NAAR WIE GAAN DE KWH IN OVERPRODUCTIE EN VOLGENS WELKE MODALITEITEN ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Tiago
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

NAAR WIE GAAN DE KWH IN OVERPRODUCTIE EN VOLGENS WELKE MODALITEITEN ?

Bericht door Tiago » 02 nov 2015, 12:11

Beste,

Vermits mijn zonnepanelen meer produceren dan ik momenteel verbruik, rekent mijn netbeheerder me een nulverbruik aan. Voor dat “negatief” verbruik wordt mij geen enkele vergoeding gegeven. Ik heb wat gezocht op het forum maar vind geen duidelijk antwoord op de volgende vragen :

1. Als ik jaarlijks 5.000 kWh produceer en er zelf maar 4.500 verbruik, dan heb ik een overproductie van 500 kWh. Het staat vast dat die 500 kWh voor mij verloren zijn maar vermits die 500 kWh wel degelijk geproduceerd werden en dus ook op het net werden geïnjecteerd, naar wie gaan die kWh uiteindelijk :
- naar mijn netbeheerder die er vrij over beschikt ?
- naar mijn energieleverancier die er ook zijn voordeel aan doet ?
- naar een gemeenschappelijk pot die op één of andere manier wordt beheerd ?
- naar mijn gebuur aan wie zijn eigen (andere) leverancier hem dan gewoon verkoopt ?
- naar .....?
2. Is deze aangelegenheid reglementair geregeld ? Zo ja, waar vind ik daarvan de teksten ?
Dank bij voorbaat.

bruma
Master lid

Re: NAAR WIE GAAN DE KWH IN OVERPRODUCTIE EN VOLGENS WELKE MODALITEITEN ?

Bericht door bruma » 02 nov 2015, 12:29

Naar uw netbeheerder evenals de prosumentenvergoeding betaalt op die 500KWh ook al heb jij het net niet gebruikt maar uw DNB

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 nov 2015, 16:21

Proconsumentenvergoeding is een berekening op je kVa van je omvormer.
Dus brengt omvormer x nu 4500 of 5000 kWh op, die "taks" blijft hetzelfde.

Echter alles onder de vorige meterstand opname = gratis weggeven.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Tiago
junior lid

Bericht door Tiago » 02 nov 2015, 18:16

Dank voor beide antwoorden
Naar uw netbeheerder evenals de prosumentenvergoeding betaald op die 500KWh ook al heb jij het net niet gebruikt maar uw DNB
Ik neem daarvan nota. Dat betekent dus dat de netbeheerders "zomaar" ettelijke (tien of honderd)duizenden kWh cadeau krijgen van x aantal lokale producenten ! Worden die gratis verworven kWh in aanmerking genomen (in min natuurlijk) bij de prijsbepaling van de nettarieven ???

Blijft ook nog het antwoord op mijn andere vraag : Hoe is de reglementering ivm deze gratis overdracht naar de netbeheerder en waar vind ik daarvan de teksten ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 nov 2015, 18:46

Waar wil je eigenlijk heen, de voorwaarden waren toch duidelijk toen je je pv installatie plaatste?

Jij je gsc een terugdraaiende teller en hun de eventuele overschotten en investeringen voor een stabiel net te houden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Tiago
junior lid

Bericht door Tiago » 02 nov 2015, 19:45

Waar wil je eigenlijk heen, de voorwaarden waren toch duidelijk toen je je pv installatie plaatste?
Uiteraard ken ik die voorwaarden. Ik probeer evenwel gewoon te begrijpen hoe het systeem in mekaar zit als er een overproductie is (die in mijn geval te wijten is aan een vermindering van het aantal gezinsleden) en stel me daarbij nog steeds de 2 bovenstaande vragen.
Jij je gsc een terugdraaiende teller en hun de eventuele overschotten en investeringen voor een stabiel net te houden
Hoe moet ik deze zin begrijpen ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 nov 2015, 19:59

Jij krijgt gsc en een terugdraaiende tellen
De netbeheerder de eventuele overschotten en ze moeten zorgen voor een stabiel net
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Tiago
junior lid

Bericht door Tiago » 05 nov 2015, 15:11

Ik heb van mijn netbeheerder Eandis zopas volgende uitleg ontvangen. Hij verwijst naar de informatie die terug te vinden is op de website van de VREG bij de “veelgestelde vragen” over het prosumententarief (pagina 6) http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... tarief.pdf :

De energie die u te veel hebt opgewekt wordt niet doorverkocht, maar wordt gebruikt om netverliezen te compenseren. De netbeheerders moeten dan minder elektriciteit aankopen om de netverliezen te compenseren. Dit komt alle netgebruikers ten goede zonder dat een commerciële partij hier voordeel uit haalt. Deze regeling is een onderdeel van het zogenaamde allocatiemodel dat door ons wordt goedgekeurd.
We onderzoeken een aanpassing van dit model zodat men de geïnjecteerde energie kan verkopen. De invoering van een gewijzigd model zal niet voor 2018 zijn omdat de wijziging ervan belangrijke implicaties heeft op de processen bij netbeheerders en energieleveranciers. Het klopt ook niet dat de geïnjecteerde elektriciteit “door de buren‟ verbruikt wordt. Het elektriciteitsnet wordt wel eens vergeleken met één grote koperen plaat, waarop spanningsniveaus zich aan lichtsnelheid voortbewegen. De particuliere buurman heeft bovendien vooral elektriciteit nodig wanneer er geen of nog niet veel zonlicht is

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 05 nov 2015, 16:54

En die uitleg maken ze de domme burger graag wijs maar is op z'n zachtst gezegd stierenkak.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Tiago
junior lid

Bericht door Tiago » 05 nov 2015, 17:26

En die uitleg maken ze de domme burger graag wijs
Lennie, kan jij je gedachtengang nader preciseren ? Heb jij argumenten tegen dat standpunt ?

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 05 nov 2015, 19:31

Tiago schreef: De energie die u te veel hebt opgewekt wordt niet doorverkocht, maar wordt gebruikt om netverliezen te compenseren. De netbeheerders moeten dan minder elektriciteit aankopen om de netverliezen te compenseren. Dit komt alle netgebruikers ten goede zonder dat een commerciële partij hier voordeel uit haalt. Deze regeling is een onderdeel van het zogenaamde allocatiemodel dat door ons wordt goedgekeurd.
We onderzoeken een aanpassing van dit model zodat men de geïnjecteerde energie kan verkopen. De invoering van een gewijzigd model zal niet voor 2018 zijn omdat de wijziging ervan belangrijke implicaties heeft op de processen bij netbeheerders en energieleveranciers. Het klopt ook niet dat de geïnjecteerde elektriciteit “door de buren‟ verbruikt wordt. Het elektriciteitsnet wordt wel eens vergeleken met één grote koperen plaat, waarop spanningsniveaus zich aan lichtsnelheid voortbewegen. De particuliere buurman heeft bovendien vooral elektriciteit nodig wanneer er geen of nog niet veel zonlicht is
Mag ik even analyseren?
1. om de netverliezen te compenseren? ... Ik heb geen idee hoeveel netverlies er is, maar op een doordeweekse lente/herfst en al zeker op een zomerdag is er wel een massa energieverlies precies? :shock:
2. wordt niet doorverkocht (?).... wordt deze stroom dan gratis weggegeven???? aan de mensen die op dat moment stroom nodig hebben.... hun teller loopt dus niet vooruit op dat moment???? Denk het niet (zie ook verder) (of het moet naar weedplantages gaan ?% )
3. komt alle netgebruikers ten goede (?)... alle netgebruikers? Behalve zij die dan stroom op het net zetten... :evil:
4. zonder dat een commerciële partij hier voordeel uit haalt.(?) ... lees ik niet in de zin er net voor "De netbeheerders moeten dan minder elektriciteit aankopen om de netverliezen te compenseren."... als ik iets NIET moet aankopen en het toch krijg, dan heb ik daar toch een voordeel bij ?????? Zelfs een commercieel voordeel, want ik moet geen geld uitgeven, dwz besparen: dat is dus een commercieel voordeel. Of niet????? ù%
5 die koperen plaat.... wat je er ergens op zet; moet er ergens terug af, (die plaat wordt immers niet groter of kleiner naarmate er meer of minder wordt opgezet)... dus dat loopt via een teller, en wordt dus aangerekend.... :roll:
6. de buurman heeft elektriciteit nodig wanneer er nog geen of niet voldoende licht is.....laat me niet lachten... ik heb op dat ogenblik ook stroom nodig, en is er voor mij ook geen of te weinig licht... dus zal ik op die momenten zeker geen stroom op het net zetten, in tegendeel...
7. onze "buurman" werkt met de nacht... dan heeft die geen stroom nodig... overdag speelt hele dag radio, tv, computer, hobbytoestellen, airco, .... dan heeft hij wel stroom nodig op het moment dat ik geen nodig heb...ik zet op het net (die koperen plaat) en ergens (of het nu de buurman is of iemand anders) neemt iemand elders stroom die ik er op zet, er terug af... en die zijn teller loopt dus vooruit... dus wordt op de ene of andere manier wel gefactureerd... :lol:

EINDCONCLUSIE: heel hun verhaal staat op hele losse schroeven... er is wel degelijk commercieel voordeel... maar dat blijven ze ontkennen uit alle macht! :twisted:

@tiago: Voldoende argumenten tegen dat standpunt???
@lenny: groot gelijk, een hele hoop stierenkak.... en bij ons hebben ze altijd gezegd dat een duivel altijd sch**t altijd op de grootste hoop.... ;-)
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 nov 2015, 20:07

Bollocks je moet dat ruimer zien. De DNB is geen commerciële partij maar gewoon een dienst van openbaar nut (welke is afgegleden
naar een belastingvehikel).

Door het afschaffen van de gratis stroom (die ook alle gebruikers ten goede kwam) en het verminderen van de netverliezen door het
gratis gebruik van overtollige PV-stroom heeft de DNB toch zijn werkingskosten ook gevoelig kunnen verminderen ten voordele van alle gebruikers.
De werkingskosten van de DNB zakken hierdoor de laatste jaren toch gevoelig.
En dit is inderdaad voordelig voor alle gebruikers van het net.
Maar je ziet dat uiteraard niet op je elektriciteitsfactuur. Die stijgt.
Maar de gemeentebesturen, één van de grootste belanghebbers van de DNB's zitten in slechte papieren (o.a. door dat hun gelden bij Dexia
op dezelfde manier 'verdampt' zijn als het overschot van geproduceerde PV stroom).
Moesten zij niet door de DNB's en andere intercommunales 'gevoed' worden hadden zij de gemeentebelastingen gevoelig moeten verhogen.
En daar wordt niemand beter van.
Dus omdat zij dat niet hebben moeten doen worden we er allemaal beter van?
Kan je volgen?

viaviavia
Senior lid

Bericht door viaviavia » 05 nov 2015, 20:35

ivob schreef: Kan je volgen?
Ja dat alle schuld van onze hoge elektriciteitsrekeningen eigenlijk bij de voormalige baas van Dexia ligt, en weet je wat die momenteel doet? Auto's met sjoemelsoftware verkopen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2015, 09:09

De man is vrij om te doen wat hij wil.
Het is nalatigheid van de "controlerende" overheid dat ze dit allemaal toelaat en, erger, gewoon laat voortduren.
Bij de vorige bankencrisis hebben ze duidelijk het signaal gegeven: "doe zo maar verder, niemand zal jullie ter verantwoording
roepen en de kosten van jullie gokspelletjes laten we de gemeenschap dragen.
De winst zal altijd voor jullie enkelingen zijn, de eventuele verliezen voor het klootjesvolk.
Maar de gemeenschap de kosten laten dragen van een door de overheid zelf aangeprezen en gepromoot systeem, ho maar. :roll:
We stevenen gewoon af naar de volgende bankencrisis, klimaatcrisis, Europese crisis, vluchtelingencrisis,.... terwijl de gekozenen
van het volk onderwijl lekker mee aan tafel schuiven van de maffiosi die ze eigenlijk ter verantwoording moeten roepen en een halt
toe roepen. En bovendien nog bij herhaling wartaal uitkramen die kant noch wal raakt.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 06 nov 2015, 13:35

Tiago schreef:Ik heb van mijn netbeheerder Eandis zopas volgende uitleg ontvangen. Hij verwijst naar de informatie die terug te vinden is op de website van de VREG bij de “veelgestelde vragen” over het prosumententarief (pagina 6) http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... tarief.pdf :

De energie die u te veel hebt opgewekt wordt niet doorverkocht, maar wordt gebruikt om netverliezen te compenseren. De netbeheerders moeten dan minder elektriciteit aankopen om de netverliezen te compenseren. Dit komt alle netgebruikers ten goede zonder dat een commerciële partij hier voordeel uit haalt. Deze regeling is een onderdeel van het zogenaamde allocatiemodel dat door ons wordt goedgekeurd.
1. Ik erger mij al jaren aan de uitleg van de VREG en de netbeheerders. Die 'buurman' mogen ze niet te eng zien. Die 'buurman' dat is de hele straat, de hele wijk, het hele dorp... Ergens zit er wel iemand of een bedrijf dat onze zonnestroom direct verbruikt en daarvoor de volle pot betaald. (energiekost EN distributie-/transportkosten)
2. Ook de 'bullshit' dat wij het net 2 keer gebruiken is een argument dat we simpel kunnen ontkrachten.

Electronen kiezen steeds de weg van de minste weerstand. De gemakkelijkste/korste weg van producent naar verbruiker.
In welke richting die electronen door de kabel of het net stromen maakt voor het net geen r**t uit. Alles wat wij op zonnige dagen injecteren wordt sowieso ergens onmiddelijk verbruikt.
Die verbruikers betalen daarvoor de normale tarief. Ook al komen de electronen van de 'buurman' met zonnepanelen. De verbruikende consument krijgt daarvoor geen voordeeltarief.
Maar de 'grote energieleverancier' moet geen centrale laten draaien om die electronen op het net te steken. De injectie door de grote producenten is overdag dus fors lager door de massale productie van zonnestroom.
Ook ook moet de stroom niet over 10, 20, 50, of ... km kabel getransporteerd worden. De door de electronen 'afgelegde kilometer's zijn overdag beduidend lager omdat de lokaal geproduceerde stroom ook lokaal verbruikt wordt. Hierdoor ZOUDEN de transport- en netverliezen ook lager moeten zijn.
Maar vermits de DNB niet weten hoeveel stroom er exact geïnjecteerd wordt zijn de netverliezen tegenwoordig veel moeilijker of helemaal niet meer te berekenen of in te schatten.

Wat ze wel perfect weten is hoeveel kWh "netto overproductie" er is. Dit is netto winst/inkomen voor de netbeheerders. Zij moeten deze stroom niet meer aankopen bij de grote producenten. Ze kunnen deze stroom zelfs verkopen aan de 'opgedrongen' klanten, de klanten met een budget meter c.q. de klanten die geweigerd werden door de normale leveranciers. Die klanten betalen daarvoor abnormaal hoge tarieven. Zelfs de duurste tarief op de markt.

Dus voor elke kWh die wij injecteren betaalt er ergens wel iemand minstens de normale prijs, terwijl die stroom op dat moment niet vanuit een grootschalige centrale moet aangevoerd worden.
Het is daarom ook onlogisch dat wij voor de werderafname van die geïnjecteerde kWh (de 72% waarover de DNB en de VREG spreken) evenveel distributie- en transortkosten moeten betalen, want die kosten zijn al betaald door een ander. :-(

Dat we een beperkte vergoeding zouden moeten betalen voor het netgebruik en de service van de DNB daar kan ik inkomen. Maar zou men deze, toch minstens deels, moeten kunnen compenseren met de 'netto overproductie' als die er is.

Dat mensen met zonnepanelen mee de schuldenput van de GSC moeten dempen vind ik niet correct. Het is niet onze fout dat het GSC systeem niet functioneert. De kosten van de GSC moeten rechtstreeks in de energiekost verrekend worden. Zodat het product stroom duuurder wordt en niet de transport of distributiekost.
Op dit moment wordt het product goedkoper maar maakt men de verpakking onbetaalbaar.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie