ben intussen al enkele weken aan het rondbellen maar heb tot nu toe maar 1 leverancier gevonden die het wel kan toepassen (Ecopower) maar daar moet ik 4 maanden wachten.

Zijn jullie op de hoogte van eventuele andere elektriciteitsleveranciers die deze vergoeding wel kunnen verrekenen?

Alvast bedankt voor jullie input!

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: Slimme injectiemeter

Bericht door DaanW » 04 nov 2015, 20:31

Er is op dit moment voor gewone prosumenten nog geen sluitende wetgeving die dit kan regelen. Zal vooral afhangen van de goodwill van de leverancier.
Met de winter voor de deur zal je sowieso te weinig productie hebben om voor deel te halen uit de verkoop van electriciteit.
Ga dan maar in zee met Ecopower en oefen enkele maanden geduld.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 05 nov 2015, 00:08

Slimme meters waren toch maar alleen in testfase in enkele gemeenten in 2010/2011
Hoe ben je daar aan geraakt en hoeveel heeft dat gekost ?
Woon je misschien in een van die gemeenten ?
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Onyx
Senior lid

Bericht door Onyx » 05 nov 2015, 06:44

Wolfke schreef:Ik heb zonnepanelen op mijn dak waarvan ik de meeste energie direct verbruik. Het prosumententarief is dus financieel niet interessant. In overleg met Eandis heb ik dan een slimme meter geplaatst die het vermogen dat ik op het net zet (overproductie) meet.
Laat binnen een jaar even weten of deze redenering geklopt heeft.
Het kan uiteraard kloppen dat je de meeste PV stroom zelf direct verbruikt maar de meeste mensen schatten dit volledig verkeerd in.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 05 nov 2015, 07:37

Wolfke schreef:Ik heb zonnepanelen op mijn dak waarvan ik de meeste energie direct verbruik.
Ik heb een installatie die jaarlijks ongeveer 4000 kwh produceert. Ik ben meestal thuis en kook elke dag verbruik op het middaguur. Wassen en drogen gebeurt overdag en ik heb geen dubbelle meter dal en piek. Mijn jaarverbruik is iets meer dan mijn jaarproductie, maar de DNBteller gaat achteruit vanaf begin april tot begin oktober. Dan vraag ik mij af,hoe speel jij het klaar om het meeste van uw productie zelf onmiddelijk te verbruiken?

Wolfke
junior lid

Bericht door Wolfke » 05 nov 2015, 10:05

YveST3 schreef:Slimme meters waren toch maar alleen in testfase in enkele gemeenten in 2010/2011
Ik woon in Keerbergen. Eandis verwijst ergens op hun site (in een PDF - goed verstopt) naar de slimme meter als alternatief voor het prosumententarief. De meter kost ongeveer 500 euro. Ik veronderstel dat alle energie leveranciers goed verdienen aan het prosumententarief en het daarom gewoon niet aanbieden.

waldonk schreef:Hoe speel jij het klaar om het meeste van uw productie zelf onmiddelijk te verbruiken?
Ik werk veel van thuis uit (zelfstandige) en kan dus de grootverbruikers tijdens de dag inschakelen. Wanneer de opbrengst piekt (in de zomer) verwarm ik mijn zwembad met een wartepomp die ook serieus veel energie verbruikt. Ik rij elektrisch dus laden doe ik ook zoveel mogelijk overdag.

Ik ben van plan om volgend jaar een batterij van 10 kWh te plaatsen die het toe laat de dagelijkse overproductie 's avonds te verbruiken. Zo moet het vermogen dat ik op het net plaats, geminimaliseerd worden.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 05 nov 2015, 10:27

Ik veronderstel dat alle energie leveranciers goed verdienen aan het prosumententarief en het daarom gewoon niet aanbieden.
Verkeerde veronderstelling, de leveranciers moeten het geld doorstorten en kost hun dus alleen een hoop geld aan administratie kosten.
Ze zijn er dus ook geen voorstander van.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 05 nov 2015, 12:10

Wolfke schreef:
YveST3 schreef:Slimme meters waren toch maar alleen in testfase in enkele gemeenten in 2010/2011
Ik woon in Keerbergen. Eandis verwijst ergens op hun site (in een PDF - goed verstopt) naar de slimme meter als alternatief voor het prosumententarief. De meter kost ongeveer 500 euro. Ik veronderstel dat alle energie leveranciers goed verdienen aan het prosumententarief en het daarom gewoon niet aanbieden.

waldonk schreef:Hoe speel jij het klaar om het meeste van uw productie zelf onmiddelijk te verbruiken?
Ik werk veel van thuis uit (zelfstandige) en kan dus de grootverbruikers tijdens de dag inschakelen. Wanneer de opbrengst piekt (in de zomer) verwarm ik mijn zwembad met een wartepomp die ook serieus veel energie verbruikt. Ik rij elektrisch dus laden doe ik ook zoveel mogelijk overdag.

Ik ben van plan om volgend jaar een batterij van 10 kWh te plaatsen die het toe laat de dagelijkse overproductie 's avonds te verbruiken. Zo moet het vermogen dat ik op het net plaats, geminimaliseerd worden.
Hoeveel stroom verbruik je dagelijks?
Welk vermogen heeft je installatie?
Hoeveel vermogen kan je maximaal opnemen met je warmtepomp, de batterijlader en de bufferbatterij.
Weet dat 1kWp op zonnige dagen ook elk uur bijna 1000W vermogen produceren zeker tijdens de middag.

Ik heb een installatie van 4,9kW maar met de gewone huishoudtoestellen oven, wasmachiene, vaatwasser, droogkast, stijkijzer, stofzuiger lukt het hier niet om genoeg te verbruiken dat er op zonnige momenten geen injectie meer is.
Je kan a) niet alle toestellen tegelijk opzetten en b) toestellen verbruiken nooit permanent hun max. vermogen door hun eigen cylcus en bijv. de thermostaat.
Er gaat bijna steeds een deel via het net. Een slimme bufferbaterij zou de productie- en vraagpieken wel kunnen afvlakken maar daarin heb ik me nog niet verdiept.
Omdat die investering voor mij niet rendabel is.

Wolfke
junior lid

Bericht door Wolfke » 05 nov 2015, 14:43

Mijn dagelijks stroomverbruik hangt af van de grootverbruikers natuurlijk maar ik kan alles in 't oog houden via Smappee (productie vs verbruik).

Mijn installatie is voorzien om 9.500 kWh op jaarbasis op te wekken. De auto laadt hier aan 22 kW dus energie verbruiken op piekmomenten is niet echt een probleem.

janus
Site Admin
Site Admin
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 05 nov 2015, 15:07

En ga je dan heel de dag naar je Smappee zitten kijken :shock:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 nov 2015, 15:39

Ik ben van plan om volgend jaar een batterij van 10 kWh te plaatsen die het toe laat de dagelijkse overproductie 's avonds te verbruiken.
En is dat rendabel? Een paar 1000 euro uitgeven aan een batterijsysteem om een paar 100 euro prosumentenvergoeding uit te sparen?
Misschien maar voor een paar jaar?
De turteltax betaal je sowieso voor de volle 100%.

Wolfke
junior lid

Bericht door Wolfke » 05 nov 2015, 15:45

janus schreef:En ga je dan heel de dag naar je Smappee zitten kijken :shock:
Dat ding geeft mooie grafieken waarin je het verbruik en opbrengst netjes kunt zien. Moest er dan toch nog even een overproductie zijn, moet de batterij op het opvangen.
Screenshot_2015-11-05-15-44-42.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 05 nov 2015, 15:56

Wat ik bedoel is dat je eerst op je Smappee moet kijken voor je de schakelaar van de batterijlader om zet, als je dan weer achter je smappee zit en en is een wolk moet je de schakelaar terugzetten.
Zelfde voor alle andere verbruikers.
.

Wolfke
junior lid

Bericht door Wolfke » 05 nov 2015, 16:07

Het verschil tussen opbrengst en verbruik is zoals je ziet nogal groot. In de zomer zal sowieso de warmtepomp elke dag draaien op de piekmomenten van de zonnepanelen. Ik zal sowieso niet altijd alles verbruiken dat ik produceer, maar wel voldoende om niet te moeten werken via het prosumententarief.

viaviavia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door viaviavia » 05 nov 2015, 16:31

Wolfke schreef:Het verschil tussen opbrengst en verbruik is zoals je ziet nogal groot. In de zomer zal sowieso de warmtepomp elke dag draaien op de piekmomenten van de zonnepanelen. Ik zal sowieso niet altijd alles verbruiken dat ik produceer, maar wel voldoende om niet te moeten werken via het prosumententarief.
Maar na het prosumententarief (dat nog steeds kan verworpen worden door één of andere rechtbank) komt het capaciteitstarief en zal je met een slimme meter evenveel moeten betalen als met de huidige meter, als je wil geld wegsmijten mag je me steeds bellen dan kom ik het graag oprapen.

Plaats reactie